Ervaring met lift in eigen woning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16:54

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Wij hebben een vrijstaand huis gekocht. 2 Verdiepingen + ruime zolder.

Nu zaten wij er aan te denken om deze woning leeftijdsbestendig te maken.
Eén van de dingen die we zouden kunnen doen, is een lift installeren.
Net groot genoeg voor rolstoel met persoon erin.

Nu is dit nog niet heel gebruikelijk in Nederland en wellicht heeft dit een reden.
Zijn er mensen die al eens een lift hebben laten aanbrengen?
Op hoeveel kosten moet je rekenen voor een lift van die grootte?
Op hoeveel 'gedoe' om het tot stand te krijgen?
Wat valt er tegen, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Ervaring met een lift in huis heb ik niet (wel wat filmpjes gezien op youtube maar goed, dat kun je zelf ook opzoeken). Als je per se een lift wil om de woning leeftijdsbestendig te maken zou ik dat doen kort voordat je gebruik gaat maken van de faciliteiten. Als gimmick is het wel leuk nu misschien, maar zo'n lift lijkt me een tamelijke sta-in-de-weg plus hij zal onderhoud en misschien keuringen vereisen?

Wat ik zelf zou doen om de woning leeftijdsbestendig te maken, en waar je denk ik veel meer plezier van hebt, is een slaap- en badkamer op de begane grond te realiseren indien mogelijk.

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:33
Er zijn huisliften die geen keuring nodig hebben. Die zijn wel heel trrrraaaaaggg.Je bent dan al 3 keer de trap op en af gelopen. Zelf bekijk ik het ook als optie in een nieuw huis cq verbouwing. Maar mijn keuze op dit moment is om dan niet verder te gaan dan een ruimte reservering. Dus in het ontwerp een paar inbouwkasten boven elkaar waar de vloer uit kan. Daar kan dan indien nodig een dan moderne lift in geplaatst worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:09
Voor een rolstoel ben je beter af met een gelijkvloerse woning.
Is het alleen voor iemand die slechter ter been is dan is een traplift wel mogelijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Ik heb geen gelijkvloerse woning.

Mijn vraag gaat over een lift.

Wat zijn de ervaringen daarmee?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
MeTooPV schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:09:
Zelf bekijk ik het ook als optie in een nieuw huis cq verbouwing. Maar mijn keuze op dit moment is om dan niet verder te gaan dan een ruimte reservering. Dus in het ontwerp een paar inbouwkasten boven elkaar waar de vloer uit kan. Daar kan dan indien nodig een dan moderne lift in geplaatst worden.
Dat is inderdaad ook slim.
Dan heb je - als het nodig is - de meest up to date lift.
Nooit aan gedacht.
Dit is de beste tip van de dag!
Waarvoor veel dank

[ Voor 6% gewijzigd door Rzaan op 30-11-2021 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nordic_blue
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 25-04 11:28

nordic_blue

P2 PP Void

Ik verbouw voor mijn werk regelmatig gebouwen en daar worden weleens woonhuisliften geplaatst. Dit betreft óf spindelliften óf een hydraulische lift. Voordeel van dit type lift is dat ze geen liftput nodig hebben (vergt vaak constructieve aanpassingen in de vloer) en ook geen dragende wand voor de lift machine.

Nadeel is al eerder benoemd: relatief traag en soms ook knop in blijven drukken.

Een lift zoals je in flatgebouwen ziet heeft een liftkeuring nodig en vaak wat meer bouwkundige voorzieningen, (liftput is voornaamste en soms ook vrije uitloop aan de bovenzijde). In aanschaf zijn deze overigens niet heel veel duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Is een traplift eventueel een optie? Het is niet de volledige lift die je nu in gedachten hebt, maar sneller aan te leggen, heeft geen grote ruimte nodig, en je kan ze tzt veel sneller laten aanleggen. Daarmee ga je niet met een rolstoel naar boven, maar dan kan je boven een kleine rolstoel gebruiken. Een grote rolstoel is ook sneller onhandig binnenshuis, en daarop je huis al inrichten gaat meer offers kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nordic_blue
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 25-04 11:28

