Script dat detecteert wanneer USB wordt ontkoppeld

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchDeafBoy
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-09-2024
Hoihoi,

Ik ben momenteel alweer aardige tijd werkzaam op het voortgezet onderwijs. En dat bevalt mij overigens helemaal prima. De laatste tijd loop ik echter tegen het probleem aan dat leerlingen toetsenborden en muizen loskoppelen, en daar wordt dan van alles mee gedaan (in het meest gunstige geval pluggen ze deze in de USB-poortjes aan de voorzijde, en anders liggen ze aan de andere kant van het lokaal of worden ze zelfs meegenomen!).

Nu merk ik dat het maar niet lukt om steeds de daders te vinden, omdat collega's er niet op letten (ondanks een hele campagne om bewustwording te creëren). En uitgaan van degene die als laatst ingelogd was brengt ook weer de nodige risico's met zich mee, want je weet op de eerste plaats niet of het bijvoorbeeld het 3e uur is gebeurd, of het 4e uur.

Nu vroeg ik mij af of er een scriptje is waarmee ik - op het moment dat iemand een USB-apparaat loskoppelt (specifiek keyboard/muis, maar dat hoeft niet per sé zo gedefinieerd te zijn) - op wat voor manier ook kan achterhalen hoe laat het gebeurd is en onder welke user. Bijvoorbeeld in een txt-bestand dat op de C-schijf komt te staan, of zelfs een melding die per mail wordt gestuurd o.i.d.

Met wat ik op Google heb kunnen vinden ben ik niet bepaald wijzer geworden, en mijn kennis van scripting is erg beperkt, vandaar dat ik de vraag nu hier neerleg.

Iemand die daar ideetjes over heeft? Desnoods iets totaal anders dan een script. Het zou mij enorm helpen, nu het zich meermaals per dag voordoet.

LG OLED55C9PLA | iPhone 15 Pro Max | 11-inch iPad Pro (2024) | Apple Watch Series 10

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nirrilith
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:08
Ik haak aan, hier hetzelfde ook werkzaam in het VO en ook bij ons worden toetsenborden/muizen losgekoppeld of meegenomen.

Battle.net ID: Nirrilith#2845

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcidBanger
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23-09 21:43
Ik denk met een kleine tooltje op de achtergrond dit geen probleem moet zijn.
Een kleine windows service die gewoon alle usb acties tracked en dumpt in een tekst log.
Username en tijd/datum is ook geen issue vermoed ik tenzij er misschien iets aparts gebeurt qua inloggen.
Hoe loggen ze in op de pc's, speciaal portal?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Ik heb er geen ervaring mee, maar wellicht dat deze SO post je wat verder kan helpen? Daar hebben ze een voorbeeld van een Python scriptje dan constant de devices controleert en het verschil bekijkt:
https://stackoverflow.com...ce-is-connected-on-python

Is overigens fysieke beveiliging niet makkelijker hier? Als het nooit de bedoeling is dat iemand een toetsenbord/muis meeneemt kun je de kabels toch ook gewoon vastmaken met een tyrap aan de voedingskabel o.i.d?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchDeafBoy
AcidBanger schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 08:43:
Ik denk met een kleine tooltje op de achtergrond dit geen probleem moet zijn.
Een kleine windows service die gewoon alle usb acties tracked en dumpt in een tekst log.
Username en tijd/datum is ook geen issue vermoed ik tenzij er misschien iets aparts gebeurt qua inloggen.
Hoe loggen ze in op de pc's, speciaal portal?
Een tooltje is inderdaad ook een optie, maar ook dat heb ik nog niet echt kunnen vinden. Of ik zal wel niet goed zoeken. Hoe dan ook, een scriptje zou persoonlijk wel mijn voorkeur hebben, als dat kan.

Inloggen doet men overigens via het domein.
n9iels schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 08:43:
Ik heb er geen ervaring mee, maar wellicht dat deze SO post je wat verder kan helpen? Daar hebben ze een voorbeeld van een Python scriptje dan constant de devices controleert en het verschil bekijkt:
https://stackoverflow.com...ce-is-connected-on-python

Is overigens fysieke beveiliging niet makkelijker hier? Als het nooit de bedoeling is dat iemand een toetsenbord/muis meeneemt kun je de kabels toch ook gewoon vastmaken met een tyrap aan de voedingskabel o.i.d?
Fysieke beveiliging had ik inderdaad het liefst gedaan, alleen mogen we sinds een half jaar geen tie-wraps meer gebruiken, maar van die klittenbandjes. Die worden gewoon losgetrokken steeds. Anders was dat inderdaad een logische optie geweest, al voorkom je dan nog niet dat kabeltjes losgetrokken worden. :'(

Zal eens die link nader bekijken, dank daarvoor.

LG OLED55C9PLA | iPhone 15 Pro Max | 11-inch iPad Pro (2024) | Apple Watch Series 10

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:13
In mij VO jaren had onze IT het anders gedaan, wel lelijk maar effectief: inkepingen in de kast knippen met een blikschaar (achterkant van de kast) en daar de kabels doorheen.

Nadeel, als je ze moet vervangen moet je een deksel van de kast er af halen.

