Lekkage afvoer keukenkast

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:18
Hallo,

Afgelopen winter is er bij ons een aanbouw geplaatst (casco) en nadat deze klaar was heb ik er een bijkeuken van gemaakt en er een keuken in geplaatst met dubbele wasbak en bijpassende afvoer. Alles werkt goed op 1 ding na, het lijkt erop dat wanneer het veel heeft geregend er lekkage ontstaat. Van de zomer hebben we geen problemen gehad maar de laatste tijd wel in combinatie met (grote) regenbuien.
De afvoer loopt door naar een 80mm afvoer die daarna door de vloer naar buiten gaat en aansluit op HWA (we hebben hier geen gescheiden systeem).

Wanneer er zo'n situatie plaats vind dat er veel regen is gevallen dan gebeurd het volgende:
  • Er komt water uit de slang van het overdruk ventiel van de keukenboiler lopen
  • Water van de wasmachine lijkt niet weg te lopen en komt terug tot aan de wasbak
  • De droger lijkt ook zijn water niet weg te krijgen en geeft "leeg reservoir" melding
  • Als het flink regent dan hoor je klokkende geluiden in de wasbak
Situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3tQvx2_EI2nLVd_ZEWkVWwuhgOI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f7I2ahnJNkhrfyGXF4UPGmQM.jpg?f=fotoalbum_large

Uitleg bij de afbeelding;
  • Rode slang links is de afvoer van de wasmachine
  • Rode slang rechts is de afvoer van de droger
  • Paarse cirkel is waar het water uit loopt als het lekt
Foto zonder lijnen

Ziet iemand misschien iets dat hier raar is aangesloten/oplossing voor de situatie?
Ik zit er aan te denken om onder dat witte T stuk nog een T stuk te plaatsen en daar dan met extra knie en buis een ontluchter op te zetten omdat ik het idee dat de sifon van de wasbak misschien de boel blokkeert. Voordat ik dat ga wilde ik het even met jullie checken.

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:53

_Arthur

blub

Je probleem zit buiten en niet binnen. Want je probleem is er alleen als het geregend heeft (zeg je). Dus kennelijk kan aan je afvoer kant buiten het water niet (snel) genoeg weg en komt het naar binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bassbounce
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:08
Wij hebben hetzelfde euvel, het probleem is dat het overdruk ventiel van je boiler te laag zit.

[ Voor 3% gewijzigd door Bassbounce op 28-11-2021 19:00 ]

Huidige Pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 26-04 17:21
waarschijnlijk is je afvoer te klein om regen en afvoer water weg te krijgen.
ik gok dat ze alles op een 75 mm leiding hebben gepropt. wat meestal wel kan.
aleen bij veel regen ben je gewoon de klos. (je kan er wel een sanibroyer in plaatsen.)
maar of dat nu de beste oplosing is daar zet ik wel mijn vraagtekens bij.

als ik eerlijk ben zou ik kijken of je er een grotere afvoer in kan krijgen.
dus een 110 door je kruipruimte. (maar ik vermoet dat niet kan bij een uitbouw)

en ja die inlaat combinatie die zit te laag/moet hoger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:55
Bassbounce schreef op zondag 28 november 2021 @ 18:51:
Wij hebben hetzelfde euvel, het probleem is dat het overstort ventiel van je boiler te laag zit.
Dit dus.

Er is helaas een beetje gebeund in je keukenkast: wit PVC op grijs hoort sowieso niet en kan daar ook (ooit) makkelijk gaan lekken. Het grijze spul hoor je te verlijmen terwijl het witte met knelkoppelingen met zo'n rubber randje er tussen werkt. Die twee combineren klopt dus al niet.

Als er ooit water blijft staan, om welke reden dan ook, in de afvoerbuis, dan komt het hier bovendien omhoog via de overstort. Een derde probleem is dat je overstort zonder sifon is aangesloten; dat moet wel (tegen stank). De slang is dan wel zo gelegd dat deze een soort van sifon vormt. Veel water gaat daar ook niet door wegstromen - maar dat zal in de praktijk niet zo'n probleem zijn, omdat zo'n overstort hooguit wat druppeltjes loost ooit. Oftewel, in de praktijk gaat het soort-van meestal wel goed, maar dit is niet aangelegd hoe het zou moeten.

[ Voor 5% gewijzigd door Wilke op 28-11-2021 19:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
de HWA kan zn water niet goed kwijt.. water zoekt een andere weg om heen te stromen..
immers het water van het dak heeft wel de nodige druk achter zich staan,

en vind in je kastje een uitgang waar het weg kan lopen..

probleem zit hem waarschijnlijk dat je HWA onvoldoende capaciteit heeft (het zij gewoon te klein het zij door een verstopping of verzakking)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:17

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

sjorsjes schreef op zondag 28 november 2021 @ 17:46:

De afvoer loopt door naar een 80mm afvoer die daarna door de vloer naar buiten gaat en aansluit op HWA
In NL mag dit niet, maar dat terzijde.

je zult verderop in de afvoer moeten kijken; gaat het regenwater naar een met vet en zeepresten vervuilde zakput bv?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Tens schreef op zondag 28 november 2021 @ 19:07:
[...]

