Biosupdatebeleid webshops

Pagina: 1
Acties:
  • 1.853 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-10 21:14

M2M

medicijnman

Topicstarter
Indien ik een nieuw moederbord aanschaf, mag ik er dan vanuit kunnen gaan dat er een bios-versie op het moederbord staat waarmee de laatste serie processoren aan te sturen is?

Indien ik de processor mee bestel in hetzelfde order als het moederbord, waarbij het moederbord zeer waarschijnlijk een biosupdate vereist, mag de webshop hier achteraf extra kosten aan verbinden?

-_-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michel
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-10 11:32
Ligt aan de voorraad. Als de fabrikant het verzend met versie 1, webshop heeft het en maandje op voorraad (of product ligt op de boot voor transport) en in de tussentijd komt versie 2 uit, zul jij die er niet op hebben.

Tenzij je wilt dat de webshop je spullen uitpakt, aansluit en weer inpakt als zijnde nieuw. Je snapt dat ze daar dan ongetwijfeld extra voor rekenen, als het al aangeboden wordt.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Jero_B
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:07
De webshop levert het moederbord met de BIOS versie die de fabrikant erop heeft gezet toen hij de doos in ging. Als jij een biosupdate wilt hebben, uitgevoerd door de webwinkel, dan neem je een dienst af en ja daar mogen ze geld voor rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Topicstarter
Jero_B schreef op maandag 29 november 2021 @ 13:34:
De webshop levert het moederbord met de BIOS versie die de fabrikant erop heeft gezet toen hij de doos in ging. Als jij een biosupdate wilt hebben, uitgevoerd door de webwinkel, dan neem je een dienst af en ja daar mogen ze geld voor rekenen.
Dat vind ik dus raar. Ik kan voor sommige moederborden geen biosupdate uitvoeren als er een nieuwe processor in gaat. De webshop kan niet van mij verwachten dat ik een oude processor heb liggen. Ik kan echter wel van de webshop verwachten dat ze een up2date product verkopen, dat in ieder geval werkt met een processor die op de QVL staat.

Waarom zou ik dan moeten betalen omdat een moederbord een paar maanden ergens in een magazijn heeft gelegen?

Edit:
Stel ik ontvang een oude bios. Nieuwe processor werkt niet, stuur het moederbord onder RMA of DOA retour (ik heb geen idee dat het een oude bios is). Webshop test, voert biosupdate uit en stuurt het moederbord weer retour naar klant. Dat kost nog veel meer en zijn allemaal kosten voor de webshop.

[ Voor 15% gewijzigd door M2M op 29-11-2021 13:40 ]

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:38

MsG

Forumzwerver

Is dit nog steeds een actueel issue? Ik dacht dat we anno 2021 de moederborden al wel konden flashen zonder CPU.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

M2M schreef op maandag 29 november 2021 @ 13:38:
[...]

Waarom zou ik dan moeten betalen omdat een moederbord een paar maanden ergens in een magazijn heeft gelegen?
Omdat je graag een moederbord voor 150 Euro kan kopen dat in bulk maanden op zee vervoerd is en daarom slechts 3 cent verzendkosten heeft. Je kan hetzelfde moederbord waarschijnlijk ook in de (Aziatische) webshop van de fabrikant bestellen en inclusief inklaren / BTW / etc / etc dat ding voor 225 Euro in huis hebben.

Geen idee of ji dit fictieve verschil van "normaal vervoer" en "normale prijzen" normaal vindt maar daarom liggen ze soms wat langer in een magazijn.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Topicstarter
MAX3400 schreef op maandag 29 november 2021 @ 13:41:
[...]

Omdat je graag een moederbord voor 150 Euro kan kopen dat in bulk maanden op zee vervoerd is en daarom slechts 3 cent verzendkosten heeft. Je kan hetzelfde moederbord waarschijnlijk ook in de (Aziatische) webshop van de fabrikant bestellen en inclusief inklaren / BTW / etc / etc dat ding voor 225 Euro in huis hebben.

Geen idee of ji dit fictieve verschil van "normaal vervoer" en "normale prijzen" normaal vindt maar daarom liggen ze soms wat langer in een magazijn.
Ok, ik snap dat het ding wat lang onderweg kan zijn, maar hoe is dat mijn probleem? Ik ben onwetend;

ik zie een leuke processor. Zoek daar een moederbord bij waarbij de processor op de QVL staat. Ik bestel processor en moederbord, combinatie blijkt niet out of the box te werken. Sommige exemplaren hebben geen mogelijkheid tot het flashen van de bios zonder werkende processor.

1. Hoe moet ik dat weten als het systeem niet boot
2. had ik van de webshop kunnen verwachten dat als ik een moederbord bestel (en in dezelfde bestelling ook de processor), het moederbord een geschikte bios-versie heeft

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jero_B
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:07
[...]

Dat vind ik dus raar. Ik kan voor sommige moederborden geen biosupdate uitvoeren als er een nieuwe processor in gaat. De webshop kan niet van mij verwachten dat ik een oude processor heb liggen. Ik kan echter wel van de webshop verwachten dat ze een up2date product verkopen, dat in ieder geval werkt met een processor die op de QVL staat.

Edit:
Stel ik ontvang een oude bios. Nieuwe processor werkt niet, stuur het moederbord onder RMA of DOA retour (ik heb geen idee dat het een oude bios is). Webshop test, voert biosupdate uit en stuurt het moederbord weer retour naar klant. Dat kost nog veel meer en zijn allemaal kosten voor de webshop.
Omdat het een probleem is wat veroorzaakt is door de fabrikant. Niet de webshop.

Neem contact op met de fabrikant van het moederbord. Deze kunnen je ongetwijfeld een handleiding bieden om je BIOS te updaten zonder CPU.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 04-10 11:01
M2M schreef op maandag 29 november 2021 @ 13:45:
[...]

Ok, ik snap dat het ding wat lang onderweg kan zijn, maar hoe is dat mijn probleem? Ik ben onwetend;
Als je losse componenten koopt, dan neem je ook zelf verantwoordelijkheid dat het goed met elkaar samenwerkt en eventueel een firmware update nodig heeft. Als jij die verantwoordelijkheid niet wilt nemen, kan je ook een door de fabriek of de winkel gebouwd systeem kopen, dan mag je verwachten dat het goed met elkaar samenwerkt.

Voor de winkel die moet concurreren met andere webshops is het financieel geen doen om alle moederborden (en andere apparaten waar van toepassing) steeds te updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Topicstarter
Jero_B schreef op maandag 29 november 2021 @ 13:45:
[...]

Omdat het een probleem is wat veroorzaakt is door de fabrikant. Niet de webshop.

Neem contact op met de fabrikant van het moederbord. Deze kunnen je ongetwijfeld een handleiding bieden om je BIOS te updaten zonder CPU.
Maar ik heb niks te maken met de fabrikant, enkel met de webshop. Dit jaar al een keer gehad met een Asrock x300 en een AMD5600G. Toen heb ik de boel retour moeten sturen, biosupdate uitgevoerd en weer terug ontvangen. Zonde van de tijd en verzendkosten, terwijl de webshop had kunnen weten dat ik van plan was om de processor en het moederbord te combineren aangezien die in dezelfde bestelling zaten.

-_-

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

M2M schreef op maandag 29 november 2021 @ 13:45:
[...]

