Laptop met videokaart = meer stroomverbruik?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Gast_
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 09-05 21:09
Hallo, ik overweeg om een laptop te kopen om meerdere websites met live charts + Telegram desktop (met meer dan 100 actieve groepen) te kunnen draaien. Het zal 12 uur per dag aanstaan.

Het ook leuk om heel af en toe. (Denk aan 1 keer per maand) te gamen of iets creatiefs te doen.

Nu zit ik me af te vragen of de videokaart niet onnodig veel stroom zal verbruiken als het 12 uur aan zal staan voor redelijk simpele taken? Of zal die stroomverbruik alleen geactiveerd worden als je gaat gamen of videobewerken? Wat is in mijn situatie beter? Een laptop met een goede videokaart of een laptop met onboard video?

De laptop zal haast nooit vervoerd worden. Daarom ga ik ervan uit dat het wel min. 5 jaar mee moet gaan. Daarom is het ook een prettig als het toekomst bestendig is met 16 GB Ram en een goede betaalbare processor, bijv. Ryzen 7 5700u of Intel Core i7-1165G7. Een donkere behuizing is een must. Ik vind de lichtkleurige glanzende laptops niet prettig.

Verder is het zo dat ik het liefst 650 euro uitgeef en in het uiterste geval tot 1000 zou kunnen gaan. Dus aanraders zijn welkom!

[ Voor 16% gewijzigd door _Gast_ op 28-11-2021 13:48 ]

Beste antwoord (via _Gast_ op 28-11-2021 19:18)

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-05 21:07
Laptops met goede videokaart hebben ook gewoon een onboard kaart, de goede videokaart kan worden uitgeschakeld als het niet nodig is, kortom een laptop met goede videokaart verbruikt niet meer.

In de software kan je dat instellen wanneer je een bepaalde applicatie door welke videokaart wil laten functioneren, en trouwens laptop videokaarten zijn totaal niet te vergelijken met desktop videokaarten.

[ Voor 35% gewijzigd door mr_evil08 op 28-11-2021 19:05 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:30

Tazzios

..

Zal iets meer verbruiken in rust.

In de pricewatch kun je op je eisen filteren en de modellen die je interessant vind in dit topic vermelden.
Handleiding hier: Handleiding Pricewatch

Voor de applicaties (gamen creatief) die je wilt gaan gebruiken kun je de systeemeisen opzoeken.

[ Voor 19% gewijzigd door Tazzios op 28-11-2021 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Gast_
Tazzios schreef op zondag 28 november 2021 @ 17:51:
Zal iets meer verbruiken in rust.

In de pricewatch kun je op je eisen filteren en de modellen die je interessant vind in dit topic vermelden.
Handleiding hier: Handleiding Pricewatch

Voor de applicaties (gamen creatief) die je wilt gaan gebruiken kun je de systeemeisen opzoeken.
Thanks voor je antwoord. Alleen ben ik dus bang dat die ''iets meer stroom'' wel veel gaat worden als het bijna elke dag 12 uur aanstaat.

Thanks voor de link. Ik ga even kijken en dan zal ik de opties hier plaatsen (y) (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

_Gast_ schreef op zondag 28 november 2021 @ 19:00:
[...]
Alleen ben ik dus bang dat die ''iets meer stroom'' wel veel gaat worden als het bijna elke dag 12 uur aanstaat.
Stel even, nadruk, dat de ene laptop een lader heeft van 48W en de andere laptop een lader van 60W. Neem dan even aan dat dit ook daadwerkelijk het verschil is; 12W maximaal bij hetzelfde gebruik.

Reken maar uit hoeveel kWh dat op jaarbasis is en vermenigvuldig dat met je huidige tarief.

/edit: voorbeeld overigens, een 1650Ti Mobile heeft een TGP van ongeveer 55W. Dat is maximaal. Maar jij bent serieus niet 24/7 die GPU 100% aan het belasten met je live charts & Telegram. Sterker nog, dat zou zelfs met een IGP kunnen.

[ Voor 18% gewijzigd door MAX3400 op 28-11-2021 19:06 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Laptops met goede videokaart hebben ook gewoon een onboard kaart, de goede videokaart kan worden uitgeschakeld als het niet nodig is, kortom een laptop met goede videokaart verbruikt niet meer.

In de software kan je dat instellen wanneer je een bepaalde applicatie door welke videokaart wil laten functioneren, en trouwens laptop videokaarten zijn totaal niet te vergelijken met desktop videokaarten.

[ Voor 35% gewijzigd door mr_evil08 op 28-11-2021 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Gast_
MAX3400 schreef op zondag 28 november 2021 @ 19:03:
[...]

