Beste medetweakers,
Wij zijn in gesprek met onze bouwer over de opties en willen graag op zolder een extra badkamer realizeren. Aangezien het nog vroeg is en we onze eerste gesprekken met de bouwer nog moeten hebben zou ik graag goed geinformeerd zijn, maar heb ik er eigenlijk geen verstand van. Ik heb al redelijk op het forum gelezen, maar mijn vragen zijn toch specifiek volgens mij.
Hopelijk kunnen jullie ons helpen beslissen wat de beste opties zijn.
Situatie
Zie plattegronden hieronder.
Op de beganegrond hebben wij in de trappenkast een grondwarmtepomp en boiler van 180L. Dit maakt de kast onbruikbaar voor de rest. Als we een grotere boiler willen (280L) dan wordt deze kast nog 60 cm breder en dat kost ook nog eens 10K. Dit vinden wij geen optie.
Er is aangegeven door de bouwer dat deze technische ruimtes niet te wijzigen zijn en de WP dus niet verplaatst kan worden naar bijvb de zolder.
Wij willen een extra badkamer op zolder (linksboven). De bouwer wil niet alleen warmwater aanleggen naar boven zonder een complete badkamer met kamer indeling bij ze af te nemen. Koud water en afvoer is er al voor de wasmachine.
Mijn vragen
/f/image/vE1BpE84qNVO8FPPBwuMpTIr.png?f=fotoalbum_large)
Wij zijn in gesprek met onze bouwer over de opties en willen graag op zolder een extra badkamer realizeren. Aangezien het nog vroeg is en we onze eerste gesprekken met de bouwer nog moeten hebben zou ik graag goed geinformeerd zijn, maar heb ik er eigenlijk geen verstand van. Ik heb al redelijk op het forum gelezen, maar mijn vragen zijn toch specifiek volgens mij.
Hopelijk kunnen jullie ons helpen beslissen wat de beste opties zijn.
Situatie
Zie plattegronden hieronder.
Op de beganegrond hebben wij in de trappenkast een grondwarmtepomp en boiler van 180L. Dit maakt de kast onbruikbaar voor de rest. Als we een grotere boiler willen (280L) dan wordt deze kast nog 60 cm breder en dat kost ook nog eens 10K. Dit vinden wij geen optie.
Er is aangegeven door de bouwer dat deze technische ruimtes niet te wijzigen zijn en de WP dus niet verplaatst kan worden naar bijvb de zolder.
Wij willen een extra badkamer op zolder (linksboven). De bouwer wil niet alleen warmwater aanleggen naar boven zonder een complete badkamer met kamer indeling bij ze af te nemen. Koud water en afvoer is er al voor de wasmachine.
Mijn vragen
- Wat zijn de opties en beperkingen qua plaatsing van de WP en de boiler?
Moeten ze altijd bij elkaar staan en wat verlies je anders aan efficiency?
Het liefst zouden we dus 1 of beide naar de zolder verplaatsen als het kan. - Als we ons niet willen binden aan het vaste pakket van de bouwer qua badkamer, wat is de beste manier om toch warm water te krijgen? Een extra boiler op zolder of toch leidingen laten aanleggen? Het is natuurlijk zonde dat het dan niet verwarmd wordt door de WP, maar lijkt toch veel makkelijker en goedkoper./li]
- Aangezien de WTW al op zolder is, kun je daar "zomaar" extra aansluitingen maken voor de ventilatie van de badkamer?
- Is het ok om aan te nemen dat de bestaande afvoer genoeg capaciteit biedt of is dit iets wat echt specifiek aangepast moet?
- Is het ok om aan te nemen dat de waterdruk voldoende is op zolder? Is dit iets wat je kan uitrekenen/opzoeken?
- Vergeet ik nog belangrijke aandachtspunten?
/f/image/vE1BpE84qNVO8FPPBwuMpTIr.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/WCEYz9wGGI7M1z7dqwwbC2H4.png?f=fotoalbum_large)