Ik ben onwetend;

ik zie een leuke processor. Zoek daar een moederbord bij waarbij de processor op de QVL staat.
+
Ik bestel processor en moederbord
Nee, zo ontwetend ben je dus blijkbaar niet, de QVL heeft in bijna alle gevallen letterlijk de BIOS-versie per CPU vermeld staan. En aangezien deze informatie jou dus bekend is, kan je toch voordat je bestelt aan de webshop vragen of deze versie erop staat?

Andersom, en ja, ook daar kan je wat van vinden: op het moment dat je jezelf bombardeert als systeembouwer (en dus alles van grond af los bestelt), dan kan je je ook niet onwetend noemen.

Ik kan je overigens wel gelijk geven als het om "day 0" produkten gaat dus echt revisie 0, versie 0, nog warm uit de fabriek. Maar spul wat al lang en breed op websites, previews, reviews en QVL's; daar mag je wat mij betreft echt zelf iets meer de broek aantrekken alvorens iets blind aan te schaffen.
M2M schreef op maandag 29 november 2021 @ 13:48:
[...]

...terwijl de webshop had kunnen weten dat ik van plan was om de processor en het moederbord te combineren
Want? Als webshop moet ik ruiken dat je geen ander systeem ook hebt? Of 2 systemen bouwt? Of de CPU voor de buurman bestelt en het moederbord voor jezelf?

[ Voor 15% gewijzigd door MAX3400 op 29-11-2021 13:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

In dit soort gevallen voor je bestelling een mailtje naar de webshop sturen met de vraag welke biosversie ze erop hebben staan omdat je zeker weet of het werkt of niet. Als koper heb je ook een onderzoeksplicht, en een mailtje sturen is wel het minste dat je kunt doen.
En mocht een webshop geld vragen voor een biosflash, kun je altijd ergens anders kijken. Met de kleine marges die ze hebben op de producten vind ik het niet vreemd dat de echt goedkope shops hier geld voor vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Topicstarter
MAX3400 schreef op maandag 29 november 2021 @ 13:48:

Nee, zo ontwetend ben je dus blijkbaar niet, de QVL heeft in bijna alle gevallen letterlijk de BIOS-versie per CPU vermeld staan. En aangezien deze informatie jou dus bekend is, kan je toch voordat je bestelt aan de webshop vragen of deze versie erop staat?
En daar vraagt de webshop in kwestie dus euro's voor. Tijdens het bestel proces heb ik aangegeven dat de processor en het moederbord gecombineerd gingen worden, met de vraag of ze wilden controleren dat het moederbord van een geschikte bios-versie is voorzien.

Gezien de vorige ervaringen leek mij dat een goed idee. Maar dan komt de webshop vervolgens terug met een betaalde dienst. Ben ik nu de enige die het raar vind dat een webshop zorgt draagt dat het product dat ze verkopen uit naam van de fabrikant, een up2date product verkoopt? Zeker als het product gewoon niet te gebruiken is zonder biosupdate?

Zou wel handig zijn als de webshop in kwestie dat toch ergens duidelijk op de website aan zou geven dat dit een betaalde dienst zou zijn.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:07
[...]

Maar ik heb niks te maken met de fabrikant, enkel met de webshop. Dit jaar al een keer gehad met een Asrock x300 en een AMD5600G. Toen heb ik de boel retour moeten sturen, biosupdate uitgevoerd en weer terug ontvangen. Zonde van de tijd en verzendkosten, terwijl de webshop had kunnen weten dat ik van plan was om de processor en het moederbord te combineren aangezien die in dezelfde bestelling zaten.
De fabrikant heeft een probleem veroorzaakt daar kan de retailer/webshop niets aan doen.
Het lijkt mij een prima service als de webshop in kwestie voor jou het bios wil flashen tegen een kleine vergoeding.

Ga je niet akkoord met het product, of werkt het product niet zoals je zou verwachten? Dan stuur je het terug onder de wet Koop op Afstand.

Zo simpel is het. Nu kun je daar je eigen mening en gevoel op los laten, maar zo werkt het nu eenmaal niet.

Dus om de vragen van je topic start te beantwoorden:
Nee je mag er niet venuit gaan de het bios-versie compatibel is met de laatste versie, precies om de reden die @Michel aangeeft. Als het een product uit voorraad betreft kan het zijn dat er nog een oudere bios versie op staat. De webwinkel gaat niet alle dozen openmaken om deze te flashen naar een nieuwe versie. Dat is helemaal aan de koper van het product, want misschien zijn er wel gebruikers die dat helemaal niet willen en juist met een oudere BIOS versie willen werken.

En ja, de webwinkel in kwestie mag best een vergoeding rekenen om deze service te bieden.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Topicstarter
DonJunior schreef op maandag 29 november 2021 @ 13:55:
[...]

De fabrikant heeft een probleem veroorzaakt daar kan de retailer/webshop niets aan doen.
Het lijkt mij een prima service als de webshop in kwestie voor jou het bios wil flashen tegen een kleine vergoeding.

Ga je niet akkoord met het product, of werkt het product niet zoals je zou verwachten? Dan stuur je het terug onder de wet Koop op Afstand.

Zo simpel is het. Nu kun je daar je eigen mening en gevoel op los laten, maar zo werkt het nu eenmaal niet.

Dus om de vragen van je topic start te beantwoorden:
Nee je mag er niet venuit gaan de het bios-versie compatibel is met de laatste versie, precies om de reden die @Michel aangeeft. Als het een product uit voorraad betreft kan het zijn dat er nog een oudere bios versie op staat. De webwinkel gaat niet alle dozen openmaken om deze te flashen naar een nieuwe versie. Dat is helemaal aan de koper van het product, want misschien zijn er wel gebruikers die dat helemaal niet willen en juist met een oudere BIOS versie willen werken.

En ja, de webwinkel in kwestie mag best een vergoeding rekenen om deze service te bieden.
Maar ik heb geen afspraak met de fabrikant. Ik heb een afspraak met de webshop, van de levering van een stuk hardware. De webshop verkoopt het stuk hardware en is derhalve aanspreekpunt tussen klant (ik) en fabrikant. De webshop heeft gekozen het product te verkopen. Het lijkt mij niet meer dan redelijk dat de webshop een product verkoopt dat ik als eindgebruiker, ook kan gebruiken.

Dat de webshop dan dingen uit moet voeren om dit voor mij mogelijk te maken is geen probleem van mij, maar een geschil tussen fabrikant en webshop.

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

M2M schreef op maandag 29 november 2021 @ 13:54:
[...]

En daar vraagt de webshop in kwestie dus euro's voor. Tijdens het bestel proces heb ik aangegeven dat de processor en het moederbord gecombineerd gingen worden, met de vraag of ze wilden controleren dat het moederbord van een geschikte bios-versie is voorzien.
Maar waarom kom je met deze afgebakende vraag niet meteen? Je posts tot nu toe zijn "als / dan / mits / misschien".

En ja, nog steeds kan ik me voorstellen dat ze er geld voor vragen: doos open maken, testbench optuigen, huidige BIOS controleren, ook toch niet de goede, USB-sticky maken, flashen, opstarten, andere CPU testen, ja werkt.

Ik zal vast simpel zijn maar wil ik dit goed doen, ben ik minstens kwartiertje bezig. Misschien half uur. Kan ik 16 borden per werkdag controleren. Kost mijn baas me dus een hele werkdag uitbetalen aan BIOS'en vragen / downloaden / controleren.

Winkel-risico? Vast. Is het eerlijk? Geen idee. Marktwerking? Wellicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:22

DDX

Of gewoon aangeven dat als het niet werkt je hem terug gaat sturen onder de wet koop op afstand.
Mogen ze zelf kiezen of ze kijken welke bios versie erop zit of risico dat ze een artikel retour krijgen met opengemaakte verpakking. (of dat ze kiezen om geen order van jou te accepteren)

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Topicstarter
MAX3400 schreef op maandag 29 november 2021 @ 13:58:
[...]

