[3D Printen] 1e Printer Leapfrog Creatr of Ender 3v2

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickudb
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-05 19:49
Ik wil al een aantal jaren een 3d printer aanschaffen. Zal mijn eerste worden, en ook de eerste ervaring met zelf printen. Nu twijfel ik al een aantal maanden om een Ender 3V2 aan te schaffen, maar nu doet zich ook de mogelijkheid voor om een Leapfrog Creatr dual extruder aan te schaffen voor ongeveer dezelfde prijs.

Nu is de Leapfrog al een aantal jaartjes oud, maar was het destijds volgens mij een printer in het betere segment. Zijn er redenen om niet voor de Leapfrog printer te kiezen?
Het gaat mij voornamelijk om leuke printjes maken, ik hoef niet eindeloos mijn printer te modden en aan te passen. Hij moet gewoon printen.

Wat wel fijn zou zijn is als ik zou kunnen printen met bijvoorbeeld octoprint, maar dat kan met beide geloof ik?

Zijn er nog zaken waar specifiek op te letten bij aanschaf van een gebruikte Leapfrog?

Yannick

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarcube
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:38
Ik ken de leapfrog niet maar heb paar jaar geleden de 1ste generatie ender 3 aangeschaft. Nooit gemod, altijd (meestal toch) prima prints. Wel onlangs bed vervangen en bowden tube wegens sleet, en in een ikea "lack" kast geplaatst om toch maar iets te modden, maar voor de rest eigenlijk in originele toestand. een nieuwe extruder en veren liggen al een paar jaar ongebruikt in de kast, want eigenlijk werkt hij prima.

Print prima PLA, PETG en TPU. Out of the box. Ook al Nylon geprobeerd, maar daarvoor is eigenlijk een all-metal hotend nodig. Ik vermoed dat nylon bij een leapfrog ook niet gaat lukken, tenzij hij out of the box een metal hot end heeft, en de slicer software de juiste profielen daarvoor heeft.

Je bent dus zeker niet verplicht om te modden, maar het is altijd een leuke optie indien je achteraf iets tegen komt. De nieuwere ender 3 versies zijn out of te box zeker al stukken beter dan de originele e3.

Bij 3D printing is 2 - 3 jaar een eeuwigheid betreffende technologische vooruitgang. Dus daarom zou ik me wel afvragen of een leapfrog aan de e3 kan tippen.

Daarnaast heeft de e3 een goede community, en zijn er heel erg veel van verkocht. Dus heeft deze een zeer goede ondersteuning in software zoals slicers (cura). Ik weet niet hoe goed dat is voor een verouderde printer, maar ik vermoed dat dat een loterij zal zijn.

octoprint gaat prima met e3.

Er is ook een "ender" draadje hier in dit forum, en een "3 printing" draadje waar je eens kan vragen. in het e3 draadje zal wellicht iedereen zeer positief zijn voor de e3.

Voor zover ik kan inschatten zijn de 2 meest verkochte printers bij hobbyisten de prusa's en de crealities, en is daar een heel erg goede reden voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickudb
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-05 19:49
Ik neig dan toch steeds meer naar een creality printer. Heb nu de CR6 SE gezien, die spreekt me eigenlijk nog meer aan dan de Ender3, vanwege de automatische bed levelling die er standaard op zit, en het feit dat je eigenlijk vrijwel niks meer hoeft op te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

De Leapfrog heeft flink wat voordelen, waaronder de dual extruder en een mooie behuizing, maar de Ender 3 V2 is gewoon een erg solide printer (zeker de versies die nu nieuw te koop zijn).

Ik heb zelf in de keuze tussen een Ender 3 V2 en een CR-6 SE die laatste gekocht, omdat ik die in de sale voor dezelfde prijs kon krijgen, en daar ben ik ook erg blij mee. Is in principe gewoon een Ender 3 V2 met een aantal mods voorgeïnstalleerd, dus ook een hele mooie optie als je hem voor een goeie prijs kan krijgen.

Ik zou zelf wel een dual extruder printer willen, maar dan toch echt als tweede printer erbij, en niet in plaats van, want als primaire printer vind ik betrouwbaarheid en het hebben van een grote community met veel beschikbare informatie belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Ik heb dan weer niet met de Ender printers gewerkt, en wel bij Leapfrog stage gelopen een paar jaar terug.

De Creatr Dual Extruder is gewoon een heel ander soort machine, je moet 'm eigenlijk in de context van Ultimaker 1 zien. Steviger, groter, dual extrusion. Maar hij is ook al weer wat, 9 jaar oud? Dat is echt een eeuwigheid in 3d printers.

Als het nou een Creatr HS was, dat was echt nog wel een stap vooruit. Bowden dual extruder, zodat je niet meer met 2 stappenmotoren op de print kop zit. Dikker glazen bed. Betere leveling. Kabelkettingen. Kleurendisplay en printen vanaf USB stick. Maar ook daar moet je je afvragen of je zit te wachten op een Smoothieware bordje uit 2015, en hot-ends die anders in elkaar zitten dan de E3D die effectief de defacto standaard is.

Of andersom gezegd, ik zou de Creatr HS aanbevelen, maar waarschijnlijk als 1e mod een setje E3D V6 heater blocks op bimetal heatbreaks er op zetten. En wellicht een ander moederbordje, deze printer zou immens goed werken met Clipper / Input Shaping,

De eerste generatie Creatr? Ik weet 't niet..

[ Voor 16% gewijzigd door AlexanderB op 30-11-2021 12:18 ]