1080p systeem voor FS2020, Office & browsing

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thinlanet
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:49
Voor mijn vader wil ik een nieuwe pc gaan samenstellen. Hierbij mijn input in het bekende template.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk Office en browsen, maar hij wil graag zijn eigen vluchten met Microsoft Flight Simulator 2020 maken. Met zijn vorige PC icm Yoke heeft hij redelijk wat uren in FSX "weggevlogen" maar na het zien van FS2020 op 4k bij mij (i7 8700k, GTX 1080Ti 11g), wilde hij deze "nieuwe" ervaring ook wel eens zelf gaan proberen. T.a.v. requirements is dit wel een uitschieter voor één enkele tool. Ik heb hem wel eens geadviseerd om ook te kijken naar een Xbox S/X series, dus FS2020 ook daar uit is gekomen. Echter levert dit weer compatibiliteit issues met zijn yoke (tav licensing). Daarnaast wil hij liever niet nóg een "kast" hebben staan. Ultiem doel is online een mooie vlucht samen te maken.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget is 1000-1200 euro, assemblage doe ik zelf.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Een kleine 240gb SSD is het enigie "moderne" in zijn huidige setup. Ik weet niet of het loont om deze in de nieuwe setup terug te plaatsen of de data over te zetten naar een 1TB SSD

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb opzich een volledige setup nodig, van behuizing tot GPU. Liefst een beetje stil in "office/surf" stand maar als er wat meer gekoeld (herrie) moet worden bij FS2020 is dat bekend.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn ervaring met Intel/Nvidia combinatie is goed en heeft bij mij altijd prima gewerkt. Al is het ook prima om laten te verassen door een AMD configuratie. Stabiliteit moet het toverwoord zijn.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zijn huidige beeldscherm is 1080p (of net iets meer). De kans is aanwezig dat hij net als ik ooit over gaat stappen naar een 4k scherm met. Het zou mooi zijn als z'n nieuwe pc die overstap kan volgen (al hebben we vrede mee dat de grafische settings dan wat getrimd moeten worden).

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik lees doorgaans de BBG guides goed door en probeer daar wat alternatieven op te vinden om het binnen het budget van mijn vader te laten vallen dan wel het budget uit te nutten met net wat meer performance. Echter houdt ik de ontwikkelingen niet goed (genoeg) bij om hier echt scherp op te zijn. Domme/naïeve opmerkingen kun je ongetwijfeld wel van mij verwachten. Schroom niet om dat aan te geven! Maar ik geloof blind op jullie kennis en kracht. We hebben overigens de tijd, dus als we aan de vooravond staan van een nieuwe generatie die de huidige markt weer omploegt, kunnen we daar op wachten.

In de BBG van november 2021 staat een 1080p game systeem die bijna in ons budget past. Dat is in principe de basis. Misschien dat er wat getweaked kan worden t.a.v. GPU.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:15
De BBG gaat uit van een RX6600 en een i5-11400, veel meer dan dat zit er nu niet in met dit budget, de goedkoopste RX6600 is nu ruim €650 in Pricewatch. Wellicht is het een idee te wachten op de release van de midrange Alder Lake CPU's begin volgend jaar, naar verwachting gaan die fors beter presteren dan de 11e generatie CPU's als de i5-11400F, MS FS 2020 heeft baat bij veel CPU kracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thinlanet
Ok helder. Hoe zit het met de GPU t.a.v. FS2020, meer geheugen of hogere kloksnelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:16
8GB VRAM is prima voor FS. RX6600 zal rond de 40 fps zitten op 1080p en de hoogste settings verwacht ik. Een snellere videokaart maakt het meteen veel duurder.

Werkgeheugen naar 32GB is geen overbodige luxe. Hoeveel RAM heb je in je eigen FS systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thinlanet
Ik heb zelf 16gb RAM; eigenlijk nooit een FPS meting gedaan. Wel wat stuttering op 4k met alles op max/ultra, maar vooral door laden van nieuwe details. Mogelijk is dat geschiedenis met 32gb RAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thinlanet
We zijn nu 5 maanden verder en ik heb de "wilde tijd" qua prijzen even laten passeren. De Desktop Best Buy Guide van mei 2022 gaf mij weer reden om eens te kijken naar de mogelijkheden voor mijn vader. Ik neem deze als startpunt om nog aan te vullen met extra 16gb ram.

Evt alternatief met Intel CPU en Mobo wordt al weer iets duurder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LmLegendary
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
Onlangs kwam ik deze recente benchmarks tegen van FS2020. Wellicht interessant om daar even naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thinlanet
Ik denk dat de volgende setup het gaat worden. Ik twijfel nog wat t.a.v. CL16 16gb 3600 ram, 32gb misschien nog wel die paar tientjes extra investeren waard.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X (MPK) Boxed€ 229,-€ 229,-
1MoederbordenGigabyte B550M AORUS PRO-P€ 99,90€ 99,90
1VideokaartenMSI Radeon RX 6600 XT Gaming X 8G€ 519,-€ 519,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 78,80€ 78,80
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 11 Home (NL, OEM)€ 104,-€ 104,-
1Officesoftware en suitesMicrosoft Office 2016 voor Thuisgebruik en Studenten (NL) download (code in doos)€ 59,-€ 59,-
1Geheugen internKingston Fury Renegade KF436C16RBK2/16€ 90,56€ 90,56
1VoedingenCorsair TX550M (2021)€ 55,90€ 55,90
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 97,64€ 97,64
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.333,80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thinlanet
Ik heb even de price-drop van GPU's afgewacht om te kijken of er nog alternatieven zijn voor de 6600 XT. Misschien dat een Intel-Nvidia systeem nu ook interessant wordt. Ik krijg de indruk dat de Intel-Nvidia combinatie doorgaans beter werkt met FS2020 dan de AMD variant, maar dat kan ook obv van voorkeur zijn geweest.

