Wifi netwerk met bereik van minimaal 500 meter

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel_VE
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 27-05 13:18
Hallo,

Ik ben bezig met het kijken naar de mogelijkheden voor het opzetten van een wifi netwerk waarbij de clients zo'n 500 meter van het access point verwijderd kunnen zijn.

Het gaat om een netwerk dat als boven een kasdek functioneel moet zijn. Dus er is erg veel glas en aluminium in de buurt.
Op het dek rijdt apparatuur heen en weer en moet kunnen communiceren met een vast punt (het access point) dat op een centrale hoge plek bevestigd wordt.

De hoeveelheid data is klein. Statussen van input/output moet kunnen worden opgevraagd van proces computers, firmware moet kunnen worden geupload naar die proces computers.
10 MBps zou al goed bruikbaar zijn.

Elke procescomputer moet dus worden aangesloten op de wifi ontvanger en op die manier kunnen verbinden met het access point. Dit zijn er maximaal 10 per kas.

Nu heb ik al flink wat zitten studeren en kom uit bij de volgende dingen.
Ik zou graag dingen bevestigd willen zien door mensen die hier ervaring mee hebben.

Keuze 2,4GHz of 5Ghz.
2,4 GHz heeft een max EIRP van 100mW maar draagt verder door lagere golflengte.
Het zicht boven de kas is vrij. Hooguit hangt er af en toe een elektriciteitskabel in het zicht.

5 GHz heeft een EIRP vermogen van 1000mW maar dempt over langere afstand.
Ik neig naar 2,4 Ghz voor deze toepassing.

Ik kom uit bij apparatuur van Ubiquiti of Engenius.
Het access point moet een dekkingshoek van 180 beslaan, dus met 2 segment antennes met een hoek van 120 graden gaat dat prima lukken. Of omni directioneel natuurlijk, maar dan gaat de helft van het vermogen verloren.

De clients bewegen over het dek in alle richtingen. Hiervoor is dus een omni antenne nodig.

Budget is plm 250 ex btw per station.

Ik kom uit op bijvoorbeeld deze apparatuur:

De EnGenius ENS202EXT ac v2 als access point en de clients in brigde modus.
Eventueel kunnen de antennes van het access point worden vervangen door 2 segement antennes

Of:

Ubiquiti Rocket M2 als access point en de clients in brigde modus.

Ik zou graag jullie mening en ervaringen horen.

[ Voor 4% gewijzigd door Michel_VE op 28-11-2021 18:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Waarom niet meerdere access points?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel_VE
Sethro schreef op zondag 28 november 2021 @ 18:02:
Ik heb daar ook aan gedacht. Bijvoorbeeld op elke hoek van de kas een access point.
Maar die zouden dan bedraad moeten worden of via meshing moeten gaan werken. Dat zou wel mogelijk zijn gezien de lage benodige bitrate

Ik denk dat het budget te klein wordt op die manier? Hoewel?
Heb je een voorstel voor een geschikt AP dat 250 m bereik heeft?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:41

Tazzios

..

"waarbij de clients zo'n 500 meter van het access point verwijderd kunnen zijn."
Wifi verkeer gaat heen en weer wat zou betekenen dat je clients ook 500 meter moeten halen, dat lijkt mij wat lastig.

Edit:
Ik begrijp dat je de procescomputer ook nog wifi moet geven dus kan je daar rekening meehouden. maar in een omgeving met veel aluminium lijkt 500 meter mij erg optimistisch.

[ Voor 30% gewijzigd door Tazzios op 28-11-2021 18:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michel_VE
Tazzios schreef op zondag 28 november 2021 @ 18:07:
"waarbij de clients zo'n 500 meter van het access point verwijderd kunnen zijn."
Wifi verkeer gaat heen en weer wat zou betekenen dat je clients ook 500 meter moeten halen, dat lijkt mij wat lastig.

