Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobbreede
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:58
Mijn vraag:

Een vriend van mij had in de oude situatie zijn Heos speaker d.m.v. een aux kabel aangesloten op zijn oude tv. Sinds vorig jaar december is hij in het bezit van een nieuwe tv. De tv beschikt niet over een aux aansluiting. De speaker beschikt niet over een optische of hdmi aansluiting. Daarom heeft hij een Optische Toslink en Coaxiaal naar Stereo Tulp en 3,5mm Jack Omvormer gekocht die volgens de website en diens chat zou moeten werken.
Maar dat doet het niet. De gebruikte kabels (aux en optisch) doen het beide los wel. Dit is getest.
Welke opties zien jullie? Is er iets wat wij over het hoofd zien? Zijn er nog andere mogelijkheden om zijn speaker werkend te krijgen op zijn tv? Behalve dan een andere speaker te kopen :P

Relevante software en hardware die ik gebruik:

pricewatch: Denon HEOS 7 HS2 Zwart
pricewatch: Samsung QLED QE55Q90T Zwart

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

De betreffende kabels los getest, die werken.
We hebben ook geprobeerd of de speaker d.m.v. bluetooth verbonden kan worden met de tv. De tv ziet de speaker wel, maakt er ook verbinding mee maar we horen niets. Ook niet als we als output van de tv de speaker en/of bluetooth selecteren.

Alvast hartelijk dank voor de hulp en het meedenken! _/-\o_

Why so serious?

Beste antwoord (via FeaR op 29-11-2021 16:03)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Wetende dat de Samsung geen analoge uitgangen heeft (ook geen koptelefoon) maar alleen digitaal en wetende dat de Denon alleen een analoge ingang heeft moet je dit signaal ergens omzetten van digitaal naar analoog. Een DAC is de oplossing.

In deze zou ik de DAC retour sturen en een nieuwe aanvragen, desnoods een andere model/type. Mogelijk is de ontvangen DOA. Andere insteek, heb je wel een ADC en geen DAC ontvangen? Zelfde kastje alleen in- en uitgangen andersom. Mogelijk foute levering? Ik gok ook maar wat aangezien je weinig verkeerd kan doen met zo'n apparaat.

Andere optie zou een HDMI (e)ARC Audio Extractor (wederom, met DAC) zijn maar die zijn vele malen duurder, bieden geen voordeel (Denon HEOS 7 is maximaal 2.0) en werken uiteindelijk ook volgens hetzelfde idee dat het digitale signaal om wordt gezet naar analoog.

Edit:
In de TV settings wel de output op S/PDIF gezet? Geen idee of dat een optie is of dat er altijd signaal staat op deze uitgang maar mogelijk even checken.

[ Voor 88% gewijzigd door FeaR op 29-11-2021 16:03 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Wetende dat de Samsung geen analoge uitgangen heeft (ook geen koptelefoon) maar alleen digitaal en wetende dat de Denon alleen een analoge ingang heeft moet je dit signaal ergens omzetten van digitaal naar analoog. Een DAC is de oplossing.

In deze zou ik de DAC retour sturen en een nieuwe aanvragen, desnoods een andere model/type. Mogelijk is de ontvangen DOA. Andere insteek, heb je wel een ADC en geen DAC ontvangen? Zelfde kastje alleen in- en uitgangen andersom. Mogelijk foute levering? Ik gok ook maar wat aangezien je weinig verkeerd kan doen met zo'n apparaat.

Andere optie zou een HDMI (e)ARC Audio Extractor (wederom, met DAC) zijn maar die zijn vele malen duurder, bieden geen voordeel (Denon HEOS 7 is maximaal 2.0) en werken uiteindelijk ook volgens hetzelfde idee dat het digitale signaal om wordt gezet naar analoog.

Edit:
In de TV settings wel de output op S/PDIF gezet? Geen idee of dat een optie is of dat er altijd signaal staat op deze uitgang maar mogelijk even checken.

[ Voor 88% gewijzigd door FeaR op 29-11-2021 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobbreede
Allereerst bedankt voor het meedenken en je uitgebreide antwoord! :)

Om je laatste vraag als eerste te beantwoorden: Ja de uitgang hebben we zeker gecheckt.
Verder fijn om te horen dat we weinig verkeerd kunnen doen met zo'n apparaat, daar was ik wel bang voor namelijk. Dat we echt iets stoms hadden gedaan. Maar zover ik het zie komt het overeen met wat er besteld is en dus een DAC met de juiste aansluitingen (die passen ook).

Ik ga doen wat jij zegt, deze retour en een andere bestellen.

Nogmaals bedankt voor je moeite!

Why so serious?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Bobbreede schreef op maandag 29 november 2021 @ 15:59:
...met de juiste aansluitingen (die passen ook)....
Dat zegt niets. Een ADC heeft dezelfde aansluitingen maar werkt de andere kant op: van analoog naar digitaal. Enige wat anders is is dat de analoge ingang dan de input is en met een DAC de output. Niet dat ik denk dat je een ADC ontvangen hebt, het is alleen, naast DOA, de enige optie die ik zo zou kunnen bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobbreede
Oké, heb ik het verkeerd verwoord 8)7 Los van dat het de juiste aansluitingen zijn die passen staat er ook input en output boven respectievelijk digitaal(toslink) en analoog(aux).

Dank voor de verduidelijking.

Why so serious?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DMH83
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 03-06-2023
Hoe is dit verhaal uiteindelijk afgelopen / opgelost? Ik heb namelijk hetzelfde probleem
Pagina: 1