M2M schreef op maandag 29 november 2021 @ 14:27:
Maar alles wat daar te lezen is, is aan interpretatie onderhevig. Ik vind, als consument, dat ik een ondeugdelijk product gekocht heb. Het computer boot niet als ik alles conform handleiding aansluit en inprik. De webshop heeft het verkocht, derhalve kan ik garantie claimen? Of schiet ik hierin tekort?
Wat bij die interpretatie heel belangrijk is, is hoe het product is aangeprezen. Een product moet namelijk de eigenschappen hebben die je er redelijkerwijs van mag verwachten, o.a. gelet op de mededelingen die de verkoper erover heeft gedaan. Heel duidelijk is het als in de productomschrijving expliciet staat dat het wel/niet werkt met een bepaalde processorversie, dan is het gelijk duidelijk of je dat wel/niet redelijkerwijs mag verwachten. Het zal er vast niet expliciet bij hebben gestaan, dus dan wordt het ingewikkelder. Het relevante wetsartikel is:
Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.
Nu schrijf je:
M2M schreef op maandag 29 november 2021 @ 13:54:
[...]
En daar vraagt de webshop in kwestie dus euro's voor. Tijdens het bestel proces heb ik aangegeven dat de processor en het moederbord gecombineerd gingen worden, met de vraag of ze wilden controleren dat het moederbord van een geschikte bios-versie is voorzien.
Gezien de vorige ervaringen leek mij dat een goed idee. Maar dan komt de webshop vervolgens terug met een betaalde dienst.
Dus als ik het goed begrijp heb je tijdens het bestellen ingevuld dat je wilde dat de het moederbord een met de processor compatibele bios-versie zou hebben? En daarop heeft de webshop gereageerd dat dat kan, maar dat dat x euro extra kost? Of hebben ze klakkeloos de niet-werkende combinatie opgestuurd en heb je daarop gereclameerd?
Ik zou zeggen dat je nogal zwak staat. Om te bepalen of een product "deugdelijk" is moet je kijken naar wat je er redelijkerwijs van mag verwachten. Als jij bij het sluiten van de overeenkomst al aangeeft dat je twijfels hebt of het met elkaar gaat werken dan is dat een belangrijke indicatie dat dat
niet bij de redelijke verwachtingen hoort die je van het product hebt/mag hebben ("...en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen,...").
Het enige puntje waar je misschien nog je gelijk op zou kunnen behalen is "...bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.". Bij de bestelopmerkingen invullen dat je wil dat het met een specifieke processor werkt valt daar mijns inziens onder, maar het staat de webshop natuurlijk vrij om zoiets te weigeren (of daar extra voor te rekenen). Als ze desondanks tóch je bestelling accepteren en leveren dan kan je terecht reclameren, maar als ze direct komen met "dat kost X euro extra" dan heb je pech. Want ik kan bij de de bestelopmerkingen ook wel een of andere totaal onrealistische wens invullen, maar dan is de winkel daar natuurlijk ook niet direct aan gebonden.