Kan subnet niet aanpassen in router

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComputerGekkie
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22-09 10:10
Mijn vraag
Ik ben bezig met het opzetten van een server met proxmox. Nu zou ik graag ervoor willen zorgen dat mijn niet mijn hele subnet word gekoloniseerd door mijn virtual machines aangezien er ook nog andere mensen gebruik willen maken van het netwerk :). Nu kan ik misschien ook wel de DHCP mogelijk laten regelen door router die ik nu als accespoint gebruik. Maar het lieftst zou ik toch de geleverde router gebruiken voor de DHCP van de niet beun apparaten.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Het gaat om de ZTE H369A. Dit is de Experiabox V10.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik had gevonden (via het KPN forum) dat subnetten aanpassen alleen bij zakelijke abonnementen mogelijk zou zijn.

Beste antwoord (via ComputerGekkie op 27-11-2021 22:55)

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-09 14:14

Matis

Rubber Rocket

Maar dat kan toch ook prima binnen hetzelfde subnet?
Ikzelf heb binnen mijn thuisnetwerk ook 24 bits netmask.
De DHCP range loopt van 192.168.1.100-200

De onderste IP adressen gebruik ik voor statische adressen. Server, accespoint, printers en switches.
De dynamische reeks wordt gebruikt voor alle mobiele apparaten.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:18

lier

MikroTik nerd

Je begint met "Mijn vraag" maar stelt vervolgens geen vraag. Ik zal toch proberen om een antwoord te geven O-)

Als je wat meer "spannends" wil regelen dan moet je (inderdaad) verder kijken dan huis-tuin-en-keuken routers. In jouw geval zal een beetje deftige router dit probleem kunnen oplossen. Dus òf een router toevoegen en eventueel je Experiabox in bridge zetten òf kijken of een nieuwere router van je ISP geleverd kan worden én een groter subnet ondersteund.

Vraag blijft....hoeveel IP adressen heb je nodig?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComputerGekkie
Zie nu ook dat ik teveel dingen te gelijkertijd probeerde te doen. Oeps.

Mijn vraag komt neer op:
Hoe kan ik toch zorgen met mijn apparatuur dat ik mijn virtual machines op een apart subnet kan zetten. Iets als 192.168.3.x oid zodat de standaard ip range (192.168.2.x) vrij kan blijven voor andere apparatuur.

Ik weet nog niet zo goed hoeveel IP adressen in nodig ga hebben. Maar ik zou het fijn vinden als de vm's ip addressen hebben die logisch zijn en dat ik geen problemen krijg met apparaten die het ip adres al toegewezen hebben gekregen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-09 14:14

Matis

Rubber Rocket

Maar dat kan toch ook prima binnen hetzelfde subnet?
Ikzelf heb binnen mijn thuisnetwerk ook 24 bits netmask.
De DHCP range loopt van 192.168.1.100-200

De onderste IP adressen gebruik ik voor statische adressen. Server, accespoint, printers en switches.
De dynamische reeks wordt gebruikt voor alle mobiele apparaten.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ComputerGekkie
Hmm, dat is best wel slim inderdaad. Ik ga dat eens proberen. Heel erg bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je kan prima een dynamische range instellen van bv 100-200 en je VMs in de dhcp server een vast adres geven van bv 50 tm .. Dit is een hele normale methode, maar laat ze dus wel uitdelen door DHCP en ga niet vaste IP adressen instellen want dan moet je heel goed administreren met alle risico's van dien.
Voor thuis heb je dan voldoende IP adressen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComputerGekkie
Ik heb nu alle ipaddressen de id van de bijbehorende VM gegeven. Op deze manier weet ik precies met welk IP ik bij de VM kan. Zouden daar nadelen aan moeten zitten? Wat voor risico's moet ik dan aan denken?
Pagina: 1