Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-10 13:55
Vandaag mijn nieuwe PC in elkaar gezet:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12600K Boxed€ 325,90€ 325,90
1MoederbordenMSI PRO Z690-A DDR4€ 195,-€ 195,-
1BehuizingenNZXT H510 Zwart€ 73,80€ 73,80
1ProcessorkoelingScythe LGA1700 Mounting Kit€ 8,90€ 8,90
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 50,74€ 50,74
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18€ 126,-€ 126,-
1VoedingenFractal Design ION+ 560W Platinum€ 76,90€ 76,90
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 1TB€ 124,90€ 124,90
Totaal€ 982,14

Naast bovenstaande lijst heb ik nog een XFX AMD Radeon RX 470 4GB geïnstalleerd van een oude PC.

De computer wil niet starten hij komt niet door de POST. Het rode CPU lampje brandt op het moederbord vrij lang dan gaat hij even kort uit en op dat moment brand het oranje RAM lampje en daarna weer alleen het rode CPU lampje en dat herhaalt zich.

Ik heb al de grafische kaart eruit gehaald en de CMOS via de jumper gereset maar dat heeft geen effect.

Op het moederbord zit een CPU Power 1 en 2 connector beide 8 pins connectors. De voeding heeft meer 1 CPU power snoer dus CPU Power 2 is niet aangesloten. Zou dat de oorzaak zijn? Als ik google lijkt het erop dat power 2 optioneel is maar er zijn nog niet zo veel Alder Lake builds.

Beetje raar ook dat bij deze nieuwe voeding er niet twee CPU power kabels zitten. De PCIE kabels passen niet. Zo te lezen moet ik dan nog een lossen ATX EPS kabel kopen?

Of wordt dit probleem niet door de missende kabel veroorzaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11:01
RX 470 eruit halen en eerst via het moederbord beeld zien te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
@Uszka zoals ik had beschreven had ik de RX 470 er al uitgehaald maar geen verschil. Tevens heeft deze CPU geen interne GPU dus beeld zal ik niet krijgen. Maar zonder de RX 470 komt hij nog steeds de POST niet door, de status leds op het moederbord tonen dezelfde error.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11:01
12600K heeft wel een igpu. 12600KF niet maar die heb je niet in de lijst staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Skidmarks schreef op zondag 28 november 2021 @ 15:27:
Op het moederbord zit een CPU Power 1 en 2 connector beide 8 pins connectors. De voeding heeft meer 1 CPU power snoer dus CPU Power 2 is niet aangesloten. Zou dat de oorzaak zijn? Als ik google lijkt het erop dat power 2 optioneel is maar er zijn nog niet zo veel Alder Lake builds.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CUpiPl3m16sNuXUH_k0ikntjmtU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7cN9qlmbeN9GeHaCiXIKrgx3.png?f=fotoalbum_large
Komt uit jouw handleiding. Geen idee wat Google precies zegt maar jouw handleiding zegt dat beide 8-pins dus aangesloten moeten zijn.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NTAuthority
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:07
Ik heb dit bord toevallig nog op de testbench liggen, en net gecontroleerd: start gewoon op met enkel PWR1 aangesloten.

[ Voor 4% gewijzigd door NTAuthority op 28-11-2021 15:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 05-10 23:18
Elektrisch is hier geen rede voor omdat één 12V EPS connector al op ruim 300W gespecificeerd is. De tweede is alleen nodig als je flink gaat overklokken.
De meeste moederborden starten dan ook prima op met één, maar het zou in het onwaarschijnlijke geval kunnen dat jouw bord ze alle twee aangesloten wil hebben.
Doorgehaalde deel al ontkracht in het gelijktijdig geschreven bericht boven mij :)

[ Voor 10% gewijzigd door !mark op 28-11-2021 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
@Uszka je hebt gelijk hij heeft wel een igpu zie ik inderdaad.
Bedankt @NTAuthority voor het bevestigen dat de tweede CPU power connector niet per se nodig is, dat is wat ik ook via google vind.

Ik ga de CPU maar even uit de socket halen en kijken of ik daar wat bijzonders zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissa66
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06:06
Eventueel, als het moederbord een Qflash optie heeft, de laatste bios erop flashen.

Probeer tevens de PC op te starten met een enkel RAM bankje in het moederbord, welke je in verschillende slots kan proberen. Zorg dat het RAM bankje echt goed aangedrukt zit in het slot.

M3P 24'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
Enkel RAM bankje in meerdere slots geprobeerd maar maakt geen verschil.

Laatste bios op USB gezet en met de flash bios button erop gezet maar helaas geen verschil.

Toen ik de CPU er weer uit haalde leek het erop als 3 pins in de socket een klein beetje verbogen waren. Geen idee hoe dit kan, ik heb de CPU op de juiste manier erin gedaan, gaat ook maar op 1 manier. De pins voorzichtig weer bijgebogen maar maakt ook geen verschil. Heb ook eigenlijk een vergrootglas of iets dergelijks nodig om dit goed te kunnen checken.

Als ik trouwens opstart met geen enkel RAM er in dan blijft het oranje RAM ledje branden.

