Geen geld terug van webshop ondanks belofte, EU wetgeving?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunrise
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-10 07:13
Na het overmaken van geld voor een product zag ik dat het product niet het product is wat was afgebeeld en beschreven. Product code was van een gps module ipv een dashcam.
Binnen 20 minuten de verkoper (webshop) attent gemaakt over de fout op de website, gezien er nog niks verstuurd was geen vuiltje aan de lucht voor ons beiden.

Verkoper zou het geld terugboeken, morgen is er een maand voorbij en ondanks meerdere beloftes gebeurt er niks.

Ik heb gegoogled naar eu wetgeving hierover, kan niks vinden over een bepaald maximum termijn.
Mijn advocaat geraadpleegd (niet haar specialiteit) en die weet ook niks van een bepaald tijdsbestek qua terugboeken geld.

Wie weet hier het fijne van?

(Webshop in Griekenland dus niet lid van een of andere club zoals thuiswinkel waar je nog kan klagen)

[ Voor 4% gewijzigd door Sunrise op 30-11-2021 08:06 ]

Beste antwoord (via Sunrise op 03-12-2021 14:49)

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:42
Hoe heb je betaald? iDeal of overboeking? Of Credit Card? In dat laatste geval kun je een chargeback doen.

Andere opties (zoals de Online Dispute Resolution) vind je hier: https://ec.europa.eu/info...our-consumer-complaint_en

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:50

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:42
Hoe heb je betaald? iDeal of overboeking? Of Credit Card? In dat laatste geval kun je een chargeback doen.

Andere opties (zoals de Online Dispute Resolution) vind je hier: https://ec.europa.eu/info...our-consumer-complaint_en

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
celshof schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 08:21:

Overboeking helaas.

Die link is wel interessant, daar kan ik wel iets mee!
Ik wacht even tot morgen, mijn ultimatum verloopt dan. Dan zal ik die mediator service inschakelen.
Ik zie geen bepaling staan waarin terugbetaling moet geschieden. Misschien lees ik erover heen.

[ Voor 37% gewijzigd door Sunrise op 30-11-2021 08:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Hoe veel tijd heb je ze al gegeven, langer dan een maand?

Direct besteld bij de Griekse webwinkel, die zich richt op Grieken en niet op Nederlanders (o.a. geen NL taal), volledig vallend onder Griekse wetgeving? Check dan vooral Griekse wet- en regelgeving. Een willekeurige NL jurist heeft daar misschien geen kennis van nee. En overkoepelende Europese natuurlijk.

-
Staat er een betalingstermijn in hun algemene voorwaarden? Dan zou ik stellen dat die beide kanten op geldt.

Kijkend naar EUR regels:

Voor B2B-transacties zijn er wettelijke maxima. 30 dagen als er niets is afgesproken, anders waarschijnlijk 60. (https://eur-lex.europa.eu...1L0007&from=NL#d1e633-1-1)

Ik zou hopen dat dat maximum dan ook geldt voor B2C, of eigenlijk C2B. Of daar een concrete wet of Eur. jurisprudentie over is, geen idee.

Maar: recht hebben is iets anders dan recht krijgen, zeker in een buitenland. Bij een directe aanschaf via de webshop zelf (dus niet Amazon, Bol, dat soort clubs), zou ik eerst even uitzoeken of het geen scam was. Als wel, dan verlies nemen: gaat wel moeite kosten maar geen geld opleveren.

Anders inderdaad via klachten proberen.

Verder: https://www.metronieuws.n...betalers-consumentenbond/

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
F_J_K schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:01:
Hoe veel tijd heb je ze al gegeven, langer dan een maand?

Direct besteld bij de Griekse webwinkel, die zich richt op Grieken en niet op Nederlanders (o.a. geen NL taal), volledig vallend onder Griekse wetgeving? Check dan vooral Griekse wet- en regelgeving. Een willekeurige NL jurist heeft daar misschien geen kennis van nee. En overkoepelende Europese natuurlijk.

