Dell laptop wil geen W11 / W10 / W7 meer installeren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Housenki
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-01 09:59
Vorige week kreeg ik een laptop (Dell Latitude 5580) terug van een vriendin die ik drie jaar geleden voor haar geregeld had en voorzien had van W10. Na probleemloze jaren waren er opeens zoveel fouten in Windows dat ik een virus of malware verwachtte, al konden scans niks vinden. De gebruikelijke oplossingen (sfc /scannow etc) hielpen allemaal niet dus ik probeerde een W11 upgrade die mislukte.

Een clean W11 installatie zorgt voor een BSOD 0xc0000142 dus daarna maar een W10 clean install geprobeerd. Ook deze faalt met een BSOD CRITICAL_PROCESS_DIED. Daarna van de Dell website de Latitude 5580 drivers gedownload en deze met DISM in de install.wim geïnjecteerd. Daarna ging de installatie iets verder maar stopte nog altijd met een BSOD, ik weet niet meer precies welke.

Ook een good old W7 installatie kwam niet tot een goed einde, deze bleef vasthangen op het stukje Windows is getting ready.

Ik vermoed dat er misschien sprake is van defecte hardware maar zowel geheugen als HD lijken in orde. Heeft iemand tips voor me wat ik nog zou kunnen proberen?

Andere uitgevoerde acties:
  • BIOS update naar nieuwste versie
  • BIOS default settings
  • Andere 'USB burn' software
  • Andere USB stick
  • Memory check
  • HD bad sector check

M3/SR+/MnSilver/zwart/aero/Athlon besteld: 3 Sep, RN: 12 Sep, Restrictie: 2 nov, VIN: 26 nov, SMS: 5 dec, kenteken:.... levering: 13 dec

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:51

Detmer

Professioneel prutser

Dell heeft ingebouwde diagnostics via F12. Komt daar toevallig wat uit?

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:49
Heb je oververhitting al uitgesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
typ dit op VA Dell (erg blij mee) met een melding van TPM niet goed bij booten, ffies F1 en hij start door, maar Win11 zal zonder trucs niet kunnen. misschien heb je ook zoiets en is bij 11 install iets fout gezet. linux distrootje op cd/usb om de hhd echt goed te formateren/partitioneren en win 10 erop is wat ik zou doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Housenki
Detmer schreef op maandag 29 november 2021 @ 18:22:
Dell heeft ingebouwde diagnostics via F12. Komt daar toevallig wat uit?
Die wordt zonder problemen afgerond. Ook checks via Linux live USB tooltjes vinden niets. Maar toch wil ik hardware niet uitsluiten omdat geen enkel Windows OS wil installeren. Als test misschien Linux eens proberen.

M3/SR+/MnSilver/zwart/aero/Athlon besteld: 3 Sep, RN: 12 Sep, Restrictie: 2 nov, VIN: 26 nov, SMS: 5 dec, kenteken:.... levering: 13 dec

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Housenki
DVX73 schreef op maandag 29 november 2021 @ 18:33:
Heb je oververhitting al uitgesloten?
De laptop blijft koel en de installaties stoppen elke keer op exact hetzelfde moment. Behalve nadat ik bij W10 drivers had geïnjecteerd in de ISO, toen crashte hij consequent op hetzelfde punt iets verderop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Housenki
Silent7 schreef op maandag 29 november 2021 @ 18:40:
typ dit op VA Dell (erg blij mee) met een melding van TPM niet goed bij booten, ffies F1 en hij start door, maar Win11 zal zonder trucs niet kunnen. misschien heb je ook zoiets en is bij 11 install iets fout gezet. linux distrootje op cd/usb om de hhd echt goed te formateren/partitioneren en win 10 erop is wat ik zou doen
Het is inderdaad een idee om eens een low level format uit te voeren via Linux en dan nog eens te proberen. Verder weet ik het ook niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:28
Kun je niet voor de zekerheid even een andere hdd erin doen om te testen. Dat is zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:51