Edit:
Ik begrijp dat je de procescomputer ook nog wifi moet geven dus kan je daar rekening meehouden. maar in een omgeving met veel aluminium lijkt 500 meter mij erg optimistisch.
als ik het goed heb begrepen kan ik een setje kopen van bijv. Ubiquiti Rocket M2.
Een daarvan gaat als access point fungeren, de ander als bridge bij de client.
Heen en weer gaat dus hetzelfde vermogen, dus dat is het probleem volgens mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel_VE
Sethro schreef op zondag 28 november 2021 @ 18:02:
Er moeten natuurlijk elektra kabels naar toe en dat is niet altijd mogelijk.
Dus extra access points plaatsen is niet vanzelfsprekend.
POE over 100+ meter gaat ook niet werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Michel_VE schreef op zondag 28 november 2021 @ 18:04:
[...]
Ik denk dat het budget te klein wordt op die manier?
Apparatuur die 2x zo ver kan is ook snel 2x zo duur (of zelfs meer). Een mesh-systeem heb je al voor minder dan 100 euro per station, die dan een bereik hebben van een meter of 50, maar om over diezelfde afstand met één apparaat te gaan kun je zeker rekenen dat je met 250 euro niet uitkomt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-06 22:44

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Als je voor de client kant ook de apparatuur ook nog aan moet schaffen kun je ook breder kijken naar communicatie oplossingen die minder moeite hebben met die afstand. Wat dacht je van een GSM module met een simpel data abbo? Of misschien een LoRaWAN oplossing?

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piebas
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:50
Heeft de leverancier van het systeem waarvan je de data wil verzamelen geen oplossing hiervoor?
Het lijkt mij niet dat jij de eerste bent die dit wil.

Verder lijkt mij 500 meter voor wifi erg optimistisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-06 10:33
Janoz schreef op maandag 29 november 2021 @ 08:34:
Als je voor de client kant ook de apparatuur ook nog aan moet schaffen kun je ook breder kijken naar communicatie oplossingen die minder moeite hebben met die afstand. Wat dacht je van een GSM module met een simpel data abbo? Of misschien een LoRaWAN oplossing?
Hij vraagt om 10MBps. Dat gaat toch niet zomaar met LoRa?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:08

Tens

let me drink about it

com2,1ghz schreef op maandag 29 november 2021 @ 08:36:
[...]

Hij vraagt om 10MBps. Dat gaat toch niet zomaar met LoRa?
is de vraag van TS idd, maar dit lijkt er op dat snelheid niet echt relevant is voor de werking.
Statussen van input/output moet kunnen worden opgevraagd van proces computers, firmware moet kunnen worden geupload naar die proces computers.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-06 21:19
(jarig!)
Heb zelf wat ervaring met wifi in de agro-sector (kippen en varkensstallen). Voor een kippenstal wat ook voornamelijk een grote open ruimte is van 100 bij 26 meter heb je normaal ook 3 of 4 access points nodig om het goed te laten werken. Voor varkensstallen met veel meer ijzer en wanden kan dit makkelijk oplopen dat 1 access point per stal plus nog een aantal voor de centrale gang. Dat zijn er in het totaal een stuk of 30 voor 1 stal (wordt ook heel weinig gedaan).

Zie allerlei merken voorbij komen (Ubiquti, Mikrotik, Netgear, ...) denk ook dat dat niet zo veel uit maakt maar met 1 AP ga je het niet redden ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-06 14:06
Michel_VE schreef op zondag 28 november 2021 @ 18:14:
[...]

als ik het goed heb begrepen kan ik een setje kopen van bijv. Ubiquiti Rocket M2.
Een daarvan gaat als access point fungeren, de ander als bridge bij de client.
Heen en weer gaat dus hetzelfde vermogen, dus dat is het probleem volgens mij niet.
Je hebt inderdaad een setje nodig van iets wat als straalverbinding oid functioneert.
500 meter ga je anders nooit redden op 1 ap, het probleem is dat de verbinding ook afhankelijk is van het zend en ontvangstvermogen van de client, dus een telefoon of laptop.
Met zo'n setje heb je trouwens tussendoor niet opgelost, bijvoorbeeld op de helft, 250 meter, zul je geen WIFI meer hebben.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Waarom niet kijken binnen een zakelijk abonnement naar 4G of liever 5G dat is hier echt voor bedoeld. Wifi wordt volgens mij iets wat niet het meest bedrijfszeker is over deze afstanden.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit.

