Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Remeha Elga Ace goed aangesloten door installateur?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Bij mijn vader is door een groot installatiebedrijf uit het zuiden van Nederland. Ik heb achteraf naar de warmtepomp gekeken en kan mijzelf er niet van overtuigen dat de warmtepomp goed is aangesloten. Nu ben ik bang dat ik spoken zie en vraag daarom jullie om een second opinion. Er is iemand langs gekomen van hetzelfde bedrijf (om wat uitleg te geven) en die heeft gezegd dat de installatie goed is gedaan. Mijn vader is al wat ouder en vind dat als de installateur zegt dat het klopt dat dit goed zou moeten zijn en vind het moeilijk hier tegen in te gaan.

Mijn vraag

Is de warmtepomp goed aangesloten?

Relevante software en hardware die ik gebruik

Warmtepomp: Remeha Elga Ace
CV Ketel: Nefit Topline Aquapower HRC30/CW5 II
Thermostaat: Remeha etwist

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb in de ontwerphandleiding doorgenomen en daar zie ik niet de manier van aansluiten die ze hebben gebruikt, maar betekend dit dat het niet kan kloppen, ik ben geen installateur maar een eigenwijze software engineer.

Hoe is het (schematisch) aangesloten, in het plaatje staan 2 lijntjes tussen de warmtepomp en de buizen uit de cv waar ik (nog) niet achter ben welke kant het water uit stroomt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnqsTgo0wW2__cOotloYpvBll64=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1WOEQtQsxjQ6ucpOEj9xzbPl.png?f=user_large

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

Alle reacties

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Een foto doet het soms beter als een schematische weergave.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

• MetalfanBlackness
  • Niet online
Ik had juist de schematische weergave gemaakt omdat ik vind dat je met (alleen) de foto's niet duidelijk wordt hoe het is aangesloten. Jammer genoeg kan ik vanwege zieke gezinsleden niet weg om duidelijkere foto's te maken.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:13
MetalfanBlackness schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:18:
Ik had juist de schematische weergave gemaakt omdat ik vind dat je met (alleen) de foto's niet duidelijk wordt hoe het is aangesloten. Jammer genoeg kan ik vanwege zieke gezinsleden niet weg om duidelijkere foto's te maken.

***members only***
Ik vermoed ook dat dit zo niet hoort .
@mkleinman weet hier alles van .

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Het lijkt of de ACE over de Nefit draait door het missen van keerklep in de aanvoer, en andersom ook.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• mkleinman
  • Laatst online: 22:59

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

MetalfanBlackness schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:18:

***members only***
Als je voor de ACE staat, dan heb je 4 22mm leidingen die je kan aansluiten. Twee voor en twee achter.

Op de achterste twee sluit je de CV ketel aan, via een interne open verdeler in de ELGA ACE. Op de voorste twee sluit je de aanvoer en retour op je CV installatie aan.

Zodoende pompt de ELGA ACE door je gehele CV systeem heen, en de pomp van je CV ketel alleen door de open verdeler van de ELGA.

Edit:

Als je foto's goed interpreteer dan hangt de ELGA links naast de CV ketel. Je ziet op de twee foto van de ketel links nog net de ELGA ACE hangen.

De twee achterste leidingen van de ELGA lopen met twee bochten naar de CV ketel toe. En de voorste twee in de ELGA slaan rechtsaf richting de radiatoren, vloerverwarming etc.

Ik mis in elk geval een vuilafscheider die dat circuit zou moeten zitten. Ik moet je alleen het antwoord even schuldig blijven of die op de retour komt of de aanvoer. Er zit nu een vuilafscheider in het korte circuit naar de ketel.

Alleen bij de ketel lijkt het alsof de ketel zelf ook nog in zijn eentje alles zou kunnen verwarmen?

Heb je een overzichtsfoto misschien met zowel de ELGA als de ketel er op?

[ Voor 29% gewijzigd door mkleinman op 30-11-2021 15:47 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• MetalfanBlackness
  • Niet online
Sorry ik heb hier echt geen kaas van gegeten en ken de terminologie dus ook niet en wil het dus door de installateur zelf laten corrigeren. Belangrijk is ook om nogmaals te melden dat het hier niet om mijn installatie gaat, maar bij mijn vader, wat een aantal dingen wat moeilijke maakt zoals (nieuwe) foto's maken.

