We hebben een nieuw huis gekocht en daar moet behoorlijk gerenoveerd worden. Het betreft een 2-onder-1-kap woning uit 1973, we gaan het grondig aanpakken en nieuwe kozijnen met HR++ glas plaatsen, dak isolatie, spouwmuur isolatie en de vloer begane grond gaat van onder af geisoleerd worden.
Ook komen er zonnepanelen op het dak waarbij ik rond de 8.000 kWh hoop uit te komen (huidige jaarverbruik incl. electrische auto is 5.500 kWh, er komt een warmtepomp bij en we gaan inductie koken).
Ben al een tijdje aan het puzzlen hoe & wat qua verwarming en SWW. Een aantal dingen staan wel al vast, op de begane grond komt vloerverwarming en er komt een L/W warmtepomp.
Dan zijn er echter een aantal dingen waar ik nog niet uit ben.
SWW vooziening voor:
badkamer 1 (bestaand, gaat niet verbouwd worden) - douche en wastafel
badkamer 2 (nieuw) - douche, bad en wastafel
keuken
bijkeuken
garage
Verwarming (& eventueel koeling) voor de bovenverdieping (2 slaapkamers + 1 studeerkamer)
De ideeen die er nu zijn:
Vloerverwarming op de bovenverdieping en in de badkamer
+ een voor mij 'vertrouwde' oplossing (betrouwbaar)
+ geen binnen units (airco)
+ minder apparaten
+ voldoende SWW beschikbaar
- nog steeds gas verbruik (=duur)
- geen koeling op de bovenverdieping (vooral met thuiswerken vervelend, kan eventueel weer opgelost worden met een losse airco erbij)
Kosten:
warmtepomp = 6.500
HR ketel = 3.500
Totaal eenmalig = 10.000
Elecktrische doorstroom verwarmers (geschikt voor hotfill zodat deze starten met warm water vanuit de warmtepomp) voor de plekken waar SWW benodigd is; heb begrepen dat deze zo dicht mogelijk bij de kraan moeten, dit zou dan betekenen dat we er 5 nodig hebben, 2 maal hoge capaciteit (of 1 keer hele hoge capaciteit, beide badkamers liggen naast elkaar) en 3 maal normaal (keuken, bijkeuken en garage). Voor de keuken zou dit ook nog een hotfill boiler kunnen zijn.
Airco units (L/L) voor verwarmen en koelen van de bovenverdieping; dit zou kunnen met 2 multisplit units: 1 voor badkamer en slaapkamer en een tweede voor slaapkamer en studeerkamer. Op de bestaande badkamer zal dan de bestaande radiator vervangen moeten worden door een infrarood model.
Ik mis in mijn hele verhaal dan nog wel de "hulp" voor de warmtepomp voor de vloerverwarming begane grond als de warmtepomp het niet meer redt, nog geen echt goede ideeen hierover.
+ verwarmen en koelen op de bovenverdieping (airco)
+ in het geheel geen gas meer nodig, geen HR ketel
- heel veel losse apparaten
Kosten:
warmtepomp = 5.500
airco units (2 maal multisplit) = 2 * 3.000 = 6.000
Doorstroomverwarmers = 600 (badkamer 2) + 500 (badkamer 1) + 1000 (de overige 3) = 2.100
Infrarood verwarming = 200
Totaal eenmalig = 13.800*
* hier ontbreekt nog de oplossing voor de "hulp" voor de warmtepomp in koude tijden
Een alternatief voor optie 2 kan zijn een elektrische boiler die alle tappunten van SWW kan voorzien, dit betekend veel minder apparaten maar tegelijkertijd ook wel een beperktere hoeveelheid beschikbaar warm water. We hebben meerdere keren per jaar voor 1-3 weken familie op bezoek en ik zie het niet zo zitten om dan douche schema's te moeten maken
====================================================
Ben bij de kosten inschattingen uitgegaan van A-merk apparatuur. Als ik zo naar het plaatje kijk is het financieel gezien duidelijk, optie 1 is het meest aantrekkelijk, rekenend met 65ct per m3 gas kan ik voor het prijsverschil 3.800/0,65 = 5800 m3 gas verstoken, dat gaat wel even duren gezien het alleen voor bijspringen in de winter en SWW is. Qua comfort is optie 2 wel weer aantrekkelijk omdat daar ook koeling inzit.
Ben uiteindelijk geneigd om voor optie 1 te kiezen met daarbij mogelijk nog een airco unit op de studeerkamer (en eventueel slaapkamer 1); voordeel is ook dat we die airco's kunnen uitstellen en later kunnen toevoegen als het nodig blijkt te zijn.
Mis ik nou ergens nog iets in mijn rondrazende gedachten? Een geheime allesomvattende oplossing die nog beter is voor het milieu en liefst ook nog eens goedkoper uitpakt?