Alle "bridge" of "mesh" oplossingen zijn repeaters, ze offeren bandbreedte op voor dekking. Als je daadwerkelijk weinig data te versturen hebt klinkt dat aantrekkelijk, maar zeker in de 2.4GHz is er weinig bandbreedte beschikbaar en moet je niet onderschatten hoeveel apparatuur je nodig hebt.

WiFi reikt over open veld ongeveer 300-450m, maar dat is zonder repeating. Als je met zelfde apparatuur gaat repeaten wil je max 100m overbruggen met omnidirectionele antennes. Aangezien we in alle richtingen van de AP moeten kunnen werken kan daar alvast geen richtantenne op, maar je zou richtantennes op de repeaters kunnen plaatsen. Dan kun je misschien 200m tussen hops laten. Met 500m zit je in een enkele lijn, in een richting, al op twee repeaters, maar zodra je in twee dimensies (oppervlak) gaat meten, schiet het omhoog. Een cirkel met een straal van 500m heeft een oppervlak van 785k m^2. Een cirkel met een straal van 200m heeft een oppervlak van 125k m^2. Je zou denken dat je met 6 toe kunt, maar kleine cirkels passen niet goed in een grote. Om te passen kun je het best uitgaan van een vierkant met ribbe van 2x straal van je grote cirkel, dus 1km x 1km = 1M m^2, en van vierkantjes met een diagonaal van 2x de straal van je kleine cirkels, dus diagonaal 400m, wat neerkomt op 80k m^2 per stuk. Om die 1M m^2 met vierkantjes van 80k m^2 te dekken ga je 13 AP's nodig hebben of beter gezegd, een centrale AP en 13 repeaters - ervan uitgaande dat je repeaters kiest met richtantenne de ene kant op en omnidirectionele antennes de andere kant op.

Uitgaande van goedkoopste optie in Pricewatch qua outdoor AP met twee externe antenne-aansluitingen (waar ik nadrukkelijk niet gecontroleerd heb of deze use case werkbaar is, aangezien het gemaakt is voor MIMO wat niet gaat werken als je antennes verschillende kanten op wijst), gaat het je EUR 44 per AP en EUR 10 per richtantenne kosten, dus 12x EUR 54 en nog eens EUR 44 voor de middelste. Dat gaat dus bijna EUR 700 zijn, en dan moet je nog stroomvoorziening voor die 12 repeaters regelen. Geen idee wat dat gaat kosten, maar mijn onderbuik zegt een veelvoud ervan. Nu, deze aantallen - en dus de kosten - kunnen omlaag als de oppervlakte minder cirkelvormig is, maar algemene strekking blijft hetzeflde.

En dan performance... met deze 2.4GHz-only setup met asymmetrische antennes heb je geen MIMO (sowieso geen sinecure over langere afstanden in open lucht), dus maximale link rate is theoretisch 150Mbps. Maar dat is bij gebruik van 40MHz kanaalbreedte, en dat wordt in 2.4GHz terecht afgeraden wegens te storingsgevoelig. Dus dan hou je 20MHz en 72Mbps over. Netto kun je daar best case, voor gehele netwerk bij elkaar 50Mbps van gebruiken. Aangezien je repeaters per definitie niet op plek met perfect signaal staan (anders had je geen repeaters nodig...) mag je dat rustig halveren ten gevolge van demping. Hou je practisch gezien 25Mbps over. Je eis is 10Mbps. Als dat komt van een van de ~50% van clients die twee repeater hops van de AP vandaan staan, moet de data drie keer door de lucht. (client->repeater->repeater->AP). 10Mbps bij client wordt dan 30Mbps belasting op je netwerk. Waar je max 25Mbps hebt. Kortom, gaat niet werken :o Stel dat je alsnog weg komt met 40MHz kanaalbreedte, dan kun je die 25Mbps totaal misschien verdubbelen naar 50Mbps. Een enkele client blijft 30Mbps genereren. Dus ook dan voldoet het alleen als je *zeker* weet dat er nooit meer dan een client tegelijk dataverkeer gaat genereren met 10Mbps.