Detmer

Professioneel prutser

Probeer eens om Linux te installeren. Kijken of dat wel kan zonder problemen.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Housenki
Linux is zonder problemen geïnstalleerd en draait ook nog eens stabiel. Dit weekend ga ik Windows met een andere HD proberen aangezien ze toch het liefst Windows als OS zal willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17:56

Zalmanman

So long,

Ook geen CRC errors in de SMART values? Dat wil iirc nog wel eens voorkomen als je connectie niet helemaal jofel is tussen hdd en moederbord.

and thanks for all the fish.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
In de BIOS/UEFI gekeken bij Security / TPM of die op 2.0 staat ipv TPM 1.2 ?
De 5580 werd ook geleverd met TPM 1.2 en is door middel van TPM firmware te flashen naar TPM 2.0

https://www.dell.com/supp...e=latitude-15-5580-laptop

Wij hebben op de zaak diverse 5580's.

Just to be sure: bevat de 5580 een HDD of een SSD? Merk en type aub?
Soms kan een SSD firmware update ook veel problemen fixen (bijvoorbeeld BSOD's bij de Micron 2200 NVME drives)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdben
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-05 08:03
Desnoods een bios reset (factory default) om eventuele TPM chip leeg te halen en EUFI en Legacy settings terug te zetten. Als Linux wel installeert, ben ik er bijna zeker van dat er iets in de bios aangepast moet/kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Niet online
Geen legacy settings, dat levert alleen maar gedoe op met eventuele upgrade naar Windows 11 als je ooit die kant op wilt gaan.

De 5580 werkt prima met UEFI, Secureboot en TPM 2.0 en geen legacy boot opties. Windows 11 draait ie ook.

Een optie om de TPM te clearen zit gewoon in de BIOS en dat moet ook gebeuren als je een TPM upgrade wilt doen. Dat wordt tijdens het proces ook aangegeven (TPM is "owned")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHStar
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:22
Ik heb ooit ook een PC geprobeerd te herinstalleren maar deze bleef telkens BSOD's krijgen (nadat de installatie succesvol was verlopen). De oplossing was toen met Rufus een oudere Windows build pakken en installeren, dat werkte perfect. Misschien dat 't 'm niet is, gezien je al W11 & W7 hebt geprobeerd, maar als je er niet uitkomt wel een poging waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Housenki
Het betreft een Dell Latitude 5800 P60F001 met SSD. Ik heb de BIOS op factory default gezet, TPM gecleared in de BIOS maar helaas met dezelfde resultaten.

Zodra ik er aan denk zal ik de SSD uit de Tesla halen en die omwisselen om te kijken of dat het verschil maakt.

Kan ik trouwens de SSD firmware upgraden vanuit de BIOS, dus zonder Windows omgeving?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:58

nelizmastr

Goed wies kapot

Housenki schreef op maandag 6 december 2021 @ 21:13:
Het betreft een Dell Latitude 5800 P60F001 met SSD. Ik heb de BIOS op factory default gezet, TPM gecleared in de BIOS maar helaas met dezelfde resultaten.

Zodra ik er aan denk zal ik de SSD uit de Tesla halen en die omwisselen om te kijken of dat het verschil maakt.

Kan ik trouwens de SSD firmware upgraden vanuit de BIOS, dus zonder Windows omgeving?
Niet vanuit de BIOS, vaak wel met een opstartbare tool op een USB stick :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akimosan
  • Niet online
Tijdens windows setup (dus nog voordat je alle opties kiest, kun je met SHIFT+F10 een commandprompt openen. Indien het een windows tooltje is om de SSD te upgraden kun je dit dus ook nog even op de USB stick zetten en dan vanuit de command prompt aftrappen. Daarna even rebooten (shutdown -r -f -t 0 vanuit de commandprompt)
Pagina: 1