Gefitte radiatorknoppen vervangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
De radiatoren in mijn huis hebben radiatorknoppen die direct op de leiding gefit zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6lWI_T8ezyUiQUMFamLXOYKM8K4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J5iisnfGUDMXNYzopczV0cnt.jpg?f=fotoalbum_large

Deze wil ik graag vervangen door thermostatische knoppen, of misschien zelfs slimme knoppen. Wat is de handigste manier om dat te doen? Mijn idee:
• Installatie leeg maken
• De leiding ruim van de knop afzagen
• Een stukje nieuwe CV-leiding met knelkoppeling aan de oude leiding maken
• Nieuwe knop op radiator en nieuwe leiding zetten (de laatste is dan volgens mij een knelverbinding tussen de leiding en de knop?)

Met name de knelkoppeling tussen de oude en de nieuwe leiding twijfel ik over. Gaat dat werken? Moet ik de oude leiding schoon en kaal maken? Nog gekke dingen waar ik rekening mee moet houden?

Zo scherp als een voetbal!

Beste antwoord (via Reptile209 op 30-11-2021 17:18)

• --WaaZaa--
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-05 21:41
Ik heb hier vorig jaar eenzelfde exercitie gedaan omdat ik Tado knoppen wilde plaatsen. Dezelfde dikwandige buizen en oude radiatoren.

Heb simpelweg een lijstje gemaakt met de verschillende kranen, de afstanden opgemeten en besteld. Nadat alles leeg is, eerst van de radiator los draaien, vervolgens van de leiding. Nieuwe kraan eerst op de leiding, dan pas op de radiator. Loctite55 op de verbinding, werkt veel makkelijker als teflon, want je gaat als 'amateur' geheid een keer ook terug draaien, dat kan met loctite tot op zeker hoogte prima, teflon kun je opnieuw beginnen.

Leiding vervangen kan allemaal, maar wat schiet je er mee op? Alleen als je de kraan niet van de leiding gedraaid krijgt wellicht, maar anders moet je gaan hakken of in de kruipruimte om daar weer een nieuwe koppeling te gaan zetten. Als je de oude kraan eraf gedraaid krijgt, dan krijg je de nieuwe er ook wel weer op. Schuurpapier over de verf / roest heen en nieuw laagje verf erop. Kan het weer jaren mee.

Overigens staat op je bestaande kraan inderdaad dat het een 1/2 aansluiting is, dus met 1/2 kranen kun je deze zo vervangen.

[ Voor 6% gewijzigd door --WaaZaa-- op 30-11-2021 12:12 ]

prutsert

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrStiffler
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-05 07:51
Als het schroefdraad nog OK is zou je een thermostatische kraan met dezelfde schroefdraad kunnen plaatsen. Ga je toch voor de kneloptie moet je inderdaad het metaal kaal schuren etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn
  • Laatst online: 11:10
Dit is waarschijnlijk dikwandige 1/2" cv pijp, daar kun je eigenlijk(tenzij met speciale knelkoppelingen) niet op knellen.
Maar er zijn gewoon thermostaatkranen die op 1/2" draad passen.
Wel zou ik dan met een snijplaat de draad weer even opsnijden/zuiver maken, het lijkt alsof de knop gelekt heeft.
En dan uiteraard teflontape of Locktite 55 op de draad doen als afdichting.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Nu online
Jorn schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:47:
Dit is waarschijnlijk dikwandige 1/2" cv pijp, daar kun je eigenlijk(tenzij met speciale knelkoppelingen) niet op knellen.
Maar er zijn gewoon thermostaatkranen die op 1/2" draad passen.
Wel zou ik dan met een snijplaat de draad weer even opsnijden/zuiver maken, het lijkt alsof de knop gelekt heeft.
En dan uiteraard teflontape of Locktite 55 op de draad doen als afdichting.
(en @MrStiffler voor gelijksoortige reactie)
Ah, dan moet ik daar even naar gaan kijken. Dat scheelt een boel werk en heeft een veel kleinere kans op lekkages en ander gedoe. Uiteraard inderdaad zorgen voor een goede afdichting.

Dus dan kom ik bijvoorbeeld op deze uit: Afbeeldingslocatie: https://www.warmteservice.nl/medias/root/44553225.jpg,qcontext=bWFzdGVyfHJvb3R8MzMzNzM4fGltYWdlL2pwZWd8aDY0L2hiYi85MDAzMjU2MzE1OTM0LmpwZ3w3ZTAxZDQ3MmM1NmI0MDU2ZjgxZGEyOWJhNTk5NzE2NTgzZWFkNjJjMWE4MmMzZjI1Mzg2NTQ1YzBlYzQwYmE4.pagespeed.ce.2LJ9IxraRV.jpg
Bron: https://www.warmteservice...225?origin=-tl001-11-170-

