Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FWdeKlerk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11-10 09:01
Hi Tweakers,

Vandaag bezig geweest met de computer opnieuw installeren, halverwege de middag de SSD erin gestopt en klaar voor een schone windows installatie... niks. Onderhand is het 5 uur en ben ik vele websites verder, maar heb ik nog steeds geen antwoord... Ik vraag me af of ik wel de juiste SSD gekocht heb inmiddels... 8)7

Mijn specs:
- Intel Core i7-6700k
- MSI Z170A GAMING M3 (link tweakers & link MSI)
- 2x Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16
- MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G
- Crucial MX300 2,5" 525GB

-- Die laatste SATA SSD werd te klein voor alle updates van MSFS, vandaar dat ik de overstap wilde maken naar:

Samsung SSD 980 1 TB - LINK

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- een paar keer de SSD opnieuw geplaatst, zoals omschreven in de gebruiksaanwijzing
- de crucial SSD losgekoppeld, samsung SSD geplaatst.
- BIOS geupdate naar de op de MSI website laatst gepubliceerde driver (2017)
- de RAID configuratie veranderd

Volgens mij zit ie goed:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B8J1nxwMypAr9AEBZR5dhXSgS7E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ihu341dqybK0Ui6jXk5udJ59.jpg?f=fotoalbum_large

BIOS info:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Le7fUuByI_8u5dm_5Yt9ZU_h2V0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iOG8Bf9Y2GgNf1nftFVA9WD2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ndYU21sv6CtTDyD2GMDMN7ngl1w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XnyP5cklIMgYaT1hLdhqDEd1.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft iemand een idee? Waar gaat het mis hier?

[ Voor 29% gewijzigd door FWdeKlerk op 28-11-2021 17:39 . Reden: update plaatjes ]

Beste antwoord (via FWdeKlerk op 28-11-2021 21:19)

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Een NVME drive komt in de BIOS niet onder de SATA drives te staan.
En 2280 Key PCIe Gen3 is gewoon NVME.De Z170A chipset (Skylake) heeft ook gewoon ondersteuning voor NVME, alleen was het aantal PCIe lanes nogal beperkt (20?), dus er kunnen conflicten ontstaan met andere PCIe devices of SATA devices. Je mag dan o.a. SATA 1 en 2 niet gebruiken, wat je hier wel doet. SATA 1 en 2 zou wel mogen, maar niet in combinatie met een SATA M2. Sata 5 en 6 kunnen altijd gebruikt worden.

In de manual staan geen duidelijke plaatjes van de NVME configuratie in de BIOS. Zelf heb ik een Z170A gehad en daar was de info in de BIOS ook nogal beperkt (afwezig?). De drive werkte wel gewoon. Mogelijk dat de drive wel werkt, maar dat er in Windows een conflict is. Je zou kunnen proberen om in de Windows installatie te kijken of de drive aanwezig is of met een Linux Live CD. Dan weet je in ieder geval of de drive werkt en het conflict oplossen is dan een ander probleem.

[ Voor 46% gewijzigd door Flitzer op 28-11-2021 21:13 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kh65
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-10 17:19
Je plaatjes zijn niet klikbaar...

Ik zie dus niet de foto van de BIOS info die vrij belangrijk is.
En je zegt dat je de Samsung SSD (ook m.2 neem ik aan?) geplaatst hebt.
Werd die wel herkend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FWdeKlerk
@kh65 nu wel zichtbaar als t goed is.

De Samsung 980 wordt niet herkend, wat ik ook probeer... Als ik de specs van het mobo zie is nvme wel mogelijk.

De crucial(via de sata) kan ik inpluggen en uitpluggen, er wijzigt niks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-10 13:22
1) Heb je de M.2 poort ingeschakeld in de BIOS? MSI heeft er een handje van om veel meuk uit te zetten
2) Heb je al uitgezocht of je geen beperking hebt icm SATA-poorten en/of PCI-Express insteeksloten?
Zelfs high-end moederborden hebben bij het design keuzes moeten maken met de hoeveelheid beschikbare PCI-E lanes (Inc Threadripper moederborden)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:17
Ik zie daar heel groot een knop "M2 genie staan", doet dat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FWdeKlerk
@D_Jeff de knop voor de inschakeling van die poort heb ik nog niet kunnen vinden, maar ik heb wel wat zitten rommelen aan de knop 'M2 genie' zoals @gekkie aangaf. Verder heb ik volgens mij beperkingen op het moment dat ik op sata 4 en 5 iets aangesloten heb, maar aangezien ik er normaal gesproken maar 2 in heb zitten op 1 en 2 zou dat geen probleem moeten zijn...

Hij staat nu wel in de BIOS, en ook in Windows, maar daar staat bij information 'not migrated due to partial or ambiguous match... wat dat betekent moet ik even uitzoeken maar het klinkt niet veelbelovend?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LXGA03KgQqVVXi47Aa_fPnxRe-w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UUv1s8VK6r9Adnb5MSp3Y9L2.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cIKph-cTuG4bKWm-9Cb-g_tto4c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1S6rGH08uQrtLgY9NTBdvE8z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZHnc-ax_ryt6YItpXih_8Iw4Qpk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ehvx6D3GVgFffKb7YQoVihLc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Sluit je machine eens af, haal de stroom er vanaf (tower is voldoende) en hou de power-on button voor 30 tellen ingedrukt.
Stroom er weer op en vervolgens normaal starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FWdeKlerk
@D_Jeff gedaan, maar helpt helaas niet. In Samsung Magician komt ie wel tevoorschijn. Drivers up to date. Snap er geen snars van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@FWdeKlerk Als je nu diskpart start, kan je dan wel een partitie aanmaken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FWdeKlerk
@D_Jeff ja dat kan wel, mbv liveupdate alle mogelijke drivers van het mobo geupdate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Ondersteund dat board wel NVMe drives? Die M2 SSD's komen namelijk in 2 smaken: SATA of NVMe. De SSD die jij nu hebt is een NVMe drive.

