Versterkte band?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:48

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
De zomerbanden van onze Scenic zijn op, de winterbanden kunnen nog één seizoen mee. Maar gezien de BF/CM deals nog een goede dag om wat uit te zoeken.

Mijn oog is gevallen op de Michelin Cross-climate 2. Ik ga toch voor all-seizoen omdat dit onze reserve auto is, waar we max 10.000 km mee rijden.

Nu mijn vraag: Het verschil tussen de 91W en 95V is redelijk (tussen de €60-€80 voor de set)
Het draagvermogen:
91W: 615 kg/band, totaal 2460 kg
95V (extra load): 690 kg/band, totaal 2760 kg

De Scenic weegt 1405 kg. Laat is eens uitgaan van 2 volwassen, 2 kinderen, een dakkoffer en een kofferbak vol bagage. Dan nog heb ik 1000 kg over.

Heeft een band met meer draagvermogen dan toegevoegde waarde?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Nu online
Ik zou zeggen, zoek op https://ovi.rdw.nl/ op wat de maximale massa van jouw voertuig is. Kies banden die iets meer draagvermogen hebben dan die massa. Het heeft geen zin om banden te kiezen met een veel groter draagvermogen. Dat is onnodig duur.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Nu online
O, en ik neem aan de de Scenic niet boven de 240 km/u komt, dus een V band is goed genoeg.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:48

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Toegestane max. massa voertuig 2190. Dus daar zit ik ook ruim onder.
Ik zie de toegevoegde waarde niet van XL banden. Tenzij ze minder slijten oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
zolang de load index gelijk of hoger is dan wat er origineel op zat zit je goed. hogere load index heeft bij personen auto's geen toegevoegde waarde.
Ik weet niet wat voor Scenic het is maar ik heb even een recente grand scenic gepakt en die heeft een maximum massa van ca.2100kg maar het beste is om bij het rdw te kijken wat je maximum aslasten zijn en daar dan niet te dicht op te gaan zitten.

Wat ik zelf wel altijd wel doe is zo hoog mogelijk snelheidsklasse pakken (zolang de prijs niet exorbitant oploopt). "snellere" banden hebben in theorie iets lagere rolweerstand en zijn kwalitatief wat beter omdat ze die hogere snelheden moeten kunnen hebben. Maar daar merk je in de praktijk waarschijnlijk niks van, doe het vooral voor m'n eigen gevoel.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Goede tip van de ovi.rdw.nl . Nog iets nauwkeuriger is het om naar de Technisch toegestane maximum aslast te kijken (tab Technisch --> Assen), dan neem je mee dat de voor- en achteras niet even zwaar worden belast.

Ik weet het niet zeker, maar het zou kunnen zijn dat banden met een groter draagvermogen stugger en dus minder comfortabel zijn. Dan zou een band met een onnodig groot draagvermogen juist nadelig zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door TBTL op 29-11-2021 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Ik zou altijd XL nemen. Zeker bij zwaardere belading of zwaardere auto levert deze stuggere wang een prettiger weggedrag op. Het comfort heeft er niet onder te lijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Timmert schreef op maandag 29 november 2021 @ 21:09:
Ik zou altijd XL nemen. Zeker bij zwaardere belading of zwaardere auto levert deze stuggere wang een prettiger weggedrag op. Het comfort heeft er niet onder te lijden.
Dat is best tegenstrijdig; een stuggere wang zal, zeker op breedte-ribbels (denk bijvoorbeeld aan bepaalde stukke Duitse autobaan) echt ontzettend vervelend rijden. Ik had (nadruk) zomerbanden 97Y XL van Goodyear onder een (flinke) sportwagen zitten; die heb ik er rap weer onderuit gehaald voor een non-XL uitvoering en dat met Bilstein-dempers (die al niet heel comfy zijn).

Aangezien @greatgonzo voor all-season gaat, zou ik er persoonlijk non-XL onder gooien. Zeker bij minder warm weer, is een iets minder stugge wang juist fijner rijden. Niet in de laatste plaats hebben juist winterbanden een relatief hoge wang ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

MAX3400 schreef op maandag 29 november 2021 @ 21:22:
[...]

Dat is best tegenstrijdig; een stuggere wang zal, zeker op breedte-ribbels (denk bijvoorbeeld aan bepaalde stukke Duitse autobaan) echt ontzettend vervelend rijden. Ik had (nadruk) zomerbanden 97Y XL van Goodyear onder een (flinke) sportwagen zitten; die heb ik er rap weer onderuit gehaald voor een non-XL uitvoering en dat met Bilstein-dempers (die al niet heel comfy zijn).

Aangezien @greatgonzo voor all-season gaat, zou ik er persoonlijk non-XL onder gooien. Zeker bij minder warm weer, is een iets minder stugge wang juist fijner rijden. Niet in de laatste plaats hebben juist winterbanden een relatief hoge wang ;)
Als je een sportwagen hebt, heb je ook een lage wang. Dat biedt sowieso al minder comfort, zeker icm Bilstein onderstel. Dus de keuze voor een non-XL band snap ik daar wel.

Onder de gemiddelde personenwagen liggen banden met een veel hogere wang. Dan wil je juist XL, om nog een klein beetje directheid in je stuur te houden en te voorkomen dat je over de wang gaat wegschuiven als je een keertje flink de hoek om gaat.

Tenzij het je allemaal niet boeit, je een zeer rustige rijstijl hebt en je een wollig gevoel prettig vindt. Ga dan vooral voor non-XL ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:19

-tom-562

Oliesjeik

Afhankelijk van de wanghoogte (en je eigen voorkeur natuurlijk) zou ik voor de XL versie kiezen. Zoals gezegd, stevigere wang en fijner weggedrag

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:32
In je handleiding van de wagen staat welke banden je moet gebruiken.

Als daar 91W staat moet je die gebruiken of een klasse hoger.
Staat daar echter 95V moet je 95V gebruiken maar mag je niet naar 91W (klasse lager) gaan.

Als je een ongeval hebt kan de verzekering hier moeilijk over doen omdat jij niet het voorgeschreven type gebruikt dat de fabrikant voorschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Kan het zijn dat XL-banden wat meer lawaai maken? Misschien niet heel relevant voor een tweede auto, maar een stillere auto rijdt een heel stuk fijner.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Asterion schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 16:57:

Als je een ongeval hebt kan de verzekering hier moeilijk over doen omdat jij niet het voorgeschreven type gebruikt dat de fabrikant voorschrijft.
En als je een ongeval ermee veroorzaakt in Duitsland, en dan zeker bij minder mooie omstandigheen ben je (helaas) strafbaar en beboetbaar.

Maar, de ANWB zal vast de laatste informatie hieromtrent kennen :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Pagina: 1