Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikeee1993
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 16-05 11:05
Hallo Allen,

Ik heb met blackfriday een nieuwe router aangeschaft, namelijk de Asus RT-AX82U. Deze router heb ik achter mijn modem (Ziggo Connectbox) geplaatst en vandaag het modem in bridge mode laten zetten. Deze router verbonden met het modem met de bijgeleverde UTP kabel vanaf LAN 1 (modem) naar WAN poort (router). Vervolgens mijn desktop aangesloten op LAN 1 (gaming poort router).

Vervolgens de wizard doorlopen van de router voor het automatisch instellen van het netwerk en was vrij vlot ingesteld. Nu heb ik verbinding op mijn desktop en de wifi werkt ook op mijn telefoon. Het probleem is alleen dat de snelheid erg inconsistent is. Als ik een speedtest doe kom ik soms niet eens boven de 50Mbit/s uit en een andere keer rond de 200Mbit/s. Ik heb een abonnement van 300Mbit/s dus hij moet deze snelheden ook halen.

Het aparte is dat de eerste test wel de 300Mbit/s aantikte, maar het aantal keren daarna niet meer boven de 100Mbit/s. Mijn vraag is dan ook waar deze inconsistentie vandaan kan komen en waarom deze niet hoger boven de 100 komt.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Router: Asus RT-AX82U
Modem: Connectbox Ziggo

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

In de routerpagina:
- DHCP aangezet
- IPV6 passthrough gegeven
- NAT staat aan
- Portforwarding aangezet (nog geen specifieke ports)

Foto speedtest:
Afbeeldingslocatie: https://ziggobeta.speedtestcustom.com/result/93efd690-504f-11ec-ac39-29a6aea055b6

Alvast bedankt voor het meedenken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Dat kan letterlijk van alles zijn; volgens heeft de router zelf ook een Speedtest aan boord maar die is (soms) nog onbetrouwbaarder.

Ook moet ik aannemen dat je het pas constateerd sinds de Asus er is? Want bij Ziggo had / heb je al direct 300 strak bij elke test gehad (onwaarschijnlijk maar mogelijk)?

Staat NAT CTF wel aan; dat kan heeel erg veel schelen (tweede optie even op Enable/Auto zetten en dan herstarten).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_bRpdD29fNJxNta6bfDmXM9U_Ss=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sHS16GEMTrvAjP7oZoWLVwxt.png?f=user_large

Op probeer eens de grote 10Gbit-files tegelijk te downloaden van https://proof.ovh.net/files/ en https://www.i3d.net/resources/tools/mirror/ en kijk eens wat je Task Manager dan zegt qua snelheden op je netwerk?

/edit: weet je zeker dat het modem in bridge staat? Zo ja, heb je het hele zwikkie al een keer of 2 herstart?

[ Voor 6% gewijzigd door MAX3400 op 28-11-2021 14:46 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikeee1993
@MAX3400
Dank voor je antwoord. Voorheen had ik af en toe last van inconsistentie, maar nu is het wel heel erg. Met mijn oude modem was het drama en heb een aantal maanden geleden deze nieuwe Connectbox gekregen. Sindsdien gaat het eigenlijk wel een stuk beter, maar besloten om er een router achter te hangen voor optimaal resultaat.

Ik woon trouwens in een wat oudere flat dus mogelijk ook de aansluiting in de muur die verouder is? Nieuwe COAX kabel heb ik ook nog niet geprobeerd die is ook al een jaar of 10 oud gok ik. Denk je dat het hiermee te maken kan hebben?

Wat betreft de CTF functie deze staat er bij mij niet tussen. Heb net wat andere firmware gok ik.

Ik heb de de files geprobeerd te downloaden en haal echt maar ~30mb/s.

Modem en router aantal keren herstart en opnieuw aangesloten. Modem staat in bridge (groen lampje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Mikeee1993 schreef op zondag 28 november 2021 @ 15:27:
@MAX3400
Dank voor je antwoord. Voorheen had ik af en toe last van inconsistentie, maar nu is het wel heel erg. Met mijn oude modem was het drama en heb een aantal maanden geleden deze nieuwe Connectbox gekregen. Sindsdien gaat het eigenlijk wel een stuk beter, maar besloten om er een router achter te hangen voor optimaal resultaat.
Ik lees hier twee dingen; het was al inconsistent en ook een nieuwe Connectbox heeft (nog) nooit 100% de snelheden gegeven waarvoor je betaalt?