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-10 15:56

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

nee, volgens de specs:

1 x 2280 Key M(PCIe Gen3 x4/SATA)

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
En 2280 Key PCIe Gen3 is gewoon NVME.De Z170A chipset (Skylake) heeft ook gewoon ondersteuning voor NVME, alleen was het aantal PCIe lanes nogal beperkt (20?), dus er kunnen conflicten ontstaan met andere PCIe devices of SATA devices. Je mag dan o.a. SATA 1 en 2 niet gebruiken, wat je hier wel doet. SATA 1 en 2 zou wel mogen, maar niet in combinatie met een SATA M2. Sata 5 en 6 kunnen altijd gebruikt worden.

In de manual staan geen duidelijke plaatjes van de NVME configuratie in de BIOS. Zelf heb ik een Z170A gehad en daar was de info in de BIOS ook nogal beperkt (afwezig?). De drive werkte wel gewoon. Mogelijk dat de drive wel werkt, maar dat er in Windows een conflict is. Je zou kunnen proberen om in de Windows installatie te kijken of de drive aanwezig is of met een Linux Live CD. Dan weet je in ieder geval of de drive werkt en het conflict oplossen is dan een ander probleem.

[ Voor 46% gewijzigd door Flitzer op 28-11-2021 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FWdeKlerk
thunder7 schreef op zondag 28 november 2021 @ 20:47:
nee, volgens de specs:

1 x 2280 Key M(PCIe Gen3 x4/SATA)
Wanneer ik naar de details kijk op de site van MSI zie ik het volgende staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k7sCey2VFerSMv9lRz4Fj7Bw1no=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Hc61N3Xm6AgWY678oEu6oad6.png?f=fotoalbum_large

Kortom Supports PCIe 3.0 x4 NVMe Mini-SAS SSD with Turbo U.2 Host Card (optional)*.

Inmiddels heb ik er wel Windows op staan (post ik nu vanaf) en herkent Samsung Magician de schijf ook. In de BIOS wordt de schijf niet herkent als storage medium die ik kan selecteren, in de boot loader zie ik de schijf wel weer staan.

Kan het zijn dat de schijf nu werkt op Sata speeds/protocol ondanks dat het een Nvme schijf is?

Dank, snap er niks van 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FWdeKlerk
Flitzer schreef op zondag 28 november 2021 @ 20:57:

Helder, wij lezen dit net. We hebben inmiddels ook de oude schijven op SATA1 & 2 aangesloten en die werken ook.

Wel gek dat een Nvme niet in de storage lijst staat, maar goed.

Thanks Tweakers <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kh65
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-10 17:19
Ik meen te begrijpen dat de M.2 schijf inmiddels in gebruik is en dat er Windows op staat?
Volgens mij kijk jij bij SATA poorten / drives in de Bios, en daar staat die M.2 schijf dus inderdaad niet bij.
Als je hem wel kunt selecteren als boot-device dan herkent de Bios hem dus wel...
Die oude BIOS versies kunnen M.2 drives ook best wel eens niet echt als 'storage device' zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FWdeKlerk
kh65 schreef op zondag 28 november 2021 @ 22:08:
Ik meen te begrijpen dat de M.2 schijf inmiddels in gebruik is en dat er Windows op staat?
Volgens mij kijk jij bij SATA poorten / drives in de Bios, en daar staat die M.2 schijf dus inderdaad niet bij.
Als je hem wel kunt selecteren als boot-device dan herkent de Bios hem dus wel...
Die oude BIOS versies kunnen M.2 drives ook best wel eens niet echt als 'storage device' zien...
Het werkt idd @kh65 , met de snelheid van het licht is alles weer geinstalleerd. Het verwarrende was inderdaad dat hij niet in het lijstje met drives stond, maar er dus wel was als boot device. Ik dacht dat dat niet klopte, en in de bios kon ik ook niet naar beneden scrollen, in de verwachting dat hij daar wel stond. Op youtube vond ik filmpjes waarin die M2 wel opdook, maar dan onder advanced bij de intel chipset manager. Maar daar stond ie dus ook niet... Het is precies zoals Flitzer zei, in de manual had ik ook al zitten zoeken maar die gaf geen sluitende informatie...

Dit moederbord heeft gewoon op het randje van de overstap naar NVMe gezeten en daarbij is er nog niet echt rekening gehouden met de aanwezigheid in de BIOS (gok ik).

Anyway, het was wel een lange zondag zo :P maar tis fijn dat het met behulp van de Tweaker Community toch gelukt is! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillySis
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13-07 14:20
Ik heb een vergelijkbare ervaring met een Asrock MB en dezelfde M2. De ondersteuning van M2 drives is nog niet je van het.
Windows doet het gelukkig wel goed. Je kan windows ook gewoon op die M2 installeren, maar je kan hem niet als boot drive kiezen. Bij Boot-override staat de M2 weer wel. Als je die een keer kiest blijft dat vervolgens de standaard bootdrive.
In de manual kan je er niets over vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01:03
@FWdeKlerk
Niet gerelateerd aan je vraag, maar ik zie op de screenshots van je BIOS dat je werkgeheugen slechts op 2133MT/s draait terwijl je geheugenkitje 3200MT/s kan.

Zet even het XMP profiel aan zodat je geheugen een stuk sneller loopt, dit zal in sommige taken net even wat betere prestaties geven ;)
Pagina: 1