Ik hoop dat ik het goed interpreteer als ik bij "CV installatie" de leidingen van en naar de radiatoren en vloerverwarming bedoelt.
mkleinman schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 15:39:
[...]

Als je voor de ACE staat, dan heb je 4 22mm leidingen die je kan aansluiten. Twee voor en twee achter.

Op de achterste twee sluit je de CV ketel aan, via een interne open verdeler in de ELGA ACE. Op de voorste twee sluit je de aanvoer en retour op je CV installatie aan.

Zodoende pompt de ELGA ACE door je gehele CV systeem heen, en de pomp van je CV ketel alleen door de open verdeler van de ELGA.
De achterste gaan in ieder geval richting de CV ketel, maar (zo ver ik kon zien) aangesloten via t-stukjes op de originele leidingen die er al zaten om de CV ketel op richting de radiatoren en vloerverwarming.
De voorste 2 aansluitingen zijn "direct" (met een t-stuk) aangesloten op de leidingen die richting en van de radiatoren gaan.

[...]
Edit:

Als je foto's goed interpreteer dan hangt de ELGA links naast de CV ketel. Je ziet op de twee foto van de ketel links nog net de ELGA ACE hangen.
Klopt, die volgorde had ik dus ook aangehouden in mijn schematische tekening, om het consistent te houden.

De twee achterste leidingen van de ELGA lopen met twee bochten naar de CV ketel toe. En de voorste twee in de ELGA slaan rechtsaf richting de radiatoren, vloerverwarming etc.
de 2 voorste zijn met een t stuk aangesloten op de leiding die in de 1e foto vooraan lopen (zie je niet omdat hier een plank voor zit), diezelfde leiding loopt door en op foto 2 zie je die wel voor lopen
Ik mis in elk geval een vuilafscheider die dat circuit zou moeten zitten. Ik moet je alleen het antwoord even schuldig blijven of die op de retour komt of de aanvoer. Er zit nu een vuilafscheider in het korte circuit naar de ketel.
Volgens mij zijn er nu niet echt 2 aparte circuits, beide zijn direct of indirect (een extra buis) aangesloten op de bruine leiding vooraan.
Alleen bij de ketel lijkt het alsof de ketel zelf ook nog in zijn eentje alles zou kunnen verwarmen?

Dat zouden we op zich niet eens erg vinden, maar nu met deze kou gaat de CV ketel niet aan.
Ik hoop dat je kunt zien dat ik de 1e foto van boven heb moeten nemen, dit komt omdat de leidingen daar zijn ingebouwd. Als ik een foto zou kunnen maken (vanwege ziekte van gezinsleden kan ik er even niet langs) met alles in 1 keer er op dan zie je de ELGA met 4 leidingen naar beneden lopen en niet waarheen die lopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dk0y4Oap5owlbpPj9mHsevHql6s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ptz7PyQE4fbLn4Kj5ccVhx6w.png?f=user_large

Ik heb met wat kleurtjes proberen aan te geven dat je ziet dat zowel de voorste leidingen (geel/oranje) op dezelfde leidingen zit als de blauwe leidingen doordat ze met een t splitsing met de zwarte leidingen op dezelfde leidingen zitten als de geel/oranje leidingen, namelijk de groene.

Ik had op basis van de ontwerptekening meer zoiets verwacht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jU3LQDcPI5sGXACxbTo9B-G-Evw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uT3kQ1M1GnoaFjZe0k2SdlDq.png?f=user_large

• Supertip
  • Niet online
Ik zou ts toch aanbevelen met de handen te voelen aan de leidingen, wat is aanvoer wat is retour, alleen met draaiende warmtepomp , en dan met alleen ketel, en als het lukt met beide.

En dan kan je een leesbaar cq begrijpelijke schematische weergave maken.

Er lijkt hier niet echt iets mis, maar er lijken wel dingen te missen mi. voor een echt goed werkend hybride systeem.

Vind het ook een opmerkelijke keuze, een egla aan een Nefit.
Kan het wel met elkaar communiceren?

Ik heb toch het sterke vermoeden dat de ketel voor verwarming (cv-bedrijf) uit staat, en alleen voor warm water (tapwater) in actie komt, want ik zou niet weten hoe de ketel moet weten wanneer hij moet bijspringen voor CV verwarming.

