Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 16:34
Ik heb een LG OLED 55" en wil de Vogel's Thin 546 gebruiken als wandsteun. Er spelen echter een paar uitdagingen :). De enige plek waar ik de steun kan plaatsen is op een minerale vezelplaat (brandwerende wand) van zo'n 45cm breed. De brandwerende plaat is 20mm dik en hoewel ik er prima in kan boren, zit het tussen gips en hout in wat niet voldoende grip heeft voor de wandsteun incl. tv van zo'n 20kg (23kg incl. voet).

Ik overweeg om een multiplex plaat met een dikte van minimaal 22mm op de wand te bevestigen (vastschroeven + Polymax kit) en de wandsteun er vervolgens aan te bevestigen.

Ik kom er met geen mogelijkheid achter of een tv van 20kg op een wandsteun die een aardig stuk van de wand kan genoeg vlees heeft in de hierboven beschreven oplossing (20+22mm). Multiplex is er ook in dikkere versies, maar ik kan niet goed beoordelen welke dikte minimaal nodig is.

Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InEtVa
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 27-10 18:36
Zit er toevallig een holle ruimte achter die brandwerende plaat? In de meeste gevallen wel en dan kun je een holle-wand anker gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:38

Glewellyn

is er ook weer.

Zitten er achter die vezelplaat geen metalen of houten staanders waarin je kan schroeven?

Mega-edit: Ik heb nog even goed gekeken naar die arm, maar maximaal 66cm van de wand af. Dat is nogal een hefboom! Met een scherm van 20kg (gewicht van de beugel nog even buiten beschouwing gelaten) op 70 cm van de muur (makkelijk rekenen, beetje compensatie voor de arm en het scherm heeft ook nog een dikte) kom je op een moment van 0,2kN * 0.7m = 0.14kNm.

Als de schroeven 20 cm uit elkaar zitten kom je op een kracht van 0.14kNm / 0.2m = 0.7kN. Grofweg een trek/duw kracht van 70kg.

Bovenaan de beugel zitten gelukkig twee schroeven, dus die kracht wordt verdeeld. De schroeven in het midden en onderaan doen niet zo heel veel. De beugel heeft bij de middelste schroef als het goed is ongeveer 0 moment (afstand tot het midden is ongeveer 0), bij de onderste schroef wordt de beugel door het moment al in de muur geduwd.

Zelfs met hollewandankers is dat de limieten opzoeken, als je kijkt bij de specificaties van bij voorbeeld https://www.toggler.nl/hollewandanker zie je dat de maximale uittrekwaarde van zo'n anker bij een dubbele 12.5mm gipsplaat ligt op 290 kg, de geadviseerde maximum-belasting is een kwart daarvan.

Met hollewandankers moet dit te doen zijn, 35kg per anker is een acceptabele belasting.

N.B. Ik heb hier alleen nog maar gerekend met een statische belasting, als je er even op leunt of tegenaan stoot kan de belasting nog wel hoger zijn.

Weet je zeker dat je een beugel nodig hebt die zo ver uit de muur komt?

[ Voor 92% gewijzigd door Glewellyn op 29-11-2021 15:02 ]

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 16:34
Glewellyn schreef op maandag 29 november 2021 @ 14:19:
Zitten er achter die vezelplaat geen metalen of houten staanders waarin je kan schroeven?

Mega-edit: Ik heb nog even goed gekeken naar die arm, maar maximaal 66cm van de wand af. Dat is nogal een hefboom! Met een scherm van 20kg (gewicht van de beugel nog even buiten beschouwing gelaten) op 70 cm van de muur (makkelijk rekenen, beetje compensatie voor de arm en het scherm heeft ook nog een dikte) kom je op een moment van 0,2kN * 0.7m = 0.14kNm.

Als de schroeven 20 cm uit elkaar zitten kom je op een kracht van 0.14kNm / 0.2m = 0.7kN. Grofweg een trek/duw kracht van 70kg.

Bovenaan de beugel zitten gelukkig twee schroeven, dus die kracht wordt verdeeld. De schroeven in het midden en onderaan doen niet zo heel veel. De beugel heeft bij de middelste schroef als het goed is ongeveer 0 moment (afstand tot het midden is ongeveer 0), bij de onderste schroef wordt de beugel door het moment al in de muur geduwd.

Zelfs met hollewandankers is dat de limieten opzoeken, als je kijkt bij de specificaties van bij voorbeeld https://www.toggler.nl/hollewandanker zie je dat de maximale uittrekwaarde van zo'n anker bij een dubbele 12.5mm gipsplaat ligt op 290 kg, de geadviseerde maximum-belasting is een kwart daarvan.

Met hollewandankers moet dit te doen zijn, 35kg per anker is een acceptabele belasting.

N.B. Ik heb hier alleen nog maar gerekend met een statische belasting, als je er even op leunt of tegenaan stoot kan de belasting nog wel hoger zijn.

Weet je zeker dat je een beugel nodig hebt die zo ver uit de muur komt?
Mooie aanvulling. Ik vond hollewandankers van Toggler. De grootste - M10 - hebben een uittrekwaarde van 290kg per stuk.

Die wandsteun is belangrijk omdat de wand links van het midden van de ideale tv positie zit. Vervolgens kan ik mooi op deze manier 'de hoek om' en vervolgens de tv naar de open ruimte te laten wijzen als ik meer kijkers heb.

Die 2cm vezelplaat is sowieso te dun en het materiaal is te zacht. Ik ga er een dikke multiplex plaat op vastzetten voor meer vlees.