-
Staat er een betalingstermijn in hun algemene voorwaarden? Dan zou ik stellen dat die beide kanten op geldt.

Kijkend naar EUR regels:

Voor B2B-transacties zijn er wettelijke maxima. 30 dagen als er niets is afgesproken, anders waarschijnlijk 60. (https://eur-lex.europa.eu...1L0007&from=NL#d1e633-1-1)

Ik zou hopen dat dat maximum dan ook geldt voor B2C, of eigenlijk C2B. Of daar een concrete wet of Eur. jurisprudentie over is, geen idee.

Maar: recht hebben is iets anders dan recht krijgen, zeker in een buitenland. Bij een directe aanschaf via de webshop zelf (dus niet Amazon, Bol, dat soort clubs), zou ik eerst even uitzoeken of het geen scam was. Als wel, dan verlies nemen: gaat wel moeite kosten maar geen geld opleveren.

Anders inderdaad via klachten proberen.

Verder: https://www.metronieuws.n...betalers-consumentenbond/
In eerste instantie geen tijd gegeven er vanuitgaande dat het geld binnen een paar dagen retour zou zijn.
De dag van de overboeking (1 november) schreef de webshop dat het binnen een dag of 3 teruggeboekt zou worden.
Na een week gevraagd hoe het zit met de terugboeking, webshop bood excuses aan en zou er werk van maken. Zo gaat het dus even door (elke week een email en wederom excuses) tot aan de 26e waarop ik heb gezegd dat als het geld niet terug is op de 1e van december ik juridische hulp ga inschakelen.
Dat is dus morgen, 30 dagen later.

Ik woon in Griekenland en de shop is in Griekenland.

Het is een webshop met een niet al te beste rating, normaal wijk ik daar ook voor maar de deal was to good to be true. :D ( dat reken ik mijzelf ook wel aan )
Ik weet dat er een kans is dat het geld nooit meer terug zie en het is ook maar 50 euro maar ik gun het die persoon gewoon niet. Procederen is hier niet zo duur maar zonder stok om mee te slaan is het natuurlijk een verspilling van tijd en centen.

Ik heb de link bekeken en ook een griekstalige versie kunnen downloaden, wellicht maakt het indruk.
Rente mag je ook rekenen vanaf 30 dagen, rente die de europese bank ook hanteert maar dat is dus peanuts of zelfs negatief, geen idee. Maar dit gaat specifiek over 'schulden' tussen ondernemingen en of overheid en ondernemingen. Denk niet dat dit nuttig is.

[ Voor 7% gewijzigd door Sunrise op 30-11-2021 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-10 19:06
Sunrise schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:26:
[...]

In eerste instantie geen tijd gegeven er vanuitgaande dat het geld binnen een paar dagen retour zou zijn.
De dag van de overboeking (1 november) schreef de webshop dat het binnen een dag of 3 teruggeboekt zou worden.
Na een week gevraagd hoe het zit met de terugboeking, webshop bood excuses aan en zou er werk van maken. Zo gaat het dus even door (elke week een email en wederom excuses) tot aan de 26e waarop ik heb gezegd dat als het geld niet terug is op de 1e van december ik juridische hulp ga inschakelen.
Dat is dus morgen, 30 dagen later.

Ik woon in Griekenland en de shop is in Griekenland.

Het is een webshop met een niet al te beste rating, normaal wijk ik daar ook voor maar de deal was to good to be true. :D ( dat reken ik mijzelf ook wel aan )
Ik weet dat er een kans is dat het geld nooit meer terug zie en het is ook maar 50 euro maar ik gun het die persoon gewoon niet. Procederen is hier niet zo duur maar zonder stok om mee te slaan is het natuurlijk een verspilling van tijd en centen.