Nu, als blijkt dat 10Mbps erg overschat is, kan het weer wel, maar dan komen andere genoemde technieken alsnog in beeld voor installatie met minder apparatuur en vooral stroombekabeling.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:22
Michel_VE schreef op maandag 29 november 2021 @ 08:21:
[...]

Er moeten natuurlijk elektra kabels naar toe en dat is niet altijd mogelijk.
Dus extra access points plaatsen is niet vanzelfsprekend.
POE over 100+ meter gaat ook niet werken.
Waarom ga je niet voor een aantal AP's met een redelijk groot bereik (zou gezien de warmte en vochtigheid in een kas sowieso voor outdoor AP's gaan) en deze sluit je dan aan d.m.v. PoE? Je hoeft dan alleen maar een netwerkkabel aan te leggen richting de AP's en hebt verder dus geen stroom nodig. 500m gaat gewoon erg lastig worden, en al helemaal als je dan ook een stabiele verbinding wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel_VE
Bedankt voor deze tip. Dat ga ik zeker 's bekijken.
Piebas schreef op maandag 29 november 2021 @ 08:35:
Heeft de leverancier van het systeem waarvan je de data wil verzamelen geen oplossing hiervoor?
Het lijkt mij niet dat jij de eerste bent die dit wil.

Verder lijkt mij 500 meter voor wifi erg optimistisch.
Hier zie je iemand die met metingen en feiten komt. Erg interessant.
Ik weet ook wel dat een open vlakte geen kasdek is. Maar boven het kasdek heb je feitelijk ook een open ruimte met line of sight.

Bedankt voor de tip! Ik ga 's informeren maar ben bang dat dat niet binnen het budget past.
Ora et Labora schreef op maandag 29 november 2021 @ 08:41:
[...]

Je hebt inderdaad een setje nodig van iets wat als straalverbinding oid functioneert.
500 meter ga je anders nooit redden op 1 ap, het probleem is dat de verbinding ook afhankelijk is van het zend en ontvangstvermogen van de client, dus een telefoon of laptop.
Met zo'n setje heb je trouwens tussendoor niet opgelost, bijvoorbeeld op de helft, 250 meter, zul je geen WIFI meer hebben.
Ik wil juist geen straatverbinding hebben.
De mobiele dekwassers bewegen over het dek. Deze moeten verbinding kunnen houden met het wifi netwerk.
Op die wassers is geen telefoon of laptop aanwezig maar een wifi access point dat in bridge mode staat.
Als ik dus bijvoorbeeld 10 stuks Ubiquiti Rocket M5 access points koop, dan staat er 1 als access point te draaien, de overige 9 in bridge mode op de dekwassers.
Vermogen en bereik heen en terug is dus identiek.

Kun je aangeven waarom ik op 250 meter geen wifi meer zal hebben?
Is dat op basis van eigen experimenten? Kun je aangeven hoeveel vermogen nodig is om de afstand wel te halen?
dion_b schreef op maandag 29 november 2021 @ 09:45:
[...]

Dit.

Alle "bridge" of "mesh" oplossingen zijn repeaters, ze offeren bandbreedte op voor dekking. Als je daadwerkelijk weinig data te versturen hebt klinkt dat aantrekkelijk, maar zeker in de 2.4GHz is er weinig bandbreedte beschikbaar en moet je niet onderschatten hoeveel apparatuur je nodig hebt.

