Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-11 15:39
Op de fotos zie je een deel van mijn groepenkast in de meterkast.
Helemaal links op de foto zie je de hoofdschakelaar. Daarboven (niet op de foto) zit een stoppenkast met diverse groepen voor het grootste deel van het huis. Dat is wat oud (mid jaren 80) maar werkt probleemloos.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pS2Ay4NpbkNtEmiUfZvfVNSOL9g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e4mEZaajVFOcGiJ9gNNdwdZA.jpg?f=fotoalbum_large

Maar mijn vraag gaat over het modernere deel aan de rechterkant, dat in 2010 is aangelegd door een elektricien.

Daarin zit van links naar rechts:
1) de eerste groep (Siemens, schakelaar bestaat uit 2 delen) gaat naar oven en koelkast in keuken.
2 en 3) de twee aardlekautomaten (met groen/oranje/blauw) daarnaast leiden enkel naar de wandcontactdozen er vlak onder in de meterkast.
4) rechts een installatieautomaat (grijze schakelaar) t.b.v. mijn zonnepanelen (2016)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZJ0XbiwBxu4leYw3ThLwHFoP2bQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v6MapqwtiRuge5swQIOV7T9n.jpg?f=fotoalbum_large

Het is als volgt aangelegd:
- de twee aardlekautomaten in het midden zijn aan de onderkant onderling verbonden met 2x een stuk metaal, zowel qua fase als nul.
- de bruine draad vanaf de hoofdschakelaar komt bij module nr 2.
- de blauwe draad vanaf de hoofdschakelaar komt uit bij module nr 3.
- module 1 (keuken) fasedraad komt vanaf onderkant module 3, nuldraad loopt naar onderkant module 2
- module 4 (zonnepanelen) fasedraad komt vanaf onderkant module 3, nuldraad loopt naar onderkant module 2
- (draden naar apparaten/wcds uiteraard vanaf bovenkant van de modules)

Is dit gangbaar?

Nou is het probleem dat soms als mijn oven aan staat (module 1), de twee aardlekschakelaars op modules 2 en 3 er tegelijk samen uitklappen. Lang niet altijd overigens. Echter, in dat geval blijft de zwarte schakelaar (die overigens uit twee delen bestaat, waarom?) van module 1 (waar de oven op zit) meestal gewoon actief en blijft mijn oven het dus ook gewoon doen.

En vervelender, mijn switch en NAS hangen aan de stopcontacten van module 2 en 3, dus die vallen dan uit.
Ik zat er dus over te denken om die stopcontacten daar weg te halen (een ervan is sowieso overbodig) en aan een andere groep te hangen (een groep in het oudere deel van de stoppenkast heeft al een extra lasdoos waar ik hem aan kan hangen).

Maar nu ik zie hoe dit is aangelegd en ik de reden daarvan niet begrijp, ben ik terughoudend om hieraan te gaan zitten. Mijn eerste gedachte was namelijk om simpelweg module 2 of 3 weg te halen, samen met de daarbij horende wcd.

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13:30
e dit is een zooitje. en als je me niet gelooft vraag het maar aan een van de huiselektriciens op tweakers.

normaal zijn er van die verdeelblokjes voor onderin een meterkast. waar zijn deze ? (er niet)
het kan geen kwaad om in dit geval overnieuw te beginnen. al dan niet door een prof.
ik weet niet of je de skils in huis hebt. ik vindt het lastig om dat te moeten beoordelen.
ik snap dat je er niet uit komt. de logica in de kast ontbreekt. ik denk dat je het beste
zelf even kan beslissen of je dit zelf aan wilt pakken of gewoon wil laten doen door een prof.

links zou ik vervangen voor een combi aardlek. want volgens mij heeft links geen aardlek.
onderzijde zou ik voorzien van de juiste blokjes/kroonsteentjes etc.
de aansluiting van uit de hoofd schakelaar naar de verdeelblokjes moet 6 mm2 zijn. voorschriften.

maar wat er allemaal voor moet volgens de nen 1010 regels weet ik niet.
normaal plaatsen we gewoon een standaard meterkastje waar alles al inzit.
dus hoofdschakalaar aardlek schakelaars en 16 ampere automaten.
(ik ben eigenlijk ook geen elektricien maar een loodgieter.)

het kan ook geen kwaad om even de hoofdschakelaar te bekijken.
ik vermoed dat men daar ook heeft lopen rommelen als ik dit zo zie.

en het bijplaatsen van een kastje mag niet meer. je moet de hele kast vervangen.
maar in 2010 mocht dat nog wel. dus ja je mag het nog repareren.
maar eigenlijk moet je de hele meterkast vervangen.
heb je op de andere groepen wel aardlek schakelaars zitten ?

[ Voor 4% gewijzigd door miciel op 28-11-2021 21:36 ]

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-11 21:06
Is dat 2e kastje echt in 2010 aangelegd?
We zijn namelijk in 1989 van 220 naar 230V gegaan. En die alamats hebben nog 220V markering.