Stel even, nadruk, dat de ene laptop een lader heeft van 48W en de andere laptop een lader van 60W. Neem dan even aan dat dit ook daadwerkelijk het verschil is; 12W maximaal bij hetzelfde gebruik.

Reken maar uit hoeveel kWh dat op jaarbasis is en vermenigvuldig dat met je huidige tarief.

/edit: voorbeeld overigens, een 1650Ti Mobile heeft een TGP van ongeveer 55W. Dat is maximaal. Maar jij bent serieus niet 24/7 die GPU 100% aan het belasten met je live charts & Telegram. Sterker nog, dat zou zelfs met een IGP kunnen.
Hmm idd dus als die GPU nauwelijks belast wordt dan is het verschil in stroomverbruik wel te overzien denk ik (y) (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

_Gast_ schreef op zondag 28 november 2021 @ 19:14:
[...]

Hmm idd dus als die GPU nauwelijks belast wordt dan is het verschil in stroomverbruik wel te overzien denk ik (y) (y)
https://www.energievergelijk.nl/stroomverbruik -> Verschil tussen 60W en 48W bij 12 uur per dag is letterlijk minder dan 25 Euro per jaar. Vanzelfsprekend is dat indicatief (want onstabiele energieprijzen) en daarwerkelijk verbruik van een component.

Maar, en dat is dus mogelijk: zoek zoveel mogelijk specs op van de laptop(s) die je op het oog hebt en probeer een zo goed mogelijk verbruikscijfer te berekenen.

[ Voor 14% gewijzigd door MAX3400 op 28-11-2021 19:18 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Gast_
mr_evil08 schreef op zondag 28 november 2021 @ 19:03:

Volgens mij is dit het antwoord dat ik zocht! Als het uitgeschakeld kan worden dan verbruikt het natuurlijk ook geen stroom meer 8)7

Probleem opgelost! Bedankt allemaal voor het meedenken d:)b

Nu is het een kwestie van een keuze maken, want dat is ook een uitdaging gezien het grote aanbod...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Gast_
MAX3400 schreef op zondag 28 november 2021 @ 19:17:
[...]

https://www.energievergelijk.nl/stroomverbruik -> Verschil tussen 60W en 48W bij 12 uur per dag is letterlijk minder dan 25 Euro per jaar. Vanzelfsprekend is dat indicatief (want onstabiele energieprijzen) en daarwerkelijk verbruik van een component.

Maar, en dat is dus mogelijk: zoek zoveel mogelijk specs op van de laptop(s) die je op het oog hebt en probeer een zo goed mogelijk verbruikscijfer te berekenen.
Ah ok. Dus zelfs als ik de videokaart niet uitschakel zijn de extra kosten waarschijnlijk wel te overzien. Dat is goed om te weten. Om een precieze berekening te maken moet ik even alle gegevens eerst hebben....dat komt later dan wel... (y) (y)

[ Voor 7% gewijzigd door _Gast_ op 28-11-2021 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
_Gast_ schreef op zondag 28 november 2021 @ 19:18:
[...]

Volgens mij is dit het antwoord dat ik zocht! Als het uitgeschakeld kan worden dan verbruikt het natuurlijk ook geen stroom meer 8)7

Probleem opgelost! Bedankt allemaal voor het meedenken d:)b

Nu is het een kwestie van een keuze maken, want dat is ook een uitdaging gezien het grote aanbod...
Staar niet teveel op maximaal stroomverbruik want dat is alleen tijdens vollast bij gamen op hoge setting.

Deze game laptop indien videokaart aan staat verbruikt maar 8 watt meer en volledig belast 134 watt.
Bij Windows zaken maakt het weinig uit tegenover een iGPU.

Mijn laptop heeft een 150 watt adapter maar in Windows maakt het weinig uit tegenover een office laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Gast_
mr_evil08 schreef op zondag 28 november 2021 @ 19:44:
[...]

Staar niet teveel op maximaal stroomverbruik want dat is alleen tijdens vollast bij gamen op hoge setting.

Deze game laptop indien videokaart aan staat verbruikt maar 8 watt meer en volledig belast 134 watt.
Bij Windows zaken maakt het weinig uit tegenover een iGPU.

Mijn laptop heeft een 150 watt adapter maar in Windows maakt het weinig uit tegenover een office laptop.
Goed om te weten dat het verschil te verwaarlozen is. Maar ook ivm met de stijgende energiekosten dacht ik om toch maar even een topic te openen haha. Zoals hier al gezegd zijn het meer de desktops die energie slurpen en de laptop sws minder. Dus dat is al een goed gegeven. d:)b
Pagina: 1