WiFi reikt over open veld ongeveer 300-450m, maar dat is zonder repeating. Als je met zelfde apparatuur gaat repeaten wil je max 100m overbruggen met omnidirectionele antennes. Aangezien we in alle richtingen van de AP moeten kunnen werken kan daar alvast geen richtantenne op, maar je zou richtantennes op de repeaters kunnen plaatsen. Dan kun je misschien 200m tussen hops laten. Met 500m zit je in een enkele lijn, in een richting, al op twee repeaters, maar zodra je in twee dimensies (oppervlak) gaat meten, schiet het omhoog. Een cirkel met een straal van 500m heeft een oppervlak van 785k m^2. Een cirkel met een straal van 200m heeft een oppervlak van 125k m^2. Je zou denken dat je met 6 toe kunt, maar kleine cirkels passen niet goed in een grote. Om te passen kun je het best uitgaan van een vierkant met ribbe van 2x straal van je grote cirkel, dus 1km x 1km = 1M m^2, en van vierkantjes met een diagonaal van 2x de straal van je kleine cirkels, dus diagonaal 400m, wat neerkomt op 80k m^2 per stuk. Om die 1M m^2 met vierkantjes van 80k m^2 te dekken ga je 13 AP's nodig hebben of beter gezegd, een centrale AP en 13 repeaters - ervan uitgaande dat je repeaters kiest met richtantenne de ene kant op en omnidirectionele antennes de andere kant op.

Uitgaande van goedkoopste optie in Pricewatch qua outdoor AP met twee externe antenne-aansluitingen (waar ik nadrukkelijk niet gecontroleerd heb of deze use case werkbaar is, aangezien het gemaakt is voor MIMO wat niet gaat werken als je antennes verschillende kanten op wijst), gaat het je EUR 44 per AP en EUR 10 per richtantenne kosten, dus 12x EUR 54 en nog eens EUR 44 voor de middelste. Dat gaat dus bijna EUR 700 zijn, en dan moet je nog stroomvoorziening voor die 12 repeaters regelen. Geen idee wat dat gaat kosten, maar mijn onderbuik zegt een veelvoud ervan. Nu, deze aantallen - en dus de kosten - kunnen omlaag als de oppervlakte minder cirkelvormig is, maar algemene strekking blijft hetzeflde.

En dan performance... met deze 2.4GHz-only setup met asymmetrische antennes heb je geen MIMO (sowieso geen sinecure over langere afstanden in open lucht), dus maximale link rate is theoretisch 150Mbps. Maar dat is bij gebruik van 40MHz kanaalbreedte, en dat wordt in 2.4GHz terecht afgeraden wegens te storingsgevoelig. Dus dan hou je 20MHz en 72Mbps over. Netto kun je daar best case, voor gehele netwerk bij elkaar 50Mbps van gebruiken. Aangezien je repeaters per definitie niet op plek met perfect signaal staan (anders had je geen repeaters nodig...) mag je dat rustig halveren ten gevolge van demping. Hou je practisch gezien 25Mbps over. Je eis is 10Mbps. Als dat komt van een van de ~50% van clients die twee repeater hops van de AP vandaan staan, moet de data drie keer door de lucht. (client->repeater->repeater->AP). 10Mbps bij client wordt dan 30Mbps belasting op je netwerk. Waar je max 25Mbps hebt. Kortom, gaat niet werken :o Stel dat je alsnog weg komt met 40MHz kanaalbreedte, dan kun je die 25Mbps totaal misschien verdubbelen naar 50Mbps. Een enkele client blijft 30Mbps genereren. Dus ook dan voldoet het alleen als je *zeker* weet dat er nooit meer dan een client tegelijk dataverkeer gaat genereren met 10Mbps.

Nu, als blijkt dat 10Mbps erg overschat is, kan het weer wel, maar dan komen andere genoemde technieken alsnog in beeld voor installatie met minder apparatuur en vooral stroombekabeling.
Bedankt voor je uitgebreide voorbeeld!
Erg informatief. Ik moet er 's even voor gaan zitten :)
Thanks!
Rik. schreef op maandag 29 november 2021 @ 15:30:
[...]

Waarom ga je niet voor een aantal AP's met een redelijk groot bereik (zou gezien de warmte en vochtigheid in een kas sowieso voor outdoor AP's gaan) en deze sluit je dan aan d.m.v. PoE? Je hoeft dan alleen maar een netwerkkabel aan te leggen richting de AP's en hebt verder dus geen stroom nodig. 500m gaat gewoon erg lastig worden, en al helemaal als je dan ook een stabiele verbinding wilt hebben.
De AP's komen niet in de kas maar boven de kas.
Ze worden inderdaad via POE aangesloten.
Ik heb er over nagedacht om bijv. op elke hoek van de kas een AP te plaatsen, maar het maar de vraag of de klant daar elektra heeft of wil laten aanleggen.
Een UTP kabel over die afstanden gaat ook niet werken omdat de max lengte 100 meter is.

