Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:07

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Hallo,

Wij hebben wat spaarcentjes. Over het vermogen boven de €100.000 betalen we belasting (box3).
Nu tipte onze accountant om dit vermogen in een groene belegging/spaarrekening te stoppen. Zie dit voorbeeld:

https://www.rabobank.nl/p...m-sparen/rabo-groensparen

Op het moment dat je het in een groene belegging stopt, kun je het heffingsvrije deel ophogen met € 120.858
(in totaal voor fiscale partners dus € 220.858)

Heeft iemand hier ervaring mee? Het liefst zou ik dan een groene spaarrekening zoeken zonder negatieve rente, dat scheelt in ons geval ook weer een paar honderd euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-05 09:45
Je moet wel snel zijn want vaak is het na 1 december niet meer mogelijk om aan te vragen. Ben je nu al te laat denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
tja, dan vragen we het aan voor volgend jaar. We willen ook nog een extra aflossing doen in de hypotheek, dus we moeten zowieso onder aan de streep kijken of we uberhaubt boven de €100.000 uitkomen.

Neem aan dat de regeling niet stopt vanaf 1 januari

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
Nee die regeling blijft wel bestaan volgend jaar, ze willen denk ik voorkomen dat mensen op 31 dec. instappen om op 2 januari weer uit te stappen.

Bij ASN heb ik ook geld gestopt in een groen beleggingsfonds wat daar aan voldeed. Maar ik kan het niet zo snel vinden dat ze per 1 dec. stoppen met stortingen. Bij de link van de rabo die je gaf staat het wel. Maar dat was de tijd dat je ook nog flinke rente kreeg op spaarrekeningen. Dat is nu lastig te vinden.

Hilarisch eigenlijk dat ze het GroenSparen noemen terwijl je moet betalen 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door cytherea op 30-11-2021 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wel een bijzonder advies van de accountant, want waarom zou je dermate veel spaargeld niet stoppen in iets wat daadwerkelijk rendeert in plaats van het beetje schadebeperking van de vermogensbelasting? Je hoeft neem ik aan niet meer dan een ton aan liquide middelen te hebben.

(al is groen beleggen daar dan wel weer een voorbeeld van, maar iets op een spaarrekening zetten met de huidige rente is letterlijk geld weggooien, bijna net zoveel als de vermogensbelasting)

[ Voor 26% gewijzigd door pagani op 30-11-2021 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Ik heb hier op Reddit ook een geïnteresseerde over zien schrijven:
Nadeel is wel dat er een negatieve rente van 0,5 procent is plus het staat een jaar vast, maar daarna is het wel vrij opneembaar. Omgerekend pak je alsnog 0,78 procent rendement op je spaargeld op deze manier, wanneer je in de 1e schijf zit van box 3. Hier kan een gewone spaarrekening niet tegenop.

[ Voor 12% gewijzigd door Arie- op 30-11-2021 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
pagani schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:01:
Wel een bijzonder advies van de accountant, want waarom zou je dermate veel spaargeld niet stoppen in iets wat daadwerkelijk rendeert in plaats van het beetje schadebeperking van de vermogensbelasting? Je hoeft neem ik aan niet meer dan een ton aan liquide middelen te hebben.

(al is groen beleggen daar dan wel weer een voorbeeld van, maar iets op een spaarrekening zetten met de huidige rente is letterlijk geld weggooien, bijna net zoveel als de vermogensbelasting)
omdat hij ons wel kent en we niet echt van het beleggen e.d. zijn. Wij willen gewoon niet speculeren. Ook niet tegen laag risico. Deze constructie zou om en nabij de 0,78% rendement geven, zonder bijzondere risico's

We hebben het nu al overgezet naar Lloyds omdat je daar nog wat rente krijgt. Een ander alternatief voor ons zou dan een deposito zijn (met garantie), en dan krijg je misschien 1,2% op buitenlandse deposito's. Als ik er dan 100.000 in stop, levert dat €1200 op. Dat is vergelijkbaar met de "groene vrijstelling" in box3 in ons geval.

De rabobank in mijn voorbeeld geeft een negatieve rente, ik zoek dus eigenlijk een "groene" spaarrekening/danwel deposito met 0% rente of hoger :)

[ Voor 14% gewijzigd door greatgonzo op 30-11-2021 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
Als je de inflatie meeneemt is een rente van 1,2% natuurlijk nog steeds niks. Dus uiteindelijk heb je minder verlies maar je verdient er niet echt meer aan.

Persoonlijk zou ik niet teveel op spaargeld blijven zitten want de inflatie kan nog wel eens oplopen.
Niemand kan de toekomst voorspellen maar echt gunstig ziet het er niet uit.

https://www.cbs.nl/nl-nl/...inflatie-in-bijna-20-jaar

Ik snap dat jullie op zeker spelen en daarmee kun je het verlies dempen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
greatgonzo schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:07:
[...]

omdat hij ons wel kent en we niet echt van het beleggen e.d. zijn. Wij willen gewoon niet speculeren. Ook niet tegen laag risico. Deze constructie zou om en nabij de 0,78% rendement geven, zonder bijzondere risico's

We hebben het nu al overgezet naar Lloyds omdat je daar nog wat rente krijgt. Een ander alternatief voor ons zou dan een deposito zijn (met garantie), en dan krijg je misschien 1,2% op buitenlandse deposito's. Als ik er dan 100.000 in stop, levert dat €1200 op. Dat is vergelijkbaar met de "groene vrijstelling" in box3 in ons geval.

De rabobank in mijn voorbeeld geeft een negatieve rente, ik zoek dus eigenlijk een "groene" spaarrekening/danwel deposito met 0% rente of hoger :)
Je rekent verkeerd denk ik. Zelfs de inflatie negerend is je rendement negatief, want de rente is negatief, je moet alleen minder (ook negatieve) belasting betalen.

Met sparen boven de 100k verlies je de negatieve spaarrente én bij gewone rekeningen de vermogensbelasting.

Maar niet willen beleggen is een keuze, die respecteer ik ook. Echter moet je je dan beseffen dat je voorlopig negatief rendeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
pagani schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:20:
[...]

Je rekent verkeerd denk ik. Zelfs de inflatie negerend is je rendement negatief, want de rente is negatief, je moet alleen minder (ook negatieve) belasting betalen.

Met sparen boven de 100k verlies je de negatieve spaarrente én bij gewone rekeningen de vermogensbelasting.

Maar niet willen beleggen is een keuze, die respecteer ik ook. Echter moet je je dan beseffen dat je voorlopig negatief rendeert.
eens.. maar je dempt wel flink (zie rekenvoorbeeld Rabobank)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9BcWcyoO4_kamHFv2yvhUu1hVGg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SLCH3GRXT7ZnQhPdR4SCXgpB.png?f=user_large
Pagina: 1