Nieuw internet, netwerk van slag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:36

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Vooropgesteld, ik heb geen idee waar ik moet beginnen met kijken bij dit probleem. Daarom de vraag maar algemeen in "Netwerken".

Situatie: sinds ik een nieuwe internetprovider heb (T-Mobile, Zyxel modem/router), is mijn netwerk van slag. Voorheen met Trined (Fritzbox modem/router) werkte alles wel. Al mijn apparaten in de woonkamer (muv laptop, Home Mini, Echo Dot, tablet en telefoon) zitten hier bedraad via een ethernet switch op aangesloten.

Wat werkt er wel/niet:

Receiver pricewatch: Marantz SR7011 Zwart Online muziek, zoals Spotify is niet meer af te spelen. De receiver ziet dat hij bedraad is aangesloten, maar een internetconnectie komt niet tot stand. Hij is ook via Wifi niet benaderbaar met Spotify Connect.

NAS pricewatch: Synology DiskStation DS413 Niet zichtbaar of benaderbaar in Windows Verkenner, ook niet via een directe snelkoppeling op mijn bureaublad. Apps die via een ip-adres in de browser opgeroepen worden, kunnen ook geen verbinding maken. Dat geldt ook vor DSM zelf. WEL benaderbaar én afspeelbaar vanuit Kodi vanaf mijn Chromecast met Google TV

Chromecast met Google TV pricewatch: Google Chromecast met Google TV Wit 8GB streaming apps krijgen geen verbinding. Kodi kan wel vanaf de NAS afspelen, maar geen gegevens van het internet ophalen om te scrapen. (gebruik geen streaming add-ons binnen Kodi)

TV pricewatch: LG OLED55C7V Zwart Streaming apps werken gewoon

TV-ontvanger van T-Mobile: tv kijken werkt gewoon

Home Mini / Echo Dot: verbinding met Zyxel lukte heel vaak niet. Pas na tig keer proberen en beide apparaten opnieuw opstarten cq hun oude wifi laten vergeten, lukt het om verbinding te krijgen

Philips Hue Bridge: stroom er een paar keer af, toen kon ik hem in mijn netwerk weer vinden

Wat heb ik gedaan:

Mijn ethernet switch pricewatch: TP-Link TL-SG1016D 16-Port Gigabit Switch en de NAS beide uit en weer aangezet. Toen waren mijn receiver en Chromecast weer volledig online, maar is mijn NAS nog steeds niet normaal benaderbaar. De apps laden niet als ik hun URL gebruik en ook via Windows Verkenner is hij niet te zien. Via de directe link op mijn bureaublad is hij nu wel benaderbaar en kan ik via VLC films afspelen.

Ik beschik verder nog over een Huawei AX3 Quad Access Point. pricewatch: Huawei WiFi AX3 quad-core Die wil ik gaan gebruiken om de Wifi dekking te verbeteren. maar ik weet niet hoe ik deze moet instellen zodat ik 1 netwerk in huis heb (ipv 2 of zelfs 3). De vorige keer dat ik dat probeerde en hem in Bridgemodus zette, moest ik hem een hard reset geven omdat hij ook niet meer benaderbaar was.

Waarom konden de TV zelf (vod diensten), de T-Mobile tv-ontvanger (tv streams) en de Chromecast (Kodi, bestanden benaderen over het netwerk) wel goed werken, maar tegelijkertijd konden de receiver (geen Spotify), NAS (niet benaderbaar, geen apps via URL starten) en de Chromecast (geen VOD) niet werken?

Iemand die snapt wat hier is mis gegaan en hoe ik het kan instellen dat het weer stabiel werkt? En hoe ik de AX3 op een fijne manier integreer in het netwerk zodat alle apparaten ook gewoon het access point als backup kunnen gebruiken?

[ Voor 7% gewijzigd door Jorgen op 28-11-2021 15:14 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:13

lier

MikroTik nerd

Vast IP adres in een ander netwerk segment?
Wat toont de Synology Assistent aan informatie?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:06
Klinkt alsof lokale DNS ineens anders werkt, of nieuwe namen heeft uitgegeven.. Maar daarvoor ben ik toch benieuwd naar tracert en ping's...