Edit: en een tool: dan ga je er vanuit dat iemand ingelogt is en niet iemand is die gewoon voorbij loopt op een moment en de spullen mee neemt zonder ooit ingelogt te zijn geweest op de PC.

[ Voor 27% gewijzigd door cossy nl op 30-11-2021 08:53 . Reden: Additioneel idee. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:27
Volgens mij zou "DataSecurity Plus" de klus kunnen klaren.
Niet een mooi scriptje maar betaalde software maar.. beter dan niks?

[ Voor 28% gewijzigd door osmosis op 30-11-2021 08:52 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:46

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

cossy nl schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 08:51:
In mij VO jaren had onze IT het anders gedaan, wel lelijk maar effectief: inkepingen in de kast knippen met een blikschaar (achterkant van de kast) en daar de kabels doorheen.

Nadeel, als je ze moet vervangen moet je een deksel van de kast er af halen.
Bij ons op het MBO is het een (matig) slotje waar de kabels doorheen gelust zitten, zodat het toetsenbord en muis in ieder geval bij de machine blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:13
sebastius schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 08:53:
[...]

Bij ons op het MBO is het een (matig) slotje waar de kabels doorheen gelust zitten, zodat het toetsenbord en muis in ieder geval bij de machine blijven.
Ja vooral toen de kasten nog een slot oog aan de achterkant er op de kast hadden inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchDeafBoy
cossy nl schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 08:54:
[...]

Ja vooral toen de kasten nog een slot oog aan de achterkant er op de kast hadden inderdaad.
Ik wilde net gaan zeggen, haha. Dat mis ik dus op de nieuwe systeempjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:46

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

cossy nl schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 08:54:
[...]

Tja, wij hebben nog best wat oude bakken en nu gaan we over naar BYOD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:09
DutchDeafBoy schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 08:55:
[...]

Ik wilde net gaan zeggen, haha. Dat mis ik dus op de nieuwe systeempjes.
Dan haal je toch ook de voedingskabel of die van de monitor door hetzelfde slotje? Of nemen ze die dan ook mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

DutchDeafBoy schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 08:48:
Fysieke beveiliging had ik inderdaad het liefst gedaan, alleen mogen we sinds een half jaar geen tie-wraps meer gebruiken, maar van die klittenbandjes. Die worden gewoon losgetrokken steeds. Anders was dat inderdaad een logische optie geweest, al voorkom je dan nog niet dat kabeltjes losgetrokken worden. :'(
Ik weet niet hoe het met de huidige regels e.d. zit, maar vroeger op school in de mediatheek zaten er ijzeren rekjes aan de I/O kant van alle PC's, waardoor je alleen met de juiste sleutel bij de poorten kon (die qua beveiliging bij wijze van spreken niet meer was dan een platte schroevendraaier, maar genoeg om e.e.a. tegen te houden). Alle kabels gingen vanuit dat rekje direct omhoog, wat wel enige druk op de kabels zette maar effectief was om deze niet uit te kunnen trekken. 9/10 PC's waren de poorten aan de voorkant ook onbruikbaar omdat er kauwgom in zat of pinnetjes waren afgebroken, maar die waren verder in theorie wel beschikbaar voor eigen USB-sticks e.d.

M.a.w: is zo'n rekje achter de PC een optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchDeafBoy
S-te-fan schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 08:56:
[...]

Dan haal je toch ook de voedingskabel of die van de monitor door hetzelfde slotje? Of nemen ze die dan ook mee?
Maar dat slotje zal ook nog ergens op de pc vast moeten worden gemaakt, toch?

Of zeg ik daarmee iets raars haha?
Oon schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 08:57:
[...]

Ik weet niet hoe het met de huidige regels e.d. zit, maar vroeger op school in de mediatheek zaten er ijzeren rekjes aan de I/O kant van alle PC's, waardoor je alleen met de juiste sleutel bij de poorten kon (die qua beveiliging bij wijze van spreken niet meer was dan een platte schroevendraaier, maar genoeg om e.e.a. tegen te houden). Alle kabels gingen vanuit dat rekje direct omhoog, wat wel enige druk op de kabels zette maar effectief was om deze niet uit te kunnen trekken. 9/10 PC's waren de poorten aan de voorkant ook onbruikbaar omdat er kauwgom in zat of pinnetjes waren afgebroken, maar die waren verder in theorie wel beschikbaar voor eigen USB-sticks e.d.

M.a.w: is zo'n rekje achter de PC een optie?
In de huidige situatie is dat op de meeste plekken niet mogelijk nee, door de manier waarop alles ingedeeld is. We hebben ook net nieuw meubilair in onze computerlokalen (en ik heb geen input mogen aanleveren m.b.t. de IT-kant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:06
Als je geen plastic kan gebruiken en geen bevestiging aan de kast hebt dan is het misschien een optie een dunne ketting door de slotjes te laten lopen.
Ik neem aan dat het wel op gaat vallen als iemand met alle toetsenborden aan de wandel gaat...

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:33

Rmg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Storm
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-09 18:08
Aangezien de post in PRG staat laat ik de discussie van fysieke beveiliging achterwege.