Maar waarom kom je met deze afgebakende vraag niet meteen? Je posts tot nu toe zijn "als / dan / mits / misschien".

En ja, nog steeds kan ik me voorstellen dat ze er geld voor vragen: doos open maken, testbench optuigen, huidige BIOS controleren, ook toch niet de goede, USB-sticky maken, flashen, opstarten, andere CPU testen, ja werkt.

Ik zal vast simpel zijn maar wil ik dit goed doen, ben ik minstens kwartiertje bezig. Misschien half uur. Kan ik 16 borden per werkdag controleren. Kost mijn baas me dus een hele werkdag uitbetalen aan BIOS'en vragen / downloaden / controleren.

Winkel-risico? Vast. Is het eerlijk? Geen idee. Marktwerking? Wellicht.
Ik wilde de vraag eigenlijk wat algemener trekken omdat ik van mening ben dat een webshop een product moet verkopen dat in ieder geval bruikbaar is. Dat is soms niet het geval. Het minste dat de webshop dan mag doen, is melding maken tijdens het verkoopproces, wat ik tot op heden nog niet gezien heb.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

[...]

Maar ik heb niks te maken met de fabrikant, enkel met de webshop.
En tenzij die webshop de absolute garantie geeft dat jouw CPU en moederbord direct uit de doos samen werken, is het niet hun probleem dat er een update geflasht moet worden. Die verantwoordelijkheid neem jij zelf bij het samenstellen van je PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-10 17:16

Compizfox

Bait for wenchmarks

[...]
De webshop verwacht helemaal niets van jou. De webshop verkoopt je gewoon een moederbord zoals geleverd door de fabrikant, niets meer en niets minder.

Als jij een moederbord van een generatie oud koopt met een nieuwe CPU, waar je dus een BIOS-update nodig hebt om dit samen te laten werken, is dat aan jou om te fixen. Er is geen garantie dat er een up-to-date BIOS op een moederbord staat als je die koopt.

M2M schreef op maandag 29 november 2021 @ 14:00:
[...]
Ik wilde de vraag eigenlijk wat algemener trekken omdat ik van mening ben dat een webshop een product moet verkopen dat in ieder geval bruikbaar is. Dat is soms niet het geval.
Het product dat de webshop je verkoopt (het moederbord) is ook bruikbaar. Alleen moet je een handeling uitvoeren om hem ook met een nieuwere CPU te kunnen gebruiken. Dat is niet de verantwoordelijkheid van de webshop.
Het minste dat de webshop dan mag doen, is melding maken tijdens het verkoopproces, wat ik tot op heden nog niet gezien heb.
Jij koopt losse onderdelen bij een webshop. Het is dan jouw verantwoordelijkheid om te zorgen dat deze met elkaar samen werken, niet die van de webshop.

Als je bij een bouwmarkt wat verschillende spullen in je kar gooit dan gaat de cassiere daar ook niet checken of dit allemaal samen werkt voor jouw klus.

[ Voor 44% gewijzigd door Compizfox op 29-11-2021 14:10 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

M2M schreef op maandag 29 november 2021 @ 14:00:
[...]

Ik wilde de vraag eigenlijk wat algemener trekken omdat ik van mening ben dat een webshop een product moet verkopen dat in ieder geval bruikbaar is. Dat is soms niet het geval. Het minste dat de webshop dan mag doen, is melding maken tijdens het verkoopproces, wat ik tot op heden nog niet gezien heb.
Het moederbord is bruikbaar. De CPU is ook bruikbaar. Geen van de producten is niet bruikbaar.

Alleen dat je moederbord eigenlijk voor een generatie ouder is en eerst een update nodig heeft is niet het probleem van de webshop, die kunnen compatibiliteit niet garanderen. Zelfs een website als PCPartpicker heeft daarbij nog een disclaimer staan, want die kunnen ook maar een schatting doen op basis van beschikbare info.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Topicstarter
Compizfox schreef op maandag 29 november 2021 @ 14:05:
[...]

De webshop verwacht helemaal niets van jou. De webshop verkoopt je gewoon een moederbord zoals geleverd door de fabrikant, niets meer en niets minder.

Als jij een moederbord van een generatie oud koopt met een nieuwe CPU, waar je dus een BIOS-update nodig hebt om dit samen te laten werken, is dat aan jou om te fixen. Er is geen garantie dat er een up-to-date BIOS op een moederbord staat als je die koopt.

[...]

Het product dat de webshop je verkoopt (het moederbord) is ook bruikbaar. Alleen moet je een handeling uitvoeren om hem ook met een nieuwere CPU te kunnen gebruiken. Dat is niet de verantwoordelijkheid van de webshop.
Ok concreet, ik verwacht van een webshop dat als ik 1 moederbord en 1 processor bestel, waarbij de processor (AM4) fysiek en volgens QVL geschikt is voor het moederbord, ik het geheel kan gebruiken bij ontvangst. Zeker als ik tijdens de bestelling aangeef dat er wellicht een biosupdate noodzakelijk is gezien ervaringen in het verleden.

Een iets minder tech-savvy persoon die simpelweg de BBG volgt en van plan is de boel zelf in elkaar te zetten, kan dit toch nooit weten? Nergens in de voorwaarden van de webshop, noch op de productpagina van het moederbord of de processor, noch ergens in het afrekenproces wordt melding gemaakt van bios of firmwareversies.

Maargoed, blijkbaar ben ik de enige die dat raar vindt :)

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

M2M schreef op maandag 29 november 2021 @ 14:12:
[...]

Nee, dat heb ik net geprobeerd uit te leggen: als jij jezelf bombardeert als systeembouwer (inclusief de newbies die de BBG-guides volgen), moet je meer uitzoeken dan "bestel, schroef, play game".

Dat de manier "hoe" je tot die conclusie / medewerking komt met shop A of B anders wil in jouw opinie, dat is dan jouw opinie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Michel schreef op maandag 29 november 2021 @ 13:34:
Ligt aan de voorraad. Als de fabrikant het verzend met versie 1, webshop heeft het en maandje op voorraad (of product ligt op de boot voor transport) en in de tussentijd komt versie 2 uit, zul jij die er niet op hebben.

Tenzij je wilt dat de webshop je spullen uitpakt, aansluit en weer inpakt als zijnde nieuw. Je snapt dat ze daar dan ongetwijfeld extra voor rekenen, als het al aangeboden wordt.
En het risico dat een klant zegt:
"Iew hij was niet gesealed, hij was 2e hands" en de webshop weer een berg WKOA's erbij krijgt.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
M2M schreef op maandag 29 november 2021 @ 14:12:
[...]
Een iets minder tech-savvy persoon die simpelweg de BBG volgt en van plan is de boel zelf in elkaar te zetten, kan dit toch nooit weten?
Die moet dan ook niet zelf een systeem bouwen. En anders staat er waarschijnlijk in de handleiding van het moederbord dat het aan te raden is een firmware update uit te voeren. Niet alleen voor compatibiliteit, maar ook voor bug fixes.
Nergens in de voorwaarden van de webshop, noch op de productpagina van het moederbord of de processor, noch ergens in het afrekenproces wordt melding gemaakt van bios of firmwareversies.
Maar ze claimen dan ook niet dat het moederbord van de nieuwste firmware voorzien is, ze verkopen een product wat ze zo van de fabrikant/groothandel gekregen hebben. Als jij een systeem in losse componenten koopt krijg je ook losse onderdelen. Je neemt geen dienst bij ze af om meer te doen dan die producten te leveren, die kosten bespaar je juist door het zelf te bouwen en firmware update hoort daar dus ook bij.
Blijkbaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Topicstarter
Het is wel een raar grijs gebied. Volgens de wet heb ik recht op een deugdelijk product. Ik krijg een moederbord binnen, prik de processor erop en het werkt niet. Derhalve, ondeugdelijk product.

