Extra badkamer nieuwbouwhuis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HogRider
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-02 10:06
Beste medetweakers,

Wij zijn in gesprek met onze bouwer over de opties en willen graag op zolder een extra badkamer realizeren. Aangezien het nog vroeg is en we onze eerste gesprekken met de bouwer nog moeten hebben zou ik graag goed geinformeerd zijn, maar heb ik er eigenlijk geen verstand van. Ik heb al redelijk op het forum gelezen, maar mijn vragen zijn toch specifiek volgens mij.

Hopelijk kunnen jullie ons helpen beslissen wat de beste opties zijn.

Situatie
Zie plattegronden hieronder.

Op de beganegrond hebben wij in de trappenkast een grondwarmtepomp en boiler van 180L. Dit maakt de kast onbruikbaar voor de rest. Als we een grotere boiler willen (280L) dan wordt deze kast nog 60 cm breder en dat kost ook nog eens 10K. Dit vinden wij geen optie.

Er is aangegeven door de bouwer dat deze technische ruimtes niet te wijzigen zijn en de WP dus niet verplaatst kan worden naar bijvb de zolder.

Wij willen een extra badkamer op zolder (linksboven). De bouwer wil niet alleen warmwater aanleggen naar boven zonder een complete badkamer met kamer indeling bij ze af te nemen. Koud water en afvoer is er al voor de wasmachine.

Mijn vragen
  1. Wat zijn de opties en beperkingen qua plaatsing van de WP en de boiler?
    Moeten ze altijd bij elkaar staan en wat verlies je anders aan efficiency?
    Het liefst zouden we dus 1 of beide naar de zolder verplaatsen als het kan.
  2. Als we ons niet willen binden aan het vaste pakket van de bouwer qua badkamer, wat is de beste manier om toch warm water te krijgen? Een extra boiler op zolder of toch leidingen laten aanleggen? Het is natuurlijk zonde dat het dan niet verwarmd wordt door de WP, maar lijkt toch veel makkelijker en goedkoper./li]
  3. Aangezien de WTW al op zolder is, kun je daar "zomaar" extra aansluitingen maken voor de ventilatie van de badkamer?
  4. Is het ok om aan te nemen dat de bestaande afvoer genoeg capaciteit biedt of is dit iets wat echt specifiek aangepast moet?
  5. Is het ok om aan te nemen dat de waterdruk voldoende is op zolder? Is dit iets wat je kan uitrekenen/opzoeken?
  6. Vergeet ik nog belangrijke aandachtspunten?
Plattegronden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3tuiLlwirrshYefuvH2Oldsb7sw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vE1BpE84qNVO8FPPBwuMpTIr.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sIlYS9UNGca_z9kffc3RiIQPNp8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WCEYz9wGGI7M1z7dqwwbC2H4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fazer013
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-07 09:52
Denk dat je dit topic beter onder "bouwen en klussen" kunt laten zetten, daar zitten wat kenners.

Kan de plattegronden niet zo goed bekijken, maar je kunt zo te zien niet vanuit bestaande badkamer met een koof naar boven. Let ook op de vloerverwarming, boren in de betonplaten.

Het is ook maar de vraag of je een aannemer / klusbedrijf kan vinden, die een offerte wil uitbrengen ter vergelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-07 18:46

BCC

Je kan ook een buffer in de tuin begraven - dat levert je een boel ruimte op in huis.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
1: Extra afstand tussen warmtepomp en boilervat zal slechts heel beperkt rendementsverlies opleveren. De leidingen worden als het goed is volledig geïsoleerd uitgevoerd.

2: Je trap krijt twee lepe hoeken (afgeschuinde stuk in de hoek). Hier achter komt een leidingschacht. Het is zeer waarschijnlijk dat in deze leidingschacht voldoende ruimte is voor een extra warmwaterleiding. Fluitje van een cent voor een loodgieter om er een extra waterleiding doorheen te trekken.