[ Voor 33% gewijzigd door Supertip op 30-11-2021 22:40 ]

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

• MetalfanBlackness
  • Niet online
Supertip schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 22:25:
Ik zou ts toch aanbevelen met de handen te voelen aan de leidingen, wat is aanvoer wat is retour, alleen met draaiende warmtepomp , en dan met alleen ketel, en als het lukt met beide.

En dan kan je een leesbaar cq begrijpelijke schematische weergave maken.

Er lijkt hier niet echt iets mis, maar er lijken wel dingen te missen mi. voor een echt goed werkend hybride systeem.

Vind het ook een opmerkelijke keuze, een egla aan een Nefit.
Kan het wel met elkaar communiceren?

Ik heb toch het sterke vermoeden dat de ketel voor verwarming (cv-bedrijf) uit staat, en alleen voor warm water (tapwater) in actie komt, want ik zou niet weten hoe de ketel moet weten wanneer hij moet bijspringen voor CV verwarming.
Ik zal binnenkort even gaan voelen als de ziekenboeg hier voorbij is.
Ik zag dat de kabel die eerst van de thermostaat naar de ketel liep nu naar de elga loopt en daarna een soortgelijke naar van de elga naar de CV ketel, ik had aangenomen dat die de trigger zou zijn.
Ik heb toen ik er vorige week was het test programma even aan gezet dat alles aan moet zetten, maar ik zag/hoorde de ketel niet aan gaan.

• MetalfanBlackness
  • Niet online
[...]

Hierbij wat extra foto's:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Supertip schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 22:25:
Ik heb met mijn handen gevoeld, bij de voorste 2 leidingen (die in mijn schematische weergave oranje/geel zijn) en "direct" naar de radiatoren en vloerverwarming gaan, is de linkse invoer in de elga en de rechter het warme water richting de radiatoren. Ik heb op de Remeha Elga Ace de testfunctie op "Hoog vermogen" gezet, hierdoor zou als in het goed heb zowel de Elga Ace als de CV ketel aan moeten gaan, maar de CV ketel gaat niet aan.

Ik zie wel dat in mijn schematische weergave de "groene" leidingen precies verkeerd om zitten, de bovenste is warm water en de onderste het koude water, maar omdat de rest van de pijlen wel kloppen lijkt dit goed te zijn.

• Opperbeun
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 21-11 21:22
Zit verkeerd aangesloten.

Bij de 1ste gen elga had dat niet zo probleem geweest.

Zie dit filmpje wordt eea duidelijk.
(Is al eerder gepost op het forum)

YouTube: De hybride warmtepomp: hoe wat en wanneer

• Supertip
  • Niet online
Opperbeun schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 18:02:
Zit verkeerd aangesloten.

Bij de 1ste gen elga had dat niet zo probleem geweest.

Zie dit filmpje wordt eea duidelijk.
(Is al eerder gepost op het forum)

YouTube: De hybride warmtepomp: hoe wat en wanneer
Klopt het dat wij hetzelfde zien?
Ketel retour nog aangesloten, moet tussen tussen aanvoer zitten als een naverwarmer.
Maar de ketel komt niet in cv-bedrijf, meten of er wel een warmte vraag aan/uit komt vanuit de elga.

Maar ik blijf vermoeden dat cv-bedrijf CV verwarming uit staat en alleen voor warm water aan staat.

Zo blijft het altijd een beetje een lastig ding, maar waarom is dit systeem bij oplevering niet getest op goede hybride werking?

• mkleinman
  • Laatst online: 22:59

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Het zit niet volgens de specificaties van Remeha aangesloten. De CV ketel moet op de open verdeler worden aangesloten op de ELGA en mag zelf niet meer water rond pompen in het systeem. Dat regelt de pomp van de ELGA.

Maar om deze installatie meteen af te keuren zo durf ik niet. Ik zie dat er 28mm onder de ketel uit komt en via een T-stuk wordt verdeeld naar de ELGA en het CV systeem ( richting de raditoren ). Het is volgens mij een best stevige CV ketel qua vermogen. Mogelijk dat de CV ketel het vermogen niet kwijt kan met maar 22mm leidingen. En de ELGA ACE heeft 22mm aansluitingen.

Dus je zou de installateur kunnen bellen en vragen waarom hij het zo heeft aangesloten.

