Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.rthe
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 04-11-2023
Hi allen,

Ik loop nu een tijdje tegen het probleem aan dat wanneer ik een achtergrond zwart wil kleuren ik ringen krijg. :?
Hij blend de twee tinten zwart niet lekker en dit is duidelijk zichtbaar in mijn beeld. Zie de foto hieronder. Ik heb de helderheid wat aangepast zodat het overdreven goed zichtbaar is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P9FV-M6wUgyJlEBMgAkjBUGovfg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EqU1Hvh7EX9SZJfq2nsRWNHq.png?f=fotoalbum_large

Heeft iemand een tip? _/-\o_

Liefs Myrthe

Beste antwoord (via M.rthe op 29-11-2021 15:28)

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:11
Je hebt last van color-banding omdat de hoeveelheid kleuren die tussen je twee kleurvarianten liggen zo laag zijn, dat je ogen iedere overgang kunnen herkennen.

Heel erg globaal zijn er twee oplossingen:
- ga op een extra hoge bitdiepte werken. Dit is alleen nuttig als je hele workflow (en afdruk!) hier ook op werkt
- pas trucs toe zodat dit niet opvalt. De meest gebruikte is dithering. Je bouwt tussen iedere overgang van kleur een overgangsband van dithering toe.

Zie bijvoorbeeld hier de toepassing van dithering
Hier wat meer Photoshop specifiek. Mogelijk zit bij het maken van je gradient al een optie om hem dithered aan te maken.

[ Voor 13% gewijzigd door OnTracK op 29-11-2021 15:17 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:39
Een grotere afbeelding van jouw foto kan niet worden geladen.

Is dit alleen bij zwart het geval? Zwart is n.l. een lastige kleur voor een monitor.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.rthe
Hi @JukeboxBill , Ik heb dit probleem alleen bij zwart op zwart, bij alle andere kleuren gaat het wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Volgens mij snap ik iets niet.
Als ik een layer in PS wil vullen met zwart (da's #000000 i.p.v. #ffffff wat volledig wit is), dan is het gewoon zwart. Oftewel het ontbreken van alle kleur.

Als ik b.v. 2 layers maak, waarvan de ene met iets van donkergrijs (b.v. #333333) en de andere layer solid zwart, en dan vervolgens [merge layers] of [merge visible] kies, krijg ik als resultaat gewoon een zwart venster.
Zonder intereferentiepatronen c.q. cirkels.

BTW: is het een probleem in het image zelf, of van je beeldscherm?
Dus check het ff met een color sampler pipet appje o.i.d.
Dan weet je waar je het moet zoeken!

[ Voor 15% gewijzigd door ehtweak op 29-11-2021 15:01 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:39
@ehtweak Ik denk dat bedoeld wordt een kleurverloop in één vlak c.q. één layer.

@M.rthe Probeer eens wat te veranderen bij monitor instellingen met contrast en helderheid.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• OnTracK
Je hebt last van color-banding omdat de hoeveelheid kleuren die tussen je twee kleurvarianten liggen zo laag zijn, dat je ogen iedere overgang kunnen herkennen.

- ga op een extra hoge bitdiepte werken. Dit is alleen nuttig als je hele workflow (en afdruk!) hier ook op werkt
- pas trucs toe zodat dit niet opvalt. De meest gebruikte is dithering. Je bouwt tussen iedere overgang van kleur een overgangsband van dithering toe.

Hier wat meer Photoshop specifiek. Mogelijk zit bij het maken van je gradient al een optie om hem dithered aan te maken.

[ Voor 13% gewijzigd door OnTracK op 29-11-2021 15:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M.rthe
Ik zal even een duidelijker voorbeeld laten zien, misschien is het dat wat meer duidelijk wat ik bedoel.
Ik wil meerdere kleuren zwart in elkaar laten overlopen. Hardheid van de brush op 0% en dan met het pipetje de kleuren pakken. Dus geen #000000 maar #161616 met #212122 bijvoorbeeld.

Onderstaand zelfportret heb ik geschoten met mijn Canon RP. Ik wil nu de achtergrond vullen met 'zwart', dit doe ik vaak na dat ik de foto bewerkt heb.

Bestandsformaat TIFF - 1,9 gig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EU8wjbxyVt4jbipohESpVRivFnE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ureOX3p1KBN4yU8vlDIyPwrU.jpg?f=fotoalbum_large

Zodra ik met mijn brush ga 'verven' blenden de kleuren niet mooi en krijg ik ringen in beeld. zie onderstaande foto's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/acK7X_3bnkSuEtWjcgVGJ7i462s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/04dnh2eizOKX76s0IyyM58HP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-K6qOFmbP3wtXa6zeg5Qp4uUdgY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XZ0dTfYtKv0dh2TINX45dnIS.jpg?f=fotoalbum_large

Hopelijk geeft dit het probleem wat beter weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.rthe
@OnTracK Bedankt! Dit is het inderdaad, ik zal deze manier eens toepassen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OnTracK
Let ook op dat jpeg compressie, door de manier waarop die werkt, dithering alsnog weer soort van ongedaan kan maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
Wat er al eerder gezegd is: color banding.

