Bluesound bug? Powernode N330 en NAD C700

Pagina: 1
Acties:
  • 2.348 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas_V1979
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 03-01-2022
Goedemorgen,

In September heb ik een powernode N330 aangeschaft. Na een 3-tal weken heb ik naast de al aanwezige KEF LS50's een sub aangeschaft. Crossover op 90hz in de powernode en gaan met die banaan.
Echter begonnen toen de problemen. Bij somige nummers, ja ja hier begint het geouwehoer in de marge, hoor ik een knispering uit de speakers komen. Dit is goed te horen met het nummer "brothers in arms" van de "dire straits" beginnend op 3:37. De gitaarpartij is niet strak dan hoor je geknisper. Bij het nummer "right where it belongs" van "nine inch nails" het woord "right" op 1:52 is ook niet zuiver. Dit zit hem vooral in het rechter kanaal maar zeker ook links.
Ik dus met de firma om de tafel waar ik de node heb gekocht, opgestuurd voor reparatie en apparaat weer terug mogen ontvangen. Helaas nog steeds aanwezig. De firma waar ik de node kwam met een heel net voorstel en met wat bijbetalen ben ik nu in het bezit van de NADC700. Wat schetst mijn verbazing... ook deze heeft het probleem. Crossover filter voor sub uit en er is niks aan de hand, zet ik hem aan op 70,80,90 etc hz dan is het geknisper er, maar zeer selectief. Echter nu je het hoort kan je het niet niet meer horen (in het Engels gaat deze zin lekkerder) Speakers zijn het niet dus het lijkt mij een Bluesound bug? Iemand bekend met dit probleem?
Help?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
De M33 had volgens mij een soortgelijk probleem op het moment dat je een subwoofer erbij aansloot. Kun je op de N330/C700 Tone Control aanzetten? dat was bij de M33 wel de (temp) fix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas_V1979
Doel je dan op wat ik in geel in de onderstaande afbeelding aangeef? Die heb ik iig nog niet geprobeerd. Of bedoel je wat anders?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VoHm_R2L6z47ZER0ooScCddzMa0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KXUqfSDDH2yvhYRYJC18veNS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ik heb alles in het engels staan, maar zo te zien is het inderdaad die setting, als je die aanzet kun je de treble en bass instellen (maar hoeft niet, kun je ook laten zoals het is). het kan zijn dat je daarna je volume iets harder moet zetten om op hetzelfde geluidsniveau uit te komen: dat is normaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas_V1979
ok, thanks. Ga ik dat vanavond eens even proberen.
Overigens vind ik dat het volume best wel open moet wil er een beetje geluid uit komen. De node leek iets meer te poduceren op lager volume maar ik moet zeggen dat ik de NAD aangenamer vind klinken.
Luister ergens rond de 60% a 65%. Weet niet of het "verstandig" is om niet hoger te gaan dan een XX percentage voor levensduur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:39
Waar speel je de muziek vanuit? Net even getest met Brothers in Arms via Spotify Connect op dezelfde Powernode en sub aan/uit, maar hoor het hier niet. Heb het eerder wel meegemaakt met Airplay 2 op een Airport Express…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas_V1979
gelukkie schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 12:43:
Waar speel je de muziek vanuit? Net even getest met Brothers in Arms via Spotify Connect op dezelfde Powernode en sub aan/uit, maar hoor het hier niet. Heb het eerder wel meegemaakt met Airplay 2 op een Airport Express…
ik speel het af met Tidal. Zal ook eens met spotify proberen van mijn vriendin. Heb je het andere nummer ook geluisterd? Precies dat woord right komt er met storing uit.
Overigens ook bij die audio zaak waar ik het heb gkeocht. Dacht eerst nog dat het een netwerk ding kon zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Thomas_V1979 op 30-11-2021 13:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gelukkie
Andere nummer net gecheckt, en daar krijg ik inderdaad ook een lichte kraak bij ‘right’. Alleen dichtbij de tweeter goed hoorbaar. Alleen bij sub aan en klankregeling uit. Zodra ik sub uit zet of klankregeling erbij aan is het weg. Lijkt een gain probleem. Eerder dus exact hetzelfde gehad via Airplay 2 maar dan op airport express icm een AVR, daar was ook de oplossing het volume van de airport express wat lager te zetten.

Heb je het al doorgegeven aan helpdesk van bluesound? Lijkt mij makkelijk in een software update fixbaar.

[ Voor 3% gewijzigd door gelukkie op 30-11-2021 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas_V1979
gelukkie schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 15:14:
Andere nummer net gecheckt, en daar krijg ik inderdaad ook een lichte kraak bij ‘right’. Alleen dichtbij de tweeter goed hoorbaar. Alleen bij sub aan en klankregeling uit. Zodra ik sub uit zet of klankregeling erbij aan is het weg. Lijkt een gain probleem. Eerder dus exact hetzelfde gehad via Airplay 2 maar dan op airport express icm een AVR, daar was ook de oplossing het volume van de airport express wat lager te zetten.

