Groepenkast vervangen, voorbereiding op 3F?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• lucas321
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-10 18:58
Mijn vraag
IVM met plaatsing 1 fase kookgroep wil ik meteen de op smelt zekeringen gebaseerde groepenkast meteen vervangen door een automaten groepekast.

Momenteel is de hoofdaansluiting 1F, voor nu perfect geschikt. Echter binnen 1a 2 jaar verwacht ik naar 3F over te stappen vanwege EV auto en Warmtepomp of Airco en zonnepanelen.

Mijn vraag: Is het conform NEN 1010 toegestaan om nu een op 3F groepenkast te plaatsen (met voldoende uitbreidingsmogelijkheden) en voor een 1-2 jaar deze kast als 1F te gebruiken?

Relevante software en hardware die ik gebruik
hager/ABB/Eaton/etc.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
-Ik ben een soortgelijke vraag niet tegengekomen.

[ Voor 60% gewijzigd door lucas321 op 28-11-2021 09:31 . Reden: Te vroeg gepost ]

Beste antwoord (via lucas321 op 28-11-2021 10:25)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Neem een ABB Haf met 3x (1-fase) aardlekautomaten.
Die kan je dmv bruggen op de hoofdschakelaar op 1 fase draaien ook.
https://www.sandervunderi...abb-3-fase-groepenkasten/

Als je 2 kasten naast elkaar kan plaatsen is dat al meer toekomst gericht. ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g17_XOwKw3FDZrwKKAXku7wS8jY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lYAWHTmdMiLeYdkNfyQOUIC8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CrwkSzQ8njd1UOV_A5e4cUJ_JJs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GStnozmJINq9rrBekwbZUapI.jpg?f=fotoalbum_tile

Edit: oude foto alweer ivm foutieve codering

De 1-fase kookgroep, moet straks op 2 fases verdeeld worden ivm 2x 16A (=32A) en hoofdzekering 3x 25A
Maar je kan daar ook een 3-fase aardlekautomaat voor nemen ipv kookgroep

En met PV in aantocht houdt je ook hier rekening mee?:
https://search.abb.com/li...umentPartId&Action=Launch

[ Voor 86% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-11-2021 10:14 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Alle reacties

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:47

Reinier

\o/

Lijkt me goed. Doe maar.

• lucas321
;) je hebt een tussen versie van mijn post gezien. Vraag en post is nu compleet.

Acties:
  • Beste antwoord

• AUijtdehaag
  • Niet online
Neem een ABB Haf met 3x (1-fase) aardlekautomaten.
Die kan je dmv bruggen op de hoofdschakelaar op 1 fase draaien ook.
https://www.sandervunderi...abb-3-fase-groepenkasten/

Als je 2 kasten naast elkaar kan plaatsen is dat al meer toekomst gericht. ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g17_XOwKw3FDZrwKKAXku7wS8jY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lYAWHTmdMiLeYdkNfyQOUIC8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CrwkSzQ8njd1UOV_A5e4cUJ_JJs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GStnozmJINq9rrBekwbZUapI.jpg?f=fotoalbum_tile

Edit: oude foto alweer ivm foutieve codering

De 1-fase kookgroep, moet straks op 2 fases verdeeld worden ivm 2x 16A (=32A) en hoofdzekering 3x 25A

En met PV in aantocht houdt je ook hier rekening mee?:
https://search.abb.com/li...umentPartId&Action=Launch

[ Voor 86% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-11-2021 10:14 ]

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 30-10 16:35
Als je de 3 fase-contacten van de hoofdschakelaar aan de onderkant doorverbind met 6mm2 draadbruggen zodat de 1 fase op alle 3 de fasen wordt verdeeld dan kun je prima tijdelijk met een 1 fase aansluiting op een 3 fase groepenkast werken. Wij bereiden vele 3 fase groepenkasten op deze manier voor, voordat de netbeheerder de 3 fase aansluiting komt realiseren. Die halen vervolgens de draadbruggen er af en sluiten de 3 fasen aan.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:47

Reinier

\o/

lucas321 schreef op zondag 28 november 2021 @ 09:33:
[...]

;) je hebt een tussen versie van mijn post gezien. Vraag en post is nu compleet.
Aha!
Ja, zeker doen. De 3 fasen worden dan met elkaar verbonden en die brug kunnen ze t.z.t verwijderen.
De groepen kun je nu meteen netjes over de drie toekomstige fasen verdelen.

