Ubuntu installeren op Synology

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23-08 18:56
Goedemorgen,

Momenteel gebruik ik een Raspberry Pi als "thuis server", maar hier wil ik graag vanaf omdat Raspberry Pi niet stabiel werkt op een Micro SD kaart. Ik heb geprobeerd om dit via SSD te laten starten maar dat lukt mij niet (al hulp via het raspberry pi forum gehad. maar ook hier geen resultaat).

Nu heb ik een Synology RS2416RP+ met 6GB geheugen staan.
Kan ik hier een Ubuntu server op installeren met vast IP adres en die automatisch start met de Synology?

In principe moet. de Ubuntu server altijd bereikbaar zijn, en zodra ik de nas herstart moet de server automatisch mee opgestart worden.

Kan dit, en zoja is de Synology hiervoor geschikt?
Ik lees van alles over docker / Virtual Machine Manager maar ik weet niet welke geschikt is of het beste geschikt is.

Ik gebruik al een docker omgeving voor mijn Unify software, dus ik weet niet of dit conflicteert met Ubuntu op docker (met vast ip).

En kan ik voor mijn docker Ubuntu server een ander vast ip hebben dan de Synology zelf?

Tips zijn welkom, alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:05

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Misschien out of the box gedacht: welke services moeten er beschikbaar zijn op je netwerk dan?

Wie weet kan dat ook op een andere manier met een Synology dan wat jij nu in je hoofd hebt.

Overigens zou ik gewoon VMM gebruiken maar (aanname) als iemand een NAS van 2K nieuwprijs heeft, is er toch enige kennis aanwezig hoe / wat / waar / kan / slim is?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
Er moet een apache / php / mysql server op draaien

Verder FHEM (Home automation).
Hoezo moet ik hier verstand van hebben, ik heb de Nas voor andere dingen maar bedacht me dat dit wellicht ook via de Nas kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-09 19:19
Je wilt dus eigenlijk een LAMP setup gaan draaien. Dit kan op verschillende manieren.

- Installeer ubuntu op docker via je synology
- Installeer een LAMP docker image via je synology
- Installeer een de services die je nodig hebt als losse pakketten direct op je synology
- installeer Ubuntu via VVM op je synology

Ik zelf zou voor docker gaan i.i.g maar, denk i.i.g goed om je security maatregelen als je iets direct vanaf je NAS gaat hosten. (Firewall,MFA,etc) Ben het wel eens met @MAX3400 dat het vreemd is een NAS van 2K te hebben maar geen interesse in de werking wat het allemaal kan.

[ Voor 6% gewijzigd door HKLM_ op 28-11-2021 11:34 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Scott81 schreef op zondag 28 november 2021 @ 11:26:

Hoezo moet ik hier verstand van hebben
Omdat de services die je hier net noemt allemaal letterlijk documentatie hebben hoe je dit direct op (bijna elke) Synology kan installeren en draaien zonder docker / VMM / etc.

En, allicht, omdat het logisch is; Package Manager is toch het allereerste icoontje op jouw NAS waar je even in had kunnen tikken "mysql" of "php"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

Draait allemaal volgens mij vanuit de package manager van je Syno zelf. Had je daar al in gekeken?

Heb zelf geen Syno meer dus kan het niet voor je opzoeken.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:32
Scott81 schreef op zondag 28 november 2021 @ 11:26:
Er moet een apache / php / mysql server op draaien

Verder FHEM (Home automation).
Hoezo moet ik hier verstand van hebben, ik heb de Nas voor andere dingen maar bedacht me dat dit wellicht ook via de Nas kan
Je kan deze toch gewoon als losse docker containers direct op de synology draaien?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
Misschien raar maar heb er dus weinig verstand van.

Ik heb als test in docker ubuntu geïnstalleerd maar daar kom ik nog niet echt verder mee. Het is een 77mb docker file en starten gaat direct, maar zodra dit geïnstalleerd is kom ik nog niet verder.

Ik kan eens kijken om alles los in Synology te installeren maar dan moet ik even uitzoeken of alles kan (inclusief Fhem etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
Scott81 schreef op zondag 28 november 2021 @ 11:35:
Misschien raar maar heb er dus weinig verstand van.

Ik heb als test in docker ubuntu geïnstalleerd maar daar kom ik nog niet echt verder mee. Het is een 77mb docker file en starten gaat direct, maar zodra dit geïnstalleerd is kom ik nog niet verder.

Ik kan eens kijken om alles los in Synology te installeren maar dan moet ik even uitzoeken of alles kan (inclusief Fhem etc)
Leesvoer: https://wiki.fhem.de/wiki/Synology_Diskstation weet alleen niet of het nog kan met DSM 7 moch je die hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door HKLM_ op 28-11-2021 11:39 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06:49
Hier moet toch wel iets nuttigs tussen staan.

https://www.google.com/se...ByAEIwAEB&sclient=gws-wiz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Je kan op de Synology virtual machine manager installeren.
https://www.synology.com/...el=RS2416RP%2B#7_x_series

Hiermee kan je je gewenste (virtual machine ) draaien.

