Welke powerlines zijn goed

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rietveldusa
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08-06 03:00
Goedeavond,

Wij willen 3xtra telenet tv boxen plaatsen, en kunnen met geen mogelijkheid utp kabels plaatsen.

Nu zijn we hiervoor naar Telenet geweest maar deze verkopen geen pwl's enkel huren. Dit willen wij niet en vroegen ons dus af welke pwl's nu echt goed zijn.

Vroeger al TP links gehad, daar stond 500mbps op terwijl de poorten maar 100mbps aankonden; (uiteraard halen die dingen van zen leven geen 500mbps)

Ik dacht aan Devolo? maar als er mss mensen zijn met kennis hoor ik graag wat jullie ons zouden aanraden.

Mvg

Bart

P.S.: er hoeft geen wifi op te zitten, dus 4 "gewone" pwls is voldoende, voor de wifi hebben we al een extra access point

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Geen powerline doen. SPul is compleet afhankelijk van de elektrische installtie in huis en er is geen pijl op te trekken of ze nou echt goed werken of niet. Simpelweg omdat iedere elektrische installatie anders is.

heb je coax liggen? Overweeg dan MoCa. Kost je ook eenmalig een paar honder euro, maar dan heb je iets dat WEL gewoon werkt.
https://www.hirschmann-mu...re.nl/internet-over-coax/

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rietveldusa
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08-06 03:00
ja, maar welke zijn nu echt goed. voor zover een powerline goed kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:29
Devolo magic 2

Best of the worst zeg maar

Zelf heb ik iptv uit mn pakket gehaald en een los abo op nlziet genomen. Dat werkt tenminste op wifi en mag ik vanaf een andere verbinding gebruiken (vakantiehuis)

Ik vind het overigens volstrekt debiel dat iptv perse bekabeld moet zijn. Laat die router gewoon multicast naar unicast doen en klaar…
Nee je moet perse utp trekken voor een tv streampje van een megabit of 3-13…

/rant

[ Voor 90% gewijzigd door laurens0619 op 29-11-2021 18:54 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:18
Nou zo erg is het nu toch ook niet, bij velen werkt het Powerline systeem toch gewoon goed.
Zelf heb ik ook wel wat ervaringen met de oude (AV500/600) en nieuwere (1200+/Mimo) Powerline adapters.
De nieuwere generatie Powerlines werken dan duidelijk sneller en vooral stabieler merk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:02
Heb hier een paar jaar geleden een set TP-LINK TL-PA8010P AV1200 geïnstalleerd voor tv op zolder, werkt nog steeds prima.
Maar: Telenet heeft volgens mij ook gewoon een Android TV / Apple TV app. Is het niet veel interessanter dan een simpele (of uitgebreide) Android TV box te kopen en die app te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Rietveldusa schreef op maandag 29 november 2021 @ 18:43:
[...]

ja, maar welke zijn nu echt goed. voor zover een powerline goed kan zijn.
Met veel sterren als feedback in de link die ik plaatste.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-06 09:12

Hoicks

Techno!

Chromecast aan de tv en dan via tv app streamen?

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:29
The_Doman schreef op maandag 29 november 2021 @ 19:00:
[...]

Nou zo erg is het nu toch ook niet, bij velen werkt het Powerline systeem toch gewoon goed.
Zelf heb ik ook wel wat ervaringen met de oude (AV500/600) en nieuwere (1200+/Mimo) Powerline adapters.
De nieuwere generatie Powerlines werken dan duidelijk sneller en vooral stabieler merk ik.
Soms werkt het prima ja maar het is zo lastig te voorspellen.
Het is gewoon het medium wat het meest gevoelig is voor verstoringen van buitenaf (noise):
Medium x risk op noise:
Ethernet: nihil
Moca: laag
Wifi 5ghz: laag-medim
Powerline: hoog

Soms heb je geluk en heb je apparaten die geen noise op je stroomnet veroorzaken, vaak heb je pech.
Iptv is udp dus een beetje noise merk je ook direct.

Weet nog goed dat telfort vroeger powerline meeleverde/adviseerde bij iptv en een spike aan klachten kreeg rond kerst, de brakke led voedingen van de kerstbomen vervuilden dan het stroomnet haha

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Kan je niet beter apart tv abonnement afsluiten? Iets als TV VLAANDEREN of Télésat? Er vanuit gaande dat dat het zelfde werkt als CanalDigitaal in Nederland zou je elke TV boven kunnen voorzien van een Chromecast en via de mobiele app streamen naar de tv. Zo heb ik het hier thuis gedaan. Was de meest voordelige oplossing, zonder kabels te hoeven trekken of extra ontvangers te moeten huren/kopen. We kunnen met ons vieren tegelijk tv kijken middels een eigen profiel. Ben er zeer tevreden over en direct een oplossing voor buiten de deur :)

n.b. ik had destijds ook tv boven middels powerlines en werd regelmaat gek van verstoringen. Soms perfect ontvangst, vaak slecht, mede afhankelijk van welke apparaten aan stonden etc.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

laurens0619 schreef op maandag 29 november 2021 @ 18:44:
Devolo magic 2

Best of the worst zeg maar
DIt. Enige G.hn wave 2 op de markt. Verschil G.hn wave 1 en Homeplug AV 2.0 en ouder, is dat de rest hooguit 2-68MHz gebruiken, maar G.hn wave 2 gaat door tot 80MHz.