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Ja hoor dat is geen probleem. Je spreekt dan van een 1/3-fase groepenkast. Als je daarop zoekt vind je vast voldoende informatie.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:15

Tazzios

..

Indien je zorgt dat het met de zonnepanelen wordt meegenomen kun je voor de meterkast aanpassing ook btw terug vragen. Misschien dus slim om nog even te wachten.

• lucas321
@AUijtdehaag uit nieuwsgierigheid, wat doet die Siemens module in de onderste rij van je Groepenkast?

Allemaal bedankt voor jullie waardevolle bijdrages.

[ Voor 21% gewijzigd door lucas321 op 28-11-2021 21:38 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:47
@lucas321 (@AUijtdehaag) Sandervunderink wil ook een 3 fase kast voor je maken met maximaalstroombeveliging... wel zo makkelijk: https://www.sandervunderi...aalstroombeveiliging.html

De kookgroep -> 3 fase weten ze vast ook een oplossing voor... ik heb niet de indruk dat ze daar heel verkeerd zijn.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• AUijtdehaag
  • Niet online
lucas321 schreef op zondag 28 november 2021 @ 21:37:
@AUijtdehaag uit nieuwsgierigheid, wat doet die Siemens module in de onderste rij van je Groepenkast?

Allemaal bedankt voor jullie waardevolle bijdrages.
Dat was een probeersel.
Had ook een Siemens S7-1200 aangesloten, maar ik houdt het maar op home assistant op de odroid C4
Veel flexibeler.
Er zit ook een Technische Alternative EZ3 voor mijn Aton power to heat element.
Die voorverwarmd mijn douchewater op overtollige zonnestroom.

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-11-2021 01:26 ]

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-10 20:06
AUijtdehaag schreef op zondag 28 november 2021 @ 09:35:
Let wel op, een krachtgroep (3p+n) kun je niet gebruiken in een 3F kast waarbij je de fasen aan elkaar hangt zoals voorgesteld.
Dan overbelast je de nulgeleider.
Zo lang je op 1 fase zit, zul je 2 nullen nodig hebben bij de 2 fasen (en niet bij elkaar in dezelfde aansluiting gedrukt).

Verder ben ik het met je eens.

3F kast met 1F aardlekken (is sowieso geadviseerd tov 3F versies in de recente NEN1010). Doorverbinden voor de hoofdschakelaar.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@timberleek
Als je de 7,4 kW kookplaat, welke 2x een nul en 2x een fase heeft, zo aansluit als in onderstaand plaatje, is het toch geen probleem bij overschakeling van 1- fase naar 3-fase hoofdstroom?
De Abb automaat heeft 2 aansluiting openingen voor beide nullen. Dus zitten ze achter elkaar ipv naast elkaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7viEUbGr9IgODB34iUzVCaHXX5w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pLthewo1ZY4nihvXmQRbn71n.jpg?f=fotoalbum_large

• timberleek
Nee dat mag alsnog niet. (edit: in 1-f gebruik. in 3f gebruik is er geen risico en de tweede nul "nutteloos")

De nulgeleider kan dan alsnog overbelast raken.
Er is geen enkele bescherming tegen een losgeraakte nul en 32A over de andere draad (of een willekeurige andere verdeling door impedantieverschillen).

Als de N-terminal ook overstroombeveiliging had op 16A kon het nog, maar dan zou de hele constructie niks toevoegen.

edit:
De 5/6 terminal gebruiken voor de tweede nul zou technisch gezien kunnen bij een automaat. Maar bij een aardlek gaat dat al mis. Dan zou je die nul in tegengestelde richting moeten aansluiten. Maar dan mag je je afvragen in hoeverre de installatie nog als "fatsoenlijk en logisch" mag beschouwen.

[ Voor 36% gewijzigd door timberleek op 29-11-2021 12:09 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
@timberleek Als er een nul losraakt, doet de helft van de kookplaat het gewoon niet.
Er vanuit gegaan dat aan die kant er niets is veranderd, zijn het nog steeds 2 losstaande groepen gezien vanuit de kookplaat.
Jij gaat er vanuit dat er een doorverbinding zit tussen de nullen in de kookplaat? Maar dat mag dus niet.

• timberleek
Dat scheelt al iets, dat was niet af te leiden aan de foto.

Maar dan nog heb je 32A over de nulgeleider van een automaat die geschikt is voor de helft daarvan.