Op welke manier wil je dit oplossen? Wil je hier een real-time monitoring op hebben, of is een log file prima. En zo ja, waar moet de log file opgeslagen worden? Of moeten die naar een server gestuurd worden? Al deze features kunnen gemaakt worden, alleen is de vraag hoe.

Hieronder heb ik een paar deel oplossingen gezet. WMI hoeft niet perse dotnet programmeren zijn (kan bijvoorbeeld ook door powershell en mogelijk andere opties). Ook staat misschien al een runtime geïnstalleerd op de pc's. Of is het wellicht niet erg om die te installeren.

Zo heb ik verschillende technieken en oplossing gevonden met zoek resultaten:Al met al, opties zijn er, en met een beetje zoekwerk is dit denk ik wel te doen. De vraag is, waar loopt de topicstarter op vast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J-roenn
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:26
Hier ook een IT-er uit het VO,
wij hebben aan de achterkant van de pc's alle kabels bij elkaar gebonden en met een hangslotje vastgezet aan de desktop, kabels kunnen nog wel losgetrokken worden maar de muis en toetsenbord zitten vervolgens wel fysiek vast zodat ze niet meegenomen kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@DutchDeafBoy in hoeverre ben je in staat ( of wil je proberen ) om zelf iets te programmeren/scripten? Met WMI kun je inderdaad system events afvangen.

Als je liever een standaard tooltje wil gebruiken dan is: Client Software Algemeen mogelijk een betere plek voor je topic.

Of als je het wat meer algemeen wil bespreken (zoals fysieke beveiliging) heb je waarschijnlijk een wat beter publiek in: Algemene Zaken

Afhankelijk van de richting waar je op wil kan ik het topic hier laten staan of verplaatsen voor je :)

[ Voor 10% gewijzigd door Woy op 30-11-2021 09:25 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• madbwr
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:14
Toen ik nog regelmatig naar lan parties ging, voel me opeens erg oud, had ik een metalen plaatje waar je usb kabels allemaal in kwamen te liggen en je dat met een hangslotje aan je power cable kon vast maken.
weet alleen niet meer van welk merk dat was :(
zal is gaan zoeken of ik nog ergens heb liggen

leek hier op:
https://www.centralpoint....--art-64519us-num-126313/

vrij simpel maar toch erg doeltreffend :)

[ Voor 19% gewijzigd door madbwr op 30-11-2021 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oetelaarNG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-12-2021
Het is mogelijk om een Udev script te maken die precies detecteert welke USB device (VID/PID/serial) van welke hardware poort (controller+socket) wordt gekoppeld en verwijderd.
Op windows weet ik het niet zeker, maar je kan via https://desowin.org/usbpcap/ wel events binnen krijgen mbt USB. Hier kun je de tool op bouwen.
Succes.
Edwin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchDeafBoy
P-Storm schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:15:
Aangezien de post in PRG staat laat ik de discussie van fysieke beveiliging achterwege.

Op welke manier wil je dit oplossen? Wil je hier een real-time monitoring op hebben, of is een log file prima. En zo ja, waar moet de log file opgeslagen worden? Of moeten die naar een server gestuurd worden? Al deze features kunnen gemaakt worden, alleen is de vraag hoe.

Hieronder heb ik een paar deel oplossingen gezet. WMI hoeft niet perse dotnet programmeren zijn (kan bijvoorbeeld ook door powershell en mogelijk andere opties). Ook staat misschien al een runtime geïnstalleerd op de pc's. Of is het wellicht niet erg om die te installeren.

Zo heb ik verschillende technieken en oplossing gevonden met zoek resultaten:Al met al, opties zijn er, en met een beetje zoekwerk is dit denk ik wel te doen. De vraag is, waar loopt de topicstarter op vast?
Nou dit zijn op zich prima voorbeeldjes. Maar mijn gedachte vooraf was dat er misschien een heel simpel batch scriptje is hiervoor. Vandaar ook mijn keuze om in deze sectie van het forum te posten. Het probleem waar ik tegenaan loop is dat ik dat nog niet heb kunnen vinden. Het zijn vooral oplossingen waarbij wat geavanceerdere kennis van programmeertalen gewenst is, en met de beperkte kennis die ik heb is dat niet wenselijk. :+
Woy schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:25:
@DutchDeafBoy in hoeverre ben je in staat ( of wil je proberen ) om zelf iets te programmeren/scripten? Met WMI kun je inderdaad system events afvangen.

Als je liever een standaard tooltje wil gebruiken dan is: Client Software Algemeen mogelijk een betere plek voor je topic.

Of als je het wat meer algemeen wil bespreken (zoals fysieke beveiliging) heb je waarschijnlijk een wat beter publiek in: Algemene Zaken

Afhankelijk van de richting waar je op wil kan ik het topic hier laten staan of verplaatsen voor je :)
Zelf programmeren of scripten vind ik op zich prima, maar dat hangt dan weer af van de complexiteit. Want mijn kennis reikt niet zo heel erg ver. Dus een standaard tooltje heeft dan wellicht mijn voorkeur.
madbwr schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:39:
Toen ik nog regelmatig naar lan parties ging, voel me opeens erg oud, had ik een metalen plaatje waar je usb kabels allemaal in kwamen te liggen en je dat met een hangslotje aan je power cable kon vast maken.
weet alleen niet meer van welk merk dat was :(
zal is gaan zoeken of ik nog ergens heb liggen

leek hier op:
https://www.centralpoint....--art-64519us-num-126313/

vrij simpel maar toch erg doeltreffend :)
Inderdaad misschien wel een goede oplossing. Neem ik sowieso mee in mijn overwegingen.