3: Een WTW unit heeft meestal meerdere ingangen. Of je er ook zomaar nog je extra badkamer op kan aansluiten, hangt af van hoeveel ingangen het model heeft wat in jullie woning gemonteerd wordt en hoeveel er daarvan reeds in gebruik zijn. In geval van 'te weinig' aansluitingen, kan een Y-stuk mogelijk een oplossing bieden. Het debiet van de kanalen die via het Y-stuk aangesloten zijn zal uiteraard wel een stuk lager zijn dan het debiet van de andere kanalen. Denk er goed over na op welke plekken je met een wat mindere ventilatie toe kan en op welke plekken je wel de volledige capaciteit wil behouden. Overigens kun je door het open/dicht zetten van de ventielen dit nog wat beïnvloeden. De ventielen op de kanalen met Y-stuk zet je dan helemaal open en de ventielen rechtstreeks naar de WTW-box draai je deels dicht zodat deze afgeknepen wordt. Dan komt het debiet per ventiel toch weer aardig in balans.

4: Of de bestaande afvoer genoeg capaciteit heeft, hangt af van je wensen voor de badkamer. Standaard voor een wasmachine is een 40mm afvoer. Hierop kun je ook een wastafel en een douchebak met normale douchekop aansluiten. Voor een inloopdouche, regendouche of ligbad wordt een afvoer van minimaal 50mm geadviseerd. Voor een toilet is minimaal 110mm nodig. De afvoer zal waarschijnlijk via de lepe hoek van de trap lopen (maar vraag dit na!). Vervangen naar 50mm zal in dat geval meestal goed mogelijk zijn. Een upgrade naar 110mm afvoer zal in veel gevallen echter niet zo makkelijk passen.

5: Uitgaande van een woning binnen de bebouwde kom in Nederland zal de waterdruk absoluut voldoende zijn om op zolder fatsoenlijk te kunnen douchen of badderen.

6: Hou er rekening mee dat je wat geduld moet hebben als je je badkamer op zolder door een externe partij wil laten uitvoeren. Alle bouw- en installatiebedrijven hebben het ontzettend druk. 6 tot 12 maanden wachten is geen uitzondering indien je geen ondernemers/zelfstandigen op dit gebied in je kennissenkring hebt.

7: Als ik het goed zie, wordt ook de zolder voorzien van vloerverwarming! Houd hier rekening mee bij het plannen van de badkamer en/of het plaatsen van wanden op zolder. Er kan niet zomaar overal in de vloer geboord worden.

[ Voor 4% gewijzigd door Ivow85 op 24-11-2021 17:26 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• HogRider
Ivow85 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 17:24:
1: Extra afstand tussen warmtepomp en boilervat zal slechts heel beperkt rendementsverlies opleveren. De leidingen worden als het goed is volledig geïsoleerd uitgevoerd.

...
Thanks voor je antwoord!

Wellicht had ik ook direct de plattegrond van de 1ste verdieping moeten toevoegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Mx51FdCN3PhVOJ-k1zKiib7098=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8uNwPWZrHRwncVxzx25qzuKw.png?f=fotoalbum_large

1. Fijn, kan ik dat nog in ieder geval na oplevering nog zien of dat verplaatst kan worden.
2. Dat is inderdaad een hele goeie! Maakt een extra boiler overbodig en maakt het relatief makkelijk om de boiler te verplaatsen als de warmwaterleiding ook nu al daar doorheen loopt richting de badkamer op de 1ste verdieping.
3. Top. Dit zal ik vragen aan de bouwer.
4. De wc zit direct onder de technische ruimte op zolder, dus waarschijnlijk heb je gelijk!
5. Top.
6. "Gelukkig" duurt het ook nog bijna 2 jaar voordat het opgeleverd wordt, maar zal op tijd beginnen met aanvragen :)
7. Goeie, had ik nog niet echt bij stil gestaan. Toch nog even overleggen met mensen die er verstand van hebben. Wist niet dat muren geschroefd moesten worden in de grond :/

Wellicht het beste om geen vloerverwarming te nemen in de badkamer omdat de vloer wellicht ook opgehoogd moet voor de afvoer. Terwijl eigenlijk daar vloerverwarming het fijnst is.. Enig idee hoe dat het best opgelost kan worden? Dat moet dan door de bouwer al denk ik meegenomen dan.
.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 25-07 20:22
HogRider schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:36:
De bouwer wil niet alleen warmwater aanleggen naar boven zonder een complete badkamer met kamer indeling bij ze af te nemen.
Bij dit soort opmerkingen krijg ik echt jeuk. Bekend is dat bij nieuwbouw men je het vel over de oren trekt met meerwerk.
Nu ben je te laat, je had beter kunnen zeggen dat je ook warm water wil hebben voor een gootsteen oid en zolder deels casco op laten leveren.

