Leuke speakers plus versterker/receiver

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonsieurHilbert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22-01 21:46
Ik zoek ?
goede luidsprekers en een goede versterker/receiver

Wat is je budget?
€ 2000 ongeveer, minder mag natuurlijk altijd 😉

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
[i] Ik ga een LG 65 C1 kopen. Even nog gedacht aan een G1 of Sony A90J, maar aangezien de C1 ook al prima is, wordt die het. Het geluid van de tv wil ik over de speakers laten lopen. Ook heb ik een Switch en een PlayStation 4. Deze wil ik er ook op aansluiten. Verder heb ik een Google Home en een Chromecast. De wens is om lekker vol geluid te hebben, met een niet te zware bass. Tenminste, eentje die gewoon lekker klinkt. Alles wil ik erop horen, muziek op Spotify, geluid van Netflix.
Ik heb nu een homecinemaset staan van Philips, maar die gaat dus weg. Ik weet niet of ik een versterker nodig heb of een receiver. De woonkamer is niet megagroot (9x5) en de wand waar de tv komt te hangen, is zo'n 2.60 meter breed en het tv-kastje dat ervoor staat is 1.80 meter breed. Dat kastje heeft in het midden een opening van 60 centimeter breed en een hoogte van zo'n 20 centimeter. Daar wil ik de versterker/receiver in plaatsen. Ik weet het niet of het verstandig is om daar bovenop de Next-mediabox van Ziggo te plaatsen. Het lijkt me fijn om in series het gevoel te hebben dat ik er live bij ben. Maar misschien volstaat het al met twee speakers. Ik wil er graag flink wat jaren mee doen/i]

Wat heb je zelf al gevonden?
Heb zelf het een en ander al opgezocht en ik kom uit op de B&W 603 S2 Anniversary Edition. Maar misschien volstaat de 606 S2 Anniversary Edition ook al wel. Qua versterkers vind ik het lastiger. Kwam de NAD C368 tegen, maar ook de Denon DRA-800H. Ik wil wel graag op de toekomst zijn voorbereid en niet over twee jaar iets anders moeten kopen, omdat dit al achterhaald is. Als ik met een receiver beter af ben, ga ik daarvoor.

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik hoop dat iemand mij goede tips en adviezen kan geven. Zoals gezegd heb ik nu nog een ouderwetse homecinemaset en (nog) niet veel verstand van en ervaring met versterkers/losse luidsprekers/receivers. Ook niet qua instellingen dus, het zou fijn zijn als dat een niet te ingewikkelde klus gaat worden.

Graag ontvang ik op korte termijn een reactie, zodat ik nog BF-prijzen kan krijgen in de winkel.

Alvast bedankt!

[ Voor 12% gewijzigd door MonsieurHilbert op 28-11-2021 22:15 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:57
Kijk bij de versterker vooral naar de mogelijkheden. Op de Denon kun je je consoles en Chromecast aansluiten, en dan je TV op de ARC kabel. Met de NAD zul je je consoles etc. op de TV moeten aansluiten, en deze dan met een optische kabel op de NAD aansluiten. De Denon heeft standaard al ondersteuning voor Internet radio, Spotify connect etc., bij de NAD moet er nog een losse Blu Connect module bijgekocht worden als je dat belangrijk vindt.

De Denon wint op grond van zijn features: https://tweakers.net/pricewatch/compare/1157159;1439368/

Voor de luidsprekers geldt: als je een hele grote kamer hebt neem dan de vloerstaanders, in een kleinere kamer komen boekenplank luidprekers vaak beter tot hun recht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:59
MonsieurHilbert schreef op zondag 28 november 2021 @ 20:55:

Wat heb je zelf al gevonden?
Heb zelf het een en ander al opgezocht en ik kom uit op de B&W 603 S2 Anniversary Edition. Maar misschien volstaat de 606 S2 Anniversary Edition ook al wel. Qua versterkers vind ik het lastiger. Kwam de NAD C368 tegen, maar ook de Denon DRA-800H. Ik wil wel graag op de toekomst zijn voorbereid en niet over twee jaar iets anders moeten kopen, omdat dit al achterhaald is. Als ik met een receiver beter af ben, ga ik daarvoor.

