Kan het zijn dat ik ineens 3 opstartschijven heb?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linda26
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 29-11-2021
Mijn Macbook air was gecrasht. Scherm met vraagteken in beeld. Op advies van de macstore moest ik mijn schijf wissen en opnieuw installeren. Nu zie ik bij opslag ineens 3 schijven staan en heb ik bijna geen ruimte meer vrij op mijn opstartschijf en heb geen flauw idee waar al die ruimte voor gebruikt wordt.

Iemand die mij kan helpen? Alvast heel erg bedankt!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VS6OH2j_kg54CgIih3hu_W1OONI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cGuXLHCuo5qk88IKgNTrEqP2.png?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Welke versie van macOS is het? Hoe heb je de schijf gewist?

Tegenwoordig wordt door macOS de schijf opgesplits in verschillende containers, waaronder één voor het OS, en één voor je data. Mogelijk heb je een van deze containers gewist en gebruikt voor een nieuwe installatie, waardoor de oude containers zijn blijven staan. In plaats daarvan kun de gehele schijf wissen, en de containers opnieuw te (laten) aanmaken bij de herinstallatie.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frah
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23-04-2023
Hi Linda,

Helaas voor jou reageer ik alleen omdat ik zeer benieuwd ben naar het antwoord op jouw vraag.

In een (overigens uiteindelijk mislukte) poging te upgraden naar Monterey, ben ik deze week met ongeveer hetzelfde fenomeen geconfronteerd.

Apple verdeelde 'op eigen houtje' mijn Macintosh HD in twee volumes (of zoals Daedelus ze noemt containers); 'Macintosh HD' en 'Macintosh HD gegevens' en heeft eveneens ongevraagd aan de APFS-partitie van mijn externe HD extra volumes toegevoegd.

Deze volumes zijn in het schijfhulpprogramma als aparte (virtuele) schijven zichtbaar.

Overigens heb ik het idee dat mijn laptop sindsdien beduidend trager is geworden, alleen al daarom ben ik zeer benieuwd naar het antwoord/de oplossing, al zal dat zoals Daedelus aangeeft, vrijwel zeker uitlopen op herinstallatie, in mijn geval wrs. van Catalina.

Succes.

Frah