Ik heb een Debian11 VM draaien, welke mijn 'entree' services host
nginx proxymanager, unifi manager en WG vpn server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
Ja, op de virtual machine moet het wel lukken, in docker weet ik nog niet goed hoe het moet maar ik heb idd geeneens docker nodig denk ik.
Het kan allemaal ook in DSM draaien, weet alleen niet of het handiger is om dit apart te houden in docker of VM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Pesoonlijk heb ik het liever gescheiden van elkaar.
Vooral omdat de Synology de bestanden host, en wat andere services als package

Misschien is het overbodig/paranoia ;) maar ik draai dan liever een VM in de soep, dan dat ik eerst 30TB moest veiligstellen, DSM installeren en optuigen ....

Ik denk dat jij jouw synology ook een geheugenuitbreiding kan geven ( ik heb een 920+ met 20GB )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Scott81 schreef op zondag 28 november 2021 @ 11:41:
Ja, op de virtual machine moet het wel lukken, in docker weet ik nog niet goed hoe het moet maar ik heb idd geeneens docker nodig denk ik.
Het kan allemaal ook in DSM draaien, weet alleen niet of het handiger is om dit apart te houden in docker of VM
Hoezo weet je niet hoe docker werkt? In je TS geef je aan dag je Unifi ook in docker hebt draaien? Wat is hier dan anders aan?

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
Ik ga een Virtual machine installeren met ubuntu, zou 6GB te weinig zijn?

Unifiy in docker is installeren en starten (alles is al voor geconfigureerd).
Na het installeren van ubuntu in docker weet ik niet hoe ik de ubuntu omgeving kan bereiken. Ik ben "gewend" ubuntu op een fysieke computer te installeren of raspberry pi OS op een raspberry. Hier kom ik direct in de terminal waar ik alles kan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Scott81 schreef op zondag 28 november 2021 @ 11:46:

Na het installeren van ubuntu in docker weet ik niet hoe ik de ubuntu omgeving kan bereiken. Ik ben "gewend" ubuntu op een fysieke computer te installeren of raspberry pi OS op een raspberry. Hier kom ik direct in de terminal waar ik alles kan
Met putty of mobaXterm maak je verbinding met het toegewezen IPadres.
Eenmaal via SSH ingelogd, is er geen verschil meer met een 'echte' pc of de VM

Of 6GB genoeg is, merk je snel genoeg ;)

Mijn Debian heeft 'maar' 2GB en 2vcpu's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ArdGsN8HZvZpz-6Yo__YFh5O3vU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DdDPmmlia7eyPZEytzT3hZ99.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Scott81 schreef op zondag 28 november 2021 @ 11:46:

Linux beheer je met CLI via Putty :) als je een GUI wilt is het niet de juiste weg inderdaad.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
Ik wil geen gui, ik heb geprobeerd via putty (of terminal via mac), maar krijg het. volgende:

code:
1
ssh: connect to host 192.168.1.30 port 22: Connection refused

Dus ging er van uit dat het zo niet moest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
is dat de VM al ?

Hou er rekening mee dat root login via SSH niet standaard is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
Ik wilde het via docker proberen. Ik heb in de synology ssh aangezet maar denk niet dat dit standaard voor de docker omgeving geld dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Scott81 schreef op zondag 28 november 2021 @ 11:57:
Ik wilde het via docker proberen. Ik heb in de synology ssh aangezet maar denk niet dat dit standaard voor de docker omgeving geld dan
Zowel VM als Docker gaan via de dashboard.
Je kan over de CLI installeren, maar je hebt kans dat de verwijzingen scheef gaan lopen.

( mocht je SSH inlog willen op de Synology, moet je de user admin of jezelf ook de machtigingen geven in de DS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Sowieso port 22 dichtzetten/veranderen; is een known port dus als er ook maar 1 "foutje" in jouw infra zit, zal je tientallen logins per uur langs zien komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
MAX3400 schreef op zondag 28 november 2021 @ 12:06:
Sowieso port 22 dichtzetten/veranderen; is een known port dus als er ook maar 1 "foutje" in jouw infra zit, zal je tientallen logins per uur langs zien komen.
"look ma, I DO have friends" :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
Hij stond dicht, had hem even open gezet om te testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik070
  • Laatst online: 11:31
Ssh toegang staat volgens mij standaard uit op Ubuntu (stukje veiligheid). Ssh toegang op je Synology staat hier helemaal los van.
Heb al enkele jaren geen Synology NAS meer, maar je hebt daarop toch gewoon een terminal? Anders zou je via Docker exec toegang tot je Ubuntu server kunnen krijgen en daar zou je eventueel SSH toegang kunnen inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
Ik heb ubuntu in docker geïnstalleerd.
Gestart en de terminal in Synology docker geopend.
Als ik dan sudo apt update typ, dan krijg ik:
root@ubuntu:/# sudo apt update
bash: sudo: command not found
Ik doe toch iets fout volgens mij

edit: ik moet geen sudo gebruiken volgens mij 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door Scott81 op 28-11-2021 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
Ik heb docker volgens mij nu draaien, het enige wat mij niet lukt is van buitenaf (binnen netwerk) op de docker omgeving komen.