Beetje lastige situatie nu, omdat alle onderdelen nieuw zijn kan het aan van alles liggen en kan ik niet echt testen wat de oorzaak nu is. En dan nog de pins die beetje verbogen lijken maar ook niet duidelijk of dat nu de oorzaak is of niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skidmarks
Na een paar pogingen om de pinnetjes wat bij te buigen en met een foto camera detail foto's te nemen is het nu gelukt. Hij boot :)

Enige is als ik de grafische kaart erin doet dan komt hij weer niet door de POST dan brandt het witte (VGA) ledje. Kaart eruit en hij boot wel. Kaart zelf komt uit oude PC dus die is in principe goed.

Het is trouwens een Gigabyte GV-RX470G1 GAMING-4GD, ik neem aan dat deze het in principe gewoon moet doen op dit bord toch?

Eerst maar eens Windows installeren daarna misschien nog even naar de bios settings kijken voor de GPU.

Heren @Vissa66 ,@!mark, @Uszka @NTAuthority en @MAX3400 bedankt voor het meedenken. Begrijp nog niet wat ik fout heb gedaan om de pinnetjes te verbuigen, maar ben blij dat hij het nu doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
Het zou (helaas) zomaar kunnen dat er alsnog wat verbogen pinnetjes verbogen zijn en dan specifiek voor het aansturen van de PCIe lanes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTAuthority
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:07
Skidmarks schreef op zondag 28 november 2021 @ 17:16:
leek het erop als 3 pins in de socket een klein beetje verbogen waren. Geen idee hoe dit kan
Dat had ik dus inderdaad ook (alhoewel het klaarblijkelijk onbelangrijke pins waren in mijn geval), maar ik vermoedde dat dit kwam omdat ik de socket-protector er af gehaald had alvorens de socket open te klappen (deze waarschuwing was niet echt te lezen met de protector er nog op |:( ).

Kan dus ook gewoon slechte QC zijn van MSI als jij wel de socket-protector er later pas af gehaald hebt - zucht.

[ Voor 5% gewijzigd door NTAuthority op 28-11-2021 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
@NTAuthority ik had de protector laten zitten en als je dan de hevel omlaag doet springt ie eraf. Dat is wat ik op YouTube zag als hoe het hoort, voelt nog steeds raar aan. Maar zelfs dan dus toch nog deze problemen. Zou dus inderdaad wat issues kunnen zijn met MSI.

Ben wel benieuwd of het niet werken van de video kaart idd ook nog ligt aan de pinnen dat zou niet zo fijn zijn. Later nog eens testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
!mark schreef op zondag 28 november 2021 @ 19:02:
Het zou (helaas) zomaar kunnen dat er alsnog wat verbogen pinnetjes verbogen zijn en dan specifiek voor het aansturen van de PCIe lanes.
Het moederbord heeft drie sloten waar de GPU in past:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tpwoaYb.jpg

In PCI_E1 werkt hij niet, VGA POST lampje blijft branden geen boot.

In PCI_E3 werkt hij wel, Windows herkent de kaart correct.

De kaart zelf is een PCI-E 3.0 x 16. Is slot 1 nu alleen maar PCI-E 5.0 of ook backwards compatible met 3.0?

Gebogen pinnen kan nog steeds aangezien slot 1 van de CPU komt en slot 3 van de chipset als ik het goed begrijp. Maar ook al doet hij het nu gebruik ik dan maar 4 van de 16 Lanes die de kaart eigenlijk nodig heeft? Dat geeft dan performance limieten in games of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
PCI_E1 komt direct vanaf je CPU en is backwardscompatible met alle eerdere PCIe versies, zou gewoon moeten werken dus.

PCI_E3 komt vanaf je chipset waarbij 4 lanes inderdaad een serieuze bandbreedtebeperking is alsmede extra latency toevoegt (en ook nog eens via een gedeelte interface van je chipset naar CPU moet). Of je dat met een RX470 al merkt weet ik zo niet, maar als je er ooit een zwaardere kaart instopt gaat dat vrijwel zeker een serieus prestaties verlies opleveren in sommige spellen.

Ik denk zeker na deze uitsluiting dat alsnog een aantal pinnen voor de van de CPU afkomstige PCIe lanes niet helemaal lekker zijn nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
!mark schreef op zondag 28 november 2021 @ 19:53:
PCI_E1 komt direct vanaf je CPU en is backwardscompatible met alle eerdere PCIe versies, zou gewoon moeten werken dus.

PCI_E3 komt vanaf je chipset waarbij 4 lanes inderdaad een serieuze bandbreedtebeperking is alsmede extra latency toevoegt (en ook nog eens via een gedeelte interface van je chipset naar CPU moet). Of je dat met een RX470 al merkt weet ik zo niet, maar als je er ooit een zwaardere kaart instopt gaat dat vrijwel zeker een serieus prestaties verlies opleveren in sommige spellen.

Ik denk zeker na deze uitsluiting dat alsnog een aantal pinnen voor de van de CPU afkomstige PCIe lanes niet helemaal lekker zijn nog.
Ok duidelijk. Voor vandaag vind ik het wel even mooi zo.

Misschien later nog eens met een goed vergrootglas nog een poging met de pinnetjes doen, maar nu even niet ;)
Pagina: 1