In NL mag dit niet, maar dat terzijde.

je zult verderop in de afvoer moeten kijken; gaat het regenwater naar een met vet en zeepresten vervuilde zakput bv?
als het HWA water weer bij het gewone rioolwater gedumpt wordt mag dit volgens mij prima..
als het HWA water echter op de oppervlakte wordt geloost zonder enige vorm van zuivering is het een ander verhaal

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

SMSfreakie schreef op zondag 28 november 2021 @ 19:08:
[...]

als het HWA water weer bij het gewone rioolwater gedumpt wordt mag dit volgens mij prima..
als het HWA water echter op de oppervlakte wordt geloost zonder enige vorm van zuivering is het een ander verhaal
Ongezuiverd in de bodem of oppervlaktewater mag al een tijdje niet meer. HWA op het riool is ook niet meer de bedoeling al zijn niet alle gemeenten daar binnen bebouwde kom klaar mee. In het buitengebied op drukriool mag ook al een tijd niet.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Tens schreef op zondag 28 november 2021 @ 19:33:
[...]

Ongezuiverd in de bodem of oppervlaktewater mag al een tijdje niet meer. HWA op het riool is ook niet meer de bedoeling al zijn niet alle gemeenten daar binnen bebouwde kom klaar mee. In het buitengebied op drukriool mag ook al een tijd niet.
klopt maar goed als je hwa nog gewoon op het riool aangesloten is, is er geen reden om het op eigen perceel het al te scheiden.. als de gemeente een aparte aansluiting aanbied voor hwa en riool (en dat ze in de straat als nog bij elkaar komen ) is het wel fijn om het alvast te scheiden waar mogelijk.

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
@Bassbounce @miciel De hoogte van die inlaatcombi ga ik sowieso even uitzoeken, thanks!

Edit:
Ik kan nergens terug vinden hoe hoog deze gemonteerd zou moeten zijn, maar als ik zou moeten gokken zou hij hoger dan de aansluitingen op de keuken boiler moeten zitten?

@Wilke Het is aangesloten volgens instructie van de deze inlaat combinatie set, helaas kan in de installatie handleiding online niet terug vinden. Alles wat onder dat witte T stuk zit is verlijmt inderdaad. Volgens de instructies inderdaad een lus gemaakt van het zwarte afvoer buisje om te functioneren als sifon.

@miciel @SMSfreakie Zoveel water komt er niet uit een droger en wasmachine toch? Zo het vergroten naar 110 echt een oplossing zijn? Onze wijk staat er opzich om bekend dat het vrij vochtig is met hoog grondwater.

@Tens In de wijk is nog niks gescheiden ook niet vanuit de straat. Dit heb specifiek nagevraagd bij de gemeente toen we met die project bezig waren.

Wij wonen hier nog niet zo heel lang en zover ik weet is de situatie ongeveer als volgt; De groene lijn is de afvoer van de foto hier boven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vWA5vvxoI92oxcOQxgqW4TEFXSA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MP3rEiBCmKaflKTjYLtCYzJp.jpg?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door sjorsjes op 28-11-2021 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

sjorsjes schreef op zondag 28 november 2021 @ 19:57:
De groene lijn is de afvoer van de foto hier boven.

[Afbeelding]
en dat blauwe rondje rechtsonder, zakput/verzamelput?
staat daar het water hoog als het regent?

Overigens: volgens de tekening is het riool en HWA dus al wel gescheiden, behalve het punt waar jij nu last hebt. Riool en HWA gaan apart naar de weg zo te zien.

[ Voor 14% gewijzigd door Tens op 28-11-2021 20:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
wat is die rare slinger dan :?
en tja als de boel niet weg kan (kan ook zijn dat het niet snel genoeg op het riool geloost kan worden) gaat het een andere route zoeken ;)

je zou blad afscheiders in de hwas kunnen zetten.. als het dan teveel wordt loost die het wel op de grond

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
Dat blauwe vierkantje is een put en daar zit ook een tuinkraantje. Ik zal daar de volgende keer de waterstand eens checken, goed idee!

@SMSfreakie Ik heb toevallig vorige week op HWA links onder, een bladafscheider gezet om exact dit te doen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-04 22:29
Ik heb deze buiten onder alle regenpijpen zitten.
https://www.wildkamp.nl/p...lastput-pvc-100-mm/161506 . Volgens het bouwbesluit volgens mij al jaren verplicht maar je ziet ze bijna nergens. Mocht het riool vol zitten stort hij het hemelwater er uit zodat je riool niet omhoog komt.

[ Voor 3% gewijzigd door martijnr17 op 28-11-2021 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-04 22:29
sjorsjes schreef op zondag 28 november 2021 @ 20:03:
Dat blauwe vierkantje is een put en daar zit ook een tuinkraantje. Ik zal daar de volgende keer de waterstand eens checken, goed idee!