Ook komen er zonnepanelen op het dak waarbij ik rond de 8.000 kWh hoop uit te komen (huidige jaarverbruik incl. electrische auto is 5.500 kWh, er komt een warmtepomp bij en we gaan inductie koken).
Ben al een tijdje aan het puzzlen hoe & wat qua verwarming en SWW. Een aantal dingen staan wel al vast, op de begane grond komt vloerverwarming en er komt een L/W warmtepomp.
Dan zijn er echter een aantal dingen waar ik nog niet uit ben.
SWW vooziening voor:
badkamer 1 (bestaand, gaat niet verbouwd worden) - douche en wastafel
badkamer 2 (nieuw) - douche, bad en wastafel
keuken
bijkeuken
garage
Verwarming (& eventueel koeling) voor de bovenverdieping (2 slaapkamers + 1 studeerkamer)
De ideeen die er nu zijn:
Optie 1
Hybride opstelling met de warmtepomp en een HR ketel, deze laatste kan bijspringen voor de vloerverwarming als de warmtepomp het niet redt en kan SWW leverenVloerverwarming op de bovenverdieping en in de badkamer
+ een voor mij 'vertrouwde' oplossing (betrouwbaar)
+ geen binnen units (airco)
+ minder apparaten
+ voldoende SWW beschikbaar
- nog steeds gas verbruik (=duur)
- geen koeling op de bovenverdieping (vooral met thuiswerken vervelend, kan eventueel weer opgelost worden met een losse airco erbij)
Kosten:
warmtepomp = 6.500
HR ketel = 3.500
Totaal eenmalig = 10.000
Optie 2
Warmtepomp voor de vloerverwarming op de beneden verdiepingElecktrische doorstroom verwarmers (geschikt voor hotfill zodat deze starten met warm water vanuit de warmtepomp) voor de plekken waar SWW benodigd is; heb begrepen dat deze zo dicht mogelijk bij de kraan moeten, dit zou dan betekenen dat we er 5 nodig hebben, 2 maal hoge capaciteit (of 1 keer hele hoge capaciteit, beide badkamers liggen naast elkaar) en 3 maal normaal (keuken, bijkeuken en garage). Voor de keuken zou dit ook nog een hotfill boiler kunnen zijn.
Airco units (L/L) voor verwarmen en koelen van de bovenverdieping; dit zou kunnen met 2 multisplit units: 1 voor badkamer en slaapkamer en een tweede voor slaapkamer en studeerkamer. Op de bestaande badkamer zal dan de bestaande radiator vervangen moeten worden door een infrarood model.
Ik mis in mijn hele verhaal dan nog wel de "hulp" voor de warmtepomp voor de vloerverwarming begane grond als de warmtepomp het niet meer redt, nog geen echt goede ideeen hierover.
+ verwarmen en koelen op de bovenverdieping (airco)
+ in het geheel geen gas meer nodig, geen HR ketel
- heel veel losse apparaten
Kosten:
warmtepomp = 5.500
airco units (2 maal multisplit) = 2 * 3.000 = 6.000
Doorstroomverwarmers = 600 (badkamer 2) + 500 (badkamer 1) + 1000 (de overige 3) = 2.100
Infrarood verwarming = 200
Totaal eenmalig = 13.800*
* hier ontbreekt nog de oplossing voor de "hulp" voor de warmtepomp in koude tijden
Overige opties
Een opstelling met een warmtepomp boiler, dit is echter financieel totaal niet aantrekkelijk afgezet tegen een hybride opstelling met HR ketel.Een alternatief voor optie 2 kan zijn een elektrische boiler die alle tappunten van SWW kan voorzien, dit betekend veel minder apparaten maar tegelijkertijd ook wel een beperktere hoeveelheid beschikbaar warm water. We hebben meerdere keren per jaar voor 1-3 weken familie op bezoek en ik zie het niet zo zitten om dan douche schema's te moeten maken
====================================================
Ben bij de kosten inschattingen uitgegaan van A-merk apparatuur. Als ik zo naar het plaatje kijk is het financieel gezien duidelijk, optie 1 is het meest aantrekkelijk, rekenend met 65ct per m3 gas kan ik voor het prijsverschil 3.800/0,65 = 5800 m3 gas verstoken, dat gaat wel even duren gezien het alleen voor bijspringen in de winter en SWW is. Qua comfort is optie 2 wel weer aantrekkelijk omdat daar ook koeling inzit.
Ben uiteindelijk geneigd om voor optie 1 te kiezen met daarbij mogelijk nog een airco unit op de studeerkamer (en eventueel slaapkamer 1); voordeel is ook dat we die airco's kunnen uitstellen en later kunnen toevoegen als het nodig blijkt te zijn.
Mis ik nou ergens nog iets in mijn rondrazende gedachten? Een geheime allesomvattende oplossing die nog beter is voor het milieu en liefst ook nog eens goedkoper uitpakt?