En ook met je issues / ouderdom hieronder; ik zou bijna / ook even Ziggo goed aan de tand voelen hieromtrent.
Ik woon trouwens in een wat oudere flat dus mogelijk ook de aansluiting in de muur die verouder is? Nieuwe COAX kabel heb ik ook nog niet geprobeerd die is ook al een jaar of 10 oud gok ik. Denk je dat het hiermee te maken kan hebben?
Kan altijd. Ziggo bellen. Zij raden lengte zoveel of zoveel aan van merk A. Kost niet weinig. Gewoon lastig / simpel vragen stellen. Krijg je vanzelf een kabel toegestuurd. Of een monteur.
Wat betreft de CTF functie deze staat er bij mij niet tussen. Heb net wat andere firmware gok ik.
Sorry, dat kan inderdaad. Ik heb Merlin geflasht op mijn Asus-routers.
Ik heb de de files geprobeerd te downloaden en haal echt maar ~30mb/s.
30 MEGABYTE per seconde? Of 30 millitibt per seconde? 30MB/s is best aardig; na aftrek overhead etc kom ik richting de 260Mbps (terwijl je betaalt voor 300Mbps).

[ Voor 3% gewijzigd door MAX3400 op 28-11-2021 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikeee1993
Ik lees hier twee dingen; het was al inconsistent en ook een nieuwe Connectbox heeft (nog) nooit 100% de snelheden gegeven waarvoor je betaalt?
In het begin was het erg slecht. Toen nieuwe modem gekregen en ook een speedtest gedaan die wel de snelheid haalde. In de tussentijd wel een aantal speedtests gedaan die haalde niet allemaal de 300Mbit/s, maar niet lager dan 200. De laatste maand geen nieuwe test gedaan dus kan niet zeggen of het deze maand is verslechterd.
Kan altijd. Ziggo bellen. Zij raden lengte zoveel of zoveel aan van merk A. Kost niet weinig. Gewoon lastig / simpel vragen stellen. Krijg je vanzelf een kabel toegestuurd. Of een monteur.
Ik denk dat ik ze gewoon maar ga bellen en kijken of ze wat kunnen betekenen.
30 MEGABYTE per seconde? Of 30 millitibt per seconde? 30MB/s is best aardig; na aftrek overhead etc kom ik richting de 260Mbps (terwijl je betaalt voor 300Mbps).
Nee sorry 30Mbit/s. Het downloaden van 1 gb duurde gewoon ruim 10 min.

Het probleem is gewoon dat ik niet snap waarom de ene speedtest lager is dan de ander. Nu weer 1 gedaan en hij begint op 50Mbit/s en loopt op naar 200Mbit/s en vervolgens daalt hij weer naar 150Mbit/s. Ik snap wel dat er wat verschil in kan zitten, maar de ene keer niet boven de 60Mbit/s en de andere keer met stijgende/dalende lijnen net aan 200Mbit/s. Mogelijk dan toch storing op de lijn zou niet weten hoe het door mijn nieuwe router zou kunnen komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-05 19:58
Kan je de router er weer even tussen uit halen en dan testen? En test je met 1 device alleen op wifi? Of meerdere devices en draadloos/bedraad?

Ziggo bellen voor een lijnmeting lijkt me sowieso geen kwaad kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Nee sorry 30Mbit/s. Het downloaden van 1 gb duurde gewoon ruim 10 min.
Oke, dat klopt inderdaad niet dan.

Lastig op dit tijdstip van de dag. Eerlijk gezegd (maar op basis van wat er gezegd is): jouw Asus is verkeerd aangesloten / geconfigureerd. Als alles hiervoor toch wel 200/300Mbit speedtests was en nu zo ontzettend wisselend, dan is je Asus de nieuwe factor.

Oplossing: het stappenplan voor de Asus nog eens doorlopen? Werken doet het toch al brak en volgens mij is het allemaal niet zo moeilijk om dat nog eens te proberen. Overigens, reset je de router eerst een helemaal naar factory voordat je daaraan verder gaat?

Alternatief: bridge laten opheffen, Connectbox aansluiten op de PC en alle tests met speedtest en files nogmaals doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikeee1993
Kan je de router er weer even tussen uit halen en dan testen? En test je met 1 device alleen op wifi? Of meerdere devices en draadloos/bedraad?