nordic_blue

P2 PP Void

[
Stoelpoot schreef op woensdag 1 december 2021 @ 13:15:
Is een traplift eventueel een optie? Het is niet de volledige lift die je nu in gedachten hebt, maar sneller aan te leggen, heeft geen grote ruimte nodig, en je kan ze tzt veel sneller laten aanleggen. Daarmee ga je niet met een rolstoel naar boven, maar dan kan je boven een kleine rolstoel gebruiken. Een grote rolstoel is ook sneller onhandig binnenshuis, en daarop je huis al inrichten gaat meer offers kosten.
Mee eens, dan zou je boven ook draaicirkels van 150 cm moeten hebben. Dat hebben de meeste mensen ook niet.

[ Voor 29% gewijzigd door nordic_blue op 01-12-2021 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Kijk eens naar een vacuüm lift.

Wie weet heb je daar wat aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-04 21:26
Vorkie schreef op woensdag 1 december 2021 @ 13:54:

Soort van buizenpost?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:03
Vorkie schreef op woensdag 1 december 2021 @ 13:54:

Ik kende het nog niet, maar via google kom ik op dit soort zaken uit:
https://www.vacuumelevato...tic-vacuum-elevators.html

Ziet er in ieder geval spectaculair uit mooier te integreren dan een standaard dichte lift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Soms wordt een lift ook aan de buitenkant van een woning aangebracht.
Wellicht een optie om over na te denken. Ik 'ken' iemand die dit (deels) vanuit een wmo-potje kon realiseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:37

Misschien heb je hier wat aan, wel gedaan in een amerikaans houten huisje.

In Nederland kiest men overigens meestal voor een traplift voor dit soort doeleinden. Stuk goedkoper ook. Lift zal ook veel onderhoud vergen.

[ Voor 27% gewijzigd door Bartske op 01-12-2021 16:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
pickboy schreef op woensdag 1 december 2021 @ 16:28:
[...]

Ik kende het nog niet, maar via google kom ik op dit soort zaken uit:
https://www.vacuumelevato...tic-vacuum-elevators.html

Ziet er in ieder geval spectaculair uit mooier te integreren dan een standaard dichte lift.
Angel and Dick, van Escape to the Château hebben er zo een; daar ken ik de lift van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:10
MeTooPV schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:09:
Er zijn huisliften die geen keuring nodig hebben. Die zijn wel heel trrrraaaaaggg.Je bent dan al 3 keer de trap op en af gelopen. Zelf bekijk ik het ook als optie in een nieuw huis cq verbouwing. Maar mijn keuze op dit moment is om dan niet verder te gaan dan een ruimte reservering. Dus in het ontwerp een paar inbouwkasten boven elkaar waar de vloer uit kan. Daar kan dan indien nodig een dan moderne lift in geplaatst worden.
Dit lijkt mij, naast eventueel een traplift overwegen, de meest logische optie.

Een lift heeft de nodige mechaniek en elektronica in zich. Zonde om daar nu veel geld aan uit te geven als je het waarschijnlijk pas over 15-30 nodig hebt. Tegen die tijd is de boel verouderd of stuk. Of je bent in de tussentijd al een kapitaal kwijt geweest aan periodiek onderhoud om het allemaal in goede staat te houden.

Een traplift lijkt mij ook een optie. Het mooiste is dan een brede (90+cm) trap. De rail van de traplift neemt immers al snel 15cm ruimte in, en je wilt toch wel dat er voldoende breedte over blijft voor de huisgenoten die geen gebruik hoeven maken van de (trap)lift. Een alternatief voor de traplift is misschien een rolstoel-plateau. Dit is een optie in geval van een rechte en brede trap. Afbeeldingslocatie: https://www.derolstoellift.nl/images/productafbeeldingen/Polar-plateautraplift2.jpg

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik vraag mij af waarom je nu al een lift zou willen installeren als je die nog niet nodig hebt. Je kan er natuurlijk wel, als je nu gaat verbouwen de voorbereidingen treffen en de mogelijkheid en lokatie voorbereiden. Persoonlijk zou ik eerder goed kijken naar de trap en hoe begaanbaar die is, eventueel verbreden zodat er ruim voldoende is voor een traplift.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Traplift is altijd een mogelijkheid (denk ik)
Al gaat de trap wel 3 keer een scherpe hoek om.
Maar ik vind een lift ook gewoon mooier.

