Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07:43
Ik heb even een vraagje. Misschien is het niet helemaal gerelateerd aan dit topic, maar wij hebben dus een lekkage in de CV zitten. Onder de warmtewisselaar loopt iets van een rubberen buisje, en daar lekt dus water.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WfcTXOCuEoLaoao0_uvX4bpwyJg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zh2NAIMrVHBZ2GlmWRDWT58d.jpg?f=fotoalbum_large

Is iemand hier bekend mee met z`n lekkage? Het lijk echt onder de warmtewisselaar vandaan te komen (zie bruine randen).
Wij hebben een vaillant VHR 18-22C die al circa 17 jaar oud is. We zitten er ook al een tijd aan te denken om de ketel te vervangen, dus misschien is dit dan wel de tijd ;)

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:37
@Wachten... Ik heb je post afgesplitst uit Gas besparen door middel van CV tuning deel III het is hier in een eigen topic beter op z'n plek :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:36
Wachten... schreef op maandag 29 november 2021 @ 10:32:
Ik heb even een vraagje. Misschien is het niet helemaal gerelateerd aan dit topic, maar wij hebben dus een lekkage in de CV zitten. Onder de warmtewisselaar loopt iets van een rubberen buisje, en daar lekt dus water.

[Afbeelding]

Is iemand hier bekend mee met z`n lekkage? Het lijk echt onder de warmtewisselaar vandaan te komen (zie bruine randen).
Wij hebben een vaillant VHR 18-22C die al circa 17 jaar oud is. We zitten er ook al een tijd aan te denken om de ketel te vervangen, dus misschien is dit dan wel de tijd ;)
Dat lijkt de afvoer van de condens.

Mogelijk is dat makkelijk te vervangen.
Als de ketel verder nog prima werkt, dan zou dit voor mij geen reden zijn om deze te vervangen...

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-07 07:46

Glewellyn

is er ook weer.

Dat is inderdaad de condensafvoer. Volgens mij heb je onderdeelnummer 087310 (EAN 4024074293492) nodig om het te vervangen, en eventueel de afvoerleiding en de sifon met onderdeelnummer 011508 (EAN 4024074293300)

Je moet de ketel wel stroomvrij maken en laten afkoelen voor je eraan werkt. Voor deze reparatie hoeft het leidingsysteem niet leeg.

[ Voor 24% gewijzigd door Glewellyn op 29-11-2021 11:08 ]

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperbeun
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 02-03 13:17
Ga er maar vanuit dat je rookgaskast achter op de wisselaar lekt.

Zit met een pakking en bouten vast.

Is een kwaal bij de vaillant solide.

Is wel een klusje cv moet leeg en wisselaar uitbouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
@Glewellyn Bedankt voor je reactie,

Ik heb in ieder geval de spullen besteld en zijn binnen. Deze kan ik dus vervangen.

@Opperbeun Kun je dit ook uit de fotos halen dat dit het geval kan zijn? De lekkage lijkt echt bij de onderdelen te zitten die @Glewellyn aangaf?

@Tommie12 Kun jij hier nog iets zinnigs over zeggen?

[ Voor 9% gewijzigd door Wachten... op 30-11-2021 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Je kunt beginnen met de reparatie bij de sifon, indien lekkage blijft dan kun je aannemen dat wat @Opperbeun aangeeft de volgende stap is, advies is dan vaak overgaan op vervanging, gezien meestal de leeftijd + reparatie kosten niet meer rendabel zijn.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Wachten... schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:45:
@Glewellyn Bedankt voor je reactie,

Ik heb in ieder geval de spullen besteld en zijn binnen. Deze kan ik dus vervangen.

@Opperbeun Kun je dit ook uit de fotos halen dat dit het geval kan zijn? De lekkage lijkt echt bij de onderdelen te zitten die @Glewellyn aangaf?

@Tommie12 Kun jij hier nog iets zinnigs over zeggen?
ALs het condensafvoer is die lekt, dan zal het simpel zijn (en redelijk goedkoop) om het te herstellen.
Is het de warmtewisselaar, dan aanzienlijk groter en duurder.

Nu kan je al eens proberen om de ketel bv een paar uur stil te leggen.
Blijft het lekken, dan is het met de grootste waarschijnlijkheid de wisselaar.
Stopt het, dan is het condens, want zonder brandende ketel wordt er geen condens geproduceerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
Tommie12 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:50:
[...]

ALs het condensafvoer is die lekt, dan zal het simpel zijn (en redelijk goedkoop) om het te herstellen.
Is het de warmtewisselaar, dan aanzienlijk groter en duurder.

Nu kan je al eens proberen om de ketel bv een paar uur stil te leggen.
Blijft het lekken, dan is het met de grootste waarschijnlijkheid de wisselaar.
Stopt het, dan is het condens, want zonder brandende ketel wordt er geen condens geproduceerd.
@DutchWing Dank ook voor jou reactie.

Ik heb de CV al uitgedaan omdat ik toch de CV moest bijvullen, en dan stopt het lekken. Dit zou dus inhouden dat het inderdaad enkel bij het verbindingsstuk lekt (het komt wel echt van dat verbindingsstuk af zo te zien). Ik ga het dan maar even vervangen vanavond en kijken wat het doet. Dank jullie voor de reacties, en ik houd jullie op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
@Wachten...
Dat is al een goed teken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperbeun
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 02-03 13:17
Het kan simpel zijn een oringetje of een slang.

Maar de ervaring die ik heb is dat de pakking van de rookgaskast lekt en het condenswater langs de wisselaar naar beneden loopt.
En dan komt het uit waar TS het omschrijft.

Wisselaar hoeft niet vervangen te worden, alleen uitbouwen en rookgaskast los bouten (2bouten) pakking vervangen en weer inelkaar zetten. Er zullen wel meer ringetjes vervangen moeten worden. Maar er is een pakking set voor.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wachten...
@Glewellyn @Tommie12
Ik heb het koppelstuk en de vlotter besteld zoals je aangegeven hebt (want het leek echt daar vandaan te komen) en het probleem is opgelost.

Ik heb even aan paar kleine dingen los moeten maken zoals een kabeltje en een soort ontluchting o.i.d. om er beter bij te kunnen, maar verder was het een fluitje van een cent!

Dank je.
Uiteraard wil ik de rest ook bedanken voor hun input en meedenken! @Opperbeun @DutchWing @

[ Voor 9% gewijzigd door Wachten... op 03-12-2021 23:10 ]

Pagina: 1