--

Ook aan de rest bedankt voor het meedenken overigens. Heb wel wat interessante dingen voorbij zien komen waar ik hoe dan ook nog verder naar zal kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@DutchDeafBoy hier is een voorbeeld hoe je met powershell kunt reageren op insertion van een USB drive. Dat moet aan te passen zijn naar het verwijderen van een USB device:

https://stackoverflow.com...rive-is-inserted/21806438

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:17
Ik verwacht eigenlijk niet dat iemand die toetsenbord/muis wil jatten dat doet op de pc waar hij/zij zelf op ingelogd is.
Zoiets doe je toch om iemand anders te pesten? Als je dus gaat bijhouden wie er is ingelogd heb je zeer waarschijnlijk het slachtoffer en niet de dader gevonden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-08 22:25

T.C

[...]

Een tooltje is inderdaad ook een optie, maar ook dat heb ik nog niet echt kunnen vinden. Of ik zal wel niet goed zoeken. Hoe dan ook, een scriptje zou persoonlijk wel mijn voorkeur hebben, als dat kan.

Inloggen doet men overigens via het domein.
Het is wel leuk om met een script te registreren of en wanneer een USB device wordt verwijderd.
Echter is dat maar heel even effectief, want zoiets lekt uit.

Denk je dan dat ik de USB devices meeneem van de computer waar ik zelf achter heb gezeten?
Daarbij mag je wel registreren wie wanneer achter welke PC heeft gezeten?
Dit zijn immers gegevens die te herleiden zijn naar een persoon en dus zijn het persoonsgegevens.
Het lijkt me dat de Autoriteit Persoonsgegevens wel gaat langskomen als er klachten over komen.
[...]

Zal eens die link nader bekijken, dank daarvoor.
Fysieke beveiliging of het africhten van de docenten is het enige wat je kan doen.
Nu zeg je dat tie-wraps niet meer mogen, maar ik ben benieuwd naar de rationale van de organisatie.
Wil de organisatie minder plastic in het milieu hebben, want als dat het probleem is... er zijn ook metalen tie-wraps.

Ben jij verantwoordelijk voor het IT beleid?
Ben jij verantwoordelijk voor het uitbannen van de tie-wraps bij IT systemen?

Indien ja, pas het beleid aan.
Indien nee, zou ik me er zelf niet druk om maken.

Wanneer er teveel muizen gestolen zijn, ga je naar de maker van dat beleid en stel je de vraag hoe de lessen gegeven moeten worden.
Op de vraag hoezo? Antwoord je dat de muizen de wereld zijn gaan ontdekken nu ze niet meer vastliggen met tie-wraps en dat je er laatst nog een was tegen gekomen aan het einde van de straat. :+

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Vloris schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 12:13:
Ik verwacht eigenlijk niet dat iemand die toetsenbord/muis wil jatten dat doet op de pc waar hij/zij zelf op ingelogd is.
Zoiets doe je toch om iemand anders te pesten? Als je dus gaat bijhouden wie er is ingelogd heb je zeer waarschijnlijk het slachtoffer en niet de dader gevonden.
Je hebt dan wel een goed aanknopingspunt voor je speurtocht.

Ik zou persoonlijk een oogje maken op de kast of op het meubel waar deze op staat en de USB kabels met een hangslotje aan dat oogje hangen. Nadeel is dan wel dat je ${aantal pc's}*hangslotjes nodig hebt met dito gedoe met sleutels. Wellicht gewoon een beugeltje met een security-torx schroef oid, dan houd je 90% van de aapjes wel tegen.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.C

T.C

Boudewijn schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 12:25:
[...]

Je hebt dan wel een goed aanknopingspunt voor je speurtocht.

Ik zou persoonlijk een oogje maken op de kast of op het meubel waar deze op staat en de USB kabels met een hangslotje aan dat oogje hangen. Nadeel is dan wel dat je ${aantal pc's}*hangslotjes nodig hebt met dito gedoe met sleutels. Wellicht gewoon een beugeltje met een security-torx schroef oid, dan houd je 90% van de aapjes wel tegen.
Security-torx schroeven zouden voor mij juist aanleiding zijn om het te proberen.
Niet omdat ik geïnteresseerd ben in een keyboard of muis, maar gewoon om te kijken of ik het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

T.C schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 12:27:
[...]