De voorbereidingen treffen is wat we waarschijnlijk gaan doen.
Hebben we tot die tijd ook voldoende kastruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Met de verplichte keuringen, servicecontracten, storingen en vervanging van onderdelen ben je een 1000 euro per jaar kwijt, met daarbij pieken in de jaren dat verplicht bijv je liftcabine vervangen moeten worden ivm levensduur.
(die vervangingen staan hier voor ca 40k op de begroting elke 30 jaar hier binnen een kleine vve)

En mogelijk moet je ook je meterkast verzwaren naar 3x35A etc.

[ Voor 13% gewijzigd door YakuzA op 06-12-2021 11:41 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
YakuzA schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:39:
Met de verplichte keuringen, servicecontracten, storingen en vervanging van onderdelen ben je een 1000 euro per jaar kwijt, met daarbij pieken in de jaren dat verplicht bijv je liftcabine vervangen moeten worden ivm levensduur.
(die vervangingen staan hier voor ca 40k op de begroting elke 30 jaar hier binnen een kleine vve)

En mogelijk moet je ook je meterkast verzwaren naar 3x35A etc.
Als een lift niet sneller gaat dan 15 cm per seconde (wat echt traag is, want dan ben je al snel 20 seconden onderweg naar de 1ste verdieping) dan hoeft deze niet gekeurd te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:52
Rzaan schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:57:
Wij hebben een vrijstaand huis gekocht. 2 Verdiepingen + ruime zolder.

Nu zaten wij er aan te denken om deze woning leeftijdsbestendig te maken.
Je kunt ook zorgen dat je alle aansluitingen beneden hebt om beneden een slaap- en badkamer te realiseren, dan is je woning ook levensloopbestendig. Eventueel vraag je een ergotherapeut om mee te denken qua ideale ruimtes, beugels etc, maar je komt zelf ook een heel eind met handboek toegankelijkheid + logisch nadenken.

Daarnaast kan een traplift zo'n beetje elk hoekje wel om. Desnoods met twee rolstoelen: 1 geschikt om hele dag in door te brengen (beneden) en 1 enkel om van traplift naar slaap- of badkamer te komen bijv.
En dan moet je ook nog maar eens helemaal rolstoelafhankelijk worden, mogelijk dat een traplift + kruk ook voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
ErgoStijn schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:41:
[...]
Je kunt ook zorgen dat je alle aansluitingen beneden hebt om beneden een slaap- en badkamer te realiseren, dan is je woning ook levensloopbestendig.
We kunnen ook verhuizen naar een woning die al geschikt is, maar de vraag gaat over een lift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:09

Sport_Life

Solvitur ambulando

Bij mijn weten is een lift enorm duur met name in onderhoud (veiligheid).
Dat maakt het voor een gezinswoning niet zo interessant.

Je kunt toch offertes opvragen en dan ook inclusief 10 jaar onderhoud? Dan weet je waar je aan toe bent .

[ Voor 29% gewijzigd door Sport_Life op 06-12-2021 15:52 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:39
Er zijn redelijk wat mogelijkheden, maar een lift die meer dan 1 verdieping stijgt zal altijd een liftschacht nodig hebben. Ook moet je opletten dat het plafond het gat kan hebben. Tussen de V-profielen, die meestal rond de 1.20m zitten in redelijk nieuwbouw muren, kan je zonder problemen een gat maken, maar als je net op een verkeerde plek zit moet je een dwarsbalk laten maken in het plafond. Dit moet via een constructeur en je hebt hier een vergunning voor nodig van de gemeente.