Module 1 is geen aardlek. Dus als jouw oven een aardlek heeft dan reageert die groep niet. Dat er wel andere aardlekschakelaars uit springen geeft aan dat er iets niet goed is. En je oven is nu dan ook onveilig. Ik vermoed dat je aarding ook niet in orde is, anders trippen er geen 2 aardlekken tegelijk.

Verder is het aan de onderkant van module 2 en 3 niet goed aangesloten. Het lijkt wel of die 2e ader daar gewoon tussen is geklemd. Die zit volgens mij niet vast met de schroef. Groot risico op brand. Als die ader een beetje los komt krijg je een enorme overgangsweerstand en vliegt je meterkast in brand zonder dat er ooit een automaat tript. Pas als je meterkast is gesmolten.

Tijd om op zoek te gaan naar een goede elektricien voor een nieuwe meterkast. Of een goede brandmelder.

TheS4ndm4n#1919

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:24
Ik vind vooral de nul richting de alamat van de zonnepanelen eng zitten.
Die adereindhuls zit max voor de helft geklemd onder het schroefje :X

• DeadMetal
Dank voor de reacties. Klinkt inderdaad alsof het geheel aan vervanging toe is.

Ja dat nieuwe deel komt zeker weten uit 2010, toen is de nieuwe keuken geplaatst door de vorige huiseigenaar. Overigens is er toen ook nog (ook buiten de foto) een deel met 3 ouderwetse stoppen erbij gezet voor de keramische kookplaat op krachtstroom. Door diezelfde elektricien. Maar dat zit dus niet op dit 'moderne' deel waar ik het nu specifiek over heb.

Die module 1 springt er 1x per jaar ook uit overigens, hoe werkt dat dan precies? Een of beide zwarte delen klappen om. Maar als mijn NAS uitvalt, en ik zie dat modules 2 en (meestal) 3 omgeklapt zijn, zo'n 1 a 2x per maand, dan staat bijna altijd de oven net aan. Hoewel ik dus niet 100% zekerheid heb dat het gerelateerd is.
We gebruiken de oven ook zat vaak zonder problemen.

Zal kijken of ik bij daglicht nog een wat meer close-up foto kan maken, en een van de totale installatie.

Voor de oven heb ik bij plaatsing in 2014 de stekker eraf moeten knippen, anders kon de kabel onmogelijk ergens achterlangs in het meubel om hij het stopcontact bij de grond te komen. Daarna nieuwe stekker eraan gezet. Ik zal die binnenkort nog eens dubbelchecken.

/edit: wat ik nu even gedaan heb, is geen apparaten (NAS/switch) meer aangesloten op de wcd van module 3. Beide apparaten in nu op de wcd van module 2. Eens kijken of het een verschil maakt met wat wanneer eruit springt. Ik kan ze ook nog eens beiden op module 3 zetten.

[ Voor 30% gewijzigd door DeadMetal op 28-11-2021 22:10 ]

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13:30
DeadMetal schreef op zondag 28 november 2021 @ 22:00:
Dank voor de reacties. Klinkt inderdaad alsof het geheel aan vervanging toe is.

Ja dat nieuwe deel komt zeker weten uit 2010, toen is de nieuwe keuken geplaatst door de vorige huiseigenaar. Overigens is er toen ook nog (ook buiten de foto) een deel met 3 ouderwetse stoppen erbij gezet voor de keramische kookplaat op krachtstroom. Door diezelfde elektricien.

Die module 1 is er ook wel eens uitgesprongen overigens, hoe werkt dat dan precies? Zal kijken of ik bij daglicht nog een wat meer close-up foto kan maken, en een van de totale installatie.

Voor de oven heb ik bij plaatsing in 2014 de stekker eraf moeten knippen, anders kon de kabel onmogelijk ergens achterlangs in het meubel om hij het stopcontact bij de grond te komen. Daarna nieuwe stekker eraan gezet. Ik zal die binnenkort nog eens dubbelchecken.
dus je hebt 3 draaistoppen met een 3 fase aardlek ervoor of gewoon zonder aardlek ?

module 1 is nu gewoon een automaat. welke alleen uitschakelt bij kortsluiting of overbelasting.
maar als er stroom weglekt blijft module 1 erin. module 1 is immers geen aardlekschakelaar/combi.

en waarom deze uit 2 delen bestaat ? geen idee, is hier ook zo.
bij sluiting eerst op nul zetten dan pas kan je ze weer omhoog zetten.

en ja als het een oven is wel ader eindhulzen gebruiken. bij flexibele kabel. en even de stekker nakijken. (maar ik vermoedt eerder dat hele installatie storing geeft) oude aardlekken willen weleens slijten/opgaan.
en daarnaast die losse nullen. waar ybos over spreekt zullen er ook geen goed aan doen.

