Is dit verbruik normaal voor een nieuwe wasmachine?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVanD
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:47
Omdat wij sinds de nieuwe stroommeter een verdubbeling van het verbruik hebben, ben ik het verbruik gaan meten en dat verbruik is extreem grillig.
Onze oude wasmachine was aan vervanging toe en uiteraard gekozen voor een moderne zuinige versie. Deze is gisteren geleverd en vandaag voor het eerst gebruikt. Uiteraard was ik benieuwd wat deze met het verbruik deed en dat viel een beetje tegen.

Ik ben erg slecht in het "rekenen met stroom", maar de pieken in het stroomverbruik zijn vele malen hoger dan de aansluitwaarde. Kan iemand er hier voor mij een lichtje opschijnen? De aansluitwaarde van mijn wasmachine is 2200 W en met mijn lekenverstand zou ik zeggen dat het maximale verbruik 2200 W zou zijn.

Voor de test heb ik de boiler uitgezet en het basis verbruik van ons huis (koelkast, vriezer, servers, etc) is zo rond de 500 W

Echter zie ik het volgende gebruik in Domoticz:
Wattage
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LgmiRErnnDjZDogI0psgdSJaTNU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZKKed8AjCRacpxsrR7iRwj5M.jpg?f=fotoalbum_large

Amperage:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KCnOlf1YZMAZj5ADovJVgSqifBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jr9RimZ0LGMMFoXS6O2pQ0FP.jpg?f=fotoalbum_large

Er zitten dus pieken in de wattage van net boven de 5.000 W en ik heb dagen dat ik pieken heb boven de 10.000W en dat is als de wasmachine en wasdroger gelijktijdig draaien. Het Amperage piekt in deze grafiek net iets boven de 22A

Volgens mijn eigen onderzoek zou de piek niet hoger moeten komen dan 2.200W (aansluitwaarde) Wie kan mij die extra 2.000W verklaren?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:59

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Weet je zeker dat de waarden vanuit Domoticz kloppen?

Dit is mijn wasmachine van 1 jaar oud vandaag met een 40 graden was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PC_cr11Y46D60LwClkos7xPl0OE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0GBCfXsH64D44A2RpAvQjel4.png?f=fotoalbum_large

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-05 10:06

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Pieken van 10kW? Dat is in een normaal huis 3 groepen van elk 16A en dat gebruikt men niet eens voor een electricsche keuken (oven, inductie, etc).

Maar, over welk apparaat hebben we het eigenlijk?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:34

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je meting is gedaan terwijl de rest van de groepen uit of vrijwel geen verbruik hadden, dan kan dit niet. Een groep kan max ca 3600w aan (16ampere x 230volt) en daarboven doet je zekering al vrij snel pang :P
Ik vermoed dat er in domoticz een fout is geslopen. Je hebt een andere meter, dus ook een andere sensor. Zou de sensoren in domoticz eens weggooien en opnieuw toevoegen en configureren.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVanD
MAX3400 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 20:27:
Pieken van 10kW? Dat is in een normaal huis 3 groepen van elk 16A en dat gebruikt men niet eens voor een electricsche keuken (oven, inductie, etc).
Volgens Liander heel goed mogelijk...
We zijn verdubbeld in verbruik sinds de nieuwe meter en volgens Liander was onze oude meter dus erg kapot. Nooit wat van gemerkt en elke besparing was daar keurig in terug te zien.
We zijn zelfs gestopt met elektrisch koken, de elektrische vloerverwarming van de badkamer is verwijderd, alle lampen led e toch een verdubbeling van toen dit allemaal niet gedaan was.
Maar, over welk apparaat hebben we het eigenlijk?
https://www.coolblue.nl/p...ml#product-specifications

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVanD
The Eagle schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 20:29:
Als je meting is gedaan terwijl de rest van de groepen uit of vrijwel geen verbruik hadden, dan kan dit niet. Een groep kan max ca 3600w aan (16ampere x 230volt) en daarboven doet je zekering al vrij snel pang :P
Ik vermoed dat er in domoticz een fout is geslopen. Je hebt een andere meter, dus ook een andere sensor. Zou de sensoren in domoticz eens weggooien en opnieuw toevoegen en configureren.
Dat is dus ook wat wij denken, maar Liander wil alleen de meter controleren voor ong. € 750 in hun eigen lab en niet in de werkelijke omgeving.

Ik ben de stroom pas gaan meten een jaar na het plaatsen van de nieuwe meter van Liander. Alles is dus aangepast aan de huidige situatie. Niettemin kan ik er wel eens een nieuwe setup in Domoticz aan wagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:38
Je was machine verbruikt nevernooitniet 5000 watt of meer. Dat hoort inderdaad rond de 2200 watt te liggen.
Weet je zeker dat je geen andere apparatuur aan hebt op dat moment? Een droger, strijkijzer, oven, kookplaat oid? Als je in Domoticz een verbruik ziet van 5000 watt, zie je dat ook op de teller van de slimme meter? zo niet dan leest Domoticz de boel niet goed uit... zo ja, en je weet zeker dat je niks anders aan hebt staan op dat moment wat jou hoge stroom verbruik verklaard, dan is je slimme meter waarschijnlijk niet goed.