Security-torx schroeven zouden voor mij juist aanleiding zijn om het te proberen.
Niet omdat ik geïnteresseerd ben in een keyboard of muis, maar gewoon om te kijken of ik het kan.
mja als je wil checken of je shit kunt slopen neem je een kniptang/schaar/zakmes mee en je bent er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.C

T.C

Boudewijn schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 12:28:
[...]

mja als je wil checken of je shit kunt slopen neem je een kniptang/schaar/zakmes mee en je bent er.
Het gaat me niet om het slopen, want inderdaad dan werkt een tang of koevoet ook wel.
Mijn interesse zou zijn om te checken of die security-torx echt zo goed werken als men beweert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWL92
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21:26

Waarom mag dit niet meer? Wegens wegwerp plastic ofzo?
Jaar of 9 terug dat ik nog stage liep, loste wij dit op met kleine hang slotjes, zo klein dat de usb a r simpelweg niet meer uit kon zonder open te maken of breken. Kost wat, maar uiteindelijk goedkoper dan wekelijks 10 toetsenborden en muizen moeten vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

T.C schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 12:35:
[...]

Het gaat me niet om het slopen, want inderdaad dan werkt een tang of koevoet ook wel.
Mijn interesse zou zijn om te checken of die security-torx echt zo goed werken als men beweert.
Ok, het is gewoon een torx met een puntje erin he? Niet echt heel spannend, gewoon kwestie van een passend bitje/schroevendraaier kopen. Punt is wel dat doordat mensen dat moeten doen (of toevallig net op de plank hebben liggen) je de drempel verhoogt. Qua kunnen of "persoonlijke achievement" of nieuwsgierigheidsbevrediging zie ik de meerwaarde niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.C

T.C

Boudewijn schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 12:36:
[...]

Ok, het is gewoon een torx met een puntje erin he? Niet echt heel spannend, gewoon kwestie van een passend bitje/schroevendraaier kopen. Punt is wel dat doordat mensen dat moeten doen (of toevallig net op de plank hebben liggen) je de drempel verhoogt. Qua kunnen of "persoonlijke achievement" of nieuwsgierigheidsbevrediging zie ik de meerwaarde niet in.
Dan is het inderdaad niet zo heel erg nieuwsgierigheidsbevredigend.
Ik was niet op de hoogte van torx en dergelijke, dat is waar ik werk vaak niet praktisch.

Waar ik werk zijn het voornamelijk of reguliere inbus, die metrische bouten of liever nog gewoon tri-clamp/tri-clover verbindingen. (Procesindustrie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-10 17:59
Klein hangslotje of ty-wrap welke zelfs in RvS te krijgen zijn.
https://www.hbm-machines....fjnD8PH-AdhkaArvyEALw_wcB

Eventueel een m4 schroefoog in plaats van van de kast schroeven

[ Voor 8% gewijzigd door 3dmazter op 30-11-2021 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:21
anyway, ik wil wel eens kijken voor een tool te maken. Wat is de verwachting van de tool?
Een mail? Geluid maken? current user doorgeven..?

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• AcidBanger
Ik heb iets simpels geschreven in C# wat lijkt te werken :)

GitHub code zelf.

Installer

Gewoon installeren en je moet alleen even zorgen dat hij standaard opstart met admin rechten, dan schrijft hij in zijn eigen locatie een TXT file weg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wX8N9-cUJkf3Y1dbMoUleqP8rjM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PVgVJGIYTz2bvispcY4EcIaZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:21
@AcidBanger best even zien om dit als service te installeren.. kunnen ze het ook niet zomaar afzetten ;) good work

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:47

MsG

Forumzwerver

[...]alleen mogen we sinds een half jaar geen tie-wraps meer gebruiken, maar van die klittenbandjes.[...]
Is hier ook een bepaalde reden voor? Ik vind het nogal wat om een oplossing van 1 cent met een fatsoenlijke tie-wrap,waar niemand verder last van heeft, te moeten vervangen met een of andere overengineered softwarematige oplossing, die wellicht niet eens lekker gaat werken. Anders zo'n kensington-lock van de kringloop, door een lus in het snoer van muis en toetsenbord?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffieprutser
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 24-09 11:07
Dit lijkt mij op meerdere manieren mogelijk om uit te lezen. Al check je elke minuut of er nog 2 HID apparaten zijn of iets dergelijks.
Wat mij belangrijk lijkt is dat je de docent in de ruimte zo snel mogelijk een notificatie kunt geven om direct ff de boosdoeners aan te spreken (hoewel dit misschien een nieuwe manier van trolling oplevert voor de leerlingen :+). Is er trouwens een of andere onderwijs-RAT aanwezig? Wellicht kan je daar iets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchDeafBoy
Vloris schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 12:13:
Het komt dusdanig vaak rond hetzelfde moment voor dat ik het niet meer als pestgedrag richting een medeleerling beschouw. Áls het pestgedrag is, dan eerder naar de ICT'er toe, want die mag het nadien komen oplossen terwijl de pester geen blaam treft.

Overigens verwacht ik zelf ook niet dat het áltijd zo zal zijn dat de dader loopt te rommelen op de eigen pc op dat moment, maar tegelijkertijd denk ik dat die er zeker wel tussen zitten. Want mijn gedachte is dat het altijd net aan het einde van een les is. Immers, de docent is dan te druk om iedereen in ganzenpas de deur uit te krijgen, ondertussen kan een leerling met gerust hart even de kabeltjes omwisselen, een muis in de tas proppen etc.