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik hoop dat iemand mij goede tips en adviezen kan geven. Zoals gezegd heb ik nu nog een ouderwetse homecinemaset en (nog) niet veel verstand van en ervaring met versterkers/losse luidsprekers/receivers. Ook niet qua instellingen dus, het zou fijn zijn als dat een niet te ingewikkelde klus gaat worden.

Graag ontvang ik op korte termijn een reactie, zodat ik nog BF-prijzen kan krijgen in de winkel.

Alvast bedankt!
Wat receiver betreft is de Denon de betere keuze idd (kijkend naar features).
Wat speakers betreft, kan ik enkel maar aanraden te gaan luisteren.
Wij weten namelijk niet welke klankkleur/klankbeeld jouw voorkeur heeft.

Toen ik enkele jaren geleden op zoek was naar nieuwe speakers, heb ik vele merken beluisterd waaronder ook B&W, Dali, KEF, Totem Acoustics, Focal, XTZ, Klipsch etc.
Wat ik merkte bij luisteren via dezelfde versterker is dat bijvb. B&W een hele mooie ronde klank geeft t.o.v. bijvb. Focal, XTZ of Klipsch die allen toch "neutraler/scherper klonken.
Mijn voorkeur is toen uiteindelijk naar Focal gegaan omdat deze naar mijn persoonlijke mening het best klonk voor zowel jazz, klassiek, pop als orchestrale muziek.
Niet dat B&W slecht klonk, verre van zelfs. Vooral bij jazz klonken de B&W's beter o.w.v. de warmere klank.
Maar bij klassieke en orchestrale muziek verkies ik zelf het neutralere boven de warmere klanken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:59
Ik zou lekker voor een AV receiver gaan ipv een stereo versterker. Kosten hetzelfde, maar dan heb je wel de mogelijkheid om nog eens te upgraden naar surround opstelling of een 3.0/3.1 opstelling. De Denon X1700H is een prima keuze.

9x5 meter is overigens een behoorlijk grote woonkamer. De wand waar de tv staat is met 2,6m breed wel bescheiden. Je zou daar nog wel 2 vloerstaanders kwijt kunnen.

Verder wat @wiemelen zegt. Ik heb ook een beetje dezelfde luisterervaring als wiemelen. B&W en KEF klinken veel ingetogener dan een Focal. Persoonlijk vond ik B&W (de CM9S2 toentertijd) en KEF R500 helemaal niks. Ik kwam voor Dali Opticon 6 en ging naar huis met de fors duurdere Focal Aria 926. Nog steeds erg blij mee.
Klipsch lekker links laten liggen.

Een receiver kost je € 650. Dan heb je € 1.350 voor een paar speakers. Veel geld, maar niet super veel voor 2 knappe vloerstaanders. Wat koop je daar voor?
- Monitor Audio Silver 200 ( €1.500 per paar.
- Focal Chora 826 (€ 1.398 per paar)
- Dali Opticon 6 ( € 1.098 per paar)
- Triangle Esprit antal ez (€ 1.098 per paar). Die is wel echt dik in de aanbieding bij Stassen. Dat vond ik echt een lekker klinkende speaker, maar die was toen duurder dan de Focal Aria 926. De Aria 926 is momenteel ook scherp geprijsd bij Stassen voor € 1.618 per paar.

[ Voor 29% gewijzigd door Hulleman op 29-11-2021 14:38 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:28

FeaR

In GoT we trust

MonsieurHilbert schreef op zondag 28 november 2021 @ 20:55:
Mogelijk had je het topic dan eerder moeten openen? Ik vind een dergelijk verzoek eigenlijk niet kunnen.

