Speciale tekens in KDE Neon niet te vinden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillyBoom
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16-04-2022
Hi tweakers,

Een tijdje geleden heb ik KDE Neon ge"installeerd, maar ik ben een aantal problemen tegengekomen die ik nog niet heb kunnen oplossen. Zoals hier al duidelijk uit wordt (...) zijn de speciale tekens niet te gebruiken, althans niet door op bijvoorbeeld aanhalingstekens te klikken en daarna direct op de betreffende letter (dus niet op spatie of iets dergelijks)

Ik gebruik KDE Neon 5.23 met Plasma 5.23.1. Ik ben al een enorme hoeveelheid aanpassingen voor de geschikte toetsenbordindeling tegengekomen, maar de juiste nog niet... Ik ken die tekens alleen als 'Scandinavische tekens' en de functie ' Esperanto supersigned letters' lijkt enigszins vergelijkbaar te zijn, maar verder heb ik nog niets gevonden wat in de buurt komt.

Iemand die hier raad mee weet? Dank voor de hulp! _/-\o_

Edit: sommige tekens werken wel, zoals het euroteken, Alt Gr, (natuurlijk) hoofdletters en secundaire tekens. Alleen letters als puntjes op de U enzo werken niet.

[ Voor 9% gewijzigd door BillyBoom op 29-11-2021 11:59 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18-09 16:54
Dat heeft met je toetsenbordinstellingen en de bijhorende taal en layout te maken of die tekens zoals puntjes bovenop een letter werken op de wijze zoals jij beschrijft.

Ik ken uiteraard ze niet allemaal, maar als je taal op Nederlands is ingesteld en toetsenbord US-international layout dan zou het zo moeten werken als je beschrijft... (benaming kan overigens verschillen op Linux builds)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:34

DukeBox

loves wheat smoothies

MicGlou schreef op maandag 29 november 2021 @ 12:07:
..maar als je taal op Nederlands is ingesteld en toetsenbord US-international..
Met als aanvulling, 'US-international met dead keys'. Dat is wat in NL gebruikt wordt en waarmee ook erkende (crkbo) opleidingen lesgeven.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas_n
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-09 19:16
Wil je dead keys gebruiken, of een compose key?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat @DukeBox hierboven aangeeft. Persoonlijk stel ik m'n indeling in op 'US int. (alt-gr dead keys)' zodat ik voor de speciale tekens de rechter alt er bij moet gebruiken, want ik vind het zelf vervelend om telkens een spatie te typen om aanhalingstekens te krijgen. Je krijgt er ook een leuke extra bij, waarbij je niet direct de aanhalingstekens hoeft te typen om accenten op klinkers te krijgen. Bijvoorbeeld alt-gr + e = é, alt-gr + r = ë, etc.

Commandline FTW | Tweakt met mate