Externe laptop monitor op 1 USB-c kabel, welke kabel?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielio
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-08 23:44
Mijn vraag
Ik heb twee laptops, en ik gebruik met beide een draagbare extra monitor, om ook "on the road", een dual monitor setup te gebruiken.

Ik doe dit het liefst met een enkele USB-C kabel, voor zowel het signaal als de stroom. Nu merk ik echter dat die met de meeste USB-C kabels hier niet geschikt voor zijn.

Het probleem dat ik heb, is dat ik het niet voor elkaar krijg de goede eigenschappen van de USB kabel inzichtelijk te krijgen, waar hij aan moet voldoen, om hiervoor te gebruiken. Want ik heb behoorlijk dure kabels gekocht, die dan niet blijken te werken.

Ik zie eigenschappen als:
  • Vermogen: X Watt
  • Max. snelheid: X Gb/s
  • En Soms: Thunderbolt 3
Lastige is dat de meeste webwinkels, weinig tot geen specs geven.

Hoe kan ik er achter komen, welke specs belangrijk zijn, en wat dan het minimum is qua specs?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Software: Windows 10 en 11.

Hardware set 1:
  • ThinkPad X1 Nano
  • Uperfect 12.3-inch Portable Monitor
Hardware set 2:
  • 1netbook OneMix 4
  • ZEUSLAP 8.9inch Draagbare Monitor
NB: Reden van Chinese merken heeft niets te maken met de prijzen, maar is omdat de bekende merken met externe mobiele schermen geen passende specs. hebben:
Ik heb relatief kleine en lichte schermen nodig, en ik houd van schermverhoudingen van 3:2, 4:3, 16:10, en ik vind 16:9 voor productiviteit dramatisch, zeker in een dual-monitor opstelling.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Heel veel verschillende kabels!! haha :)

Opleiding Brandveiligheid

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
De laptop moet DisplayPort over USB-C ondersteunen voor het beeld.
De monitor moet DisplayPort over USB-C ondersteunen voor het beeld (dat doen de Uperfect en de ZEUSLAP niet).
De kabel moet USB 3.2 Gen 2 over USB-C ondersteunen voor het beeld.

De laptop moet USB-PD over USB-C ondersteunen voor de stroomlevering, dus als source met minimaal zoveel vermogen als de monitor nodig heeft (dit kan bijna geen enkele laptop), edit: tenzij ze niet meer dan 5V/2A gebruiken.
De monitor moet USB-PD over USB-C ondersteunen voor de stroomlevering.
De kabel moet USB-PD over USB-C ondersteunen voor de stroomlevering.

Makkelijk hè? USB?

[ Voor 14% gewijzigd door Juup op 28-11-2021 18:25 ]

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielio
Juup schreef op zondag 28 november 2021 @ 15:15:
De laptop moet DisplayPort over USB-C ondersteunen voor het beeld.
De monitor moet DisplayPort over USB-C ondersteunen voor het beeld (dat doen de Uperfect en de ZEUSLAP niet).

De laptop moet USB-PD over USB-C ondersteunen voor de stroomlevering, dus als source met minimaal zoveel vermogen als de monitor nodig heeft (dit kan bijna geen enkele laptop).
De monitor moet USB-PD over USB-C ondersteunen voor de stroomlevering.
De kabel moet USB-PD over USB-C ondersteunen voor de stroomlevering.

Makkelijk hè? USB?
Hoi Jaaap, hoewel waarschijnlijk goedbedoelt beantwoord je een heleboel vragen die ik niet heb. Beide laptops hebben DisplayPort over USB-C en USB-PD over USB-C. En ook, in tegenstelling tot je bericht hebben beide monitoren: DisplayPort over USB-C en USB-PD over USB-C. En ook in tegenstelling tot je bericht, werk ik al een behoorlijke tijd met 5 verschillende laptops en 3 verschillende monitoren via USB-C only, zonder extra kabel, en dit werkt perfect, als ik de goede kabel vind.

Het werkt namelijk allemaal wel, ik heb alleen moeite met extra kabels kopen.

Dus de concrete vraag is, hoe kan ik, in een gemiddelde webshop zien of een kabel dit kan. Ik zie bij de webshops overigens wel verschillende type snelladen staan, zou ik daar iets mee kunnen?

[ Voor 7% gewijzigd door Emielio op 28-11-2021 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
Emielio schreef op zondag 28 november 2021 @ 15:43:
En ook, in tegenstelling tot je bericht hebben beide monitoren: DisplayPort over USB-C en USB-PD over USB-C.
Hmm... vreemd. Ik had even snel de specs van die 2 monitoren opgezocht en daar stond geen DisplayPort over USB bij.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielio
Juup schreef op zondag 28 november 2021 @ 18:19:
[...]

Hmm... vreemd. Ik had even snel de specs van die 2 monitoren opgezocht en daar stond geen DisplayPort over USB bij.
Bij deze merken documenteren hun specs erg slecht. Ik heb bij beide monitoren de fabrikant gevraagd te bevestigen, voor de aankoop.

Maar het werkt echt, alleen met maar 1 van mijn USB kabels. 1 van de bij de monitor geleverde kabels is helaas overleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
Ok als die monitoren niet meer dan 5V/2A nodig hebben blijft er maar 1 vd 2 eisen over voor de kabels:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielio
Iemand anders nog een helder inzicht, of ingeving.

Ik heb dus twee laptops met twee externe monitoren. Beide werkt perfect, met letterlijk 1 van mijn 15 USB-C kabels die ik in huis heb. En ik ben dus op zoek naar het onderscheid, wat de maatgevende factoren zouden moeten zijn, waar ik bij aankoop op moet letten!!
Juup schreef op zondag 28 november 2021 @ 18:26:
Ok als die monitoren niet meer dan 5V/2A nodig hebben blijft er maar 1 vd 2 eisen over voor de kabels:
Waar haal je vandaan dat ze 5V/2A nodig hebben? Mijn vermoeden is dat hij iets meer verbruikt. Binnen USB-C kan je volgens mij tot 20V 5A gaan... Geen idee waarop het zit, maar 5V/2A lijkt me aan de krappe kant voor een monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-09 14:33

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Kan je aangeven of dit uiteindleijk nog gelukt is?

Ik ben voornemens deze; https://www.uperfectmonitor.com/products/1920x1080-monitor aan te schaffen. Maar het liefst gebruik ik slechts 1 USB C kabel (intel nuc met thunderbolt) -> monitor.

alleen las ik wel al in een comment ergens dat het zou kunnen zijn dat deze dan te weinig stroom krijgt waardoor het scherm minder helder is.

Iemand ervaring daarmee?

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielio
Dit is tegenwoordig mijn favoriete merk van externe monitors (met 1 USB-C kabel):
https://www.intehill.com/en-eu

18,5 inch zal wel lastiger worden, want hoe groter hoe meer stroom. Ik werk dagelijks met een 13,3 inch die makkelijk met 1 kabel kan, maar mijn 17 inch trekt dat niet, en die moet ik apart van stroom voorzien.

Dit model is mijn favoriet: https://www.intehill.com/...ucts/13-4-inch-4k-monitor

Pagina: 1