Ik heb de poort gewijzigd naar 2200, als ik in de docker terminal
telnet localhost 2200
type krijg ik:
Trying 127.0.0.1...
Connected to localhost.
Escape character is '^]'.
SSH-2.0-OpenSSH_8.2p1 Ubuntu-4ubuntu0.3
maar als ik via mac verbind krijg ik dit:
ssh: connect to host 192.168.1.30 port 2200: Connection refused

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Is .30 we het ip van je docker container?

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
Dat is het ip van de Synology, ik lees op inet dat ik dat als ip moet pakken.
Ik heb poorten gekoppeld in docker (2200 naar 2200), nu lijkt hij te willen inloggen maar bij elk wachtwoord geeft hij aan dat het fout is (ook als ik via passwd het wachtwoord bijvoorbeeld op test zet).

ook ubuntu met. wachtwoord ubuntu werkt niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Is het niet handiger om ubuntu in de VM te laten draaien ?
Dan kan je sowieso al via DS dashboard erbij ( no-vnc html client ) en je hebt een OS wat helemaal open staat om te benaderen.

Ubuntu in docker is OS in container met alle problemen vandien.

Als je de dockerroute wilt bewandelen, zou ik PER applicatie een container opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
Ja dat is misschien een goed idee. Dacht dat het met docker wat minder resources zou kosten maar virtual machine is de betere optie wellicht.

nu moet ik open Vswitch instellen. Ik gebruik een BOND voor 2 netwerk kabels.
Moet ik nu Balance-SLB, Balance-TCP of actieve/backup modus selecteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Scott81 schreef op zondag 28 november 2021 @ 13:24:
Ja dat is misschien een goed idee. Dacht dat het met docker wat minder resources zou kosten maar virtual machine is de betere optie wellicht.

nu moet ik open Vswitch instellen. Ik gebruik een BOND voor 2 netwerk kabels.
Moet ik nu Balance-SLB, Balance-TCP of actieve/backup modus selecteren?
Geen idee ...

Misschien beginnen bij het begin ?
Zorgen dat je iets kan met de VM ?

Er zal vast wel een youtube video zijn, die dit allemaal stap voor stap uitlegt.
( zo heb ik ook alles geleerd )
Voordeel van een VM, als het niet gelijk werkt, verwijder en start opnieuw met een andere mogelijkheid

YT aan, VM op andere scherm, en een notitieblokje om je stappen terug te lezen waar je (misschien) iets gemist hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
Dat is de eerste stap van VM, zodra. ik Virtual Machine Manager open moet ik open Vswitch instellen voordat ik door kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
Ik heb gisteren alles voor elkaar gekregen via Virtual Machine.
In principe werkt alles behalve 2 dingen waarvan één niet zo'n heel groot probleem is.

Fhem gebruikt een USB verbinding naar een arduino (eigen CUL). Dit werkt prima behalve dat de usb regelmatig ge"unmount" wordt. Ik kan hem opnieuw mounten maar een paar uur later is hij weer ge"unmount".

Op internet lees ik veel reacties met ditzelfde probleem.
Nu kan ik hier de Raspberry Pi alsnog voor gebruiken, maar jammer is het wel dat ik hier dan een apart systeem voor moet gebruiken.

Is hier een bekende oplossing voor?

Dan het grotere probleem. Ik heb een stuk of 10 ESP32's die via de Arduino HTTPClient verbinding maken met de server. Toen dit de raspberry pi was kwam het een hele hele hele enkele keer voor dat er een timeout ontstond. Nu heb ik dat enorm regelmatig. Ook heb ik een ipad waar de webserver op open staat waarbij een webpagina alles van home domotica bestuurd. Deze pagina staat (in tegenstelling tot op de raspberry pi) een enkele keer gedurende een paar seconden vast.

Ik heb de virtuele omgeving 2 cores en 3gb ram gegeven.
Via het "top"commando zie ik dat de cpu vaak niet boven de 2% / 3% (met pieken tot 25%) uitkomt en het ram niet boven de 20%.

Wat kan het probleem zijn? Op de Raspberry Pi werkte exact dezelfde processen / code wel heel vloeiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
Niemand?

Is de Synology niet krachtig genoeg ervoor?
Ik doe via een jquery ajax request bv een update van de database, dat staat soms 2,5sec op pending.

Of moet ik nog wat configureren zodat dit beter werkt? Een raspberry is toch ook niet zo krachtig?

Update:
Voor diegene die met hetzelfde probleem zitten, ik denk dat ik het heb kunnen "oplossen" / verbeteren.
Ik had nog een Samsung SSD liggen. Deze heb ik in de Synology geplaatst en Ubuntu hier naar verplaatst. Dit lijkt het tot nog toe een enorm stuk sneller te maken.

[ Voor 35% gewijzigd door Scott81 op 30-11-2021 19:49 ]

Pagina: 1