Wat is het gasverbruik in een jaar van de woning voordat de ELGA werd geinstalleerd.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• MetalfanBlackness
  • Niet online
Vandaag weer even langs geweest, mijn vader en zijn vriendin willen niet horen dat de leidingen niet goed zijn aangesloten. Er zijn 3 verschillende mensen geweest van het installatie bedrijf en deze hebben gezegd dat alles klopt, dus ze willen dit niet aangeven. :-(
Supertip schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 15:21:
[...]

Maar de ketel komt niet in cv-bedrijf, meten of er wel een warmte vraag aan/uit komt vanuit de elga.

Maar ik blijf vermoeden dat cv-bedrijf CV verwarming uit staat en alleen voor warm water aan staat.

Zo blijft het altijd een beetje een lastig ding, maar waarom is dit systeem bij oplevering niet getest op goede hybride werking?
De CV ketel staat aan voor de verwarming, ik ben er alleen vandaag achter gekomen dat ze de Nefit met OpenTherm hebben aangesloten. Dat is op zich goed ware het niet dat in de handleiding staat dat je hier een Nefit EMS-OpenTherm-converter nodig hebt om dit te laten werken. Ik heb hem aangeboden om het tijdelijk op on/off, maar hij wou liever niet dat ik kabels aanpaste in de Remeha, we hebben nu dus de Nefit EMS-OpenTherm-converter besteld.
Nu gaat namelijk af en toe al het vlammetje icoontje al aan op de Remeha Elga Ace aan (het wordt steeds kouder), maar de c
CV ketel gaat niet aan. Dit terwijl er op de Nefit bij de radiator hij wel op "on" staat.
CV ketel als backup staat aan.
mkleinman schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 16:21:

Wat is het gasverbruik in een jaar van de woning voordat de ELGA werd geinstalleerd.
Ik zal dit eens navragen, we zagen tot nu toe wel minder gasverbruik t.o.v. dezelfde maanden vorig jaar.
mkleinman schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 16:21:
Het zit niet volgens de specificaties van Remeha aangesloten. De CV ketel moet op de open verdeler worden aangesloten op de ELGA en mag zelf niet meer water rond pompen in het systeem. Dat regelt de pomp van de ELGA.

[...]

Dus je zou de installateur kunnen bellen en vragen waarom hij het zo heeft aangesloten.
Ik hoop ze nog te kunnen overtuigen dit te mogen doen, maar nu raken ze alleen geïrriteerd als ik hier over begin.

[ Voor 24% gewijzigd door MetalfanBlackness op 04-12-2021 16:56 ]

• Supertip
  • Niet online
Nou @MetalfanBlackness je bent echt de roeper in de woestijn.
Hopelijk wordt het voor je vader niet echt koud buiten, en zijn gasverbruik zal vast wel heel laag zijn gezien de CV niet bijspringt.

Laat het los totdat ze geconfronteerd met de feiten, niet leuk maar wel treffend.
En wel triest dat de installateur zo volhard, maar je vader gelooft daar in, maar hoelang nog, zal de tijd leren.

Gezien de omvang van de oude installatie dikwandige in diameter heeft hij hopelijk de 9kw versie van de elga en red die het nog wel tot het vriespunt.
Wel gaan de problemen komen bij defrost, dan verwamt de elga niet en zou de CV bij moeten springen.
Wel leuk dat je de open therm converter gekocht hebt, maar ik zeg laat je vader het verder met de installateur uitknokken stap niet in dit wespennest, jij gaat de installateur een excuus geven om hier zijn handen vanaf te trekken, onder het mom van ze hebben zelf aan de installatie zitten knutselen.

Wel kun je proberen contact te krijgen met Remeha hier over, de installateur is immers al meerdere keren geweest zonder oplossing.
Dat geeft je ook het recht een derde partij in te schakelen, en Remeha is altijd heel behulpzaam met product ondersteuning.

Maar dit alles moet je vader wel toestaan.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Leg het voor bij remeha, zeggen die dat het niet goed zit sla je de installateur ermee om zijn oren, die komt vervolgens naar je vader en dan geloven ze het wel.
Opgelost :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-11 19:52
Als ik door het eerder genoemde filmpje scroll dan zijn er meer mogelijkheden van aansluiten dan dat er in de handleiding staan.

In de handleiding sluit je de cv enkel op de elga aan en niet meer rechtstreeks op het cv circuit.
Pagina: 1