Ziggo bellen voor een lijnmeting lijkt me sowieso geen kwaad kunnen.
Modem staat in Bridgemode dus ik heb geen internet zonder. Test op mobiel en Desktop (kabel).
Oke, dat klopt inderdaad niet dan.

Lastig op dit tijdstip van de dag. Eerlijk gezegd (maar op basis van wat er gezegd is): jouw Asus is verkeerd aangesloten / geconfigureerd. Als alles hiervoor toch wel 200/300Mbit speedtests was en nu zo ontzettend wisselend, dan is je Asus de nieuwe factor.

Oplossing: het stappenplan voor de Asus nog eens doorlopen? Werken doet het toch al brak en volgens mij is het allemaal niet zo moeilijk om dat nog eens te proberen. Overigens, reset je de router eerst een helemaal naar factory voordat je daaraan verder gaat?

Alternatief: bridge laten opheffen, Connectbox aansluiten op de PC en alle tests met speedtest en files nogmaals doen.
Heb de router gereset, de wizard weer doorlopen, maar geen verschil in resultaat. Ik denk dat ik van de week maar ga bellen en idd kijken of ze de lijn kunnen meten. Als daar niks uit komt laat ik de bridge opheffen.

Thanks beide voor de reacties in ieder geval!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:38
Heb je zaken (rommel) als smart/adaptive qos of aiptotection uitstaan op die asus?

[ Voor 17% gewijzigd door laurens0619 op 28-11-2021 23:08 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

laurens0619 schreef op zondag 28 november 2021 @ 22:21:
Heb je zaken (rommel) als smart/adaptive qos uitstaan op die asus?
En de reden daarvoor is ....?

Ik heb hier een AC68U met Merlin en, onder andere, QoS maar die doet bij KPN gewoon netjes meer dan 95 MB/s downstream en 90 MB/s upstream continu. Piekwaarde had ik op 115 MB/s upstream.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
MAX3400 schreef op zondag 28 november 2021 @ 22:25:
[...]

En de reden daarvoor is ....?

Ik heb hier een AC68U met Merlin en, onder andere, QoS maar die doet bij KPN gewoon netjes meer dan 95 MB/s downstream en 90 MB/s upstream continu. Piekwaarde had ik op 115 MB/s upstream.
Veel consumentenrouters hebben of een brakke implementatie van qos of een te krappe cpu/beperkt hw offload om qos te doen op hoge snelheid verbindingen. Je kunt het dan vaak beter uitzetten

Een ac68u is een mooi ding met krachtige cpu, toch lees ik ook dat daar met qos aan de hw offload uit ging en 20-200mbit echt max was. Dus knap gefixt van merlin dat jij er driekwart gbit doorheen weet te drukken met qos aan. Zeker dat qos aan staat?

Hoeft trouwens niet de oplossing voor ts te zijn maar er zijn er zat topics waar qos uitzetten wel de oplossing was

Voorbeeld is de unifi usg. Zonder qos haal je gigabit, met qos niet meer dan 80…
https://evanmccann.net/bl...uters-overview?format=amp

[ Voor 40% gewijzigd door laurens0619 op 28-11-2021 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:25
laurens0619 schreef op zondag 28 november 2021 @ 22:44:
[...]

Voorbeeld is de unifi usg. Zonder qos haal je gigabit, met qos niet meer dan 80…
https://evanmccann.net/bl...uters-overview?format=amp
Bij de USG is QoS niet het probleem. Het aanzetten van Intrusion Detection System en Intrusion Prevention System (IDS/IPS) geeft op de USG een enorme performance hit vanwege hardwarebeperkingen (lees zwakke CPU).

@Mikeee1993 Als de coax installatie in orde is dan moet je Ziggo modem zonder problemen de 300 Mbps van je abonnement leveren. Bridge-modus maakt daarbij geen verschil. Als de coax-installatie verouderd is, kan dat inderdaad allerlei problemen opleveren, dus daar zal Ziggo aan de bak moeten. Of dat in een flat makkelijk te doen is, is de vraag. Maar meestal komt er een groene coax ergens het appartement binnen die vervolgens afgemonteerd moet worden met een modern AOP. Dat AOP is in het huidige 4G tijdperk erg belangrijk. De coax installatie moet voldoende afgeschermd worden van 4G interferentie. Coax bekabeling, splitters, versterker en kabels moeten ook 4G bestendig zijn.