Dat heeft twee grote voordelen:
- hogere frequenties kunnen meer data per MHz kanaalbreedte dragen
- grootste deel van verstoring van PLC zit onderin de band (tussen 2-30MHz), dus kans op verstoring in dit hoogste stuk is lager, waardoor je betere snelheden en stabiliteit krijgt.

In de regel haal je net iets meer dan dubbele prestaties met G.hn wave 2 tov G.hn wave 1 of HomePlug AV 2.0 ("1200Mbps" cq "2000Mbps") onder zelfde omstandigheden.

Naast de Magic 2 is er maar een andere adapter in de Benelux verkrijgbaar die G.hn wave 2 volledig implementeert: Telenet's Comtrend PG-9083. Allicht toch het overwegen waard als je al PLC overweegt.
The_Doman schreef op maandag 29 november 2021 @ 19:00:
[...]

Punt is dat of het werkt en zo ja hoe snel/stabiel niet zozeer afhangt van de apparatuur maar van het electriciteitsnet waar je het op aansluit. Als het bij jou al met AV 1.1 "500Mbps" goed ging, is het te verwachten dat je bij AV2.0 "1200Mbps" stukken beter werkt. Maar als het met die oude al waardeloos was geweest, dan is de kans zeer groot dat het dat met de nieuwe ook zou zijn.

Ik heb vrij veel van deze dingen beheerd en heb wat cijfermateriaal. Allereerst bleek uit een trial van enkele honderden AV1.1 500 setjes (in NL) dat 1/3 echt tevreden was, 1/3 een werkend product had maar niet tevreden (te traag/instabiel) en 1/3 geen bruikbare verbinding hadden. Jij zit duidelijk in die eerste derde, maar helaas ben je daar in de minderheid.

Later heb ik een onderzoek gedaan naar link rates en throughput bij G.hn wave 1 apparaten (vergelijkbaar met "1200Mbps" AV2.0). Uit een sample van 70k units bleek de gemiddelde throughput ongeveer 55Mbps te zijn, maar met scheve verdeling, klein aantal mensen had veel hogere waardes, meerdereheid zat onder de 55Mbps. Let wel dat dit een sample was van units die online waren en uit te lezen - mensen die geen werkende verbinding hadden en de boel geretourneed hebben zijn nadrukkelijk niet meegenomen. Zonder randaarde was gemiddelde overigens een stuk lager, rond de 30Mbps, waarbij het modale apparaat rond de 20Mbps uitkwam. Met toen dure 'high-end' sets :o

Enig punt in voordeel van PLC hier: TS is Belg :P

Waarom maakt dat uit? Omdat enige factor waar je op voorhand een uitspraak over kunt doen mbt PLC in een woning is of er aarding aanwezig is (noodzakelijk voor MIMO) of niet. In NL is randaarde pas vanaf 1997 verplicht en was het in oudere versies van NEN1010 juist expliciet verboden buiten de 'natte' ruimtes in een woning. In BE is een aardepin al vanaf 1981 in de AREI-standaarden verplicht, en voordien was het niet nadrukkelijk verboden. Kortom, kans op aarding in stopcontact in BE is vele malen groter dan in NL, en daarmee ook kans dat PLC fatsoenlijk gaat werken. Kans is echter nog geen zekerheid, aangezien ook bij aarding grote stoorbronnen in het HF- en VHF-domein mogelijk zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door dion_b op 29-11-2021 22:56 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royale de Luxe
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-05 22:31

Royale de Luxe

The limit is out there

Ik gebruik een paar oudere 1Gbps Devolo's. Die halen in de praktijk tot 250Mbps bij het kopiëren van grote bestanden. Maar ik heb deze dan ook speciaal geïnstalleerd met een zo korte mogelijke verbinding naar de elektriciteit kas en zonder ze op een multi-stekkerdoos te zetten. Dan haal je een goed rendement. Anders mag je veel minder verwachten. Het grootste nadeel van powerlines zijn wel wanneer je meerdere kabels of stekkers hebt zitten, dan verliezen ze veel debiet.

Mijn raad is, indien je echt een snel netwerk wilt, is waar elektriciteit loopt kan je perfect een nieuwe tcp+electriciteitskabels trekken in dezelfde buis.

Als ik bij een waarzegster ga, weet zij dan ook op voorhand dat ik geen geld bij heb?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:04
Royale de Luxe schreef op donderdag 2 december 2021 @ 17:53:

Mijn raad is, indien je echt een snel netwerk wilt, is waar elektriciteit loopt kan je perfect een nieuwe tcp+electriciteitskabels trekken in dezelfde buis.
Je weet dat dit rechstreeks indruist tegen de regelgeving he?! (is trouwens UTP maar denk een typo van je).
Je mag nooit VD-draad (die losse draden in de buis) combineren in dezelfde buis met UTP

Een dergelijke "combinatie" van elektra en UTP mag alleen als beide dubbel afgeschermd is, dat houd dus in dat je "grijze kabel" (YMvK) gebruikt + UTP in 1 buis. En dat gaat normaliter in je woning niet passen in de buizen omdat die met alleen de YMvK kabel al gevuld is.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Persoonlijk zou ik nog een s heel goed kijken naar wat wel mogelijk is maar ook duidelijk maken dat WAF een keuze moet maken of betrekken in de keuze.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1