Maar alles wat daar te lezen is, is aan interpretatie onderhevig. Ik vind, als consument, dat ik een ondeugdelijk product gekocht heb. Het computer boot niet als ik alles conform handleiding aansluit en inprik. De webshop heeft het verkocht, derhalve kan ik garantie claimen? Of schiet ik hierin tekort?

-_-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

M2M schreef op maandag 29 november 2021 @ 14:27:
Het is wel een raar grijs gebied. Volgens de wet heb ik recht op een deugdelijk product. Ik krijg een moederbord binnen, prik de processor erop en het werkt niet. Derhalve, ondeugdelijk product.
Is het ondeugdelijk? Of wordt het verkeerd gebruikt? ;)

Ik kan ook een toetsenbord in mijn TV pluggen met USB. Daarmee is het keyboard niet ondeugdelijk. Maar mijn TV kan er niks mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocwil
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-09 16:29
MAX3400 schreef op maandag 29 november 2021 @ 14:33:
[...]

Ik kan ook een toetsenbord in mijn TV pluggen met USB. Daarmee is het keyboard niet ondeugdelijk. Maar mijn TV kan er niks mee.
Maar wat als dat toetsenbord nou vermeld staat op de QVL lijst van je TV? zou je het dan ook vreemd vinden dat hij niet werkt?

~ Portal 2 maps: linkje ~ LoL (EUW): Ocwil ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Topicstarter
MAX3400 schreef op maandag 29 november 2021 @ 14:33:
[...]

mijn tv wel, ziet het gewoon als een toetsenbord.

Maar goed punt, verkeerd gebruikt. Ik heb derhalve even de manual erbij gepakt van het moederbord en daar wordt uiteraard geen woord gerept over een biosupdate en compatability met een bepaald processor-lijn. Dat staat zelfs niet expliciet op de website. Ook op de website van AMD kom ik dat niet tegen eigenlijk. Verkeerd gebruik kan het dus niet zijn, ik volg gewoon de manual en het werkt niet.

vallen we dan vanzelf weer terug op een ondeugdelijk product?

[ Voor 4% gewijzigd door M2M op 29-11-2021 14:39 ]

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-10 08:18

Maar alles wat daar te lezen is, is aan interpretatie onderhevig. Ik vind, als consument, dat ik een ondeugdelijk product gekocht heb. Het computer boot niet als ik alles conform handleiding aansluit en inprik. De webshop heeft het verkocht, derhalve kan ik garantie claimen? Of schiet ik hierin tekort?
Je koopt toch een deugdelijk product?
Het mobo doet wat het doen moet en vertoont geen gebreken en defecten.

Je telefoon moet toch ook zo nu en dan een update hebben? Waarom zou dat met een mobo niet gewoon je eigen verantwoordelijkheid zijn?

Jouw beredenering van wat deugdelijk en ondeugdelijk is, is er een van iemand die nogal verwend en verwaand over komt.
Maar andersom gezegd, waarom probeer je je verkoper niet gewoon voor de rechter te krijgen? Daarna weet ik zeker dat jij het woord deugdelijk heel anders gaat leren zien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-10 23:11

DataGhost

iPL dev

Het product is niet kapot, er staat op de site van de fabrikant duidelijk vermeld welke versie je nodig hebt om het wel te laten werken. Ook staat daar (al dan niet impliciet) dat je wellicht een BIOS-update moet doen om op die versie te komen. Op de site van de verkoper staat op geen enkele plek dat je gegarandeerd versie X op het bord krijgt. Dat is, zoals al tig keer vermeld in dit topic, toch echt jouw eigen verantwoordelijkheid.

Als jij een mobo+cpu koopt gaan die zelfs met de juiste BIOS-versie al op het bord niet werken. Je hebt namelijk o.a. nog een PSU, RAM, e.d. nodig voordat je een bruikbaar geheel hebt. Zowel het mobo als de cpu zijn in dat geval niet kapot. Jouw eigen verantwoordelijkheid is te zorgen dat je de resterende benodigde onderdelen ook in huis hebt, niet die van de webshop.

Als jij een mobo+cpu+ram+psu+sdd+kabels+kast+scherm+tobo+muis koopt en dat in elkaar bouwt, boot het ook niet omdat er geen OS op staat. Geen van de producten is in dat geval kapot.

Als jij al die onderdelen in dezelfde bestelling koopt en in het opmerkingenveld erbij zet dat dat een gehele computer moet gaan vormen, gaan ze hem ook niet voor je in elkaar zetten, al helemaal niet gratis. Dat zijn gewoon diensten die je los kan afnemen en waar je expliciet niet voor kiest door ze niet af te nemen. Op het moment dat jij een bestelling plaatst voor losse onderdelen mag de winkel er wmb vanuit gaan dat je weet waar je mee bezig bent en dat je zelfredzaam genoeg bent om het werkend te krijgen. Dus dat betekent dat je een compatible CPU hebt liggen, deze kan regelen bij de fabrikant (AMD heeft/had zo'n service), via Marktplaats of via een vriend/kennis die er eentje heeft liggen. Ook ondersteunen veel borden tegenwoordig het flashen van het BIOS zonder dat er een CPU aanwezig is. Als je kennelijk niet zelfredzaam bent heb je de keuze voor een ander moederbord met wel gegarandeerde support, een andere CPU die wel gegarandeerd gesupport is door de eerste BIOS-versie van het gekozen bord, de winkel vragen (tegen vergoeding) het BIOS te flashen of bij een andere winkel kijken waar ze wel een claim doen over de meegeleverde BIOS-versie. Niemand heeft jou gedwongen om twee producten te kopen die niet gegarandeerd out of the box met elkaar werken zonder een flash nodig te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

M2M schreef op maandag 29 november 2021 @ 14:39:
[...]

Ik heb derhalve even de manual erbij gepakt van het moederbord en daar wordt uiteraard geen woord gerept over een biosupdate en compatability met een bepaald processor-lijn. Dat staat zelfs niet expliciet op de website.
Kan ik me helemaal niks bij voorstellen. Welk moederbord en welke CPU hebben we het over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
Je blijft een beetje drammen op jouw mening dat is weinig constructief.
Ik heb je netjes geprobeerd uit te leggen hoe het werkt in webshop land. Dat jij het daar niet mee eens bent. Is jouw mening. Dat mag je zeker vinden, maar verwacht nou niet dat een dergelijk topic je een oplossing aan gaat reiken anders dan het moederbord terug te sturen en een andere te bestellen.

Ik snap ook niet goed wat je nu verwacht van dit topic. Je opent deze met een bepaalde vraag. Krijgt een antwoord wat je niet aanstaat, want je ben het er niet mee eens, en nu?
Wat kunnen wij hier nu aan doen?