Andere, compleet andere, tip: zet een back light op je model. Je valt nu bijna samen met haar donkere kleding en haar met de achtergrond. Een klein lampje die haar van achter uitlicht (kan zelfs een simpel zaklampje zijn!) laat haar loskomen van de achtergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:20

Sméagol

Master of Mayhem

Ik zou zoiets zelf oplossen met een achtergrondscherm, en niet (of nauwelijks) in Photoshop.

Make lovecraft not warcraft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
Sméagol schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 17:28:
Ik zou zoiets zelf oplossen met een achtergrondscherm, en niet (of nauwelijks) in Photoshop.
Hij (zij?) had een zwarte achtergrond, maar die is zelden 100% mat en in dit geval is de afstand model tot de achtergrond niet zo groot. Vaak kan dat ook niet in de ruimte die je hebt :(

Maar: je kunt inderdaad beter tijdens het maken van de foto alles oplossen dan achteraf in de bewerking. Scheelt je zoveel tijd en het ziet er echter uit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:20

Sméagol

Master of Mayhem

PageFault schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 18:48:
[...]

Hij (zij?) had een zwarte achtergrond, maar die is zelden 100% mat en in dit geval is de afstand model tot de achtergrond niet zo groot. Vaak kan dat ook niet in de ruimte die je hebt :(

Maar: je kunt inderdaad beter tijdens het maken van de foto alles oplossen dan achteraf in de bewerking. Scheelt je zoveel tijd en het ziet er echter uit :+
Ja, maar dit lijkt op één of ander doek wat voorhanden lag, en sowieso niet vlak hangt, dan is 't zeker niet egaal nee. Bovendien lijkt 't op een slaapkamer, en het gebrek aan ruimte is duidelijk. Er zijn ultra zwarte materialen, die zou ik halen, maar ook als je niet kan investeren dan valt er beter te improviseren. Verhuis 't naar de huiskamer, schuif banken etc eventueel opzij, koop de zwartse stof die je kan vinden bij een stoffenwinkel, en plak 't met stevige tape aan de muur, en zorg dat 't goed vlak is. Da's de goedkoopste non-permanente optie die ik me kan bedenken.

Make lovecraft not warcraft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.rthe
Sméagol schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 19:36:
[...]

Ja, maar dit lijkt op één of ander doek wat voorhanden lag, en sowieso niet vlak hangt, dan is 't zeker niet egaal nee. Bovendien lijkt 't op een slaapkamer, en het gebrek aan ruimte is duidelijk. Er zijn ultra zwarte materialen, die zou ik halen, maar ook als je niet kan investeren dan valt er beter te improviseren. Verhuis 't naar de huiskamer, schuif banken etc eventueel opzij, koop de zwartse stof die je kan vinden bij een stoffenwinkel, en plak 't met stevige tape aan de muur, en zorg dat 't goed vlak is. Da's de goedkoopste non-permanente optie die ik me kan bedenken.
Dit is een opvouwbaar achtergrondscherm, ik zet hem vaak wat meer naar achterom omdat hij inderdaad niet heel mooi zwart is. Maar het werkt goed, kan hem overal mee naar toe nemen. Normaal gesproken hangt hij recht door middel van een statief, maar daar had ik nu geen zin aan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.rthe
PageFault schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 18:48:
[...]

Haha ja, graag! Hoe minder photoshop hoe beter, maar als je het dan gebruikt is het wel fijn dat het resultaat is zoals gewenst :*)

Mijn achtergrond is inderdaad niet vol zwart, de achterzijde is van het scherm is wit en daardoor een beetje papperig zoals papiermache. Door hem wat verder naar achter te zetten valt de structuur wat minder op, maar dan moet ik soms poetsen :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.rthe
PageFault schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 12:15:
Wat er al eerder gezegd is: color banding.

Andere, compleet andere, tip: zet een back light op je model. Je valt nu bijna samen met haar donkere kleding en haar met de achtergrond. Een klein lampje die haar van achter uitlicht (kan zelfs een simpel zaklampje zijn!) laat haar loskomen van de achtergrond.
Bedankt voor de tip! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.rthe
OnTracK schreef op maandag 29 november 2021 @ 15:10:

Yes! Het werkt perfect, super tip!! _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 27-04 17:14
Mooie foto, ook mooie dame ;) met een mooie manier van gezichtsuitdrukking. Inderdaad jammer van die banding.
Gelukkig is de banding wel weg te werken. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.

Laat het resultaat maar eens zien hoe het gelukt is (als je wil), ben wel nieuwsgierig.

Groetjes
Snake_Eye

[ Voor 17% gewijzigd door Snake_Eye op 27-01-2022 21:25 ]

Pagina: 1