Je nieuwe Asus router moet bekabeld ook makkelijk die 300 Mbps aanleveren aan je PC. Je zegt dat je PC een "gaming-poort" heeft. Toch niet toevallig met een speciale LAN driver, die je zogenaamd je gaming performance verbeterd of gaming-verkeer voorrang geeft? In dat geval zou ik de bijbehorende driver eens vervangen door een standaard Windows driver.

Wifi in een flat is meestal wél problematisch. Zeker op 2,4 GHz. Te veel netwerken in de lucht die elkaar in de weg kunnen zitten. Uitwijken naar de 5 GHz heeft zeker vanwege het gebruik van AX de voorkeur, om de volledig performance eruit te halen. Met een beetje geluk kun je met de naaste buren afspraken maken over wie welke kanalen gebruikt, om elkaar zo weinig mogelijk te verstoren.

[ Voor 12% gewijzigd door Masimo op 28-11-2021 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Masimo die pagina zegt toch echt dat qos ook niet werkt als hw offload aanstaat

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LiGHtNiNG!
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-05 01:45

LiGHtNiNG!

(tm) since 1985, build in &#03

Mikeee1993 schreef op zondag 28 november 2021 @ 16:52:
[...]

Modem staat in Bridgemode dus ik heb geen internet zonder. Test op mobiel en Desktop (kabel).
Je kan prima testen zonder router met modem in bridge. Gewoon een desktop of een laptop eraan met een kabel. Even je modem een minuutje uit. Weer aanzetten en je (externe) ip gegevens worden direct aan je computer doorgegeven ipv je router (geen andere apparatuur aansluiten behalve die pc/laptop).

Overige heb ik in het verleden ook issue's gehad bij bridge mode. Na herstart prima snelheid, naar een minuut of 10 niet meer (stond bij mij dan ook een melding in het log van het modem). Als dat zo is, probeer het aan te tonen/herproduceren en neem dan contact op met Ziggo. Bij mij viel er een deel van de kanalen
weg. Maakte in dat geval ook niet uit of een router of niet tussen zat. In bridge kun je ook nog steeds in je modem komen vanaf de binnenkant. (192.168.100.1 bij een connect box). Dan in geavanceerd, hulpmiddelen, netwerk status, netwerk historie kijken of je iets bijzonders ziet.

Laat maar.. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
Als je toch in de modem kan inloggen, dan is het de moeite waard om eens naar de signaalwaardes te kijken, en die hier te posten.

Inloggen, Geavanceerde instellingen, Hulpmiddelen, Netwerkstatus, tabs Downstream en Upstream.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fjh40
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 30-03 23:57
Ik haak ook even aan:

1. Als je modem in bridge staat kan je direct je PC aansluiten op LAN port 1, herstart het modem (want mac-adres van interface is verandert), nu heb je direct een extern IP-adres via DHCP gekregen op je PC. Let op dat je Windows firewall e.d. aan hebt staan tijdens het testen en dat je hem even op 'publiek' netwerk zet onder instellingen -> netwerk -> Ethernet, want je PC is nu direct verbonden met het internet zonder de firewall van de connectbox / Asus.

Run nu de speedtest, welke resultaten haal je? Probeer het op minimaal drie servers voor consistente resultaten, al heb ik de laatste tijd nooit dat ik lager dan 500 Mbit/s haal op welke server dan ook.

Als je nu de volle geadverteerde 300 Mbit/s heb kan je dus concluderen dat het probleem hem zit in je Asus router, of de configuratie.

Zo niet, sluit alles weer normaal aan zodat je in ieder geval iets van internet hebt en herstart je modem opnieuw, want mac-adres weer verandert (nu weer Asus router). Ga op je PC naar 192.168.100.1 of 192.168.178.1, uit ervaring werkt soms de een wel en de ander niet vreemd genoeg. (Ligt niet aan bridge mode, voordat iemand deze opmerking plaatst.)