Voor nu heb ik het bij het systeem van april gehouden (enkele posts hierboven) en de 6650 XT toegevoegd (ongeveer zelfde prijs als de 6600 XT destijds).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01:28
We hebben hier een oude versie van FS draaien, en die doet het ook beter met een grafische kaart van Nvidia, dus voor FS zou ik de voorkeur geven aan een 3060 (Ti).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smok84
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-05 12:39
Was benieuwd heb je al een FS2020 systeem gekocht? Ben wel benieuwd naar je bevindingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thinlanet
Nee nog niet, jammer genoeg. Wat drukte met werk aan mijn kant en de gezondheid van m'n vader hadden even de focus. Van plan begin augustus (wanneer ik een paar weken vrij heb) de onderdelen te bestellen en in elkaar te zetten.

Ik laat jullie het weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thinlanet
smok84 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:39:
Was benieuwd heb je al een FS2020 systeem gekocht? Ben wel benieuwd naar je bevindingen :)
Even een update. Na intensief traject doch succesvol herstel nu (pas) toegekomen aan het bestellen van onderdelen voor de PC voor m'n vader. Inmiddels mijn selectie weer aan het herzien en heb even kort de Ryzen 5800X3D overwogen. Hoewel in de FS2020 thread op dit forum lovend wordt gesproken over de combinatie FS2020 en X3D, lijken de reviews/adviezen tav een nieuw op te bouwen PC naar andere CPU-mobo combinaties te wijzen (als ik al in het bezet was van een AM4 socket moederbord, was het een ander verhaal geweest). Ook door verstrijken van de tijd een wat snellere videokaart richting het budget gekomen en heb ik gekozen voor 32gb RAM. De volgende configuratie heb ik nu op het oog.

https://tweakers.net/gall...enslijst/?wish_id=2939782

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:15
Ik zou de videokaart vervangen door een ASRock Radeon RX 6800 Phantom Gaming D 16G OC of nog liever een ASRock Radeon RX 6800 XT Phantom Gaming D 16G OC als het lukt met het budget, en dat financieren met een goedkope Windows key (Goedkope Windows 10 keys vanaf 5 euro: hoe kan dat & mag dat?), Microsoft 365 Personal NL (Office 2016 is al weer antiek ....), en een iets goedkopere voeding met een vermogen wat past bij deze kaart - Corsair TX650M (2021). En als je vader een iets stiller systeem op prijs stelt neem er dan een Gelid Solutions Tranquillo Rev.5 CPU koeler bij.

[ Voor 17% gewijzigd door martyw op 30-11-2022 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thinlanet
martyw schreef op woensdag 30 november 2022 @ 22:13:
Ik zou de videokaart vervangen door een ASRock Radeon RX 6800 Phantom Gaming D 16G OC of nog liever een ASRock Radeon RX 6800 XT Phantom Gaming D 16G OC als het lukt met het budget, en dat financieren met een goedkope Windows key (Goedkope Windows 10 keys vanaf 5 euro: hoe kan dat & mag dat?), Microsoft 365 Personal NL (Office 2016 is al weer antiek ....), en een iets goedkopere voeding met een vermogen wat past bij deze kaart - Corsair TX650M (2021). En als je vader een iets stiller systeem op prijs stelt neem er dan een Gelid Solutions Tranquillo Rev.5 CPU koeler bij.
Dank je, een 6800 XT wordt net even te gortig ben ik bang. Die premium kan dan misschien beter in een 5800X3D gestopt worden. Maar ik zal even bij mijn vader horen wat hij er voor over heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thinlanet
smok84 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:39:
Nou het heeft eindelijk mogen gebeuren. Vorige week aangeschaft en inmiddels draait het systeem sinds afgelopen weekend. Uiteindelijk ben ik van een stukje gemak uitgegaan bij het bestellen en de meeste artikelen bij Megekko kunnen vinden. Het is een Ryzen 5600 + B550m Gaming X v2 (1.3rev) + Radeon 6750XT setup geworden. Gister FS2020 op 4k geprobeerd met bijna alles op ultra en dat was (zoals verwacht) even te zwaar boven medium-dense gebied. We gaan het nog naar beneden tweaken om een goede FPS te krijgen. Er zijn zeker nog wat optimalisaties te vinden (file cache nu op 25gb gezet en ik kreeg het idee dat ik vooral nog veel area-data aan het binnen halen was).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smok84
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-05 12:39
Nice, bedankt voor het delen en veel plezier met het systeem. Benieuwd naar je bevindingen en je een beetje kan optimaliseren.

Prijzen liggen inmiddels iets beter dan eerder denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thinlanet
smok84 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 09:54:
Nice, bedankt voor het delen en veel plezier met het systeem. Benieuwd naar je bevindingen en je een beetje kan optimaliseren.

Prijzen liggen inmiddels iets beter dan eerder denk ik?
Klopt, al blijft het wat volatiel. Uiteindelijk was ik bij elkaar 1200 euro kwijt, incl FS20 Premium. Voor m’n vader van 75 snel genoeg.
Pagina: 1