Nogmaals als je het er niet mee eens bent stuur je de hele spullenboel terug naar de webshop en bestel je iets anders wat wel direct werkt.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Topicstarter
DonJunior schreef op maandag 29 november 2021 @ 14:47:
Je blijft een beetje drammen op jouw mening dat is weinig constructief.
Ik heb je netjes geprobeerd uit te leggen hoe het werkt in webshop land. Dat jij het daar niet mee eens bent. Is jouw mening. Dat mag je zeker vinden, maar verwacht nou niet dat een dergelijk topic je een oplossing aan gaat reiken anders dan het moederbord terug te sturen en een andere te bestellen.
Ik probeer het nog zacht te formuleren, maar blijkbaar is de definitie van een deugdelijk product dus nogal vaag. Dus zonder mening:

Het gekochte product is niet bruikbaar, dus niet deugdelijk. Iets waar ik wel recht toe heb bij aankoop van een product.

Bekijk je de website van het moederbord; dan wordt verwezen naar de QVL lijst. Daar staat de processor in kwestie op (5600G), met een "result" naar een biosdownload. Maar nergens op de website van fabrikant, manual, verkoper of AMD staat dat het moederbord niet boot zonder biosupdate.

Ik ben er vanuit ervaring vrij zeker van dat het eerst een biosupdate benodigd heeft en voor die biosupdate dus een geschikte processor gedurende dat proces. De plank heeft geen biosupdate mogelijkheid zonder processor.

De enige conclusie die je kunt trekken is dat de webshop een ondeugdelijk product verkoopt aangezien het niet werkt bij levering.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-10 09:19
DonJunior schreef op maandag 29 november 2021 @ 13:55:
[...]

Hoewel ik de TS niet echt volg in zijn redenering, vind ik dit ook wel kort door de bocht. Dan zou je (los van moederborden of processoren), als je wil gebruik maken van garantie, ook niet bij de verkoper moeten gaan maar bij de fabrikant. Er gaat iets kapot aan een wasmachine, dan is dat eigenlijk ook een probleem veroorzaakt door de fabrikant (want geen goed product) maar je moet wel bij de verkoper terecht kunnen met je garantie.

Maar ontopic ben ik van het idee, je hebt een werkend moederbord, je hebt een werkende processor. Het is de verantwoordelijkheid van de koper om te combineren. Bij de meeste moederborden staat er normaal wel vermeld of een update nodig is en voor welke processoren Je kunt natuurlijk terug sturen en wie weet dat de verkoper dan zelf aanbiedt om de update te doen.

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
Nu kun je jouw verhaal blijven herhalen.. dan blijf ik ook herhalen: Stuur het ondeugdelijke product dan terug.
Jij verwacht een extra service van een webshop.. voor nop.. zo werkt dat niet.
Als jij vind dat het een ondeugdelijk product is.. dan stuur je het terug.
Het product kan voor anderen (die een oudere generatie processor gebruiken) prima werken. Dus de webshop is hier niets te verwijten.

JIJ vind van wel.. dat is in dezen jouw probleem. Dus stuur het product terug of betaal voor de extra service.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:41
Wat bij die interpretatie heel belangrijk is, is hoe het product is aangeprezen. Een product moet namelijk de eigenschappen hebben die je er redelijkerwijs van mag verwachten, o.a. gelet op de mededelingen die de verkoper erover heeft gedaan. Heel duidelijk is het als in de productomschrijving expliciet staat dat het wel/niet werkt met een bepaalde processorversie, dan is het gelijk duidelijk of je dat wel/niet redelijkerwijs mag verwachten. Het zal er vast niet expliciet bij hebben gestaan, dus dan wordt het ingewikkelder. Het relevante wetsartikel is:
Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.
Nu schrijf je:
[...]

Gezien de vorige ervaringen leek mij dat een goed idee. Maar dan komt de webshop vervolgens terug met een betaalde dienst.
Dus als ik het goed begrijp heb je tijdens het bestellen ingevuld dat je wilde dat de het moederbord een met de processor compatibele bios-versie zou hebben? En daarop heeft de webshop gereageerd dat dat kan, maar dat dat x euro extra kost? Of hebben ze klakkeloos de niet-werkende combinatie opgestuurd en heb je daarop gereclameerd?

Ik zou zeggen dat je nogal zwak staat. Om te bepalen of een product "deugdelijk" is moet je kijken naar wat je er redelijkerwijs van mag verwachten. Als jij bij het sluiten van de overeenkomst al aangeeft dat je twijfels hebt of het met elkaar gaat werken dan is dat een belangrijke indicatie dat dat niet bij de redelijke verwachtingen hoort die je van het product hebt/mag hebben ("...en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen,...").

Het enige puntje waar je misschien nog je gelijk op zou kunnen behalen is "...bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.". Bij de bestelopmerkingen invullen dat je wil dat het met een specifieke processor werkt valt daar mijns inziens onder, maar het staat de webshop natuurlijk vrij om zoiets te weigeren (of daar extra voor te rekenen). Als ze desondanks tóch je bestelling accepteren en leveren dan kan je terecht reclameren, maar als ze direct komen met "dat kost X euro extra" dan heb je pech. Want ik kan bij de de bestelopmerkingen ook wel een of andere totaal onrealistische wens invullen, maar dan is de winkel daar natuurlijk ook niet direct aan gebonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
M2M schreef op maandag 29 november 2021 @ 14:59:
[...]
Het gekochte product is niet bruikbaar, dus niet deugdelijk.
En daar maak je de fout dat niet bruikbaar gelijk staat aan niet deugdelijk. Maar het staat je overigens wel vrij om het product binnen de wettelijke periode daarvoor te retourneren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:42
ik zie een leuke processor. Zoek daar een moederbord bij waarbij de processor op de QVL staat. Ik bestel processor en moederbord, combinatie blijkt niet out of the box te werken. Sommige exemplaren hebben geen mogelijkheid tot het flashen van de bios zonder werkende processor.
Een QVL lijst geeft altijd aan vanaf welke biosversie een CPU wordt ondersteund.
[...]

Edit:
De webshop verkoopt jou een moederboard. En geen werkende PC. Het is een onderdeel van de PC. Als je bij de garage winterbanden koopt krijg je ook geen auto erbij omdat je anders niet kan rijden.

[ Voor 41% gewijzigd door Lumics op 29-11-2021 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
Kenhas schreef op maandag 29 november 2021 @ 15:02:
[...]

Hoewel ik de TS niet echt volg in zijn redenering, vind ik dit ook wel kort door de bocht. Dan zou je (los van moederborden of processoren), als je wil gebruik maken van garantie, ook niet bij de verkoper moeten gaan maar bij de fabrikant. Er gaat iets kapot aan een wasmachine, dan is dat eigenlijk ook een probleem veroorzaakt door de fabrikant (want geen goed product) maar je moet wel bij de verkoper terecht kunnen met je garantie.

