Ditec E2 Electrische poort aansturen met een Shelly (2.5)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

denonman1

Topicstarter
Hi,

Sinds 2 weken bezitter van 2 Shelly 2.5 voor een rolluik en een zonnescherm.
Dit werkt meer dan perfect, incl de integratie met Home Assistant.

Nu heb ik een electriche poort van het merk Ditec, type E2.
Ik heb (als test) een Shelly 2.5 aangesloten op de 24v voeding op dit blok: Werkt prima, de Shelly is benaderbaar via m'n netwerk en ik hoor m klikken.

Probleem is: Ik heb één van de poorten van de Shelly aangesloten op de 1 en 5 contacten van de Ditec waarvan de handleiding zegt ( https://www.ditecnederlan...7/Handleiding-E2-2010.pdf ) dat dit voor step open/dicht is. Helaas gebeurt er niets en ik heb het idee dat ik heel dichtbij ben, maar ergens iets mis. Ik weet ook niet of de Shelly wel een 'puls' kan afgeven en of er niet nog iets nodig is (Ben niet zo'n techneut, weet niet precies wat een 'puls' is?)

Poort hoeft alleen maar open en dicht te kunnen, voor de rest niets (dus op 1 en 5 aansluiten zou dan voldoende moeten zijn)

Nu zou een Shelly 2.5 ook rechtstreeks op de motoren (ik heb een dubbele poort, dus 2 motoren), maar dan ben ik helemaal lost hoe het zou moeten met XYZ en UWV, maar als iemand een aansluitschema heeft, dan zou ik dit best willen proberen. (zo lang ik ook nog maar met de normale afstandsbediening de poort kan bedienen)

Help is appreciated!

Beste antwoord (via denonman1 op 09-12-2021 16:51)

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:04

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@denonman1 heb je een tekening van hoe je het hebt aangesloten? En welke contacten je op de Shelly gebruikt hebt?

Ik vermoed namelijk dat je nu 1 en 5 hebt aangesloten op 01 en 02 van de Shelly, klopt dat?

Wat ik namelijk van de handleiding begrijp is wanneer je contact 1 en 5 kortsluit (dat hoeft maar heel kort) je poort dan open gaat (of afhankelijk van je DIP switches er wat anders gebeurd) Je kan dit simpelweg testen door een kortsluiting te maken tussen contact 1 en 5. Kan je eens kijken wat er dan gebeurd?

Aangezien de Shelly 2.5 geen losse contacten kan schakelen, verwacht ik dat je de Shelly1 moet hebben. Die kan dat namelijk wel. Eventueel kan je nog proberen om je Shelly2.5 pin 01 aan te sluiten op pin 5 van je print en dan te schakelen. Maar zoals gezegd, ik verwacht dat je de Shelly 1 nodig gaat hebben.

Met de Shelly1 kan je hem het volgende aansluiten namelijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8tzBV2jjRjo___RhWZqFYjp-P_w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/cdLjEtXG1lMs0OGUT2DuOaLp.png?f=user_large

Shelly 0 -> Pin 1
Shelly 1 -> Pin 5
Nu zou een Shelly 2.5 ook rechtstreeks op de motoren (ik heb een dubbele poort, dus 2 motoren), maar dan ben ik helemaal lost hoe het zou moeten met XYZ en UWV, maar als iemand een aansluitschema heeft, dan zou ik dit best willen proberen. (zo lang ik ook nog maar met de normale afstandsbediening de poort kan bedienen)
Je kan hem waarschijnlijk ook direct aan je motoren hangen, maar je zal dan je originele afstandsbediening niet meer kunnen gebruiken.

[ Voor 17% gewijzigd door rens-br op 30-11-2021 13:27 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

denonman1

Topicstarter
Niemand?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:04

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@denonman1 heb je een tekening van hoe je het hebt aangesloten? En welke contacten je op de Shelly gebruikt hebt?

Ik vermoed namelijk dat je nu 1 en 5 hebt aangesloten op 01 en 02 van de Shelly, klopt dat?

Wat ik namelijk van de handleiding begrijp is wanneer je contact 1 en 5 kortsluit (dat hoeft maar heel kort) je poort dan open gaat (of afhankelijk van je DIP switches er wat anders gebeurd) Je kan dit simpelweg testen door een kortsluiting te maken tussen contact 1 en 5. Kan je eens kijken wat er dan gebeurd?

Aangezien de Shelly 2.5 geen losse contacten kan schakelen, verwacht ik dat je de Shelly1 moet hebben. Die kan dat namelijk wel. Eventueel kan je nog proberen om je Shelly2.5 pin 01 aan te sluiten op pin 5 van je print en dan te schakelen. Maar zoals gezegd, ik verwacht dat je de Shelly 1 nodig gaat hebben.

Met de Shelly1 kan je hem het volgende aansluiten namelijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8tzBV2jjRjo___RhWZqFYjp-P_w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/cdLjEtXG1lMs0OGUT2DuOaLp.png?f=user_large

Shelly 0 -> Pin 1
Shelly 1 -> Pin 5
Je kan hem waarschijnlijk ook direct aan je motoren hangen, maar je zal dan je originele afstandsbediening niet meer kunnen gebruiken.