e eerlijk antwoordt het gaat niet helpen om de nas en swicht op module 2 of 3 te zetten.
beide zijn een allergaatje/ellende etc. (als je ze correct bedraad kan je het nog wel proberen)
maar ik zou ze lekker vervangen en juist bedraden. als je die techniek/kennis ervoor in huis hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door miciel op 28-11-2021 22:16 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:56
No way dat deze Holec componenten uit 2010 komen. Holec bestond toen niet eens meer. Het zal vast in 2010 geplaatst zijn, waarschijnlijk omdat het in 2010 ergens anders van de muur is getrokken omdat het vervangen werd. :+

Die automaten staan ook niet als de meest betrouwbare bekend. Tipje: Mocht de testknop niet direct werken, houd deze dan niet vast, dan zegt het boem...

De groep voor de oven en koelkast is dus niet door een aardlekschakelaar beveiligd. De kookplaat wellicht ook niet? Als je een goede aarding hebt (TN-stelsel of TT-stelsel met een goede elektrode) hoeft dat niet direct een probleem te zijn, maar als je geen goede aarding hebt is dit levensgevaarlijk. Iets om uit te laten zoeken dus.

Verder is de opbouw van de kast wellicht onlogisch, maar niet direct verkeerd. Alleen die uitbreiding van de zonnepanelen deugt weinig van, met die aders zo half onder de schroef erbij gefrot. Afhankelijk van de kwaliteit van de aarding had die spanningsafhankelijke aardlekautomaat voor de zonnepanelen ook niet geplaatst mogen worden trouwens.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Wolf87
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:10
Xander schreef op zondag 28 november 2021 @ 22:16:
Afhankelijk van de kwaliteit van de aarding had die spanningsafhankelijke aardlekautomaat voor de zonnepanelen ook niet geplaatst mogen worden trouwens.
Een spanningsafhankelijke aardlekautomaat mag sowieso nooit in een huisinstallatie gebruikt worden; heeft niets met de aarding te maken.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:56
Wolf87 schreef op maandag 29 november 2021 @ 09:08:
[...]

Een spanningsafhankelijke aardlekautomaat mag sowieso nooit in een huisinstallatie gebruikt worden; heeft niets met de aarding te maken.
Toch wel.

Spanningsafhankelijke aardlekautomaten mogen worden toegepast als:
- ze worden bediend, beproefd en geïnspecteerd door voldoende onderrichte personen of vakbekwame personen (die vindt je inderdaad niet thuis)
of:
- foutbescherming is gewaarborgd bij een defect van de spanningsbron

Bij een lage aardcircuitweerstand is de magnetische beveiliging van de installatieautomaat voldoende om foutbescherming te waarborgen, de aardlekbeveiliging dient dan alleen als aanvullende bescherming en is niet nodig voor de foutbescherming.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• DeadMetal
Inmiddels heb ik de hele meterkast laten vervangen door een van Hager. Niet enkel specifiek voor dit probleem, maar vooral omdat het oude zooi was, er geen uitbreidingsruimte meer was voor toekomstige extra groepen, en jullie feedback.

De nieuwe meterkast heeft aan het licht gebracht dat er toch ook wel iets vreemds aan de hand is met de oven zelf. Het verschil is echter nu dat een aardlekschakelaar eruit klapt (waar de oven-groep onder valt) en de oven zelf dus ook zonder stroom komt te zitten, wat je direct merkt. In plaats van voorheen waarbij er enkel een andere groep (van een wcd waarop het modem zit) eruit vloog en ik pas na een of enkele minuten merkte dat wifi/internet eruit ligt.

Wat lijkt het euvel te zijn: als je de oven gebruikt hebt en hem wil veranderen naar de stand waarin enkel het ovenlampje aan staat, dan draai je de standen-knop eerst langs de uit-stand en dan nog 1 stand verder tot de stand voor het lampje.

Draai je snel aan die standen-knop, dan vliegt hij er soms uit. Ik kan het niet helemaal plaatsen, maar wellicht heeft het dus te maken dat de oven elektriciteit verbruikt, dan een fractie van een seconde niks (uit-stand), en daarna weer wel vanwege het lampje.

Draai je echter rustig eerst naar de uit-stand, even een seconde wachten en dan door naar de lamp-stand, dan is het tot op heden nog goed gegaan. Ik blijf het in de gaten houden.

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13:11
Hoe oud is die oven? Het kan zijn dat het element niet meer goed isoleert naar de metalen behuizing. De schakelaar kan ook het probleem zijn.

Een aardlekschakelaar gaat uit door een stroom die door de aarde (of via jouw lichaam naar de aarde) wegvloeit. De schakelaar meet de stroom door nul en fase. Verschil van meer dan 30mA = uit

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:58

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ondertussen hoort dit onderwerp in DEI. Move BK >>> DEI

Tweakers Discord

Pagina: 1