Heb je het al doorgegeven aan helpdesk van bluesound? Lijkt mij makkelijk in een software update fixbaar.
Thanks voor het luisteren!
Ergens ben ik bij dat ik niet de enige ben die dit heeft. Zo langzaamaan denk je echt gek te worden. Ik hoor nu allerlei geluidjes in de muziek (duh) maar doordat dit speelt twijfel je of het erbij hoort of niet.
Heb inderdaad een bericht naar Bluesound gestuurd. Kijken wat die te melden hebben. Laat ik uiteraard even weten.
De oplossing van het "volume lager zetten" is niet iets wat in de app zit toch? Is eigenlijk wat je forceert door de klankregeling aan te zetten? Dan knijpt ie het volume een beetje, lijkt het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gelukkie
Klopt, door klankregeling zakt het volume 6db ivm oversturen als je bass/ treble hoger zet. Dus omweg om volume te verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas_V1979
Nou... bluesound komt met een reply. Ik heb geen 2ft kabel maar ik denk ook niet dat het daarin zit. Heeft 1 van jullie dit liggen toevallig om te proberen?

Hello Thomas,

Thank you for contacting the Bluesound Support Crew.

It seems like the crossover frequency needs to be set by adjusting and testing the Audio. First of all, please try to use the short Sub cable (less than 2 ft) as the longer cable has signal attenuation and provides distortion over the low-frequency audio signal.

When the subwoofer audio setting is turned off, then the Powernode will be sending full range frequencies out the SUBW OUT port. The crossover filter will not be applied.

That's why you are not hearing any issues.

When the subwoofer audio setting is turned ON, then the Powernode will be sending low range frequencies out the SUBW OUT port. The crossover filter will be applied.

Hence, please try to adjust the cross-over frequency from 60 Hz to 150 Hz and let your ears decide.

Please give it a try and keep me posted,

Heb het volgende geantwoord, we wachten weer af:

Good morning,

Thank you for getting back to me.

I did several tests in the meantime. Also disconnecting the sub cable entirely but leaving the filter on. This gives the exact same problem. In this case it would be impossible to get a cable distortion. Also, if a 2ft cable would be the solution it would become a very impractical setup for the vast majority of buyers. 2 ft is so short you would need to put the source almost next to the woofer. A cable over 2ft is more common than the exception IMHO. I have a high quality cable for the connection between the subwoofer and c700.
That being said, I have posted this "challenge" on a forum and there are several users replying with the exact same issue. One of the suggestions was to turn on the tone control when using the crossover. This indeed makes the problems go away, not sure if it's completely gone but I can't hear the problem anymore, As the tone conrtol is lowering the volume I do not find this the most ideal solution. One of the remarks on the forum was that it might be a "gain" issue. This still makes me think it is a software issue and not related to hardware. Are you able to do similar tests please?

Awaiting your reply.

Kindest regards Thomas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
Beetje vreemde reactie. 2ft is wel erg kort, dan moet de powernode zo ongeveer bovenop de sub staan. En dat zou al helemaal geen effect op het hoog mogen hebben. Daarbij hebben we de oorzaak/ oplossing gevonden.

Ik zat nog te denken: dit issue op de bluesound community plaatsen, dan gaan wellicht meer gebruikers de test doen?

Overigens lijkt tone control op ‘aan’ en zonder aanpassingen het geluidsniveau niet heel erg omlaag te brengen. Het kan in ieder geval nog hard zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas_V1979
Vreemde reactie inderdaad. Heb nu ook nog geen respons terug. Ze zullen ook wel weekend hebben ;)

Ik ga de NAD terugbrengen. Ook hoor ook bij het subwoofer filter "uit" de klacht. Heel ver weg en alleen bij bepaalde nummers maar ik kan het niet meer "onhoren" Ik luiter niet meer naar de muziek maar of de kwaliteit goed is. Heel jammer.
Nu begint de grote uitdaging... wat dan wel. Kastje waar het in moet is 34cm diep en als ik iets er bovenop ga zetten moet ik volgens mij de werderhelft zien te overtuigen. En dat gaat niet eenvoudig zijn.
Maar dit zal meer een topic zijn voor het aankoopadvies gedeelte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roffeltweakers
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-02-2023
Thomas_V1979, ik zit te twijfelen over aankopen Powernode 330, NAD C700 of de Roksan Attessa. Laatste is wel wat duurder maar wel klasse AB en zou (volgens de verkoper) beduidend mooiere sound geven als je gaat vergelijken.
Waar ben jij voor gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Dit topic omhoog schoppen, heeft weinig zin. De topic starter is al bijna een jaar niet online geweest. Verder in het aankoopadvies topic dat je hebt aangemaakt.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.