[ Voor 17% gewijzigd door rens-br op 30-11-2021 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

denonman1

Topicstarter
Ik heb m nu aangesloten op alleen de 01 poort meen ik aangezien de voeding al doorgelust was...
Maar is alweer een week geleden en ik ga vanmiddag nog s een poging wagen, te beginnen met de tip om 1 en 5 kort te sluiten om te zien of de poort dan dichtgaat. Als dat al niet gebeurd heeft de rest weinig zin.

Als dat wel werkt bestel ik een Shelly 1, s kijken of dat werkt, de 2.5 heb ik toch nodig voor m'n zonnescherm
Ik post hier de bevindingen.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 27-06 14:40
Ik scroll op m'n telefoon even snel door de handleiding heen en zie dat je ook iets met dip-switches kunt instellen, heb je dat gedaan?

Anders zou kortsluiten ook moeten werken, als dat goed gaat kun je er een shelly tussen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

denonman1

Topicstarter
De dipswitches zorgen voor tijdsduur van open staan en automatisch sluiten e.d. maar ik zal ook daar nog s even goed naar kijken als kortsluiten niet werkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

denonman1

Topicstarter
Met kortsluiten 1 & 5 gaat de poort open...

Heb inmiddels een Shelly 1plus besteld. Als ie binnen is ga ik 'm eraan knutselen. Ik heb er goeie hoop op dat dit gaat werken en meld het tzt

Voor nu bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 10:41
Afbeeldingslocatie: https://smarthomeblog.net/wp-content/uploads/Images/post/shelly-2-5-review/word-image-1.png

Zoals het rechter plaatje laat zien schakelt de Shelly wanneer met DC gevoed de beide contacten naar de -, en ik vermoed dat de controller van jou poort naar de +(klem 1) geschakeld moet worden.
Dit kun je eventueel oplossen met een los interface relais, of inderdaad een Shelly 1plus, dat zal ook werken.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:57
denonman1 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 15:43:
Met kortsluiten 1 & 5 gaat de poort open...

Heb inmiddels een Shelly 1plus besteld. Als ie binnen is ga ik 'm eraan knutselen. Ik heb er goeie hoop op dat dit gaat werken en meld het tzt

Voor nu bedankt!
Je Shelly 2.5 werkt inderdaad niet, je hebt een Shelly1 nodig want die heeft 'dry contacts'.

Dat houdt dus in, dat de I/O los staan van het 220V circuit. Je wilt namelijk geen stroom zetten op pin 1 en 5 van je poort, maar ze gewoon met elkaar verbinden (kortstondig, zoals een paperclip in poort 1 en 5 doen voor een seconde en er dan weer uit).

Je instellingen in je Shelly1 zullen als volgt moeten zijn:
- Button Type Detached (tenzij je een fysieke knop op de Shelly gaat zetten, maargoed anders is dit niet zo belangrijk)
- Een timer die Auto Off doet na bijv. 1 sec.

En geen 220V doorschakelen op de input van de Shelly, want hij moet dus geen 220V geven naar je poort.

Dit heb ik hier ook zo werkend op een elektrische poort, zij het een totaal ander merk.
Ik heb er overigens 2 Shelly1's in zitten: 1x Shelly1 die de pinnen voor 1 poortdeur bedienen, en 1x Shelly1 die de gehele poort (2 deuren) bedient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

denonman1

Topicstarter
Heren: Top! bedankt.

Als de shelly 1 binnen is ga ik het erop knutselen, moet gaan werken op deze manier.

Ik meld het resultaat!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

denonman1

Topicstarter
Shelly1 is binnen.

In de meterkast zat een doosje met daarin de 12v aansluitingen naar de poort (en naar de intercom in de hal)
Met deze intercom kan ik de poort openmaken, dus ik dacht: Dan moet ik daar ook ergens de Shelly kwijt kunnen... en jawel: In dit doosje zat 12v voeding en de schakeldraaden. De Shelly eraan gehangen en ik was binnen 2 minuten up and running.
Kortom: dit werkt!

Meteen in HA een zone aangemaakt waarbij ik bij binnenkomst in de zone de poort automatisch open laat gaan, iets wat ik al heel lang wil.. Niet meer wachten...

Idereen bedankt voor de replies. En fijne feestdagen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koobmo
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 10-11-2023
Goedemiddag. Deze discussie is al ruim verjaard, maar toch even een bijkomende vraag. Ik heb zelf een vergelijkbare situatie (Ditec LCU40H en Shelly 1). Ik heb de Shelly in de module verwerkt. Poort werkt prima door kortsluiten van 1 en 5. Ik heb echter momenteel geen reed switch op de poort zitten en zou graag weten of de poort open of dicht is. Een reed switch plaatsen en ook aan de Shelly hangen kán uiteraard, maar in principe "weet" de Ditec module toch ook de status. Misschien wil ik het té mooi oplossen, maar kan ik op de één of andere manier de Shelly 1 bijkomend schakelen aan de module zodat ik de status open/dicht kan uitlezen?
Pagina: 1