Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwakkl
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 03-12-2021
Goedendag iedereen,
ik heb de afgelopen twee jaren een fulltime baan gehad. Het was een tijdelijke contract en die verloopt nu op 30 november. Ik heb een transitievergoeding van rond een half maandloon ontvangen. Ik heb al een nieuwe baan gevonden in het buitenland, maar die begint pas in februari en ik heb het contract nog niet getekend.
Kom ik onder deze omstandigheiden wel in aanmerking voor een WW uitkering tot het begin van mijn nieuwe baan?
Ik vindt het moelijk om de FAQ's (https://www.uwv.nl/partic...-een-ww-uitkering-krijgen) goed te begrijpen. Hoef ik nu op werk.nl inteschrijven en te soliciteren voor een tussenbaantje tot mijn volgende baan begint? Ben ik volgens de UWV "direct beschikbaar [...] voor betaald werk" als ik al een nieuwe baan over 2 maanden heb? De Rijksoverheid (https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ww-uitkering) schrijft letterlijk "De WW is een tijdelijke uitkering om het verlies aan inkomen tussen 2 banen op te vangen.", dus dit lijkt wel op mijn situatie te pasen?

Excuses als jullie deze vraag erg stom vinden, maar ik ben geen Nederlander en de human resources van mijn huidige werkgever zeggen dat ze geen hulp kunnen aanbieden voor dit zaak.
Alvast bedankt voor jullie hulp.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06-05 07:38
Aangezien je 2 jaar hebt gewerkt heb je er recht op denk ik.

De site checkt zelf hoe lang je er recht op hebt:
https://www.uwv.nl/partic...nvragen-ww-uitkering.aspx

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:58

de Peer

under peer review

Ja kun je gewoon aanvragen, en je kan je wel gewoon actief inzetten maar niet solliciteren (waarmee je anderen dus tot last bent als je intentie niet serieus is). Of wel solliciteren als je daadwerkelijk ook overweegt op een eventueel aanbod in te gaan.
onder sollicitatieactiviteiten valt van alles, en kan dus ook altijd nuttig zijn. Linked-in updaten, netwerkgesprekken, cv bijwerken, bedrijven/recruiters opbellen, etc..
Idee erachter is volgens mij dat je dus wel blijft oriënteren. Stel je nieuwe baan gaat niet door, dan heb je in ieder geval niet stil gezeten.
Ze gaan dit niet letterlijk op de website zetten, beetje een grijs gebied.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 29-11-2021 13:49 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Er is ook info op de UWV site in andere talen:
https://www.uwv.nl/particulieren/languages/index.aspx

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livi
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22-01-2022
Volgens mij heb je daar gewoon recht op. Zelfs als je minder lang hebt gewerkt heb je meestal nog recht op drie maanden.

Ik heb het zelf een keer aangevraagd tussen twee banen en het viel me alles mee hoe soepel dat ging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Is geen probleem je bent toch werkeloos en hebt eerder gewerkt dus ook bepaalde rechten. Vergeet niet op tijd de uitkering stop te zetten als je naar het buitenland gaat. Bedenk wel dat je in het buitenland geen AOW opbouwt etc als je daar gaat wonen maar dat staat hier buiten.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:42
kwakkl schreef op maandag 29 november 2021 @ 13:38:

Excuses als jullie deze vraag erg stom vinden, maar ik ben geen Nederlander en de human resources van mijn huidige werkgever zeggen dat ze geen hulp kunnen aanbieden voor dit zaak.
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Als je hier een minimum gewerkt hebt ( 2 jaar + uit het hoofd ) heb je daar gewoon recht op, ook al heb je een nieuwe baan over 2 maanden. De transitievergoeding heeft geen consequentie voor je recht of hoogte uitkering, staat daar los van.

Helaas moet je je desalniettemin inschrijven op werk.nl en inderdaad minstens 4 acties per maand doen gedurende de uitkering, dus 2 maanden zo te zien. Merk op dat dingen als gesprekken met je nieuwe werkgever, een contract tekenen, en nog wat van zulks, tellen als acties, dus misschien valt het wel mee. Je zult iig niet de enige zijn die pro forma wat brieven daar upload ;) Nu is je kans op die directieposten te solliciteren ;)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:42
Frogmen schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:39:
Bedenk wel dat je in het buitenland geen AOW opbouwt etc als je daar gaat wonen maar dat staat hier buiten.
offtopic:
Indien je in de EU blijft, is AOW-equivalente opbouw echter porteerbaar, ook al doet de Nederlandse staat daar vaak/soms heel moeilijk over en verschaft weinig info. Het is gelukkig een EU recht waar de Nederlandse staat zich aan moet houden.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwakkl
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 03-12-2021
Bedankt iedereen voor jullie hulp!

Ik heb de WW uitkering aangevraagt en ga beginnen met de solicitatieactiviteiten. Ik ga proberen ook activiteiten in verband met mijn nieuwe baan doortegeven en laat jullie weten wat de UVW daarvan vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:58

de Peer

under peer review

kwakkl schreef op donderdag 2 december 2021 @ 14:43:
Ik ga proberen ook activiteiten in verband met mijn nieuwe baan doortegeven en laat jullie weten wat de UVW daarvan vindt.
Gaan ze echt niet controleren hoor. Daar hoor je niets meer van. Gewoon doen.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Het lijkt mij wel dat je recht op WW hebt. Je bent immers niet vrijwillig werkloos geworden (hoop dat je wel een beeindigingsovereenkomst hebt waar dat allemaal goed in is opgenomen). Je moet dan vanaf de eerste dag van je werkloosheid bij het UWV aankloppen. Je mist een aantal maanden inkomen (die ontslagvergoeding trekken ze niet van je WW af).

Stel je doet de WW aanvraag niet en je wacht een paar maanden en je wordt bij je nieuwe baan in de proeftijd ontslagen en je gaat daarna alsnog met terugwerkende kracht ww aanvragen wordt je een sanctie opgelegd vanwege de te late melding. Je krijgt dan 10% tot 30% minder WW uitgekeerd over de maanden dat je te laat WW hebt gekregen (maar gelukkig krijg je het nog wel met terugwerkende kracht ookal zeggen ze dat je meteen voor de deur moet liggen, althans dat heb ik als jurist zo ervaren in praktijkgevallen). Indien er gaten zitten in je periode dat je geen loon of uitkering had kun je later in de problemen komen, indien je namelijk later arbeidsongeschikt wordt gaan ze kijken naar de periodes in het verleden dat je sociaal verzekerd inkomen had (en die maanden dat je niks kreeg tellen dan niet mee, de hele uitkeringsboel wordt opgeschoven naar het tijdvak dat er daadwerkelijk is uitbetaald en niet wanneer je er recht op had maar het niet aangevraagd hebt, je wordt eigenlijk gestraft in het geval dat je dus geen WW aanvroeg, let wel dat gebeurt alleen als je sociale uitkeringen blijft gebruiken later). Het is een ingewikkeld systeem.

Feitelijk heb je nog geen echte baanzekerheid toch, of heb je geen proeftijd?

Waarom krijg je ontslagvergoeding als je al een nieuwe baan hebt, staat er niets in de beeindigingsovereenkomst dat de werknemer nog geen zicht heeft op een nieuwe betrekking (dat staat er vaak wel in)
Pagina: 1