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Of je hebt vaste IP-adressen ingegeven voor je apparatuur terwijl het modem/router ineens een andere reeks uitgeeft? Of de DHCP range klopt niet meer met je vaste IP-adressen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:34
Heb je alle apparaten zelf al een keer uit en aan gezet? Soms blijft de oude DHCP-lease hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
lier schreef op zondag 28 november 2021 @ 13:28:
Vast IP adres in een ander netwerk segment?
Wat toont de Synology Assistent aan informatie?
Status: gereed
IP: nieuw nummer → als ik die gebruik, icm de poorten waarop de apps draaien, kan ik ze wél benaderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
koppie schreef op zondag 28 november 2021 @ 13:31:
Klinkt alsof lokale DNS ineens anders werkt, of nieuwe namen heeft uitgegeven.. Maar daarvoor ben ik toch benieuwd naar tracert en ping's...
OK, dit gaat me boven de pet. Ik heb wel via de Synology assistant gevonden dat het interne IP-adres nu anders is. Hoe vind ik de dingen uit die jij wil weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
sypie schreef op zondag 28 november 2021 @ 13:35:
Of je hebt vaste IP-adressen ingegeven voor je apparatuur terwijl het modem/router ineens een andere reeks uitgeeft? Of de DHCP range klopt niet meer met je vaste IP-adressen?
Ik heb zelf, denk ik, geen vaste adressen uitgegeven ergens voor. Heb het destijds ook laten installeren, maar dat ging volgens mij puur over de poorten achter de dubbelpunt vh ip-adres

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
jadjong schreef op zondag 28 november 2021 @ 13:47:
Heb je alle apparaten zelf al een keer uit en aan gezet? Soms blijft de oude DHCP-lease hangen.
Niet alles van de stroom afgehaald, maar alle apparatuur is inmiddels wel uit en weer aangeweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Jorgen schreef op zondag 28 november 2021 @ 15:19:
[...]

Ik heb zelf, denk ik, geen vaste adressen uitgegeven ergens voor.
Tja, heel vervelend gezegd; je hebt een nieuwe router en hierdoor veel / alle apparaten voorzien van een ander IP-adres dan voorheen. Dit kan inderdaad resulteren dat bepaalde zaken niet / amper werken of dat je bijvoorbeeld (Synology) wel via een discovery-tool iets kan doen maar niet meer direct op de manier zoals je het voorheen gewend was.

Geen idee hoe lang de Fritz-router al uit de muur is qua stroom maar zelfs al zou je die nu inpluggen en er is inderdaad nooit een DHCP-reservation gemaakt, dan gaat ook de Fritz mogelijk jouw apparatuur ook andere IP's geven dan voorheen gewend.

Ik denk dat we lang of kort dit topic kunnen maken; zonder reservations kan een situatie als dit altijd gebeuren; denk maar bijvoorbeeld een stroomstoring die langer duur dan X uur (waarbij X groter is dan de gemiddelde DHCP-lease). Of je router gaat defect en je krijgt een nieuwe toegestuurd; heb je hetzelfde probleem.

Kortste oplossing: alle wizards / installaties / etc doorlopen van de appraten die je hebt. Alles (helaas) opnieuw met elkaar laten communiceren / babbelen. En dan alle IP's vastzetten in de Zyxel router en ook opschrijven op een spiekbriefje.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
MAX3400 schreef op zondag 28 november 2021 @ 15:25:
[...]

Tja, heel vervelend gezegd; je hebt een nieuwe router en hierdoor veel / alle apparaten voorzien van een ander IP-adres dan voorheen. Dit kan inderdaad resulteren dat bepaalde zaken niet / amper werken of dat je bijvoorbeeld (Synology) wel via een discovery-tool iets kan doen maar niet meer direct op de manier zoals je het voorheen gewend was.

Geen idee hoe lang de Fritz-router al uit de muur is qua stroom maar zelfs al zou je die nu inpluggen en er is inderdaad nooit een DHCP-reservation gemaakt, dan gaat ook de Fritz mogelijk jouw apparatuur ook andere IP's geven dan voorheen gewend.

Ik denk dat we lang of kort dit topic kunnen maken; zonder reservations kan een situatie als dit altijd gebeuren; denk maar bijvoorbeeld een stroomstoring die langer duur dan X uur (waarbij X groter is dan de gemiddelde DHCP-lease). Of je router gaat defect en je krijgt een nieuwe toegestuurd; heb je hetzelfde probleem.

Kortste oplossing: alle wizards / installaties / etc doorlopen van de appraten die je hebt. Alles (helaas) opnieuw met elkaar laten communiceren / babbelen. En dan alle IP's vastzetten in de Zyxel router en ook opschrijven op een spiekbriefje.
De Fritzbox is nu een dag of 5 losgekoppeld. De Zyxel online sinds afgelopen maandag.

De Marantz zegt dat ie nog op op het oude IP-adres zit en dat dat ok was. Hij was via wifi inmiddels wel benaderbaar. Ik laat hem nu naar het nieuwe netwerk zoeken, maar dat werkte dus niet. Van de stroom gehaald, opnieuw laten zoeken, dat werkte wel, maar met nog steeds een andere IP dan de rest van het netwerk.

Al die waarden in de Zyxel (en Huawei AX3) instellen gaat me echt boven de pet. Ik heb geen idee waarom of waarvoor ik dan iets moet kiezen, of wat beter/handiger is

[ Voor 4% gewijzigd door Jorgen op 28-11-2021 20:18 ]

Pagina: 1