Ik kan dat niet bewijzen helaas, maar ik kan gelukkig nog wel redelijk denken als een jongere.
T.C schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 12:25:
[...]

Het is wel leuk om met een script te registreren of en wanneer een USB device wordt verwijderd.
Echter is dat maar heel even effectief, want zoiets lekt uit.

Denk je dan dat ik de USB devices meeneem van de computer waar ik zelf achter heb gezeten?
Dit zijn immers gegevens die te herleiden zijn naar een persoon en dus zijn het persoonsgegevens.
Het lijkt me dat de Autoriteit Persoonsgegevens wel gaat langskomen als er klachten over komen.

[...]

Fysieke beveiliging of het africhten van de docenten is het enige wat je kan doen.
Nu zeg je dat tie-wraps niet meer mogen, maar ik ben benieuwd naar de rationale van de organisatie.
Wil de organisatie minder plastic in het milieu hebben, want als dat het probleem is... er zijn ook metalen tie-wraps.

Ben jij verantwoordelijk voor het IT beleid?
Ben jij verantwoordelijk voor het uitbannen van de tie-wraps bij IT systemen?

Indien ja, pas het beleid aan.
Indien nee, zou ik me er zelf niet druk om maken.

Wanneer er teveel muizen gestolen zijn, ga je naar de maker van dat beleid en stel je de vraag hoe de lessen gegeven moeten worden.
Op de vraag hoezo? Antwoord je dat de muizen de wereld zijn gaan ontdekken nu ze niet meer vastliggen met tie-wraps en dat je er laatst nog een was tegen gekomen aan het einde van de straat. :+
JWL92 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 12:36:
[...]

Waarom mag dit niet meer? Wegens wegwerp plastic ofzo?
Jaar of 9 terug dat ik nog stage liep, loste wij dit op met kleine hang slotjes, zo klein dat de usb a r simpelweg niet meer uit kon zonder open te maken of breken. Kost wat, maar uiteindelijk goedkoper dan wekelijks 10 toetsenborden en muizen moeten vervangen.
Ik ga zelf helaas niet over dat beleid. Dat wordt bepaald door de hoge heren op het hoofdkantoor van de scholengemeenschap. Ik ben maar een ICT-medewerker belast met de ondersteuning van leerlingen en personeel op mijn eigen afdeling.

Er zijn nog wel meer van dat soort bedenkelijke besluiten die vanuit die kant genomen zijn (o.a. alleen gekeurde stekkerdozen en voedingskabels mogen gebruiken, alleen CCNA-gecertificeerden mogen bij de patchkasten etc.), maar daar heb ik evenmin invloed op helaas. Daar moet ik het mee doen.
AcidBanger schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:01:
Ik heb iets simpels geschreven in C# wat lijkt te werken :)

GitHub code zelf.

Installer

Gewoon installeren en je moet alleen even zorgen dat hij standaard opstart met admin rechten, dan schrijft hij in zijn eigen locatie een TXT file weg.

[Afbeelding]
Thanks, ik zal deze eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.C

T.C

DutchDeafBoy schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:08:
[...]

Het komt dusdanig vaak rond hetzelfde moment voor dat ik het niet meer als pestgedrag richting een medeleerling beschouw. Áls het pestgedrag is, dan eerder naar de ICT'er toe, want die mag het nadien komen oplossen terwijl de pester geen blaam treft.

Overigens verwacht ik zelf ook niet dat het áltijd zo zal zijn dat de dader loopt te rommelen op de eigen pc op dat moment, maar tegelijkertijd denk ik dat die er zeker wel tussen zitten. Want mijn gedachte is dat het altijd net aan het einde van een les is. Immers, de docent is dan te druk om iedereen in ganzenpas de deur uit te krijgen, ondertussen kan een leerling met gerust hart even de kabeltjes omwisselen, een muis in de tas proppen etc.

Ik kan dat niet bewijzen helaas, maar ik kan gelukkig nog wel redelijk denken als een jongere.

[...]

[...]

Ik ga zelf helaas niet over dat beleid. Dat wordt bepaald door de hoge heren op het hoofdkantoor van de scholengemeenschap. Ik ben maar een ICT-medewerker belast met de ondersteuning van leerlingen en personeel op mijn eigen afdeling.

Er zijn nog wel meer van dat soort bedenkelijke besluiten die vanuit die kant genomen zijn (o.a. alleen gekeurde stekkerdozen en voedingskabels mogen gebruiken, alleen CCNA-gecertificeerden mogen bij de patchkasten etc.), maar daar heb ik evenmin invloed op helaas. Daar moet ik het mee doen.

[...]

Thanks, ik zal deze eens proberen.
Het beleid van enkel NEN3140 gekeurde stekkerdozen (en apparatuur met stekker), inderdaad ronduit schandalig.
Het management dat er zomaar voor kiest om, zoals wettelijk verplicht, te zorgen voor een veilige werkplek.

Geloof me die keuring van de stekkerdozen (en apparatuur met stekker) komt niet op initiatief van het management, want het kost geld.
De arbo verplicht NEN3140 en sommige verzekeringen ook.
Deze verplichting geldt voor ieder elektrisch apparaat wat niet vast is aangesloten aan de elektrische installatie, maar via een stekker in het stopcontact.

