warmtepomp vs airco (elektrische cv ketel + warmwaterboiler)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kukeltje1975
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19-02 17:25
Voor mijn nieuwbouwhuis (hoekhuis 670 m3) uit 2020 waarin nog een cv ketel zit (intergas extreme 36) wil ik het gas terug brengen naar 250 m3 p/j ) dmv het plaatse van een airco in de woonkamer. Mijn gasverbruik is nu 850 m3 per jaar / stroom 4000 kWh. Overal drie dubbel glas en isolatie enz. + 19 zonnepanelen. Elektriciteit vs opbrengst is ongeveer gelijk.

Op mijn slaapkamer en kantoor heb ik afgelopen zomer een airco geplaatst waar ik deze ruimte nu mee verwarm. Ik heb gemerkt dat tijdens de kou de airco deze twee kamers makkelijk opwarmt met hooguit 200kWh. Dit hoeft ook niet de hele dag. Daardoor ben ik nu voornemens om een airco, Daikin stylus met een scop van 4.7 te gaan plaatsen in de woonkamer (5 kw). De woonkamer + keuken is overigens 75 m2. De verwarming staat verder niet aan in het huis .

In de toekomst plaats ik nog een warmwaterboiler en evt elektrische cv om geheel van het gas af te stappen. De kosten zijn alles bij elkaar vele malen lager dan een warmtepomp installatie.

De vraag is of ik nu iets over het hoofd zie of dat ik toch beter een warmtepomp kan gaan plaatsen. De kosten voor deze optie zitten allemaal rond de 15000 euro (advies). De optie van een airco komt neer op 1e fase 3700 euro (airco) en 3000 euro voor de tweede fase (cv + warmwaterboiler) + misschien het aanpassen van de meterkast 1200 euro. En daarbij zomers lekker koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-05 20:40

Tazzios

..

Welke ruimtes zou je nog moeten verwarmen met de CV?

Of elektrisch interessanter is dan de warmtepomp zal afhangen van het aantal draaiuren.
Warmtepompboiler voor warm water zal afhankelijk van de hoeveelheid warm water die je gebruikt uiteindelijk goedkoper zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:56
Houdt er bij een investering wel rekening mee dat de salderingsregeling niet altijd blijft.
En dat een airco in de woonkamer toch net iets minder comfort biedt dan vloerverwarming.

Maar goed 250 m3 gas is 2000 kWh elektrisch uit een E-CV of 500 kWh elektrisch uit een warmtepomp. Verschilt slechts 1500 kWh.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kukeltje1975
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19-02 17:25
voordelen van vloerverwarming comfort in de winter tegen nadeel geen airco in zomer

1500 kWh is inderdaad extra geldt *.25 cent = 375 euro per jaar

15000 euro voor een warmtepomp is nog veel meer geld.

en als ik dan ipv elektrische cv alleen een warmtepompboiler bij plaatst (voor douche enz) ? dan hoef ik alleen nog maar twee kinderkamers te verwarmen af en toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:56
Elektrische radiatoren lijkt me makkelijker qua zone regeling.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

15000 euro voor een warmtepomp die een nieuwbouwwoning op temperatuur kan houden klinkt enigzins absurd. Is dat met grondboringen of zo?
Dat moet met een lucht-water warmtepomp toch een stuk goedkoper kunnen. En gezien je airco is een buitenunit geen bezwaar.

Je airco is ook al een warmtepomp (lucht-lucht) dus daarbij zie je al dat het labeltje 'warmtepomp' niet hoeft te betekenen dat je 15000 euro verder bent :p

[ Voor 23% gewijzigd door Gizz op 29-11-2021 07:54 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:40
Gizz schreef op maandag 29 november 2021 @ 07:51:
15000 euro voor een warmtepomp die een nieuwbouwwoning op temperatuur kan houden klinkt enigzins absurd. Is dat met grondboringen of zo?
Dat moet met een lucht-water warmtepomp toch een stuk goedkoper kunnen. En gezien je airco is een buitenunit geen bezwaar.

Je airco is ook al een warmtepomp (lucht-lucht) dus daarbij zie je al dat het labeltje 'warmtepomp' niet hoeft te betekenen dat je 15000 euro verder bent :p
Ik zie genoeg offertes voorbijkomen van een lucht water warrmtepomp, 5 of 6 kW, geinstalleerd en wel voor om en nabij die 15000 euro.
Het is druk in installatieland, er is subsidie, allemaal redenen om prijzen omhoog te schroeven.
Voor een bodembron mag je er nog wel eens 10.000 bijleggen voor de boringen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1