Het zal prima werken, daar niet van. Maar dit is niet hoe het hoort.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:09

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@AUijtdehaag Let op dat er genoeg kookplaten zijn die stiekem de N intern doorgelust hebben. Feitelijk zou je die in Nederland dus niet mogen gebruiken op een 1-fase fornuisgroep. Maar ze komen gewoon voor helaas.

En inderdaad druk je nu tijdelijk 32A over een klem die bedoelt is voor 32A. Dan zou mijn voorkeur ook uit gaan om 5/6 tijdelijk te gebruiken. @timberleek Maar dan hoef je hem volgens mij niet verkeerd om voor aan te sluiten, de stroomrichting in de N is al tegengesteld aan die in L dus zal al negatief meegenomen worden bij de som van de stromen.

• timberleek
Septillion schreef op maandag 29 november 2021 @ 12:51:
Maar dan hoef je hem volgens mij niet verkeerd om voor aan te sluiten, de stroomrichting in de N is al tegengesteld aan die in L dus zal al negatief meegenomen worden bij de som van de stromen.
Je hebt gelijk inderdaad. Ik had even de gedachte dat de tegengestelde stroom een issue was, maar dat maakt in het systeem helemaal niet uit. Als de som maar 0 blijft.
Dan zou ik voor tijdelijk de 5/6 optie pakken inderdaad.

En als "tijdelijk" lang zou kunnen duren kun je ook overwegen om voor die paar tientjes gewoon even een kookgroep te halen om mee te beginnen. Tegen de tijd dat je dan over gaat op 3F kun je hem dan altijd nog vervangen door een krachtgroep (indien gewenst, een kookgroep mag vziw ook prima op 2 fasen als 2p+n automaat)

• Septillion

Septillion

Mwa, met een 3-f alamat is er gewoon één van de nullen ook afgezekerd. Dus eigenlijk veiliger dan een fornuisgroep :+ Grootste punt is dat een 3-fase alamat wat raar staat. Maar goed, ook genoeg 1-fase kasten waar is voorbereid zonder dat er op korte termijn over gegaan wordt en zit je ook tegen een 3-fase hoofdschakelaar en soms zelfs 3-fase aardlekschakelaars aan te kijken. Dus als je doel is om naar 3-fase te gaan zou ik gewoon de 3-fase alamat gebruiken.

Alleen check wel je kookplaat of deze op de huidige manier ook aan 3-fase mag hangen. En eigenlijk, als je een Perilex hebt zou ik het na overgaan op 3-fase gewoon aanpassen. Perilex is al complex genoeg en om dan vervolgens 2-fase ipv 2x 1-fase erover te sturen is al helemaal verwarrend.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@timberleek @Septillion
Fase verschuiving?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gM10EluFMKFEg6qONkBXlBOiqwU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lekJczNdK1flsk5uq88O79eS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NYkdgQJQKErA7ktERc_jfHZqQJ4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GdYx9pa5GfR7FTJbKzoFieRd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S3ZIR0p9uq6KzLeVHduphY2FeIg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dbfDgYhM3BPfp77FGcdDuDQU.jpg?f=fotoalbum_tile

Dat is geen 32A ;)

• timberleek
Jij hebt al 3F. Dus dan heb je inderdaad het voordeel van fasedraaiing en zal de nulstroom nooit >16A komen (in een 3x16 systeem).

• Septillion

Septillion

@AUijtdehaag In de uiteindelijke 3-fase opstelling zal er inderdaad max 16A lopen. Maar in de tijdelijk 1-fase opstelling niet ;) En dat moet ook wel veilig blijven.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Septillion @timberleek
Eensch.

Dus ook 5/6 gebruiken voor de nul in een 1-fase situatie met een 3-fase alamat
Maar dan zal de kookgroep er nog wel in zitten.
Het ging me om "wat te doen" als je naar 3-fase gaat...

[ Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-11-2021 16:43 ]

• Septillion

Septillion

@AUijtdehaag Nouwja, het ging hier om de tijdelijke situatie tussen het vervangen hebben van de meterkast ter voorbereiding op 3-fase en het moment dat de netbeheerder langs komt. Dan is het denk ik makkelijker dan al de 3-fase automaat te gebruiken dan de oude kookgroep. Zeker als de nieuwe een alamat is. Dan zou je namelijk ook een oude aardlek terug moeten zetten (er vanuit gaande dat het geen fornuisgroep van alamats was).
Pagina: 1