Let maar op, de koffie automaat op jouw school heeft die NEN3140 keuring ook ondergaan.

Bij gekeurde apparatuur weet je dat in ieder geval eens in de zoveel tijd wordt gekeken of de apparatuur nog veilig is.
Ja het is een moment opname, maar dan wordt periodiek in ieder geval de beschadigde meuk weggedaan.
(Dat is overigens hetgeen wat de meeste mensen in bedrijven irriteert, die oude fijne flexibele snoer die weg is.)

CCNA-certificatie ken ik niet, maar als ik het zo zie is het om zeker te weten dat iemand geen problemen veroorzaakt op het bedrijfsnetwerk (scholen zijn in die zin net bedrijven).
Vaak heeft het ook met garantie en ondersteuning van de leverancier/fabrikant te maken.

Maar met het script zou ik in ieder geval wel opletten, want de GDPR is alert op dit soort zaken.
Ik zou het in ieder geval wel bespreken met de "data protection officer" van jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcidBanger
@DutchDeafBoy Zitten er speakers in de pc's die werken? En je naam laat me twijfelen of we hier wat aan hebben. Maar ik kan hem ook gewoon 10-20 keer laten piepen voor 30 seconden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchDeafBoy
T.C schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:26:
[...]

Het beleid van enkel NEN3140 gekeurde stekkerdozen (en apparatuur met stekker), inderdaad ronduit schandalig.
Het management dat er zomaar voor kiest om, zoals wettelijk verplicht, te zorgen voor een veilige werkplek.

Geloof me die keuring van de stekkerdozen (en apparatuur met stekker) komt niet op initiatief van het management, want het kost geld.
De arbo verplicht NEN3140 en sommige verzekeringen ook.
Deze verplichting geldt voor ieder elektrisch apparaat wat niet vast is aangesloten aan de elektrische installatie, maar via een stekker in het stopcontact.

Let maar op, de koffie automaat op jouw school heeft die NEN3140 keuring ook ondergaan.

Bij gekeurde apparatuur weet je dat in ieder geval eens in de zoveel tijd wordt gekeken of de apparatuur nog veilig is.
Ja het is een moment opname, maar dan wordt periodiek in ieder geval de beschadigde meuk weggedaan.
(Dat is overigens hetgeen wat de meeste mensen in bedrijven irriteert, die oude fijne flexibele snoer die weg is.)

CCNA-certificatie ken ik niet, maar als ik het zo zie is het om zeker te weten dat iemand geen problemen veroorzaakt op het bedrijfsnetwerk (scholen zijn in die zin net bedrijven).
Vaak heeft het ook met garantie en ondersteuning van de leverancier/fabrikant te maken.

Maar met het script zou ik in ieder geval wel opletten, want de GDPR is alert op dit soort zaken.
Ik zou het in ieder geval wel bespreken met de "data protection officer" van jullie.
Het idee erachter is op zich goed hoor, daar niet van. Maar het is gewoon vreselijk onpraktisch. Want op het moment dat je event snel een nieuw werkstation moet plaatsen die nog niet (volledig) gekeurd is moet je dat allemaal apart registreren. Per desktop, per monitor, per voedingskabel. Ik vind dat geen efficiënte werkwijze. Het draagt misschien bij aan een gevoel van extra veiligheid, maar in de praktijk maakt het echt niet uit. Of je moet van die Action-stekkerblokjes hebben, dan kan ik me er nog wat bij voorstellen.
AcidBanger schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:41:
@DutchDeafBoy Zitten er speakers in de pc's die werken? En je naam laat me twijfelen of we hier wat aan hebben. Maar ik kan hem ook gewoon 10-20 keer laten piepen voor 30 seconden...
Hahah, ik hoor nog wel genoeg dat ik zoiets zou moeten kunnen horen.

Maar het zou vooral voor docenten een uitkomst bieden, dan weten ze in elk geval dat er iets gaande is waar ze even naar moeten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukvr
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Je kan ook standaard windows taakplanner gebruiken denk ik, moet je even kijken of je USB koppel en loskoppel acties een gebeurtenis maken in je logs, dan kan je die ID gebruiken om iets te triggeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:52

pietje63

RTFM

Ik heb een tijdje een desktop gehad met lekstroom, dan kreeg je een schok als je een usb-apparaat eruit trok. Weet niet wat het euvel precies was, maar lijkt me voor TS wel handig om de dader te vinden

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AcidBanger
https://we.tl/t-2axD47JT9Y

@DutchDeafBoy v1.0.6 met irritante geluidjes

[ Voor 10% gewijzigd door AcidBanger op 30-11-2021 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarnemer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-10 17:12
nou ja, als de toetsenborden en muizen los kunnen, kunnen ze ook weer vast.
koop een stapeltje linnentasjes (of katoen) dikke nummes erop en diezelfde nummers op de muis en het toetsenbord.
Begin van de les af te halen bij de leerkracht tegen inlevering van de naam, aan het einde weer in te leveren tegen nog es de naam...

Je hebt dan aan het eind misschien minder hardware, maar je weet ook welke je mist.

Iemand die m niet inlevert? Volgende keer ook geen toetsenbord....

