Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Belangrijkste taak is gaming.
Ik game op LG OLED 4K TV of LG 4K scherm. Beide zijn steeds aangesloten, maar nooit samen gebruikt. Grafische pracht is belangrijker dan FPS.
Er is ook een Valve Index voor VR gaming, daar wil ik 144fps halen.
Er zijn ook 4 xbox360 controllers + usb receiver voor couch gaming.
Er hangen 2 2.1 audio sets aan, eentje aan de TV en eentje aan het scherm.
Er zal ook een VM met Home Assistant op gezet worden om basis taakjes te doen zoals stroommetingen en lichten aan/uit en dimmen. Geen geavanceerde zaken dus ik vermoed dat dit niet zo belangrijks is? Als dat in de toekomst wel resources begint te vergen, dan koop een dedicated pc hiervoor.
PC staat 24/7 aan en wordt gebruikt om te minen als er niet gegamed wordt. Stroomverbruik is dus zeer belangrijk.
De PC wordt ingebouwd in een 4U rack case met 3*140mm Industrial Noctua's. RGB, looks, lawaai van coolers zijn niet belangrijk.
Er is een Inno3D 3060Ti aanwezig die zal herbruikt worden.
Wat mag het systeem gaan kosten?
1000euro, zonder grafische kaart, case en case coolers. Budget is niet vast, mag gerust meer zijn. Ik ben tot deze prijs gekomen omdat 6-cores Intel en AMD daarrond uit komen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Inno3D 3060Ti
Antec 4U case (max 145mm hoogte voor een cooler!) + 3 x 140mm Industrial Noctua's (in) + 2 x noname 80mm (out) die steeds op volle kracht draaien
LG OLED 4K TV (55B8) + 2.1 audio set (Adam Audio T5V + T10S)
LG 4K scherm (27UK600W) + 2.1 audio set (Logitec)
Valve Index VR
Muis en toetsenbord van Logitech
USB 2 en USB 3 hubs
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alles wat in de bak moet behalve de grafische kaart en case cooling.
Ik wil graag 2 aparte nvme disks. 1tje als bootdisk (mag klein zijn) en de andere minstens 2TB als storage device voor games.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb absoluut geen enkele voorkeur voor merken.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Energieverbruik is zeer belangrijk aangezien de pc 24/7 aanstaat.
Future proofing is voor mij niet belangrijk, ik koop toch elke 2 jaar een nieuwe pc en elk jaar een nieuwe graka.
Features en connectiviteit zijn ook niet belangrijk. Zolang er Gbit LAN en een USB3 poort is, is het OK voor mij.
Ga je overklokken?
Neen. Simpele dingetjes als hogere mem-speed instellen wel, maar verder niets.
Wat verwacht je van ons?[i]
Elk onderdeel uit mijn lijstje in vraag stellen
Intel of AMD? (objectieve mening uiteraard, ben zelf fan van AMD, maar heb absoluut niets tegen een Intel systeem)
Is het prijsverschil de prestatie in gaming waard?
Intel verbuikt volgens de meeste reviews ook een stuk meer dan AMD, maar daar vind ik maar moeilijk duidelijke info over. Sommige zeggen dat het nauwelijks verschilt, andere spreken over 100Watt verschil op het gehele systeem. Zijn er ervaringen? Duidelijke metingen?
Is investeren in 8core vs 6core de moeite waard voor gaming?
Intel
AMD
Belangrijkste taak is gaming.
Ik game op LG OLED 4K TV of LG 4K scherm. Beide zijn steeds aangesloten, maar nooit samen gebruikt. Grafische pracht is belangrijker dan FPS.
Er is ook een Valve Index voor VR gaming, daar wil ik 144fps halen.
Er zijn ook 4 xbox360 controllers + usb receiver voor couch gaming.
Er hangen 2 2.1 audio sets aan, eentje aan de TV en eentje aan het scherm.