Maar ontopic ben ik van het idee, je hebt een werkend moederbord, je hebt een werkende processor. Het is de verantwoordelijkheid van de koper om te combineren. Bij de meeste moederborden staat er normaal wel vermeld of een update nodig is en voor welke processoren Je kunt natuurlijk terug sturen en wie weet dat de verkoper dan zelf aanbiedt om de update te doen.
Niet helemaal want het spul is niet kapot en dit gaat helemaal niet over garanatie.
Het spul wat TS besteld heeft werkt niet voor ZIJN use-case. Vervelend? Alleszins. De schuld van de webshopt? Lijkt me niet.
Dit is meer in het vergelijk: Ik koop een 16 inch autoband en probeer deze om mijn 18inch velg te leggen. Dit werkt niet. Dus is het product ondeugdelijk? Lijkt me niet want iemand anders kan die band prima gebruiken om zijn 16 inch velg.
Dat de match ongelukkig is, dat ben ik met TS eens maar je moet nooit je mening gaan ventileren als feit en voet bij stuk houden terwijl dat niet aan de orde is hier.
Ik zeg, terugsturen die handel of betalen voor de service.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

M2M schreef op maandag 29 november 2021 @ 14:59:
Ik ben er vanuit ervaring vrij zeker van dat het eerst een biosupdate benodigd heeft en voor die biosupdate dus een geschikte processor gedurende dat proces. De plank heeft geen biosupdate mogelijkheid zonder processor.
Wat is het nou? Maar kennelijk weet je uit ervaring dat het lastig zou kunnen worden. Dan kies je toch een ander moederbord met wel die updatemogelijkheid zonder processor, of een processor waarbij dit geen issue is?
Bekijk je de website van het moederbord; dan wordt verwezen naar de QVL lijst. Daar staat de processor in kwestie op (5600G), met een "result" naar een biosdownload. Maar nergens op de website van fabrikant, manual, verkoper of AMD staat dat het moederbord niet boot zonder biosupdate.
Dus je wist al precies welk BIOS erop moest. Het staat er immers gewoon bij. Een linkje in de QVL naar een BIOS-update staat er niet voor de grap natuurlijk, dat hoor je te weten als je zelf een computer denkt te gaan bouwen. En net zei je nog dat je ervaring had en dit al aan had zien komen.
De enige conclusie die je kunt trekken is dat de webshop een ondeugdelijk product verkoopt aangezien het niet werkt bij levering.
Dat vind ik dan ook een vreemde conclusie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Topicstarter
Tom-Z schreef op maandag 29 november 2021 @ 15:03:
[...]

Wat bij die interpretatie heel belangrijk is, is hoe het product is aangeprezen. Een product moet namelijk de eigenschappen hebben die je er redelijkerwijs van mag verwachten, o.a. gelet op de mededelingen die de verkoper erover heeft gedaan. Heel duidelijk is het als in de productomschrijving expliciet staat dat het wel/niet werkt met een bepaalde processorversie, dan is het gelijk duidelijk of je dat wel/niet redelijkerwijs mag verwachten. Het zal er vast niet expliciet bij hebben gestaan, dus dan wordt het ingewikkelder. Het relevante wetsartikel is:

[...]

Nu schrijf je:

[...]

Dus als ik het goed begrijp heb je tijdens het bestellen ingevuld dat je wilde dat de het moederbord een met de processor compatibele bios-versie zou hebben? En daarop heeft de webshop gereageerd dat dat kan, maar dat dat x euro extra kost? Of hebben ze klakkeloos de niet-werkende combinatie opgestuurd en heb je daarop gereclameerd?

Ik zou zeggen dat je nogal zwak staat. Om te bepalen of een product "deugdelijk" is moet je kijken naar wat je er redelijkerwijs van mag verwachten. Als jij bij het sluiten van de overeenkomst al aangeeft dat je twijfels hebt of het met elkaar gaat werken dan is dat een belangrijke indicatie dat dat niet bij de redelijke verwachtingen hoort die je van het product hebt/mag hebben ("...en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen,...").
Ik had ook niks kunnen aangeven bij de webshop en de levering gewoon door kunnen laten gaan zonder biosupdate. Had ik een product ontvangen dat direct retour kon richting webshop onder vermelding van RMA. Wie schiet daar wat mee op?

Hoe dan ook, op de website van de webshop staat helemaal niks. In de voorwaarden van de webshop staat over firmwareupdates en biosupdates, of compatability garanties helemaal niks. Op de website van het moederbord staat niks expliciet vermeld over compatability met een oude bios-versie.

De vraag is dan wat ik redelijkerwijs mag verwachten. Het woordje redelijkerwijs zal dan het doorslaggevende punt zijn. Redelijkerwijs mogen verwachten dat een processor op de QVL lijst van het moederbord, werkt met het moederbord is toch niet meer dan redelijk?

[ Voor 3% gewijzigd door M2M op 29-11-2021 15:13 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

M2M schreef op maandag 29 november 2021 @ 15:10:
[...]

De vraag is dan wat ik redelijkerwijs mag verwachten. Het woordje redelijkerwijs zal dan het doorslaggevende punt zijn.
Redelijkerwijs mag je niet verwachten van een winkel dat ze gratis een product gaan uitpakken, inbouwen en updaten voor je omdat jij een combinatie koopt die niet gegarandeerd out-of-the-box werkt, zolang zij niet vermelden dat het moederbord specifiek met versie X geleverd wordt die compatible is met jouw gekozen CPU. Dat doen sommige winkels wel namelijk, als ze dat zeker weten. Net zoals je redelijkerwijs niet mag verwachten dat er een USB-stick met daarop een Windows/Linux installer geleverd wordt bij een set componenten die bij elkaar een PC kunnen gaan vormen, of dat ze voor jou gratis een OS gaan installeren op de SSD uit je bestelling, omdat je dat zelf niet kan doen zonder USB-stick en/of andere computer.
Redelijkerwijs mogen verwachten dat een processor op de QVL lijst van het moederbord, werkt met het moederbord is toch niet meer dan redelijk?
Als in diezelfde QVL een BIOS-versie vermeld staan mag je redelijkerwijs er vanuit gaan dat deze versie een vereiste is voor het geldig zijn van de QVL. Jouw onderzoeksplicht stelt jou daarna in staat om bij de winkel te vragen of dit zo is en zo nee, van de koop af te zien als dat een probleem voor je is. Heel cru gezegd is de QVL die je ziet niet geldig voor de versie van het moederbord die jij koopt, maar kan je die wel geldig maken door de update uit te voeren.

[ Voor 24% gewijzigd door DataGhost op 29-11-2021 15:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenhas
@DonJunior
ik had het meer over het ene algemene zinnetje
De fabrikant heeft een probleem veroorzaakt daar kan de retailer/webshop niets aan doen
Ik bedoelde dus meer dat dit zo'n veralgemening is dat ook zaken als garantie dan eigenlijk niet kunnen. Beetje mierenneuken maar ja, ... ;)
Los van iets dat kapot is of niet, je eerste aanspreekpunt is de webshop. Ook in dit geval, al is het maar voor het terugsturen.
Als het jou niet lukt om die 16inch band te gebruiken, is het niet met Michelin waarmee je contact moet opnemen maar met diegene die de band verkocht heeft.
Maar de webshop zal dan een keuze geven: ofwel betalen ofwel terugsturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Topicstarter
DataGhost schreef op maandag 29 november 2021 @ 15:09:
[...]

[...]

Wat is het nou? Maar kennelijk weet je uit ervaring dat het lastig zou kunnen worden. Dan kies je toch een ander moederbord met wel die updatemogelijkheid zonder processor, of een processor waarbij dit geen issue is?

[...]

Dus je wist al precies welk BIOS erop moest. Het staat er immers gewoon bij. Een linkje in de QVL naar een BIOS-update staat er niet voor de grap natuurlijk, dat hoor je te weten als je zelf een computer denkt te gaan bouwen. En net zei je nog dat je ervaring had en dit al aan had zien komen.

[...]

Dat vind ik dan ook een vreemde conclusie.
nou niet dus, soms is een bios-update vereist voordat het uberhaupt functioneert. Soms (AMD threadripper 2950) niet, maar kom je net ver genoeg om een biosupdate uit te voeren.

En ja dit topic ontspoort een beetje, ik typ niet snel genoeg om iedereen van een antwoord te voorzien.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
M2M schreef op maandag 29 november 2021 @ 15:10:
[...]