Andere is toch fixeren van de kabels. MBO school? Opleiding metaal aanwezig?
Laat ze stalen strips maken met gaten groot genoeg voor USB stekkers en twee schroefgaten.
USB stekkers erdoor en zo strak tegen de rand van de tafel schroeven dat de stekkers er niet nog es door kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:48

RoamingZombie

Watching the sheeple...

[...]

Dit. Het lijkt mij belangrijk dat je eerst dit uitzoekt voordat je hier ook maar enige verdere tijd in stopt.

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:10

Reinier

\o/

Ik vind het zo achterlijk dat dit nodig is! Ik zou de regels m.b.t. privacy aanpassen, camera's ophangen en de eerste de beste overtreder direct van school sturen.
Of een brief naar de ouders sturen dat het functioneren van de ICT-middelen vanaf nu de verantwoordelijkheid van de leerlingen is. Slopen zij het? Geen onderwijs meer mogelijk dus ze halen het vak niet.
Het is maar goed dat ik geen beleidsmaker o.i.d. ben :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:51
RoamingZombie schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 18:30:
[...]
Dit. Het lijkt mij belangrijk dat je eerst dit uitzoekt voordat je hier ook maar enige verdere tijd in stopt.
Lijkt mij nogal over-de-top om hier een probleem in te zien : Gebruikers loggen in op de centrale server, ook daarop worden logbestanden bijgehouden met loginnaam, toegangstijden, naam werkstation etc etc. Vermoedelijk zelfs welke bestanden worden geopend en opgeslagen door welke user.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:10

Reinier

\o/

[...]

Tuurlijk mag dat. Je hoeft alleen maar in het beleid vast te leggen dát je het doet, en met welk doel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:51
DutchDeafBoy schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:08:
[...]
Als de "hoge heren op het hoofdkantoor" tijd hebben om zich bezig te houden met beslissingen om geen gebruik te maken van plastic tiewraps als kabelbinder, dan hebben ze tijd teveel en zijn ze incapabel. Als ze dan wel toestaan dat door jou (cq mede-Tweakers) geschreven scripts op werkstations gaan draaien dan wordt het tijd dat ze hun prioriteiten op orde krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.C

T.C

Reinier schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 18:38:
[...]

Tuurlijk mag dat. Je hoeft alleen maar in het beleid vast te leggen dát je het doet, en met welk doel.
Alleen maar in beleid vastleggen dat je het doet en met welk doel is echt niet voldoende.
Het doel moet ook gerechtvaardigd zijn en de inbreuk moet in verhouding zijn.

Natuurlijk mag je wel data opslaan, maar het uitgangspunt moet zijn zo min mogelijk.
Ook moet het een gerechtvaardigd doel zijn.

Er moet altijd gekeken worden naar de minst ingrijpende maatregelen.

De kabels vastleggen met tie-wraps of andere middelen is een goede optie, die geen privacy schending oplevert, maar de organisatie wil dat om een of andere reden niet.
De reden is onbekend aangezien TS daar niet over wil vertellen.

Dan kan je ook toezicht instellen, lijkt me in een middelbare school ook wel noodzakelijk.
Sterker nog er is toezicht, maar de medewerkers die dat moeten doen hebben er geen zin in en doen dat dus niet.

In beide gevallen is er onwil van de organisatie om op een minder ingrijpende manier iets aan het probleem te doen, maakt niet automatisch dat er een gerechtvaardigd doel is om de gegevens dan maar op te slaan.

Daarbij kan een kind een USB stick in de PC steken en vervolgens even later verwijderen, dat wordt ook geregistreerd zonder dat hiervoor een noodzaak is (er is immers niets verwijderd dat niet van het kind is.)

Daarom het advies aan TS om toch eerst met een "data protection officer" te praten.
Je wil toch niet degene zijn die de school een boete van duizenden euro's bezorgd vanwege het voorkomen dat tientjes worden gestolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.C

T.C

Reinier schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 18:36:
Ik vind het zo achterlijk dat dit nodig is! Ik zou de regels m.b.t. privacy aanpassen, camera's ophangen en de eerste de beste overtreder direct van school sturen.
Of een brief naar de ouders sturen dat het functioneren van de ICT-middelen vanaf nu de verantwoordelijkheid van de leerlingen is. Slopen zij het? Geen onderwijs meer mogelijk dus ze halen het vak niet.
Het is maar goed dat ik geen beleidsmaker o.i.d. ben :D
Gelukkig is dit geen bananen republiek.

Maar daarnaast is er op die middelbare school nog iets beters beschikbaar dan camera's, volgens TS zijn er docenten die de kinderen bij naam kennen en dus direct kunnen optreden.
Dan zou je zeggen dat het probleem opgelost is/niet bestaat, maar niets is minder waar.
Die docenten helpen nog net niet mee met inpakken, begin daar eens eerst mee.
Of met die tie-wraps, waar het ook mee lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij zijn er toetsenborden van een tientje bij de action te koop, laat het 10 per jaar zijn ik zie niet in dat dit niet ingecalculeerd wordt in de kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcidBanger
@DutchDeafBoy Werkte het?
Pagina: 1