Wifi in nieuwbouw woning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-09 16:54
Ik ben bezig met onze nieuwbouwwoning, en moet binnenkort alle vaste punten (zoals lichtpunten) in het plafond doorgeven. Nu heb ik nog weinig verstand van netwerken., die kennis zal ik gaandeweg nog wel op doen, maar ik weet wel dat ik access points wil plaatsen voor een goede wifi dekking. Er zullen er ook een aantal aan het plafond komen, vandaar dat ik nu al wel moet weten op welke locatie ze moeten komen (voor de loze leidingen in het plafond, de netwerkkabels wil ik zelf gaan trekken).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C7PJ-zysmoi9WBJzE0_6FPzIZ3w=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ZQreEfEPVd9pMehfylpun1qb.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_kwwjTSgn9tn7hSdYBoWFwKNSyg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/9gpJmX2aJUq7Hb5wb03384AD.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i8qyjdYpDrjcr7KSIKojxRQMdQ0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/nZCqGx9lZ4cQ7w7GsK1PGw4z.png?f=fotoalbum_tile

Op de begane grond heb ik een access point ingetekend bij de keuken en in de berging.

Op de 1e verdieping heb ik er nu één op het plafond van de overloop ingetekend, en op zolder ook een access point.

Verder wil ik een loze leiding naar de tuin trekken om in een toekomstig tuinhuis een access point te kunnen plaatsen.

Heb ik hiermee genoeg access points ingetekend? Of teveel? Of zijn daar meer gegevens voor nodig en moet ik alles eerst verder uitzoeken en uitwerken?

Is het nodig een access point op de begane grond te plaatsen? Zoals ik nu ingetekend heb in de keuken en de berging? Of is dat onnodig omdat de router ook beneden in de meterkast staat?
Heb je met één access point op de overloop op de 1e verdieping goede dekking? Ik zal ook netwerkkabels naar de slaapkamers trekken voor eventuele laptops etc.

[ Voor 29% gewijzigd door praliwi op 28-11-2021 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Tja, geen idee. Is je eerste verdieping 20 vierkante meter? 800 vierkante meter? Ga je AP's van 2 tientjes ophangen of was je van plan Ruckus R700-serie op te gaan hangen? Heb je 1 device met WiFi? 93 devices met WiFi? Welke frequenties moet/wil je gebruiken?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-10 16:56

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Oftwel: heb je een plattegrond waar ook de dikte van de muren in staan. En wat zijn je eigen ideeen wat je wel wilt, en ook waar je (bewust) geen netwerkaansluiting voor wilt?

Afhankelijk van de locatie van je tuinhuis kan je ook direct buiten nog een access point neerzetten.
Verder: te veel access points? Je laat loze leidingen leggen, die heb je nooit teveel :P

Als je toch gaat intekenen, vergeet dan ook niet om loze leidingen voor bijvoorbeeld netwerkaansluitingen voor de omvormer zonnepanelen, elektrisch oplaadpunt, genoeg (minimaal 4) voor de televisie / woonkamer, werkkamer, badkamer (?), etc.
Ja, het kan op wifi. Ja, bedraad is beter als je de kans hebt.

Router in de meterkast met wifi, kan je bijna op voorhand al zeggen dat het onvoldoende is voor dekking beneden.

En met veel aansluitingen en loze leidingen: denk ook na waar je het allemaal kwijt kan. 40 aansluitingen binnen laten komen in je meterkast kan, maar wordt wellicht wat krapjes.

[ Voor 30% gewijzigd door gorgi_19 op 28-11-2021 10:11 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
MAX3400 schreef op zondag 28 november 2021 @ 10:00:
Tja, geen idee. Is je eerste verdieping 20 vierkante meter? 800 vierkante meter? Ga je AP's van 2 tientjes ophangen of was je van plan Ruckus R700-serie op te gaan hangen? Heb je 1 device met WiFi? 93 devices met WiFi? Welke frequenties moet/wil je gebruiken?
gorgi_19 schreef op zondag 28 november 2021 @ 10:06:
Oftwel: heb je een plattegrond waar ook de dikte van de muren in staan.

Afhankelijk van de locatie van je tuinhuis kan je ook direct buiten nog een access point neerzetten.
Verder: te veel access points? Je laat loze leidingen leggen, die heb je nooit teveel :P

Als je toch gaat intekenen, vergeet dan ook niet om loze leidingen voor bijvoorbeeld netwerkaansluitingen voor de omvormer zonnepanelen, elektrisch oplaadpunt, genoeg (minimaal 4) voor de televisie, werkkamer, etc.
Ja, het kan op wifi. Ja, bedraad is beter als je de kans hebt.

