Instellen DHCP op Synology NAS achter een Experia V10

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:23
Hallo

Ik heb hier thuis een Experia box van KPN, V10. Met daarbij 3 superwifipunten. En pairbonding op de V10.

Die V10 bevalt me goed, echter is er 1 nadeel ; ik kan maar 10 DHCP adressen vast leggen (DHCP binding).
En ik heb er meer nodig.

Dus ik een keer op mijn Synology NAS (nog een 213+, maar doet perfect wat hij moet doen, so why upgrade) die DHCP server aanzetten en er een stel apparaten gezet die een vast ip adres moesten hebben.
DAt heb ik geweten, het is heelmaal in puin gelopen mijn netwerk.
En dan had ik eea nog wel via een stappenplan gedaan, gevonden via google.

Is er iemand die me in een soort Jip/Janneke taal kan uitelggen hoe eea aan te pakken en terug te komen als ik vragen heb?

Ik durf het zelf geen 2de keer meer aan, zonder een soort backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Als je ze allebei in hetzelfde subnet wilt hebben dan zul je op de Experiabox de DHCP server uit moeten zetten, anders ga je problemen krijgen inderdaad. Is dit mogelijk?
Verder moet je zorgen dat je settings op de Synology qua subnet/subnetmasker/gateway/dns/etc goed staan die aan de clients worden uitgedeeld. De gateway is het ip adres van de experiabox omdat dat je punt naar het internet blijft.
Als het fout gaat met DHCP kan je altijd nog op je client een handmatig ip instellen waarmee je wel gewoon je Experiabox of Synology (zou deze ook een statisch ip geven) kan benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:23
Satch schreef op zondag 28 november 2021 @ 22:41:
Als je ze allebei in hetzelfde subnet wilt hebben dan zul je op de Experiabox de DHCP server uit moeten zetten, anders ga je problemen krijgen inderdaad. Is dit mogelijk?
Verder moet je zorgen dat je settings op de Synology qua subnet/subnetmasker/gateway/dns/etc goed staan die aan de clients worden uitgedeeld. De gateway is het ip adres van de experiabox omdat dat je punt naar het internet blijft.
Als het fout gaat met DHCP kan je altijd nog op je client een handmatig ip instellen waarmee je wel gewoon je Experiabox of Synology (zou deze ook een statisch ip geven) kan benaderen.
Door je eerste zin denk ik het probleem vorige keer duidelijk te hebben.
Hoewel je hem blijkbaar uit kunt zetten, lijkt dat niet goed te gaan in de V10. En ja, ik wil wel in hetzelfde subnet blijven.

Shoot, heb ik dus wederom een probleem.

HEb het ook al eens via hier op mijn home assistant geprobeerd, die liep ook helemaal spaak.

[ Voor 4% gewijzigd door maartend op 28-11-2021 22:47 ]