Ik had ook niks kunnen aangeven bij de webshop en de levering gewoon door kunnen laten gaan zonder biosupdate. Had ik een product ontvangen dat direct retour kon richting webshop onder vermelding van RMA. Wie schiet daar wat mee op?
Dan had je dus misschien een zaak gehad. Dan had je kunnen doen alsof je neus bloedde en je de onwetende consument was. Nu heb je je positie prijsgegeven en heb je pech.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04-10 19:11
Ik begrijp je punt, maar ik denk dat je iets teveel verwacht van een webshop. Zij leveren MB en CPU voor een inkoopprijs + marge, gewoon dozenschuiven. Als daar een BIOS update bij moet komen moet er een andere marge bovenop, vandaar de meerprijs.

Nogmaals ik begrijp je punt, maar ik begrijp ook het standpunt van de webshop.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Topicstarter
Tom-Z schreef op maandag 29 november 2021 @ 15:16:
[...]

Dan had je dus misschien een zaak gehad. Dan had je kunnen doen alsof je neus bloedde en je de onwetende consument was. Nu heb je je positie prijsgegeven en heb je pech.
Begin dit jaar een identieke situatie gehad met een Asrock x300 en een 5600G. Toen heb ik de boel inderdaad retour kunnen sturen. De verzendkosten terug waren voor mij, maar de webshop heeft er veel meer tijd aan gehad. (en voor mij buiten de verzendkosten, kosteloos. )

[ Voor 4% gewijzigd door M2M op 29-11-2021 15:19 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

M2M schreef op maandag 29 november 2021 @ 15:15:
[...]

nou niet dus, soms is een bios-update vereist voordat het uberhaupt functioneert. Soms (AMD threadripper 2950) niet, maar kom je net ver genoeg om een biosupdate uit te voeren.

En ja dit topic ontspoort een beetje, ik typ niet snel genoeg om iedereen van een antwoord te voorzien.
Er is geen enkel moederbord ooit geleverd wat met geen enkele CPU compatible is en bovendien niet op andere manieren te updaten is. Dat de CPU die wel compatible is toevallig niet in jouw bezit is... tsja. Daarom kan je de winkel de PC laten assembleren en dan zorgen ze dat 'ie werkt, inclusief goede BIOS-versie. Dat kost nou eenmaal geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

M2M schreef op maandag 29 november 2021 @ 15:18:
[...]

Begin dit jaar een identieke situatie gehad met een Asrock x300 en een 5600G. Toen heb ik de boel inderdaad retour kunnen sturen. De verzendkosten terug waren voor mij, maar de webshop heeft er veel meer tijd aan gehad. (en voor mij buiten de verzendkosten, kosteloos. )
Daar staat gewoon "Since BIOS P1.70" bij de 5600G in de QVL. Niet "All" zoals bijv. bij de 4600G wel staat. Daar had je al kunnen ruiken dat er iets niet helemaal lekker zou gaan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Topicstarter
DataGhost schreef op maandag 29 november 2021 @ 15:20:
[...]

Er is geen enkel moederbord ooit geleverd wat met geen enkele CPU compatible is en bovendien niet op andere manieren te updaten is. Dat de CPU die wel compatible is toevallig niet in jouw bezit is... tsja. Daarom kan je de winkel de PC laten assembleren en dan zorgen ze dat 'ie werkt, inclusief goede BIOS-versie. Dat kost nou eenmaal geld.
of ik kan van de webshop verwachten dat ze mij een product (firmware + hardware) leveren dat in ieder geval functioneert met items aangegeven op de QVL lijst.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Daarnaast, up-to-date is ook niet altijd wat je wil. Dus de facto de voorraad updaten gaat vragen opleveren voor degenen die pertinent een oudere versie wensen, want daar is wel overclock X of functie Y mogelijk. Het is prima om die dienst te leveren, en daar geld voor te vragen. Besef je wel dat je bij een retour het geld voor die betaalde dienst dan kwijt bent.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

M2M schreef op maandag 29 november 2021 @ 15:22:
[...]

of ik kan van de webshop verwachten dat ze mij een product (firmware + hardware) leveren dat in ieder geval functioneert met items aangegeven op de QVL lijst.
Dat doen ze ook, maar niet met alle mogelijke combinaties op de QVL-lijst, van hardwarerevisies tot firmwareversies. Je zoekt een utopie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Topicstarter
FirePuma142 schreef op maandag 29 november 2021 @ 15:23:
Daarnaast, up-to-date is ook niet altijd wat je wil. Dus de facto de voorraad updaten gaat vragen opleveren voor degenen die pertinent een oudere versie wensen, want daar is wel overclock X of functie Y mogelijk. Het is prima om die dienst te leveren, en daar geld voor te vragen. Besef je wel dat je bij een retour het geld voor die betaalde dienst dan kwijt bent.
ja, updaten en downgraden is geen probleem. Maar het gekochte product is niet van een update te voorzien zonder oude processor. Dat is het probleem.

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Gezien de vorige ervaringen leek mij dat een goed idee. Maar dan komt de webshop vervolgens terug met een betaalde dienst. Ben ik nu de enige die het raar vind dat een webshop zorgt draagt dat het product dat ze verkopen uit naam van de fabrikant, een up2date product verkoopt? Zeker als het product gewoon niet te gebruiken is zonder biosupdate?
Ik koop een stuk vlees, groente een aardappels bij ah.nl, maar er wordt geen complete maaltijd geleverd. Terwijl er toch echt recepten op ah.nl staan. Ben ik nou gek ;)

Je koopt twee producten. Niets meer. Als je verwacht dat de leverancier een handeling voor je uitvoert, lijkt het me logisch dat je daarvoor moet betalen. Ze zijn geen filantropische instelling.
M2M schreef op maandag 29 november 2021 @ 15:18:
[...]

En toch is dit voor hen nog altijd goedkoper dan firmwares te upgraden op alle moederborden die ze uitleveren.

Misschien moet je je zelf ook even de vraag stellen wie nu verkeerde verwachtingen heeft. Jij of alle andere mensen in dit topic.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

M2M schreef op maandag 29 november 2021 @ 15:24:
[...]

ja, updaten en downgraden is geen probleem. Maar het gekochte product is niet van een update te voorzien zonder oude processor. Dat is het probleem.
Waarom heb je dan geen geassembleerd moederbord met processor gekocht?
https://azerty.nl/product...ios-naar-recentste-versie

€12 bij Azerty. Ben je van al het gezeik af.

[ Voor 19% gewijzigd door JackBol op 29-11-2021 15:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Met de huidige marges is het voor de webshop niet te doen om een biosupdate uit te voeren of te controleren of dit daadwerkelijk nodig is. Ook is het bijhouden van QVL lijsten op hun eigen website niet te doen aangezien dit snel kan veranderen.

Bovendien is het ook niet relevant voor een consumentenkoop, jij besteld losse producten en de webshop levert deze losse producten. De webshop geeft geen garantie dat deze producten samen kunnen werken omdat jij hier niet om gevraagd hebt, voor de webshop is het gewoon een willekeurige collectie producten die toevallig in dezelfde order zitten.
Pas wanneer jij de webshop om advies vraagt, de webshop deze combinatie aanraad, en het dan niet blijkt te werken heb je een reden om de webshop aan te spreken. Immers is door het geven van advies een andere verwachting gecreëerd bij de klant dan wanneer hij zonder advies producten koopt.

