Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-05 08:57
Mijn woning:

- nieuwbouwwoning, bouwjaar 2016
- ca. 200 vierkante meter over 3 verdiepingen
- Het is een twee-onder-één-kap.
- Uiteraard goed geïsoleerd
- Beneden ligt vloerverwarming, boven radiatoren, maar die staan zelden aan (alleen als het buiten 0 graden of kouder wordt).
- Mechanisch geventileerd via WTW installatie (Inventum Ecolution Solo)
- gasverbruik ca. 1200-1350m3/jaar

Deze huizen hebben vreemd genoeg nog wel een CV. Er is wel een WTW-installatie naast geplaatst (die ook de ventilatie regelt), maar die doet qua verbruik meer kwaad dan goed. Wat je wint aan gas ben je dubbel en dwars kwijt aan extra stroom. Vrijwel alle bewoners hebben deze unit inmiddels op "ventileren only" staan.

Probleemstelling

Nu is het zo dat wij binnenkort willen gaan verbouwen. We willen de woonkamer en de keuken omdraaien. Een goede gelegenheid om meteen "van het gas" af te gaan.

Ik ben de mogelijkheden aan het onderzoeken, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik heb bij een paar installateurs offertes opgevraagd en allemaal zeggen ze wat anders. En dat brengt mij aan het twijfelen.

Mijn wensen:

- gasloos, dus hybride CV valt af
- ik ga boven geen vloerverwarming aanleggen. De radiotoren vervangen is een optie, maar als het niet nodig is, uiteraard liever niet. Zoals ik hierboven al heb gezegd staat de verwarming boven vrijwel nooit aan.
- ik heb een uitbouw met een plat dak waar prima een warmtepomp op zou kunnen. Deze staat dan ook redelijk goed uit het zicht, wat voor de buren wel fijn is
- ik heb natuurlijk ook nog warm water nodig om te douchen
- ik heb op dit moment 18 zonnepanelen met de mogelijkheid dit nog op te schalen. Stroom is dus het probleem niet.
- mogelijkheid ook te kunnen koelen is voor mij een nice to have, geen need to have

Ik deel even bewust niet de offertes van de installateurs omdat ik liever een open advies wil. Wat adviseren jullie?

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:00
@havana Maak je al gebruik van mindergas.nl? Zo nee, heb je historische meterstanden? (Hoe meer detail, hoe beter)

Dat gaat je proefondervindelijk leren hoeveel je warmtevraag is bij gekozen temperatuur... (normaal -10C) En daarmee een extra hulp in bepalen van welke capaciteit de warmtepomp zal moeten hebben.

Draai je de CV al op lage/extreem lage temperatuur? (<45C)?

Heb je de afgifte capaciteit van de radiatoren berekend bij lage temperatuur (Dus <45C)? Je wilt toch die ijspegels uit je slaapkamers kunnen houden. De tool van Radson kun je elk temperatuur regime kiezen.

Indien de radiatoren boven niet voldoende zijn kun je kijken naar LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen
Zeker als het T22 radiatoren zijn... Jaga's zijn maar beperkt beter (~15-25%) bij vergelijkbare afmetingen dus bij voorbaat zeker geen eis.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.