Ontopic:
Als je eis "Ik wil wel graag op de toekomst zijn voorbereid en niet over twee jaar iets anders moeten kopen" is dan zou ik niets met HDMI kopen of er geen waarde aan hechten. Die standaard verandert nogal snel. Sterker, de genoemde Denon loopt nu al achter met HDMI 2.0 (waar we al op HDMI 2.1 zitten) en met HDMI ARC (waar de opvolger HDMI eARC er al is).

Je huidige bronnen zullen hier geen last van ondervinden. Al zou je in de toekomst upgraden naar een console die 4K op 120 Hz aan kan kan je nog steeds deze bronnen op de TV aansluiten en met HDMI ARC terug naar de receiver. Zolang je het bij 2.0 houdt kom je daarmee weg. Met de genoemde Denon kan je niets anders dan het bij 2.0 houden dus de niet mogelijkheid om naar surround te gaan houdt die receiver redelijk up to date. Zet je echter een surround receiver neer dan kan je tegen beperkingen aan gaan lopen. Lang verhaal kort: ben je honderd procent zeker om het bij 2.0 of 2.1 te houden?

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonsieurHilbert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22-01 21:46
FeaR schreef op maandag 29 november 2021 @ 17:37:
[...]

Mogelijk had je het topic dan eerder moeten openen? Ik vind een dergelijk verzoek eigenlijk niet kunnen.

Ontopic:
Als je eis "Ik wil wel graag op de toekomst zijn voorbereid en niet over twee jaar iets anders moeten kopen" is dan zou ik niets met HDMI kopen of er geen waarde aan hechten. Die standaard verandert nogal snel. Sterker, de genoemde Denon loopt nu al achter met HDMI 2.0 (waar we al op HDMI 2.1 zitten) en met HDMI ARC (waar de opvolger HDMI eARC er al is).

Je huidige bronnen zullen hier geen last van ondervinden. Al zou je in de toekomst upgraden naar een console die 4K op 120 Hz aan kan kan je nog steeds deze bronnen op de TV aansluiten en met HDMI ARC terug naar de receiver. Zolang je het bij 2.0 houdt kom je daarmee weg. Met de genoemde Denon kan je niets anders dan het bij 2.0 houden dus de niet mogelijkheid om naar surround te gaan houdt die receiver redelijk up to date. Zet je echter een surround receiver neer dan kan je tegen beperkingen aan gaan lopen. Lang verhaal kort: ben je honderd procent zeker om het bij 2.0 of 2.1 te houden?
Klopt, daar heb je gelijk in. Excusez-moi! Bedoel je de Denon die ik zelf noem of die @Hulleman aanraadt? Die laatste lijkt me wel wat, maar dan past ie weer niet in het kastje als ik de antennes plaats. Maar volgens de winkel heb ik die antennes niet nodig, evenals DAB niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-10 22:32
De antennes kan je inderdaad ingeklapt laten als je de receiver bedraad aansluit op je netwerk (utp). Gezien de geringe ruimte aan de bovenkant in het vak is het wel verstandig om een fan te plaatsen voor wat luchtstroom. Hier een soortgelijke situatie met een X2400.

[ Voor 49% gewijzigd door Millert op 29-11-2021 19:33 ]

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:59
MonsieurHilbert schreef op maandag 29 november 2021 @ 17:58:
[...]
Klopt, daar heb je gelijk in. Excusez-moi! Bedoel je de Denon die ik zelf noem of die @Hulleman aanraadt? Die laatste lijkt me wel wat, maar dan past ie weer niet in het kastje als ik de antennes plaats. Maar volgens de winkel heb ik die antennes niet nodig, evenals DAB niet.
De denon die ik aanraad heeft HDMI 2.1. De Denon AVR660H ook. Dat is een 5.2 receiver en weer een stukje goedkoper dan de X1700H (7.2 receiver). Als je nooit meer dan 5.1 gaat is dat een prima optie.

Die antennes ingeklapt laten. Heb ik op mijn Marantz ook. Wifi werkt dan ook nog prima.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:00

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Bekijk dit lijstje eens voor je keuze voor een receiver
Jorgen in "Keuze tussen receivers"

Focal vind ik ook het fijnste klinken

Your Friendly Neighborhood Moderator