Router in de meterkast met wifi, kan je bijna op voorhand al zeggen dat het onvoldoende is voor dekking beneden.
Excuus, ik had inderdaad plattegrondjes maar ben vergeten die bij te voegen. Bij deze alsnog, zie de OP.
Ik weet dat ik een uitgebreider plan moet maken, en dat ga ik ook doen, maar ging er vanuit dat dit daarvoor al wel enigszins ingeschat kon worden.

Ik ben niet van plan duizenden euro's uit te geven. Het aantal apparaten dat op Wifi aangesloten zal worden is beperkt, niet meer dan 15 in totaal gok ik.

[ Voor 29% gewijzigd door praliwi op 28-11-2021 10:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gorgi_19

gorgi_19

Waarom precies daar in de keuken, en niet waar ongeveer de 55,3 m2 staat?
Je netwerk wordt over het algemeen gebruikt in de woonkamer en eetkamer (kinderen op ipad, werken)
Keukenapparatuur draait verder vooral op 2,4 ghz, dus dat gaat meestal wel lukken. Verder kan je accesspoint vanwege het koken makkelijker vettig / vies worden.

Waarom wil je wifi in de berging hebben? Welke apparaten hebben daar wifi nodig?:

Buiten dat lijk je voor wifi wel een redelijk goede dekking te kunnen realiseren.

[ Voor 19% gewijzigd door gorgi_19 op 28-11-2021 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
gorgi_19 schreef op zondag 28 november 2021 @ 10:15:
Waarom precies daar in de keuken, en niet waar ongeveer de 55,3 m2 staat?
Je netwerk wordt over het algemeen gebruikt in de woonkamer en eetkamer (kinderen op ipad, werken)
Keukenapparatuur draait verder vooral op 2,4 ghz, dus dat gaat meestal wel lukken.

Waarom wil je wifi in de berging hebben? Welke apparaten hebben daar wifi nodig?:

Buiten dat lijk je voor wifi wel een redelijk goede dekking te kunnen realiseren.
Daar in de keuken omdat hij dan minder opvalt, maar op de positie die jij aangeeft is inderdaad beter.
In de berging voor bijvoorbeeld het gebruik van YouTube bij het klussen. Ik kan moeilijk inschatten of het in een nieuwbouwwoning mogelijk is goed wifi bereikt te krijgen in de berging zonder daar in de buurt een access point op te hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-10 13:20
Goede plaatsing van AP's is altijd centraal en nooit ergens in een hoekje weg moffelen.
Algemene regel is dat de beste plek voor wifi ontvangst is als je het AP ook kunt zien vanaf de plek waar je het nodig hebt.

Dus zowel dat AP in de woonkamer als die op zolder centraal plaatsen.

Die op de overloop zou ik een stukje naar links plaatsen zodat hij recht voor de deur van zowel slaapkamer 1 als slaapkamer 2 hangt, dan is teven de "line of sight" naar slaapkamer 3 beter.
Gaat wel iets ten koste van de badkamer, maar ik neem even aan dat wifi daar minder van belang is.

In de berging zul je zeer waarschijnlijk ook een AP nodig hebben, zeker als je het AP in de woonkamer meer centraal hangt.

En die buiten AP zou ik iets naar rechts plaatsen op de hoek, anders heb je rechts voor dat raam van de woonkamer een dode hoek voor wifi

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrickz
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 28-03 13:33
praliwi schreef op zondag 28 november 2021 @ 10:12:
[...]
Ik ben niet van plan duizenden euro's uit te geven. Het aantal apparaten dat op Wifi aangesloten zal worden is beperkt, niet meer dan 15 in totaal gok ik.
ruckus gaan soms weg voor hele mooie prijzen op marktplaats.

En meten is weten, niemand hier kan gokken hoe de radio golven zich gaan gedragen in jou huis, maar omdat kabels leggen eenvoudig is zou ik lekker veel kabels trekken nu je het toch doet, zodat je later makkelijk een (extra) kan plaatsen.

Voor het testen; begin beneden eens gewoon met 1, en kijk overal het effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19

gorgi_19

praliwi schreef op zondag 28 november 2021 @ 10:19:
[...]

Daar in de keuken omdat hij dan minder opvalt, maar op de positie die jij aangeeft is inderdaad beter.
In de berging voor bijvoorbeeld het gebruik van YouTube bij het klussen. Ik kan moeilijk inschatten of het in een nieuwbouwwoning mogelijk is goed wifi bereikt te krijgen in de berging zonder daar in de buurt een access point op te hangen.
Dat opvallen… valt een rookmelder nog op? Daar kan je een hoop access points mee vergelijken. En een loze leiding naar de bijkeuken kan altijd, kan je later nog beslissen of je een accesspoint ophangt of niet.

Pagina: 1