Je hebt in dit geval verwachtingen die niet aansluiten bij de realiteit en die ook nooit door de winkel gewekt zijn. Dat is jammer maar helaas wel jouw probleem, niet dat van de winkel.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Topicstarter
@JackBol Waarom mag de consument niet verwachten dat het product geleverd wordt met een firmwarerevisie die op zijn minst te booten is met hardware die op de QVL staat?

[ Voor 3% gewijzigd door M2M op 29-11-2021 15:28 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

M2M schreef op maandag 29 november 2021 @ 15:22:
[...]

Nee dat kan niet. Je hebt een onderzoeksplicht. Die is niet "klaar" als je op de QVL hebt gezien dat er mogelijk een BIOS-update nodig is. Dan weet je namelijk dat die nodig kan zijn. Je onderzoeksplicht gaat dus door en je moet bij de winkel onderzoeken of dit van toepassing is of niet. Zo ja, kan je kiezen niet te bestellen, of elders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

[...]

En dat probleem is op te lossen door een moederbord te kopen waarvan je vooraf weet dat de juiste versie er op staat. Dat kan door voor een upgradedienst te betalen, of te vragen welke versie er geleverd wordt alvorens te bestellen. Je laat dit probleem ontstaan door een aantal aannames te doen, die je niet behoort te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rushleader
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-07 11:06
M2M schreef op maandag 29 november 2021 @ 15:27:
Waarom mag de consument niet verwachten dat het product geleverd wordt met een firmwarerevisie die op zijn minst te booten is met hardware die op de QVL staat?
Daar ga je dus, voor die firmwareversie staat de CPU dus niet op de QVL. (ga ik voor het gemak even van uit, anders had het wel opgestart denk k)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
[...]

Maar heb je überhaupt iets gekocht? Volgens mij heb jij een aanbod gedaan aan de webwinkel om onder bepaalde afwijkende voorwaarden (namelijk dat ze moeten controleren of het met elkaar werkt) een overeenkomst te sluiten, en wijst de webwinkel dat aanbod nu af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Waarom mag de consument niet verwachten dat het product geleverd wordt met een firmwarerevisie die op zijn minst te booten is met hardware die op de QVL staat?
Waarom zou een consument dat wel mogen verwachten? Jij besteld een bepaald product op internet zonder advies van een verkoper, daarmee neem jij de verantwoordelijkheid op je dat dit product werkt met de andere producten die je besteld hebt.
Als jij advies wilt dan moet je een webshop uitkiezen dat advies geeft, naar een fysieke winkel gaan waar je advies kan krijgen of een winkel kiezen waar je expliciet deze dienst kan aanschaffen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

@JackBol Waarom mag de consument niet verwachten dat het product geleverd wordt met een firmwarerevisie die op zijn minst te booten is met hardware die op de QVL staat?
Dat kan ook. Maar niet met alle hardware zonder eerst een update uit te (laten) voeren. Je doet net alsof je een unieke combinatie koopt, maar je koopt twee losse producten. Als je die met elkaar wil verenigen is dat je eigen verantwoordelijkheid, niet die van de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

En als je weet dat dit een issue is, waarom neem je dan de service niet af om het te voorkomen?

[ Voor 31% gewijzigd door JackBol op 29-11-2021 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
Tsurany schreef op maandag 29 november 2021 @ 15:27:
Met de huidige marges is het voor de webshop niet te doen om een biosupdate uit te voeren of te controleren of dit daadwerkelijk nodig is. Ook is het bijhouden van QVL lijsten op hun eigen website niet te doen aangezien dit snel kan veranderen.
De marges van een webshop doen er eigenlijk niet echt toe.
Heb je dan producten gekregen die niet werken? Ze werken misschien niet in de combinatie die jij wil maar als puntje bij paaltje komt, zijn het gewoon werkende producten.

Voor de rest heeft de webshop niets te maken met QVL lijsten JIJ hebt twee aparte zaken besteld. Mocht je een pc op maat besteld hebben en die komt niet werkend aan omdat er ene update tekort is, dan zou je zeker gelijk hebben. Maar nu heeft de webshop geleverd wat jij besteld hebt en de rest is jouw probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Kenhas schreef op maandag 29 november 2021 @ 15:33:
[...]

De marges van een webshop doen er eigenlijk niet echt toe.
Dat is ook wat ik letterlijk in de zin daaronder zeg.

Echter is het wel belangrijk om mee te nemen. Een webshop verkoopt met minimale marges om een product zo goedkoop mogelijk bij de consument te krijgen. Dat betekent echter ook dat bepaalde diensten, zoals advies of het updaten van firmware, niet in de kostprijs past en los aangeschaft moet worden of simpelweg niet te krijgen is. Een consument moet daar rekening mee houden, een webshop zal zich doorgaans beperken tot het minimum wat wettelijk verplicht is en daar pluk je zelf de vruchten van omdat je een lagere prijs krijgt dan in een winkel die wel meer diensten levert.

[ Voor 55% gewijzigd door Tsurany op 29-11-2021 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-10 14:25

SeatRider

Hips don't lie

JackBol schreef op maandag 29 november 2021 @ 15:25:
[...]

Waarom heb je dan geen geassembleerd moederbord met processor gekocht?
https://azerty.nl/product...ios-naar-recentste-versie

€12 bij Azerty. Ben je van al het gezeik af.
En wij ook. Dit gaat nu al 3 pagina's zo door, kost ook geld :+

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Topicstarter
De webshop verkoopt een product. Het product heeft een socket dat werkt in combinatie met een ander product. Dat twee producten met elkaar werken, staat aan de basis de QVL lijst tegenover. AM4 bestaat al een tijdje, maar niet alle processoren werken, ook al hebben ze hetzelfde socket.

De webshop beslist om een product van de fabrikant te verkopen en derhalve is de webshop, de verkopende arm van de fabrikant.

Ik heb er geen boodschap aan dat een webshop veel of weinig marge maakt, of dat het lastig is om iets up2date te houden. noch heb ik er een boodschap aan dat het product wel 3 maanden in een zeecontainer heeft gelegen. Als ik een nieuw product koop, verwacht ik dat daarmee de compatibele onderdelen op de QVL, aan te sluiten zijn en het systeem in kwestie in ieder geval ver genoeg komt om een eventuele officieel ondersteunde biosversie te plaatsen.

Die verwachting is volgens nagenoeg alle tweakers hierboven raar... runnen jullie allemaal een webshop ofzo?

Wat de webshop kan doen is een duidelijke melding maken bij moederborden met een AM4 socket. Let op, wellicht biosupdate vereist. Of de fabrikant kan dat doen op de website van het moederbord. Staat daar ook niet vermeld. Staat ook niet op de website van AMD. Maargoed, ik heb het eigenlijk enkel te doen met de webshop. Die maakt geen melding.

Ik zie een gekocht, nieuw product, van een webshop, als een geheel. Hardware en firmware, waarmee in ieder geval het ding op te starten is zolang ik mij houd aan de manual en QVL lijsten.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Topicstarter
SeatRider schreef op maandag 29 november 2021 @ 15:41:
[...]

En wij ook. Dit gaat nu al 3 pagina's zo door, kost ook geld :+
't begint een beetje een principekwestie te worden >:)

ik had ook geen idee dat het zoveel teweeg zou brengen...

[ Voor 11% gewijzigd door M2M op 29-11-2021 15:44 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-10 14:25

SeatRider

Hips don't lie

M2M schreef op maandag 29 november 2021 @ 15:43:
[...]

't begint een beetje een principekwestie te worden >:)
Ja bij ons ook ;)

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Gezien de discussie alleen in rondjes blijft gaan, gaat dit topic op slot, gezien dat geen zin heeft.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.