Ik heb de link bekeken en ook een griekstalige versie kunnen downloaden, wellicht maakt het indruk.
Rente mag je ook rekenen vanaf 30 dagen, rente die de europese bank ook hanteert maar dat is dus peanuts of zelfs negatief, geen idee. Maar dit gaat specifiek over 'schulden' tussen ondernemingen en of overheid en ondernemingen. Denk niet dat dit nuttig is.
Waarom een advocaat inschakelen voor 50 euro? De telefoon opnemen is al 25 euro 😅

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
stftweaker schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 15:57:
[...]

Waarom een advocaat inschakelen voor 50 euro? De telefoon opnemen is al 25 euro 😅
Ze verdient regelmatig aan mij en doet kleine dingen gratis als dank. Zo heeft ze mij ook gratis geholpen bij een verkeersongeval. Dus een brief opstellen is voor haar een kleine moeite maar ik zoek dus een stok om mee te slaan, duidelijke eu wetgeving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:53
En al is gewoon gebeld/mailt? Er kan altijd iets misgaan. En dan lossen ze het meestal vrij snel op.

Maar ik zou eerder opzoek gaan naar een Grieks juristen forum oid. De mensen die hier zitten hebben voornamelijk verstand van NL/BE wetgeving. Want in NL is het bv 14 dagen. (En dit is geloof ik in de Hele EU).

https://europa.eu/youreur...tees-returns/index_nl.htm

[ Voor 12% gewijzigd door loki504 op 01-12-2021 08:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

loki504 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 08:23:
En al is gewoon gebeld/mailt? Er kan altijd iets misgaan. En dan lossen ze het meestal vrij snel op.

Maar ik zou eerder opzoek gaan naar een Grieks juristen forum oid. De mensen die hier zitten hebben voornamelijk verstand van NL/BE wetgeving. Want in NL is het bv 14 dagen. (En dit is geloof ik in de Hele EU).

https://europa.eu/youreur...tees-returns/index_nl.htm
Er is inderdaad een Europese richtlijn (Richtlijn 2011/83/EU) die bepaalt dat de terugbetalingstermijn 14 dagen bedraagt (en een richtlijn is dwingender dan de naam wellicht doet vermoeden), maar die termijn geldt alleen bij het herroepingsrecht (koop op afstand). Het is maar de vraag of TS gebruik heeft gemaakt van het herroepingsrecht. Je zou ook kunnen denken aan een beroep op dwaling, en dan geldt er geen wettelijke terugbetalingstermijn. In dat geval moet je in Nederland een redelijke termijn stellen waarbinnen de verkoper het aankoopbedrag moet terugbetalen. Tot dat moment kan de verkoper achterover leunen.

Of je naar Grieks recht een beroep op het herroepingsrecht hebt gedaan of op het equivalent van dwaling, kan ik niet inschatten. Wel zie ik in artikel 323 van het Griekse burgerlijk wetboek dat wanneer er niets is afgesproken over het tijdstip van betalen en je dat tijdstip ook niet kunt opmaken uit de omstandigheden, dat je de betaling onmiddellijk kunt opeisen. Dat betekent vermoedelijk dat een schuldenaar kan wachten met terugbetalen tot je de schuld opeist. Ik zou dat even controleren bij de Griekse advocaat.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
Ik heb geen termen als herroepingsrecht gebruikt. Gewoon het bovenstaande kenbaar gemaakt en dat ik het geld terug wil.
Zal mijn volgende stappen straks delen, even geen tijd.

Edit

Heb de 'ombudsman' ingeschakeld, wie weet helpt het.

Procederen raadt mijn advocaat af, is het niet waard.
Het vervelende is dat aangifte doen bij de politie in Griekenland 100 euro kost, zo creëer je een perfect speelveld voor boeven. |:(

Edit 2 Opgelost
Na het indienen van de klacht bij https://www.adrpoint.gr is het geld teruggestort.
Bedankt iedereen voor het meehelpen, en celshof dubbel bedankt voor beste antwoord. O+
(Beste antwoord is niet mijn woordkeuze, wat iedereen aan info heeft gegeven was meer dan goed 👍.)

[ Voor 68% gewijzigd door Sunrise op 03-12-2021 15:04 ]

Pagina: 1