Ik bedankt iedereen voor het meedenken.
Dat helpt bij de beeldvorming van het project.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:14
@Michel_VE met een poe extender is 300m mogelijk :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Zo een mobiele dekwasser heeft toch ook water en stroom nodig?

Dan kan je toch ook een data kabel laten mee rollen?

Uiteraard geen regulier ethernet maar een industriële standaard of glas.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 19:37
ga ik weer is raar uit de hoek komen ... maar DECT signaal gebruiken ipv Wifi ?
draagvlak is groter, apparatuur is een stuk goedkoper, bekabeling mag véél langer zijn dan 100meter.. dus de uitrol van zoiets is veeeel cheaper

nadeel is dat het niet zo'n standaard technologie is ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:50

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Bewegen die dingen relatief aan de 'basis' ? En die Basis langs de kas met de wasser mee ?

Zo ja, dan zou je met 2 setjes straal zenders af kunnen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/383vrMGT-GgTEN0edbhlc8g3om4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rxW1CWYdMJadCsQnXtOxDcF9.png?f=user_large

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Michel_VE schreef op maandag 29 november 2021 @ 20:50:
[...]

Hier zie je iemand die met metingen en feiten komt. Erg interessant.
Ik weet ook wel dat een open vlakte geen kasdek is. Maar boven het kasdek heb je feitelijk ook een open ruimte met line of sight.
Leuke link!

Wel paar dingen om rekening mee te houden:

Belangrijkste is dat dit US/Canada is en je daar 36dBi EIRP mag zenden, waar dat in EU 20dBi is. Het is een logaritmische schaal, dus 16dB verschil komt neer op 40 keer minder vermogen dat je beschikbaar hebt. Dat hakt er hard in :o

Je kunt de impact ervan vrij makkelijk inschatten, als je kijkt naar z'n bovenste grafiek met RSSI vs afstand moet je dus 16dB aftrekken van de meetpunt en kijken op welke "afstand" je dan uit komt, en vervolgens voor die afstand op onderste grafiek van throughput vs afstand ("data rate" is niet de juiste term, dat is bruto terwijl dit nettosnelheden zijn) uitlezen wat je kunt verwachten.

Als we de blauwe - in deze test meest gunstige - lijn pakken, (beide kanten een high-gain omni) kun je kijken wat je op 500m kunt verwachten. Hij komt daar uit op ~-62dBm. Met 16dB minder vermogen moet je dus aflezen op plek waar hij -78dBm haalde, wat hier voorbij de 1400m zou zijn. Performance op 1400m was netto 22Mbps - en dat was in de wildernis zonder enige stoorsignalen en zonder flink wat metaal dat signalen kan vervormen in de buurt. Jouw kassen zijn geheid niet zo rustig, en het materiaal van de kassen zelf gaat ook niet helpen. Als er van die 22Mbps de helft over blijft zou ik al blij zijn - en dan heb je weer exact zelfde performanceprobleem als met de repeaters - je deelt die 11Mbps met alle apparaten en met een eis van 10Mbps per apparaat moet je dus hopen dat ze nooit met meer dan een tegelijk data gaan genereren.

Oh, en voordat iemand roept "ja, die 20dBm kraait geen haan naar en ik heb jarenlang op XXX-dBm gedraaid zonder problemen" - wat je prive doet moet je vooral zelf weten, maar als je bedrijfsvoering ergens van afhankelijk is wil je niet een risico nemen op vlak van regels. Of AT gelijk een boete oplegt of niet is niet eens het probleem, probleem is dat als het AT opvalt je echt niet meer zo hard mag zenden en dan heb je per direct een probleem, en moet je waarschijnlijk dan alsnog iets nieuws en duurs gaan kopen.