Er zal ook een VM met Home Assistant op gezet worden om basis taakjes te doen zoals stroommetingen en lichten aan/uit en dimmen. Geen geavanceerde zaken dus ik vermoed dat dit niet zo belangrijks is? Als dat in de toekomst wel resources begint te vergen, dan koop een dedicated pc hiervoor.
PC staat 24/7 aan en wordt gebruikt om te minen als er niet gegamed wordt. Stroomverbruik is dus zeer belangrijk.
De PC wordt ingebouwd in een 4U rack case met 3*140mm Industrial Noctua's. RGB, looks, lawaai van coolers zijn niet belangrijk.
Er is een Inno3D 3060Ti aanwezig die zal herbruikt worden.
Wat mag het systeem gaan kosten?
1000euro, zonder grafische kaart, case en case coolers. Budget is niet vast, mag gerust meer zijn. Ik ben tot deze prijs gekomen omdat 6-cores Intel en AMD daarrond uit komen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Inno3D 3060Ti
Antec 4U case (max 145mm hoogte voor een cooler!) + 3 x 140mm Industrial Noctua's (in) + 2 x noname 80mm (out) die steeds op volle kracht draaien
LG OLED 4K TV (55B8) + 2.1 audio set (Adam Audio T5V + T10S)
LG 4K scherm (27UK600W) + 2.1 audio set (Logitec)
Valve Index VR
Muis en toetsenbord van Logitech
USB 2 en USB 3 hubs
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alles wat in de bak moet behalve de grafische kaart en case cooling.
Ik wil graag 2 aparte nvme disks. 1tje als bootdisk (mag klein zijn) en de andere minstens 2TB als storage device voor games.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb absoluut geen enkele voorkeur voor merken.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Energieverbruik is zeer belangrijk aangezien de pc 24/7 aanstaat.
Future proofing is voor mij niet belangrijk, ik koop toch elke 2 jaar een nieuwe pc en elk jaar een nieuwe graka.
Features en connectiviteit zijn ook niet belangrijk. Zolang er Gbit LAN en een USB3 poort is, is het OK voor mij.
Ga je overklokken?
Neen. Simpele dingetjes als hogere mem-speed instellen wel, maar verder niets.
Wat verwacht je van ons?[i]
Elk onderdeel uit mijn lijstje in vraag stellen
Intel of AMD? (objectieve mening uiteraard, ben zelf fan van AMD, maar heb absoluut niets tegen een Intel systeem)
Is het prijsverschil de prestatie in gaming waard?
Intel verbuikt volgens de meeste reviews ook een stuk meer dan AMD, maar daar vind ik maar moeilijk duidelijke info over. Sommige zeggen dat het nauwelijks verschilt, andere spreken over 100Watt verschil op het gehele systeem. Zijn er ervaringen? Duidelijke metingen?
Is investeren in 8core vs 6core de moeite waard voor gaming?
Intel
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i5-12600K Boxed | € 320,20 | € 320,20 |
1 | Moederborden | MSI PRO Z690-A DDR4 | € 195,- | € 195,- |
1 | Geheugen intern | Kingston Fury Renegade KF436C16RB1K2/32 | € 147,90 | € 147,90 |
1 | Voedingen | be quiet! DARK POWER 12 750W | € 185,05 | € 185,05 |
1 | Solid state drives | Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB | € 229,- | € 229,- |
1 | Solid state drives | Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 500GB | € 79,- | € 79,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.156,15 |
AMD
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 5 5600X Boxed | € 285,- | € 285,- |
1 | Moederborden | ASRock X570 Phantom Gaming 4 | € 144,90 | € 144,90 |
1 | Geheugen intern | Kingston Fury Renegade KF436C16RB1K2/32 | € 147,90 | € 147,90 |
1 | Voedingen | be quiet! DARK POWER 12 750W | € 185,05 | € 185,05 |
1 | Solid state drives | Samsung 980 500GB | € 39,- | € 39,- |
1 | Solid state drives | Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB | € 229,- | € 229,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.030,85 |