Zie deze link voor een stappenplan van Ziggo zelf hoe je dit doet:
https://community.ziggo.n...an-mijn-modem/ba-p/695389

Zie je fouten of wat dan ook voorbij komen? Advies: Bel Ziggo, geef aan dat je problemen hebt en dat ze het modem opnieuw uit bridge mogen halen om alles uit te kunnen lezen (ervaring blijkt opnieuw dat menig klantenservice medewerker geen idee heeft hoe ze een bridged modem kunnen uitlezen). Tijdelijke nadeel is dat je even achter dubbel NAT zit, voordeel is als het niet werkt is het vervolgens een probleem aan Ziggo's kant en moeten ze je hierbij helpen door middel van een monteur (zonder kosten voor jou).

Je kan ook zelf googlen op foutmeldingen in je Ziggo modem, alleen de 'error' en 'critical' meldingen zijn in principe interessant.

Edit:
Zelf jarenlang een ASUS RT-AC88u met Merlin gebruikt achter een Ziggo modem (bridged) zonder enige problemen met snelheden van 300 Mbit/s wat door de jaren heen zelfs naar 1000 Mbit/s ging. Let er wel op, wat ook al genoemd is door @MAX3400, dat je NAT HW acceleration aan hebt staan. In Merlin had je ook een informatie pagina kon ik mij herinneren waar je de actuele status van HW acceleration kon bekijken. Zaken zoals QoS konden ervoor zorgen dat de snelheid drastisch naar beneden ging, heb je ook eigenlijk bijna niet nodig op zo'n snelle lijn tegenwoordig.

[ Voor 12% gewijzigd door fjh40 op 29-11-2021 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikeee1993
Bedankt allen voor de hulp!

Wat ik nu heb gedaan;

Desktop direct op modem aangesloten, herstart en aantal speedtests gedaan. Hij begint vaak op ~300Mbit/s en daalt vervolgens geleidelijk naar ~200Mbit/s. Vervolgens weer alles zoals eerst aangesloten en herstart.

QoS uitgezet in de Asus router. Merk dat hij nu altijd boven de 200Mbit/s begint met de test en soms haalt hij strak de 300Mbit/s. Maar naar mate ik meer tests doe alsnog inconsistente resultaten. Soms gaan de snelheden in golvende beweging op en neer, maar meestal begint het met hoge snelheid 250Mbit/s of meer en daalt eigenlijk altijd naar onder de 200Mbit/s.

Ik heb ik het modem gekeken naar de netwerkstatus en heb de volgende screenshots gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ho7RV3bAZYPhdRlOZPDY0ArFzg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0awHMzdhqpdt0JUbG8ksjKQU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xFL6VOJkK7hXRT9wLjG79DBI9kY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VXIGAHrefayigQFfTmSkz7oE.png?f=fotoalbum_large

Wat mij opvalt is dat bij kanaal 19/20 veel post-errors staan.

Verder in de netwerk historie een aantal warnings/notices;
Warning Lost MDD Timeout;CM-MAC=54:67:x.x.x ;CMTS-MAC=00:01:x;x;x;x;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

Edit;
Groene kabel uit de muur gaat in een technetix dio 01 splitter. Ik ga sowieso maar nieuwe coax kabels kopen, want deze zijn geel verkleurd zo oud zijn ze. Dan kan ik dat in ieder geval uitsluiten. De splitter zelf geen idee of dat veel uit kan maken?

[ Voor 7% gewijzigd door Mikeee1993 op 29-11-2021 19:42 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
Je signaalwaardes zien er op zich niet slecht uit. Wat me inderdaad ook opvalt is het hoge aantal post RS errors op kanaal 19 en 20. Dat zijn frequenties 770 en 778 MHz. Die zijn wél het gevoeligst voor 4G storingen.
Wat beter zou kunnen is de SNR, de signaal ruisverhouding. Die zit bij jouw op zo'n 36-37 dB. Dat zou wel iets beter kunnen, maar ook dat is niet dramatisch. Het zou wellicht de pre RS errors verlagen.
Ter vergelijking: ik zit op op een gemiddelde SNR van 40, met alles 4G-proof.

Hoe staat het met het aantal T3 / T4 errors in het tabje Upstream? Als die laag zijn, is er op zich niks aan de hand met je Ziggo verbinding. Misschien een klein "4G-lekje" door een slechte connector of kabeltje, maar niets meer dan dat.