[ Voor 21% gewijzigd door dion_b op 29-11-2021 22:38 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:32

remco_k

een cassettebandje was genoeg

500 meter met 1 of 2 AP's gaat echt niet of niet betrouwbaar werken.
Je kan dan misschien wel het vermogen van die AP's lichtelijk illegaal opschroeven, maar je clients moeten ook nog iets terugroepen en die kan je doorgaans niet opvoeren, waardoor de AP's ze niet horen.

Rol een goede oplossing uit.

Bijvoorbeeld:
https://mikrotik.com/product/wap_ac
Geschikt voor buitengebruik. Eenvoudig te beheren met CAPsMAN.

Deze installeer je, zeg 5x, om de 100 meter.
Ze hebben 2 ethernet poorten, dus je kan ze eenvoudig chainen. Ze kunnen ook POE
Ik weet alleen niet of dat met 5 van die dingen achter elkaar kan.
Voor dat geval: bij elke WAP ac krijg je een POE injector én een losse voeding. Dus je hebt dan 5x een stroompunt nodig waar een ethernet lijntje van punt tot punt loopt.

Ik weet niet of 5 genoeg is, da's natte vinger werk.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Ik blijf erbij dat kosten technisch en qua bedrijfszekerheid een mifi oplossing het goedkoopste en het beste is. Het is niet voor niets dat bijvoorbeeld koffieautomaten met betalen tegenwoordig gewoon op 4G zitten net als vele losse pin automaten. Kosten zijn laag en bedrijfszekerheid is hoog. Je schakelt namelijk alle risico's en kosten van een bedrijfsnetwerk uit.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel_VE
Frogmen schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 07:47:
Ik blijf erbij dat kosten technisch en qua bedrijfszekerheid een mifi oplossing het goedkoopste en het beste is. Het is niet voor niets dat bijvoorbeeld koffieautomaten met betalen tegenwoordig gewoon op 4G zitten net als vele losse pin automaten. Kosten zijn laag en bedrijfszekerheid is hoog. Je schakelt namelijk alle risico's en kosten van een bedrijfsnetwerk uit.
Ik snap je punt!
Maar dit is niet mogelijk omdat men een systeem zoekt dat ook in de Sahara werkt bwvs.
Men heeft niet overal 4G bereik.

Intussen heb ik de eerste positieve resultaten behaald.
Met een set van 2 2,4GHz stations haal ik makkelijk een afstand van 750 meter waarbij de omni antennes zich op 2 meter hoogte bevinden. Het is dat ik geen had om met de set verder te sjouwen anders had ik de kilometer ook wel gehaald. Geen slecht resultaat!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
In de sahara wordt het alleen maar makkelijker want je kan natuurlijk gewoon zelf 4G repeaters plaatsen. Of gebruik maken van totaal andere technology. Ik zou eens te rade gaan bij een echte mobile communicatie specialist. Waarschijnlijk kan en mag je daar ook gebruik maken van andere frequenties met hele eigen mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel_VE
Frogmen schreef op donderdag 9 december 2021 @ 22:37:
In de sahara wordt het alleen maar makkelijker want je kan natuurlijk gewoon zelf 4G repeaters plaatsen. Of gebruik maken van totaal andere technology. Ik zou eens te rade gaan bij een echte mobile communicatie specialist. Waarschijnlijk kan en mag je daar ook gebruik maken van andere frequenties met hele eigen mogelijkheden.
Ik snap je punt Frogman.
Maar ja, budget he?
Bij professionele radio modems ga je al snel over de € 1000 per station heen.
Dan kom je natuurlijk met het tegenargument dat een bedrijf toch graag gebruik maakt van professionele oplossingen en daar ben ik het natuurlijk helemaal mee eens.
Het budget is nu eenmaal een gestelde voorwaarde en ik probeer een oplossing te vinden die aan de voorwaarden voldoet.

[ Voor 20% gewijzigd door Michel_VE op 10-12-2021 08:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
In dat geval is het ook wel heel erg afhankelijk van de lokale omstandigheden, in de sahara heb je veel minder of geen last van ether vervuiling die we hier wel hebben. Moet je toch ter plaatse gaan testen :-) jammer dat er geen budget is. Maar ik zou wel eens contact opnemen met dat soort bedrijven, je weet nooit met wat voor oplossing ze komen.

Pagina: 1