Is de bouwer aangesloten bij een of ander garantiefonds/kwaliteitskeurmerk :? Vraag me af of ze dit zomaar kunnen eisen.
Ik zou bijna uit principe al zo veel als mogelijk opties schrappen die je achter later er zelf in zou kunnen (laten) zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 04:59
ybos schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 16:53:
[...]
Ik zou bijna uit principe al zo veel als mogelijk opties schrappen die je achter later er zelf in zou kunnen (laten) zetten.
Dat is sowieso verstandig bij een nieuwbouwwoning: neem alleen de meerwerkopties die achteraf veel complexer en duurder zijn. Alles waarvan je denkt ‘dat is wel handig’ kun je vanuit kostenoogpunt beter na oplevering doen. Even los van de capaciteitsproblemen om iemand te vinden die dat wil doen of de haast die je hebt om een woning na oplevering te betrekken.
Maar wat @ybos zegt klopt: projectontwikkelaar maakt de prijs skyhigh omdat alle extra’s de bouw verlengen, dus ze willen het liever niet. Wil jij het toch, dan betaal je een vette hoofdprijs. (Check bijvoorbeeld de kosten van een dakkapel, een stopcontact extra etc).

Voor de TS: maak een berekening hoe duur het is als je de leiding later laat aanbrengen en laat de aannemer in zijn sop gaar koken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-07 15:41
HogRider schreef op maandag 29 november 2021 @ 13:04:
Beste medetweakers,

Wij zijn in gesprek met onze bouwer over de opties en willen graag op zolder een extra badkamer realizeren. Aangezien het nog vroeg is en we onze eerste gesprekken met de bouwer nog moeten hebben zou ik graag goed geinformeerd zijn, maar heb ik er eigenlijk geen verstand van. Ik heb al redelijk op het forum gelezen, maar mijn vragen zijn toch specifiek volgens mij.

Hopelijk kunnen jullie ons helpen beslissen wat de beste opties zijn.

Plattegronden
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Op de beganegrond hebben wij in de trappenkast een grondwarmtepomp en boiler van 180L. Dit maakt de kast onbruikbaar voor de rest. Als we een grotere boiler willen (280L) dan wordt deze kast nog 60 cm breder en dat kost ook nog eens 10K. Dit vinden wij geen optie. Er is aangegeven door de bouwer dat deze technische ruimtes niet te wijzigen zijn en de WP dus niet verplaatst kan worden naar bijvb de zolder.

Wij willen ook een extra badkamer op zolder (linksboven). De bouwer wil niet alleen warmwater aanleggen naar boven zonder een complete badkamer met kamer indeling bij ze af te nemen. Koud water en afvoer is er al voor de wasmachine.

Gegeven de houding van de bouwer willen we zo min mogelijk door deze partij laten doen en het achteraf zelf oplossen, maar hierbij zou kunnen we wat advies gebruiken.

Weet iemand of de WP or iig de boiler achteraf nog te verplaatsen is en wat daar bij komt kijken? Is het complex?

Voor de badkmer zal de warmwaterleiding makkelijk door te trekken zijn via de lepe hoeken van de trap. Over de afvoer en wat te doen met de vloerverwarming denk ik dat we toch met de bouwer alvast iets moeten regelen. Weet iemand wat hier het handigst is?

De bedoeling is dat er een badkamer naast de technische ruimte komt, dan kunnen leidingen en afvoer makkelijk achter de knieschot (dikke zwarte lijnen op de plattegrond) verwacht ik.

Voor het beeld, we willen een bad, dubbele douche en dubbele wastafel. Hier paint schets van een idee:
[Afbeelding]

Verwachting is dat we dan onder de douche en bad geen vloerverwarming laten leggen en dat het daar ook verhoogd zal moeten worden. Kun je ontkomen aan de vloer ophogen?

