Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

M2 SSD (970 Evo 1TB) firmware opnieuw flashen

Pagina: 1
Acties:

• Montu
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-11 12:09
Lang verhaal kort: er is iets mis met mijn 970 Evo waardoor ik Windows 11 er niet op kan installeren, omdat de SSD niet een UEFI Bootable Device wordt tijdens de Windows installatie. Het ligt echt aan de SSD, omdat ik ook nog een andere 970 Evo Plus heb liggen en het daar wel gewoon op werkt.

Ik wil dus proberen om de firmware opnieuw op de SSD te flashen (in de firmware zit immers s de UEFI driver van de SSD). Ik heb de firmware voor de 970 Evo gedownload van de samsung site https://www.samsung.com/s...isite/ssd/download/tools/ en daarna een usb boot gemaakt van de ISO.

Daarna de PC vanaf de USB geboot, maar dan krijg ik de melding dat ik de firmware niet kan flashen, omdat er al de nieuwste firmware opzit... ik krijg niet de optie om de firmware er desondanks opnieuw op te flashen. Iemand tips/advies?

PC Specs

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
[b]Montu in "M2 SSD (970 Evo 1TB) firmware opnieuw flashen"in de firmware zit immers s de UEFI driver van de SSD
Ik denk het niet. Je kunt een SSD op verschillende platforms gebruiken, dan kan hij toch niet drivers bevatten voor al die platforms? Het zou ook een beetje kip/ei zijn als de SSD zijn eigen driver bevat. Hoe spreek je hem aan zonder die driver? Hij moet gewoon aan de NVMe specs voldoen.

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:39

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik weet niet of dit het misverstand is, maar „de UEFI partitie” is niet hetzelfde als „de firmware van een SSD”.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:10

DukeBox

loves wheat smoothies

Alleen de EVO 950 PRO heeft een legacy boot rom dus jouw probleem moet toch ergens anders van komen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Montu
Mijzelf schreef op maandag 29 november 2021 @ 21:36:
[...]

Ik denk het niet. Je kunt een SSD op verschillende platforms gebruiken, dan kan hij toch niet drivers bevatten voor al die platforms? Het zou ook een beetje kip/ei zijn als de SSD zijn eigen driver bevat. Hoe spreek je hem aan zonder die driver? Hij moet gewoon aan de NVMe specs voldoen.
aawe mwan schreef op maandag 29 november 2021 @ 21:47:
Ik weet niet of dit het misverstand is, maar „de UEFI partitie” is niet hetzelfde als „de firmware van een SSD”.
DukeBox schreef op maandag 29 november 2021 @ 21:54:
Alleen de EVO 950 PRO heeft een legacy boot rom dus jouw probleem moet toch ergens anders van komen.
Jullie hebben gelijk, het probleem lag daar niet.

Ik heb het werkend gekregen. Waar het uiteindelijk aan lag was dat de schijf nog als opslagmedium geconfigureerd was. De SSD werd in een vorig systeem namelijk als extra opslagschijf gebruikt. In Windows heb ik via Disk station / schijfbeheer deze groep verwijdert, en dat zorgde ervoor dat de SSD tijdens de windows installatie nu wél een bootable uefi drive werd.

Is dit dan iets wat 'heel stom' was dat ik hier niet aan dacht, of is dit wel iets wat eigenlijk niet een probleem zou hoeven te zijn? Het is namelijk eigenlijk toeval dat ik dit geprobeerd heb en had in al die uren googlen daar niks over gelezen..

[ Voor 65% gewijzigd door Montu op 29-11-2021 22:43 ]

PC Specs

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Tijdens de install kan je de partities van je SSD verwijderen i.p.v. bestaande je partitietabel te behouden.

• Montu
DukeBox schreef op maandag 29 november 2021 @ 23:16:
Tijdens de install kan je de partities van je SSD verwijderen i.p.v. bestaande je partitietabel te behouden.
Dat deed ik ook. Ik verwijderde dan alle partities, en vervolgens druk ik op 'Nieuw' zodat hij 3 nieuwe partitities maakt (Herstel, systeem en primair). Daarna selecteer ik de 'primaire' partitie en druk op volgende.

Desondanks kreeg ik dus problemen. Dat maakt het dus wat vreemd.

[ Voor 3% gewijzigd door Montu op 29-11-2021 23:22 ]

PC Specs

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Je moet niet op nieuw drukken maar gewoon verder. Bij nieuw blijft de mbr/gpt bestaan. Bij verder zonder partities doet hij hetzelfde als 'diskpart clean'.

• Montu
DukeBox schreef op maandag 29 november 2021 @ 23:24:
Je moet niet op nieuw drukken maar gewoon verder. Bij nieuw blijft de mbr/gpt bestaan. Bij verder zonder partities doet hij hetzelfde als 'diskpart clean'.
Hmm ok, goed om te weten. Dit had ik volgens mij ook wel eens geprobeerd, maar dat weet ik niet meer 100% zeker.

PC Specs

Pagina: 1