Afgelopen week heeft een familielid contact opgenomen met mij omdat hij gehackt zou zijn.
Op het eerste oog leek het onschuldig maar nu begin ik het toch zorgen te maken.
Momenteel ben ik radeloos in hoe ik zou kunnen helpen.
Hij en zijn vriendin bevinden op alle apparaten niet verklaarbaren gebeurtenissen.
De apparaten die in gebruik zijn, zijn als volgt:
2 Iphones (beide iphone 12 pro)
ipad (mij niet bekend welke)
Imac (ook niet duidelijk welke)
Windows computer (windows 8 )
Alle apple apparaten waren up to date qua ios versie voordat "de hack" plaatsvond.
Hij ondervind de volgende problemen bij zijn apparaten:
Iphone:
- Xcode staat aan, en de ontwikkelaarsopties zijn ontgrendeld.
- Ontwikkelaars toegankelijkheids opties zijn ingeschakeld
- In notities worden rare logs geplaatsts.
- Bellen naar overheidsinstanties zoals de politie lukt niet. (teksttelefoon was ingeschakeld?)
- Rare taken toegevoegd in opdrachten.
Zijn IMac is een tijdje geblokkeerd geweest maar werkte plotseling weer.
Op zijn icloud worden rare exports en backups van een tal uiteenlopende dingen, voorbeelden van ekele logs zijn:
- Mails logs
- Berichten logs
- Willekeurige applicatie logs (zowel windows, als android als ios)
Wat is er al geprobeerd?
Hij is naar een telefoonwinkel geweest waar ze hem niet verder konden helpen, wel hebben ze zijn windows computer naar fabrieksinstellingen gezet. Deze lijkt nu weer normaal te functioneren.
De iphone's zijn naar de fabrieksinstellingen gereset, echter na het resetten stond xcode alweer aan en waren de toegankelijkheids opties ook alweer aangepast.
Verder heb ik geprobeerd de modem te resetten, dit lukte mij niet. Omdat ik op kamers zit en alleen in het weekend thuis ben ga ik dit vrijdag weer proberen, en anders contact opnemen met de provider.
Het raarste vind ik dat het virus of de hacker zich over meerdere apparaten verspreid heeft. Hierdoor durf ik zelf ook niet met mijn laptop op het netwerk in te loggen.
Zijn er nog opties die ik zou kunnen proberen? Zelf dacht ik aan aan DFU reset van alle apple apparaten.
Op het eerste oog leek het onschuldig maar nu begin ik het toch zorgen te maken.
Momenteel ben ik radeloos in hoe ik zou kunnen helpen.
Hij en zijn vriendin bevinden op alle apparaten niet verklaarbaren gebeurtenissen.
De apparaten die in gebruik zijn, zijn als volgt:
2 Iphones (beide iphone 12 pro)
ipad (mij niet bekend welke)
Imac (ook niet duidelijk welke)
Windows computer (windows 8 )
Alle apple apparaten waren up to date qua ios versie voordat "de hack" plaatsvond.
Hij ondervind de volgende problemen bij zijn apparaten:
Iphone:
- Xcode staat aan, en de ontwikkelaarsopties zijn ontgrendeld.
- Ontwikkelaars toegankelijkheids opties zijn ingeschakeld
- In notities worden rare logs geplaatsts.
- Bellen naar overheidsinstanties zoals de politie lukt niet. (teksttelefoon was ingeschakeld?)
- Rare taken toegevoegd in opdrachten.
Zijn IMac is een tijdje geblokkeerd geweest maar werkte plotseling weer.
Op zijn icloud worden rare exports en backups van een tal uiteenlopende dingen, voorbeelden van ekele logs zijn:
- Mails logs
- Berichten logs
- Willekeurige applicatie logs (zowel windows, als android als ios)
Wat is er al geprobeerd?
Hij is naar een telefoonwinkel geweest waar ze hem niet verder konden helpen, wel hebben ze zijn windows computer naar fabrieksinstellingen gezet. Deze lijkt nu weer normaal te functioneren.
De iphone's zijn naar de fabrieksinstellingen gereset, echter na het resetten stond xcode alweer aan en waren de toegankelijkheids opties ook alweer aangepast.
Verder heb ik geprobeerd de modem te resetten, dit lukte mij niet. Omdat ik op kamers zit en alleen in het weekend thuis ben ga ik dit vrijdag weer proberen, en anders contact opnemen met de provider.
Het raarste vind ik dat het virus of de hacker zich over meerdere apparaten verspreid heeft. Hierdoor durf ik zelf ook niet met mijn laptop op het netwerk in te loggen.
Zijn er nog opties die ik zou kunnen proberen? Zelf dacht ik aan aan DFU reset van alle apple apparaten.