Ruis op Tv, tijdens downloaden op PC

Pagina: 1
Acties:
  • 1.201 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demoica96
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 26-05 20:32
Goedendag, ik heb nu Trined glasvezel en Trined interactieve TV, helaas nu tijdens het downloaden van updates voor games op de PC, valt het beeld van de TV weg of komt er ruis op het beeld. Heeft iemand hier ook last van of een oplossing om dit probleem op te lossen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
ontvanger die gebruikt wordt is een standaard ontvanger van Trined een mz-101

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De PC op zijn eigen port gezet en hetzelfde met de ontvanger

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Zoiets heb ik in het verleden ook met Tweak gehad. Modem uit, 1 min wachten. Weer aan probleem was toen weg. QoS was omzeep.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:41
Hoe is het aangesloten? Direct of losse switches ertussen?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demoica96
laurens0619 schreef op zondag 28 november 2021 @ 19:27:
Hoe is het aangesloten? Direct of losse switches ertussen?
Ontvanger van de TV loopt direct, PC loopt vanaf direct naar een unmanaged switch, heb ook al geprobeert om de PC direct te doen maar geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demoica96
RobbyTown schreef op zondag 28 november 2021 @ 19:24:
Zoiets heb ik in het verleden ook met Tweak gehad. Modem uit, 1 min wachten. Weer aan probleem was toen weg. QoS was omzeep.
Heb ik geprobeert maar helaas was er geen verandering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

demoica96 schreef op zondag 28 november 2021 @ 19:38:
[...]

Heb ik geprobeert maar helaas was er geen verandering.
Ai jammer.

Zit je niet toevallig in deze 'probleem' gebieden
https://www.trined.nl/klantenservice/meldingen/

Bij Trined staat nogal wat open...

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demoica96
RobbyTown schreef op zondag 28 november 2021 @ 20:04:
[...]

Ai jammer.

Zit je niet toevallig in deze 'probleem' gebieden
https://www.trined.nl/klantenservice/meldingen/

Bij Trined staat nogal wat open...
Nee, gekeken maar geen meldingen voor mijn gebied, als ik bel met Trined over dit probleem geven hun ook aan dat ze niks kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:48
Klinkt bijna alsof er ergens waar je TV en internet signaal over loopt een kapotte filter zit die bij internet gebruik lekt naar frequenties buiten het daarvoor bedoelde spectrum waar het TV signaal zit.

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ben niet direct bekend met TV-oplossing van TriNed, maar volgens lijkt het om DVB-C te gaan al wordt er ook over IPTV gesproken.

In beide gevallen klink "ruis" mij vreemd in de oren. Ruis is namelijk typisch iets wat je bij problemen bij analoge (VHF/UHF) signaaloverdracht hebt. BIj digitale overdracht (MPEG over DVB of IP) verwacht je eerder blokkerig of haperend beeld te zien.

Kun je misschien verduidelijken:
- welke apparatuur je hebt voor TV en hoe TV aangesloten is aan glasvezel (welke kabels en kastjes tussen NTU en TV)?
- exact wat je ziet.

Ter verdudelijking, ruis bij analoog vs blokken bij digitaal:
Afbeeldingslocatie: https://i0.wp.com/play.fallows.ca/wp/wp-content/uploads/sites/4/2015/08/TVI-Examples.jpg

Welk van deze plaatjes lijkt op wat jij ziet?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-09 23:56

M2M

medicijnman

Zo te horen gaat het TV signaal ook over de internet kabel. Het zal dan een Quality of Service probleem zijn. Wellicht is het handiger om een downloadlimiet in te stellen op de PC of in de router? 15Mbit/s vrijhouden voor de TV?

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

M2M schreef op maandag 29 november 2021 @ 10:26:
Zo te horen gaat het TV signaal ook over de internet kabel. Het zal dan een Quality of Service probleem zijn. Wellicht is het handiger om een downloadlimiet in te stellen op de PC of in de router? 15Mbit/s vrijhouden voor de TV?
Als het DVB-C is, dan is het probleem alvast geen QoS-gelegenheid aangezien dat apart gemoduleerd wordt op de vezel en dus niet capaciteit deelt met internetverkeer. In dat geval gaat het om een stoorbron op de gebruikte frequenties (meestal ergens 116-868MHz, maar exact waar kan per operator verschillen) in combinatie met slechte coaxbekabeling.

Totaal ander probleem en oplossingsrichting dus - vandaar dat we van TS uitsluitsel moeten krijgen over wat voor TV het hier eigenlijk betreft.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:45
@dion_b Alhoewel Trined in veel gebieden wel coax over glas aanbiedt is de gebruikte MZ-101 een interactieve ontvanger met DVB-S en IPTV. In de handleiding van Trined wordt met geen woord gerept over de F-connector op dat ding.

