Netgear Orbi speedtest app geeft hoge download

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrie
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-07 11:43
Hallo allemaal,

Ik heb mij onlangs een Netgear Orbi WiFi 6 dual-band mesh-systeem aangeschaft.
Via de Orbi speedtest app heb ik een hele hoge download van 305Mbps. Dat is natuurlijk hartstikke mooi maar zodra ik een andere speedtest app gebruik (Ookla) valt de download toch heel wat lager uit, namelijk zo rond de 100Mbps. Ik vind dit best wel verdacht en voel me een beetje opgelicht of zoiets. Het lijkt wel alsof de Netgear (Orbi app) bewust de download zo hoog uit laat vallen. Zijn er meer mensen die dit opgevallen is?

Alvast bedankt,
Barrie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:59

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je bent appels en peren aan het vergelijken. Wat ik lees zegt dat de Orbi app de snelheid meet tussen de Orbi router (eerste pod) en Ookla's speedtest servers. Dat is dus de (bedrade) *input* van het Orbi-systeem. Als jij op jouw toestel een speedtest doet, is dat van je toestel, *over* het Orbi systeem naar diezelfde servers toe.

Het verschil is de prestaties van de WiFi. Die neem je ene keer wel mee en andere keer niet :o

Zonder te weten exact welke Orbi WiFi-6 systeem je hebt, hoe je ermee verbindt en wat de specs van je client zijn, kan niemand een accurate inschatting doen van wat haalbaar zou moeten zijn in jouw situatie, maar linksof of rechtsom blijft "mesh" gewoon een stel repeaters en dan offer je bandbreedte op voor dekking.

Als ik even aanneem dat je twee dualband Orbi apparaten hebt met 2x2 MIMO, dat je de tweede Orbi draadloos laat verbinden met de eerste en enigszins handig geplaatst hebt, en dat je met je client met die tweede verbindt, dan is de verwachting dat je ongeveer 1/4 van de maximale draadloze snelheid van je client kunt halen over het totaal in de 5GHz, en ongeveer de volle snelheid in 2.4GHz.

Nu, wat kan jouw client? Vaak haal je onder perfecte omstandigheden net boven de 400Mbps in 5GHz en rond de 100Mbps in 2.4GHz. Dus dan is het niet gek als je ongeveer 100Mbps haalt.

Let wel, bovenstaande berekening hangt van aannames aan elkaar, maar het zijn geen onrealistische. Geef eens concrete info, dan kunnen we het bijschaven. Maar van "oplichting" is alvast geen sprake, hooguit van onrealistische verwachtingen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:04
Ik sluit mij helemaal aan bij bovenstaande

overigens wel tekortingkoming van de orbi app:
Hij zou prima een speedtest op de bekabelde main node & satelitte nodes kunnen doen, krijg je een prima beeld hoe de snelheden zouden kunnen zijn

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrie
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-07 11:43
Die 305Mbps is idd de snelheid die de Orbi bekabeld binnen krijgt, beetje verneukeratief. Bedankt voor jullie uitgebreide reaties !