@SMSfreakie Ik heb toevallig vorige week op HWA links onder, een bladafscheider gezet om exact dit te doen inderdaad.
Bladscheider zit meestal best hoog dus dan komt het je keukenkastje al uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:31

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Bassbounce schreef op zondag 28 november 2021 @ 18:51:
Wij hebben hetzelfde euvel, het probleem is dat het overdruk ventiel van je boiler te laag zit.
Los van de problemen buiten je huis, is dit er eentje om te adresseren.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
@sjorsjes hoe groot is de afvoerleidong die in de grondt ligt ?
waar groen en blauw bij elkaar komen ? ik zie geen maten.
dat moet eigenlijk 110 zijn om het regenwater/afvalwater kwijt te kunnen.
ik zou biede leidingen op een t stuk 110 aanlsluiten dmv een verloopring.

[ Voor 15% gewijzigd door miciel op 28-11-2021 20:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:16
Toevallig heb ik hetzelfde probleem gehad een paar weken geleden. Bij mij was het probleem zeep/vet-resten in de leiding die zich ophopen vanwege een doorstroom probleem buiten.

Bij mij zit het overdruk ventiel hoger, boven de boiler, en het hielp in mijn geval helaas niks, het water stroomde er nog steeds uit op dat punt. Het is gewoonweg het laagste punt waar het water uit kan komen. Het hielp wel bij mijn (hopelijk) oplossing. Omdat dat punt wat hoger zit bij mij, kon ik buiten een bladafscheider in de regenwater afvoer monteren wat vanaf nu het laagste punt is.

Het moet nog getest worden :+

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
martijnr17 schreef op zondag 28 november 2021 @ 20:06:
[...]

Bladscheider zit meestal best hoog dus dan komt het je keukenkastje al uit.
Die heb ik zo geplaatst dat hij net boven maaiveld zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
miciel schreef op zondag 28 november 2021 @ 20:11:
@sjorsjes hoe groot is de afvoerleidong die in de grondt ligt ?
waar groen en blauw bij elkaar komen ? ik zie geen maten.
dat moet eigenlijk 110 zijn om het regenwater/afvalwater kwijt te kunnen.
ik zou biede leidingen op een t stuk 110 aanlsluiten dmv een verloopring.
Volgens mij is dat allemaal 80mm tot waar het mn huis binnen komt.

[ Voor 3% gewijzigd door sjorsjes op 28-11-2021 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
@sjorsjes en je hebt wel een punt binnen is 75 mm zo te zien daar is niks mis mee.
maar waar het regenwater erbij komt mag het wel 100 mm wezen/ buiten dus.
bij het t suk. een andere optie is het plaatsen van een keerklep.
maar als je vaatwasser gaat pompen tijdens een regenbui.
mag je alsnog dweilen. (ik weet niet of daarnaar op zoek bent)
die 75 mm kan wel wat water kwijt/tijdelijk opslaan maar niet zo heelveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
Ik ga denk ik maar eens graven om te kijken hoe de buizen precies lopen en eventueel maar vervangen voor 110mm. Het kan sowieso geen kwaad natuurlijk.

Thx allen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjes
Om hier even op terug te komen. Na het verplaatsen van de overdruk ventiel zodat de hoger dan de boiler zit en het reinigen van (zo goed als dat het gaat) de HWA's met een rioolreinigingsslang op de Karcher is het probleem opgelost! Ik kijk dit even aan en anders kan ik altijd nog alles voor 110 vervangen.

Vooral het reinigen van de HWA's ga ik denk ik gewoon jaarlijks ff doen. Het is een half uurtje werk (als niet alles dicht zit) en kan zeker geen kwaad.

Thanks voor het mee denken allen :)

[ Voor 8% gewijzigd door sjorsjes op 10-01-2022 08:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Ik denk dat iets meer beluchting het probleem ook kan verhelpen, want op dit moment zie ik op deze sectie geen rioolbeluchting. Wat er gebeurd bij hevige regenval is dat je rioolwaterafvoer volledig vol komt te staan, waardoor de luchtdruk in je riool begint toe te nemen en het water in je waterslot (sifon) omhoog wordt gedrukt.

Waar zit op dit moment je standleiding met rioolbeluchter? Als deze te ver verwijderd zit van de afvoer van je uitbouw denk ik dat de enige juiste duurzame oplossing het creëren van een extra beluchtingskanaal is om deze drukverschillen te verminderen.

Een andere 'oplossing' wat het riool kan ontlasten bij extreme regenval is een zogenaamde ontlastput plaatsen onder je regenpijp (https://leidingshop.nl/up...a-ontlastput-praktijk.jpg). Dit is dus eigenlijk een soort 'sifon' met putje voor je regenpijp. Mocht je regenwater hoeveelheid te groot worden, kan het weg lopen over je straat ipv dat het omhoog wordt gedrukt in je riolering.
Pagina: 1