Lijkt me dus vooral een capaciteitsprobleem te zijn omdat QoS z'n werk niet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

_JGC_ schreef op maandag 29 november 2021 @ 11:05:
@dion_b Alhoewel Trined in veel gebieden wel coax over glas aanbiedt is de gebruikte MZ-101 een interactieve ontvanger met DVB-S en IPTV. In de handleiding van Trined wordt met geen woord gerept over de F-connector op dat ding.

Lijkt me dus vooral een capaciteitsprobleem te zijn omdat QoS z'n werk niet doet.
Goed, maar dan verwacht ik zeker geen ruis, hooguit blocking/haperingen. Dus ergens zit er een gat tussen beschrijving en werkelijke situatie. Laten we verduidelijking afwachten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:47
Volgens mij is een MZ-101 een HD ontvanger die het iptv signaal van je netwerk (RJ 45) omzet in een hdmi signaal dat naar de tv gaat.

Storing kan alleen opgepikt worden via een slechte HDMI kabel of directe instraling op dat MZ-101 kastje.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demoica96
dion_b schreef op maandag 29 november 2021 @ 10:19:
Ben niet direct bekend met TV-oplossing van TriNed, maar volgens lijkt het om DVB-C te gaan al wordt er ook over IPTV gesproken.

In beide gevallen klink "ruis" mij vreemd in de oren. Ruis is namelijk typisch iets wat je bij problemen bij analoge (VHF/UHF) signaaloverdracht hebt. BIj digitale overdracht (MPEG over DVB of IP) verwacht je eerder blokkerig of haperend beeld te zien.

Kun je misschien verduidelijken:
- welke apparatuur je hebt voor TV en hoe TV aangesloten is aan glasvezel (welke kabels en kastjes tussen NTU en TV)?
- exact wat je ziet.

Ter verdudelijking, ruis bij analoog vs blokken bij digitaal:
[Afbeelding]

Welk van deze plaatjes lijkt op wat jij ziet?
Het ziet er inderdaad uit zoals het 2de plaatje met de blokjes, de TV is een oudere Samsung weet niet zeker het model, en de mediabox is een mz-101 en die loopt via een cat6 kabel rechtstreeks naar de FritzBox van Trined. Er loopt een kabel van de FritzBox naar een TP-Link LS105G - Switch en vanaf die gaat er een kabel naar me PC.

De blokjes gebeuren niet echt tijdens normaal internet gebruik zoals netflix of youtube, echt alleen als er een grote update gedaan wordt voor een spel of wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-09 23:56

M2M

medicijnman

dion_b schreef op maandag 29 november 2021 @ 11:16:
[...]

Goed, maar dan verwacht ik zeker geen ruis, hooguit blocking/haperingen. Dus ergens zit er een gat tussen beschrijving en werkelijke situatie. Laten we verduidelijking afwachten.
Inderdaad, alles wat ik kon vinden over het aansluiten van de TV ontvangen was "steek de netwerkstekker erin". Wellicht was mijn aanname te snel :)

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Beste manier om te testen is TV aanzetten en een speedtest doen.
Dat is de maximale belasting van je internet verbinding.
Maar zoals @dion_b al zei, zou dat geen invloed mogen hebben, omdat de iptv data buiten je netwerkcapaciteit gehouden wordt door je provider.

Ik zou toch ook maar eens kijken of die hdmi kabel naar je TV niet langs de netwerkwerk kabel ligt of zelfs langs de voeding kabel van die MZ-101.
Hdmi is nogal gevoelig voor oppikken van storing zeker als het een slechte kabel is.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Als ik in het trined topic spiek dan gaat die bandbreedte verdeling wel vaker mis.
Misschien daar even vragen? Deze tip zou je al kunnen proberen (als je een fritzbox hebt)

Neles7 in "[Trined Glasvezel] Ervaringen & Discussie"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ben(V) schreef op maandag 29 november 2021 @ 13:41:
[...]

Maar zoals @dion_b al zei, zou dat geen invloed mogen hebben, omdat de iptv data buiten je netwerkcapaciteit gehouden wordt door je provider.
Hoho, dat was met de aanname dat het RFoG was met DVB-C (wat geen gekke aanname is gezien site vol verwijzingen naar DVB-C staat), als het blijkbaar via DVB-C-capable receiver toch geheel IP is, kan het alsnog in elkaars vaarwater komen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ik ken Trined niet, maar bij Tmobile krijg je dit als je de verkeerde poort op het "oude" modem gebruikt en bij KPN krijg je dit bij unmanaged switches en IGMP snooping.
Kun je vele over vindne met de search.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Nu online
Sommige game updates werken met torrent om een update te verspreiden, daardoor wordt de server met de update minder belast.