Graag tips, ideeen en inspiratie :)
toon volledige bericht
Zonder een wandje om de trap te maken is het nog steeds een open ruimte naar beneden. Dat moet je ook nog meenemen in je kosten berekening. Verder geen tips / advies, maar ik vermoed dat het erg in de kosten gaat lopen. Het plattegrond komt mij overigens zeer bekend voor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HogRider
Dat is zeker de bedoeling. Bouwer wil de trap niet dicht maken, maar heb begrepen dat ze alles kunnen doen behalve een deur voor de trap vanwege bouwbesluit. Mochten ze dat ook niet willen, komen we er zelf ook wel uit denk ik zo met die paar wanden.

Een badkamer is inderdaad niet goedkoop, maar hoop dat de extra voorzieningen eromheen toch wel mee zullen vallen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-07 13:37

gakkethijs

niks

Het riool 'verslepen' in de vloer naar de lepe hoek gaat een dure oplossing worden. Dit is zonder te weten of het een kanaalplaatvloer/leidingplaatvloer of breedplaatvloer wordt, de prijs zal de bouwer hoog genoeg maken om er vanaf te zien. Wat een 'goedkope' oplossing kan zijn is de riolering via een koof (tegen de achtergevel van slaapkamer02/woonkamer) naar beneden halen. In slaapkamer 03 zit een vergelijkbare koof maar dan van de achtergevel af. Of je dit acceptabel vindt is aan jullie. Het ophogen van de vloer zodat het riool OVER de dragend vloer loopt is waarschijnlijk iets dat de bouwer niet gaat willen realiseren. Met beton oid is mogelijk te zwaar en een houten oplossing is geluidstechnisch lastig aan de geluidseisen van installaties te voldoen (lees heeft de bouwer geen zin in).

I.v.m. geluid en privacy van de slaapkamer op zolder zal ik altijd een 'hal' tpv van de trap realiseren en meer daglicht + ventilatie voorzien dmv grotere dakramen/dakkapel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-07 21:13

ericplan

5180 Wp PV

Wat is de werktemperatuur van de boiler? En hoe is de gezinssamenstelling? 180 liter van 55°C heb je met 4 personen snel leeggedoucht. En wanneer is die boiler weer op temperatuur?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HogRider
gakkethijs schreef op maandag 29 november 2021 @ 15:09:
Het riool 'verslepen' in de vloer naar de lepe hoek gaat een dure oplossing worden. Dit is zonder te weten of het een kanaalplaatvloer/leidingplaatvloer of breedplaatvloer wordt.

...
Bedankt voor je antwoord. Ik denk niet alleen dat ik het helemaal snap. Er wordt al een afvoer gerealiseerd voor de wasmachine (zolder) en de wc op de eerste zal waarschijnlijk toch ook via die lepe hoek lopen naar beneden?

In mijn beleving zou je de douche iets kunnen ophogen, afvoer naar de knieschot, dan naar rechts en dan weer naar voor.

Inderdaad zullen er extra ramen komen aan de achterkant, een dakkapel (hopelijk als we een vergunning krijgen) aan de voorkant, extra ventilatie punten vanuit de wtw en een halletje voor de trap.

De boiler is niet veel over bekend behalve dat je er 40 minuten kan douchen bij 8 l/min en 38 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-07 21:13

ericplan

5180 Wp PV

@HogRider Afvoeren in een vloer wil je zo kort mogelijk hebben. Zinvoller om verticaal te denken ipv horizontaal. Alle natte functies boven elkaar.

Wat betreft boiler, daar zou ik maar eens goed induiken. Hier een rekentool voor de grootte: https://www.econo.nl/Bere...aram8=Drinkwater%20boiler

En bedenk ook dat die 40 minuten van de bouwer niet hetzelfde is als 2 x 20 minuten. Nadat de eerste 20 minuten heeft gedoucht gaat het water in de boiler mengen en afkoelen. Als de tweede dan een uurtje later gaat douchen is de boiler lauw, tenzij er veel capaciteit is om op te warmen. Dat is er meestal niet bij warmtepompen.

Zonde als je straks een mooie badkamer hebt die je niet kan gebruiken zoals bedoeld.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01:39

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik heb het topic uit Wonen samengevoegd met deze dan gaan we hier verder :)

Tweakers Discord

Pagina: 1