Hoge ping alleen op PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tycho Dellink
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17-09-2023
Hi mensen,

Sinds een half jaar heb ik een gaming PC (HP OMEN GT12-0485nd). Tot ongeveer een maand geleden heb in geen problemen ervaren.

Nu heb ik dus sinds ongeveer een maand plotseling vrij hoge ping via alleen mijn PC (45-60). Ik heb van alles geprobeerd. Kabels vervangen, router gereset, andere routers geprobeerd etc etc. Mijn gaming laptop heeft dan ook gewoon een relatief lage (10-20 ping) waar mijn PC dus aan dezelfde verbinding een ping van 45+ scoort op de speedtests (en ingame).

Recentelijk heb ik zelfs mijn PC een hard reset gegeven om eventuele (niet gevonden) virussen uit te stellen. Dit gaf eerst een goed resultaat, mijn ping was hetzelfde als op mijn laptop. Tevergeefs was dit een paar uur later weer niet het geval. Ik had al wel een aantal programma’s gedownload maar geen dingen die niet ook op mijn laptop stonden dus dat zou het niet moeten zijn.

Kan dit een probleem zijn met de hardware of niet? Ik ben het helemaal kwijt. Weet iemand wat dit kan zijn?

Mvg,

Tycho

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:54

lier

MikroTik nerd

Hardware kan je uitsluiten door (bijvoorbeeld) met een liveCd (willekeurige Linux distributie op disc of USB) te starten en te controleren. Mijn eerste vermoeden is drivers (mogelijk geupdate via een Windows Update) die roet in het eten gooien.

Welke NIC zit in je pc?
Welke drivers heb je geïnstalleerd?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tycho Dellink
Ik heb recentelijk wel geupdate naar Windows 11, dit leek mij echter niet het probleem maar heb inderdaad niet naar de drivers gekeken. Ik zal later vandaag nog eens kijken naar de drivers die daardoor geupdate zijn.

De moederbord en netwerk specificaties die ik zo 123 kan vinden zijn als volgt:

Dorado
Model: Micro ATX: 24 x 24 cm (9,45 x 9,45 inch)
Chipset: Intel H470
Geheugensockets: 4 x DDR4 (288-pins)
Processorsocket: LGA 1200
Uitbreidingssleuven:
Eén PCIe x16 Gen 3-socket (voor aparte videokaart)
Eén M.2-socket 1, key A
Eén M.2-socket 3, key M

Combinatie van Intel Wi-Fi 6 AX201 (2x2) en Bluetooth 5
LAN: 1000BASE-T

Indien het een probleem met de drivers is zou een update naar Windows 11 verwijderen dan nut kunnen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-09 22:56

M2M

medicijnman

Welke netwerkchip heb je? Ik gok dat het aangesloten is via een fysieke verbinding?

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Tycho Dellink schreef op maandag 29 november 2021 @ 12:32:
... plotseling vrij hoge ping via alleen mijn PC (45-60)...
Een ping van 45ms tot 60ms hoeft helemaal geen probleem te zijn. Hangt er maar net vanaf waar die ping naar toe gaat. Test eens de ping naar je router; die zou 1ms moeten zijn, bedraad althans.
Als die beduidend hoger blijkt te zijn dan is er inderdaad iets aan de hand.

De eerste verdachte is dan m.i. de crapware die HP heeft meegeleverd. Zo'n "connection manager" bijvoorbeeld. Daar krijg ik helemaal de kriebels van; killer taferelen

Otoh, heeft HP ook een nieuwe BIOS/UEFI uitgebracht, twee weken geleden. Heb je die geïnstalleerd?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tycho Dellink
@lier

Ik heb de volgende drivers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i2RDha1t09XikPws-6Gq8SbeoIM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qEQAlesBCMYRZSjtnAo9Rrkd.png?f=user_large

Mijn netwerkadapter is Realtek Gaming GbE Family Controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:54

lier

MikroTik nerd

Draai je een vpn client op die pc?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tycho Dellink
@lier

Neeik heb momenteel geen vpn ingeschakeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-09 22:56

M2M

medicijnman

Zou je mij een plezier kunnen doen en toch de Express VPN TAP adapter uit kunnen schakelen?

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

M2M schreef op maandag 29 november 2021 @ 22:17:
Zou je mij een plezier kunnen doen en toch de Express VPN TAP adapter uit kunnen schakelen?
Dat plezier heeft @Tycho Dellink je al gedaan; dat pijltje naar beneden betekent dat het device gedisabled is

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tycho Dellink
Klopt ik heb inderdaad mijn VPN al uitgeschakeld, dit kan het dus niet veroorzaken.

Ik heb gisteravond ook de ping naar mijn router getest, deze is inderdaad 1ms met 0 packets verloren. Dit is dus ook niet het probleem. Hiernaast heb ik nog een keer op wifi getest en mijn NIC uitgeschakeld. Ook dit werkte niet.

Ik heb dus het vermoeden dat het hem zit in een van de drivers die bij Windows 11 is mee geupdate. Iemand enig idee hoe ik hier achter kan komen, en waar dit te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:04
Gek probleem, vooral omdat je ping lokaal wel goed is.

Wat doet een ping vanuit dos naar bv google.com of 8.8.8.8? Zie je hier bij het ene device missch ipv6 en de ander ipv4? Zo ja, merk je verschil als je een ipv4 ping doet? (Ping -4)
Post anders even een ipconfig /all van beide machines

Edit:
Staat je wifi wel uit? Windows pakt bij een hogere wifi linkrate soms de wifi verbinding als route. Zet wifi eens uit voordat je test. Ow wacht zie in je screenshot dat die al disabled was

[ Voor 104% gewijzigd door laurens0619 op 01-12-2021 04:16 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Tycho Dellink schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 19:36:
Klopt ik heb inderdaad mijn VPN al uitgeschakeld, dit kan het dus niet veroorzaken.

Ik heb gisteravond ook de ping naar mijn router getest, deze is inderdaad 1ms met 0 packets verloren. Dit is dus ook niet het probleem. Hiernaast heb ik nog een keer op wifi getest en mijn NIC uitgeschakeld. Ook dit werkte niet.

Ik heb dus het vermoeden dat het hem zit in een van de drivers die bij Windows 11 is mee geupdate. Iemand enig idee hoe ik hier achter kan komen, en waar dit te vinden?
Als de ping naar je router 1 ms is, is er echt niets aan de hand met je drivers (en/of hardware).
Kleine kans dat je een overijverige virusscanner hebt of - nog steeds - crapware van HP.

Maar misschien wordt het duidelijker als je concrete ping resutaten geeft.
Zoals je berichtgeving nu is, ben ik geneigd te zeggen dat je gaming laptop naar een server in de UK of Frankrijk pingt, en je PC naar een server in de USA. Da's een verschil van een paar duizend kilometer en dat kost dus 40ms

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Pagina: 1