De schroefdraad rechts (onder) op de foto past dan op de bestaande leiding (na schoonmaken schroefdraad) en aan de uitgaande kant (boven) kan de koppeling eraf en schroef ik hem aan mijn radiator. Alleen even dubbelchecken dat het huis dezelfde maat heeft, maar dat lijkt me wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:00

timovd

Voorsprong door techniek

bovenstaande is omgekeerd haaks. Dan staat je radiatorknop 90 graden gedraaid. Wil je dat?
Waar loopt die verticale buis op uit? Is het niet gemakkelijker om die te vervangen? De buis ziet er namelijk niet best meer uit. Wellicht dat je 'm goed kunt opschuren; zeker bij de afdichtingen.
De aansluiting op de radiator zou je misschien opnieuw kunnen gebruiken. Dan heb je geen teflon/hennep/Loctite nodig voor de afdichting en best kans dat je een speciale sleutel nodig hebt om die er af te krijgen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:49
timovd schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:49:
bovenstaande is omgekeerd haaks. Dan staat je radiatorknop 90 graden gedraaid. Wil je dat?
Bedoel je dat je moet letten op de pijl die er op staat, dat die de stroomrichting moet volgen? En dat je dan een radiatorknop krijgt die naar rechts wijst ipv zoals nu naar boven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:00

timovd

Voorsprong door techniek

De stroomrichting is wel goed. Die gaat van aansluiting met binnendraad naar de aansluiting met buitendraad.
Als je de knop naar boven wil houden, heb je deze nodig: https://www.warmteservice...raan-haaks-1-2/p/44156305

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Laatst online: 11:06
Die radiator en leiding zien er uit alsof ze aan het eind van hun leven zitten.

Als je die kraan van de radiator af zou halen vraag ik me af hoeveel roest daar op zit.

Weet niet hoeveel budget er is, maar wellicht is het een idee om de boel goed aan te pakken met nieuwe radiatoren en en leidingen waar nodig.

Een slimme radiatorknop zet je er in die geval haaks verkeerd erop. Anders komt de hitte van de leidingen naar boven toe naar de knop en beinvloedt dat de gemeten temperatuur.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• --WaaZaa--
  • Laatst online: 20-05 21:41
Ik heb hier vorig jaar eenzelfde exercitie gedaan omdat ik Tado knoppen wilde plaatsen. Dezelfde dikwandige buizen en oude radiatoren.

Heb simpelweg een lijstje gemaakt met de verschillende kranen, de afstanden opgemeten en besteld. Nadat alles leeg is, eerst van de radiator los draaien, vervolgens van de leiding. Nieuwe kraan eerst op de leiding, dan pas op de radiator. Loctite55 op de verbinding, werkt veel makkelijker als teflon, want je gaat als 'amateur' geheid een keer ook terug draaien, dat kan met loctite tot op zeker hoogte prima, teflon kun je opnieuw beginnen.

Leiding vervangen kan allemaal, maar wat schiet je er mee op? Alleen als je de kraan niet van de leiding gedraaid krijgt wellicht, maar anders moet je gaan hakken of in de kruipruimte om daar weer een nieuwe koppeling te gaan zetten. Als je de oude kraan eraf gedraaid krijgt, dan krijg je de nieuwe er ook wel weer op. Schuurpapier over de verf / roest heen en nieuw laagje verf erop. Kan het weer jaren mee.

Overigens staat op je bestaande kraan inderdaad dat het een 1/2 aansluiting is, dus met 1/2 kranen kun je deze zo vervangen.

[ Voor 6% gewijzigd door --WaaZaa-- op 30-11-2021 12:12 ]

prutsert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Nu online
timovd schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:49:
Waar loopt die verticale buis op uit? Is het niet gemakkelijker om die te vervangen? De buis ziet er namelijk niet best meer uit. Wellicht dat je 'm goed kunt opschuren; zeker bij de afdichtingen.
De aansluiting op de radiator zou je misschien opnieuw kunnen gebruiken. Dan heb je geen teflon/hennep/Loctite nodig voor de afdichting en best kans dat je een speciale sleutel nodig hebt om die er af te krijgen.
Ja, dat was bewust. Om te zorgen dat de thermostaatknop niet recht boven de warme leiding zit (zoals ook al door @com2,1ghz werd opgemerkt. Maar dank voor het meedenken of ik het nu goed doe!
com2,1ghz schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:58:
Die radiator en leiding zien er uit alsof ze aan het eind van hun leven zitten.

Als je die kraan van de radiator af zou halen vraag ik me af hoeveel roest daar op zit.

Weet niet hoeveel budget er is, maar wellicht is het een idee om de boel goed aan te pakken met nieuwe radiatoren en en leidingen waar nodig.

Een slimme radiatorknop zet je er in die geval haaks verkeerd erop. Anders komt de hitte van de leidingen naar boven toe naar de knop en beinvloedt dat de gemeten temperatuur.
Kraan is inderdaad wel klaar. Ik heb ook het idee dat het binnenwerk lekt: hij sluit niet meer helemaal als je hem dichtdraait. En inderdaad wat roestvorming op de leiding. Dat zal ik moeten bekijken als ik de kraan er afhaal hoe het er daaronder uitziet. Misschien toch beter om tot de lente te wachten en niet een potentieel escalerend project (kraan vervangen -> leiding vervangen -> radiator vervangen...) vlak voor de winter uit te voeren :+

Niet zozeer een financiële afweging, maar vooral de sh*tload aan werk om alle radiatoren te vervangen staat me niet echt aan. Dus als ik er nog een tijd mee wegkom om deze te laten hangen, dan prima. Zal tzt vast een keer een maat groter moeten voor lage-temperatuur verwarming, maar nu nog even niet O-)
--WaaZaa-- schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 12:11:

Top, thanks voor je ervaring!

Pagina: 1