Windows 11 installeren op M2 SSD lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-07 16:56
Ik heb een nieuwe PC samengesteld, maar het lukt mij niet om Windows 11 te installeren op mijn M2 SSD.

Relevante hardware:
pricewatch: Gigabyte B550 AORUS ELITE V2
pricewatch: AMD Ryzen 7 5800X Boxed
pricewatch: Samsung 970 Evo Plus 1TB

In de Bios heb ik CSM support uitgezet en Secure Boot en TPM 2.0 aangezet. Enkel de M2 SSd heb ik aangesloten. Daarna Windows 11 geinstalleerd vanaf een USB stick in UEFI modus. Dat ging prima, na installatie herstart de PC, maar de M2 ssd wordy niet gezien als een UEFI bootable device. Als ik vanaf de SSD probeer te booten, dan krijg ik:

'Please select a proper boot device'

Ik heb ook eens geprobeerd om Windows te installeren op een oude 840 EVO SSD, en dat werkt wel gewoon... Dat wordt dan wel een UEFI bootable device en werkt Windows 11 gewoon.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

EDIT:
Ook heb ik geprobeerd om Windows 11 te installeren vanaf de USB stick in niet-uefi modus, maar dan krijg ik tijdens de WIndows setup de melding: Uw PC voldoet niet aan de minimale eisen om Windows 11 te installeren. Ik moet dus wel echt vanaf UEI mode installeren.

Daarnaast ook nog geprobeerd om de nieuwse BIOS te flashen. In deze BIOS zouden alle settings al standaard goed moeten zitten voor Windows 11, maar helaas blijf ik het probleem behouden.

[ Voor 22% gewijzigd door Montu op 28-11-2021 22:01 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
Update!

Het ligt aan de SSD.

Ik had ook nog een 970 Evo Plus liggen, en heb het eens daarop proberen te installeren.. en dat werkte gewoon!

Alleen nu heb ik dus een 970 Evo die kapot is? Dat kan ik me haast niet voorstellen omdat hij wel gewoon herkend wordt in Windows en hij gewoon bruikbaar is. Maar blijkbaar is er iets mis met de SSD waardoor hij niet een UEFI bootable kan worden??

Heeft het in dat geval misschien zin om de firmware er opnieuw op te flashes? Probleem is alleen dat ik dit geprobeerd heb maar dat ik dan de melding krijg dat er de nieuwste versie al op zit en het daardoor niet kan doen... Ik krijg geen optie om hem er opnieuw op te flashen.

Advies zou super zijn!

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Is er geen fabrikant software om diagnose te stellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montu
bierschuit schreef op maandag 29 november 2021 @ 18:10:
Is er geen fabrikant software om diagnose te stellen?
Het is gelukt hoor!

Jezuss niet gedacht dat dit een probleem
Zou zijn maar deze ssd werd in een
Vorig systeem als extra opslag gebruikt. Ik had hem wel geformatteerd, maar de groep waarin hij in zat in Windows moest blijkbaar ook helemaal verwijdert worden zodat de schijf helemaal leeg en ‘gereset’ is zegmaar. Ik denk iets te maken met een partitie die er dan nog op achterblijft ofzo. Het werkt nu iig.

PC Specs