Het nadeel is dat je eigen internet verbinding dan wel op 100% up en download staat met veel verbindingen open. Hierdoor houd je dus te weinig over voor de tv. De enige oplossing is dan de updates downloaden op het moment dat je geen internet/tv nodig hebt.

Ik zeg niet dat dit het probleem is, maar dit kan wel het probleem zijn.

QoS instellen werkt hierbij ook.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
dion_b schreef op maandag 29 november 2021 @ 14:12:
[...]

Hoho, dat was met de aanname dat het RFoG was met DVB-C (wat geen gekke aanname is gezien site vol verwijzingen naar DVB-C staat), als het blijkbaar via DVB-C-capable receiver toch geheel IP is, kan het alsnog in elkaars vaarwater komen.
Technisch kan dat wel zijn, maar een provider moet natuurlijk voldoende bandbreedte beschikbaar stellen voor het iptv signaal en de gebruikte internet bandbreedte mag daar geen invloed op hebben.
Je hebt tenslotte gewoon een contract dat de provider beiden moet leveren en alleen de internet bandbreedte is gelimiteerd door een "fair use policy", maar het iptv signaal niet.

Zeker bij een glasvezel verbinding mag dit dus nooit een probleem zijn.
Is dat wel het geval dan moet die provider het oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
dit verschilt per provider. Bij kpn is het iig wel zo, bij trined kan ik er niets over vinden, alleen dit
KPN
Het aantal aangesloten apparaten: Bij gewoon surf- of kijkgedrag kunt u thuis gemakkelijk met meerdere mensen tegelijk internetten of TV kijken. Maar als u grote bestanden downloadt en tegelijk televisie kijkt of andere online videofilmpjes, is het mogelijk dat uw internetsnelheid slechter wordt. Dit komt omdat een van deze activiteiten dan alle snelheid (dit noemen we bandbreedte) gebruikt waardoor er minder overblijft voor de andere activiteiten. Dit kan vooral gebeuren bij abonnementen van 8 Mb/s tot 20 Mb/s.

Als uw computer updates binnenhaalt, legt dit ook tijdelijk beslag op uw beschikbare bandbreedte. Windows-programmatuur zoekt regelmatig automatisch naar nieuwe updates en haalt deze binnen via het internet.

Naast het gebruik van meerdere computers of iPads, heeft Interactieve Televisie ook invloed op uw internetsnelheid. Interactieve TV en Bellen hebben altijd voorrang op het overige internetverkeer, zoals downloads.

De snelheid en de kwaliteit van de internetverbinding zijn belangrijk voor KPN. We proberen dan ook de gevraagde bandbreedte van TV zo min mogelijk ten koste te laten gaan van de snelheid die de klant afneemt. Dit doen we door, indien mogelijk, de snelheid van uw internetverbinding altijd op de maximaal haalbare technische bandbreedte te zetten tijdens het TV kijken. Dit maximum is voornamelijk afhankelijk van de afstand van uw huis tot de wijkcentrale.

Als u alleen internet heeft, dan zorgen wij ervoor dat u gewoon de snelheid krijgt die past bij uw pakket. De bandbreedte die TV nodig heeft gaat zoveel mogelijk ten koste van de bandbreedte die u over heeft tussen uw maximaal haalbare technische snelheid en de snelheid die past bij uw pakket. Pas als er te weinig snelheid over is, gaat de bandbreedte van televisie ten koste van de bandbreedte van internet en kunt u dus een lagere internetsnelheid ervaren dan u gewend bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Als er in het contract niet expliciet bijstaat dat je iptv signaal soms niet voldoende bandbreedte kan hebben en dat je daarmee akkoord gaat, moeten ze gewoon ervoor zorgen dat die bandbreedte er is.

En als dat er wel instaat zou ik het meteen opzeggen, dat is net zoiets als een bierflesje kopen waarop staat dat het voor kan komen dat hij maar half vol is.

Zoals ik al zei, alleen bij de internet bandbreedte is een "fair use policy" toegestaan bij iptv moeten ze gewoon leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimitri5601
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 27-05-2022
Ik heb ruis in het geluid van mijn tv door de wind hoe komt dag ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23-09 17:15
Dimitri5601 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 18:03:
Ik heb ruis in het geluid van mijn tv door de wind hoe komt dag ?
Omdat de wind waait en je huis niet goed geïsoleerd is :+
Even serieus: waarom stel je een vraag over je eigen situatie in een oud draadje?
En hoe verwacht je dat iemand hier met een dergelijk karige omschrijving ook maar iets zinnigs kan zeggen?

Maak even een nieuwe thread aan met een goede omschrijving van wat het probleem is, hoe je situatie/setup er uit ziet en wat je zelf al geprobeerd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-09 14:48
Waar gaat dit over? ruis door de wind in een topic van een half jaar oud?
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.