Heb je een ander device, PC of laptop dat je bekabeld kan aansluiten? Dan heb je vergelijkingsmateriaal en kun je wellicht toch modem of PC als schuldige aanwijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Mikeee1993 maar als ik goed lees haal
Je nu met je asus router ertussen vergelijkbare resultaten als met de desktop direct verbonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikeee1993
@Masimo
Dan valt het inderdaad nog redelijk mee. Ik heb nog screen met de andere waardes, volgens mij niks geks.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fF6FLqvZek0eShP_T82RzPyxwII=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3PFVmVpTLAIMdyIHW00jO9Nw.png?f=user_large

Heb momenteel geen ander device om aan te sluiten. Zal morgen mijn laptop meenemen van werk.

@laurens0619
Ja wel redelijk dezelfde resultaten inderdaad. Al lijkt het met de router wat stabieler te zijn zonder teveel schommelingen. Net weer 4 tests gedaan en haal bij 3 test 300Mbit/s en 1 test 150Mbit/s. Het oogt in ieder geval wel een stuk consistenter dan voorheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Nou dan is deelprobleem1 opgelost :) again qos… :( toch ironisch dat iets wat je internet beter moet maken t soms slechter maakt :+

Je snelheid probleem zit dan of in je provider of je client.
Om je client uit te sluiten: voor de test eens met een ander device uit? Liefst Zonder router

Als t dan nog brak is, dan moet je ziggo bellen en kunnen we hier niet meer zoveel doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
Met je Ziggo verbinding is mijns inziens niks mis.

Als je in plaats van speedtests, eens een downloadtest doet met een groot bestand? Wat zie je dan qua snelheid? Bijvoorbeeld het 10 GB bestand van deze website.

Ter vergelijking: dat bestand komt hier gemiddeld met zo'n 35 MB/sec binnen gedurende de hele download. Slechts één apparaat actief op mijn 300 Mbps abonnement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikeee1993
@laurens0619
Daar lijkt het idd wel op.. Morgen ga ik testen met mijn laptop die heb ik nu niet bij de hand.

@Masimo
Ook deze download heb ik een aantal keer aangezet en vervolgens na paar min geannuleerd. De 10gb kwam eerste keer met 150Mbit/s binnen, 2e keer haalde ik wel zo'n 250Mbit/s en de derde keer ook maar rond de 120Mbit/s. Ook dit is dus best inconsistent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
Dus testen met een andere machine is nog wel nodig.
Heb je overigens al eens op een andere LAN poort van je router getest? Dus niet op de "gaming" poort.
En verder alle "toeters" en "bellen" die zogenaamd je snelheid verbeteren uit zetten in de Asus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Masimo schreef op maandag 29 november 2021 @ 20:13:
Als je in plaats van speedtests, eens een downloadtest doet met een groot bestand? Wat zie je dan qua snelheid? Bijvoorbeeld het 10 GB bestand van deze website.

Ter vergelijking: dat bestand komt hier gemiddeld met zo'n 35 MB/sec binnen gedurende de hele download. Slechts één apparaat actief op mijn 300 Mbps abonnement.
Ik weet niet of Hetzner (of https) het handigste is; zelfs met een multi-Gbit connectie (ja, even elders getest), krijg ik niet meer dan 55MB/s door de pijp van ze. Probeer eens http://speedtest.yisp.nl/files/10000mb.bin want daar kom ik ver over de Gbit downstream (en dus hun upstream).

Ook http://speedtest.novoserve.com/10GB.bin doet tegen de 120MB/s doorvoer geven overigens.

[ Voor 5% gewijzigd door MAX3400 op 29-11-2021 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Dat heeft vaak meer met transit en peering te maken dan “hun upstream”

Met deze snelheden is het niet alleen wat is mijn internet abo, maar ook “hoe snel is de complete verbinding tussen mij en dienst”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikeee1993
Hallo allen,

Inmiddels heb ik weer diverse speedtests gedaan op zowel desktop als mijn laptop en gek genoeg halen deze allemaal 270Mbit of meer. Zelfs met wifi op de laptop hoge snelheden! Het probleem lijkt dus verholpen te zijn. Heb de boel allemaal nog een keer gereset inclusief mijn desktop, misschien dat dit het laatste zetje is geweest. Uiteindelijk is het mogelijk toch de QoS functie geweest aangezien het daarna een stuk stabieler werd.

In ieder geval allemaal bedankt voor het meedenken.
Pagina: 1