Omdat wij de rolstoellift wilden op een plek waar deze V-profielen onderbroken werden wilde de aannemer het niet aan en hebben wij onze aankoop van een nieuwbouw woning moeten annuleren, we konden de extra kosten niet dragen bovenop de hypotheek om ook nog eens een gat te laten maken door een andere aannemer. Wij zijn toen bij Domicare geweest in Deventer en daar hebben ze drie soorten liften staan. In jouw geval is een "volledige" lift dan de beste optie.

Let overigens wel op, een normale rolstoel is een stuk minder breed dan een elektrische rolstoel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borioli
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 04-12-2024
Toevallig een huis gekocht waarin een lift zit. De vorige eigenaar had deze aangelegd voor zijn zieke vrouw. De lift is een serieuze unit (Kone) die ook in een kantoor niet misstaat. Voor de aanleg van deze lift heeft hij zijn huis serieus moeten verbouwen. Lift alleen al zou 1,5 ton hebben gekost. Schacht, elektrische installatie, etc. Wij laten de lift zitten (voor later….), maar halen deze wel van de stroom en uit onderhoud.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Borioli schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 12:35:
Toevallig een huis gekocht waarin een lift zit. De vorige eigenaar had deze aangelegd voor zijn zieke vrouw. De lift is een serieuze unit (Kone) die ook in een kantoor niet misstaat. Voor de aanleg van deze lift heeft hij zijn huis serieus moeten verbouwen. Lift alleen al zou 1,5 ton hebben gekost. Schacht, elektrische installatie, etc. Wij laten de lift zitten (voor later….), maar halen deze wel van de stroom en uit onderhoud.
Dat laatste zou ik niet doen na een paar jaar kan je hem wegslopen of laten reviseren af en toe gebruiken is veel beter, onderhoudsinterval zou ik daarop aanpassen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Ik zou de trap zo bouwen dat je later altijd een traplift kunt monteren en de benedenverdieping zo dat je er in je minder valide periode kunt blijven wonen. Als je een lift voor transfers nodig hebt word het tijd voor een verzorgingshuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borioli
Frogmen schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:23:
[...]

Dat laatste zou ik niet doen na een paar jaar kan je hem wegslopen of laten reviseren af en toe gebruiken is veel beter, onderhoudsinterval zou ik daarop aanpassen.
Hm dat ga ik eens navragen. Anders inderdaad zonde van de lift en de gigantische kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie1998
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 29-04 12:37
Wanneer (over hoeveel jaar) denk je de lift nodig te hebben?

Als ervaringsdeskundige (mijn pa) kan ik je vertellen dat een traplift niet mijn voorkeur heeft. We hebben vaak genoeg storing gehad en de monteurs die hier waren zijn niet echt vaklui.

Tevens neemt een traplift veel ruimte in voor de mensen die geen gebruik maken van de lift, zo is spullen naar boven krijgen een echte uitdaging geworden.

Daarom gaan wij nu naar een woning verhuizen met de slaapkamer beneden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:09
Borioli schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 12:35:
Je eerste post op Tweakers, en dat dan over een thuislift die je net hebt aangeschaft! Tweakers heeft echt voor iedereen wat :).

Als ik TS was zou ik ook voor ‘slimme inrichting’ gaan (bv boekenkasten) waardoor je de lift later kunt plaatsen. Je weet tegen die tijd of er een rolstoel mee moet, hoeveel haast je hebt, etc. en dus welke lift nodig. Lijkt me zeer slecht resource management om daar nu al in te investeren als hij helemaal niet nodig is (wat TS niet in zoveel woorden heeft gezegd, maar wat ik voor hem/haar hoop). Via zelfde logica kun je ook alvast zo’n klapstoel in de douche laten monteren :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borioli
JDillinger schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 23:33:
[...]

Je eerste post op Tweakers, en dat dan over een thuislift die je net hebt aangeschaft! Tweakers heeft echt voor iedereen wat :).
Yup my maidenpost. Kleine nuance; we hebben een huis aangeschaft waar al een lift in zit. Tot nu toe meer aan de lurkende kant van het tweaker-spectrum op zoek naar info en tips om ons nieuwe huis aan te pakken.
Pagina: 1