Succes.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-05 22:01
Zet je waterkoker of senseo eens aan en bekijk het verbruik voor en na op het display van de slimme meter.
Dan weet je snel genoeg waar de fout zit.

[ Voor 4% gewijzigd door Jim423 op 27-11-2021 20:52 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVanD
Tux3.14 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 20:47:
Je was machine verbruikt nevernooitniet 5000 watt of meer. Dat hoort inderdaad rond de 2200 watt te liggen.
Weet je zeker dat je geen andere apparatuur aan hebt op dat moment? Een droger, strijkijzer, oven, kookplaat oid? Als je in Domoticz een verbruik ziet van 5000 watt, zie je dat ook op de teller van de slimme meter? zo niet dan leest Domoticz de boel niet goed uit... zo ja, en je weet zeker dat je niks anders aan hebt staan op dat moment wat jou hoge stroom verbruik verklaard, dan is je slimme meter waarschijnlijk niet goed.

Succes.
Ik weet 100% zeker dat er niets anders aanstond dan wat ik noemde; vriezer, koelkast, servers, etc. Dat verbruik is redelijk stabiel en een lichtje her en der er bij of er af. Ik was alleen thuis.
Koken doen we (weer) op gas en verder geen grote apparaten als een oven aan.

De meter geeft idd ook die hoge pieken aan.

Het punt is dus, dat Liander zegt dat de meter correct is en wil het testen voor €750 euro in hun lab. De uitkomst is altijd dat ie het goed goed in lab-setting, dus die test is geld weggooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Je hebt deze test dus als eens gedaan met deze meter via Liander?
Maar probeer het ook eens via het display met een waterkoker.
Is wat betrouwbaarder dan een wasmachine.

[ Voor 51% gewijzigd door Jim423 op 27-11-2021 20:57 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Ik zie dat jou wasmachine energieklasse B heeft, onze Indesit heeft energieklasse A++
Bij ons kost een wasbeurt op 40° nog geen 0,6kWh.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVanD
Jim423 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 20:55:
Je hebt deze test dus als eens gedaan met deze meter via Liander?
Maar probeer het ook eens via het display met een waterkoker.
Is wat betrouwbaarder dan een wasmachine.
De waterkoker is- toevallig- ook 2200W en gaat van 780W naar 3.300W; daar geeft ie ook al iets te veel aan.

De tv staat nu ook aan met wat verlichting, dus de basis is al wat hoger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remz
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06-05 15:24
Je weet zeker dat je meter niet verkeerd ingesteld staat, hoe lees je die uit? Via puls of P0 poort? Mogelijk dat je pulsen verkeerd ingesteld staan. 4A sluipverbruik is ook niet echt normaal te noemen namelijk.

Om echt uit te sluiten: pak een groep waar niets op zit aangesloten (behalve een vrij stopcontact).
Zet alle overige groepen uit. Sluit een waterkoker aan (waarvan je weet hoeveel watt deze trekt) en ga water koken. Ren snel naar je slimme meter en maak een foto van verbruik voor en tijdens water koken. Dan weet je direct het verschil.

Als je meter echt niet klopt, dan zal je al gauw op zo'n 4000w verbruik zitten. Knappe waterkoker die dat haalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeVanD
HereIsTom schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 21:02:
Ik zie dat jou wasmachine energieklasse B heeft, onze Indesit heeft energieklasse A++
Bij ons kost een wasbeurt op 40° nog geen 0,6kWh.
A++ bestaat niet meer, dat is onlangs aangepast, zodat de +jes er afgingen. Ik denk dat het verbruik van mijn wasmachine en die van jou vergelijkbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-05 02:23
Begin eens met een energie meter tussen je wasmachine en het stopcontact te zetten. Zelf recent nog 1 van Nedis gekocht voor iets van 20-30 euro. Energie uitlezen kan via de een app. Heb eerder van TP-Link (kasa) en WeMo gekocht, maar die van Nedis werkt via Tuya dus daar kun je wat meer mee.

Mijn 5 jaar oude siemens

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GjqAm9Ah7rY_kqGbxRN-lg1nrzs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OoUHvaB06b4rZ1OfnZo8OPpX.png?f=user_large

Dus even expliciet; bij verbruik kijk je naar Kwh en niet naar wattages (moment opname).

[ Voor 35% gewijzigd door sdk1985 op 27-11-2021 21:13 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Het is normaal om pieken te zien bij apparaten die een (grote) elektromotor hebben zoals een wasmachine of een stofzuiger. Er gaat nu eenmaal kortstondig een hoge stroom lopen om de motor in beweging te zetten. Dit is ook de reden dat schakelautomaten in de meterkast een uitschakelvertraging hebben: er mag kortstondig meer dan 16A lopen om een motor in gang te zetten.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Vice
  • Laatst online: 22:56
Los van wat je uit domotix afleest, wat geeft de meter zelf aan, tijdens koken van een liter water? Maar dat is wat @Remz ook eigenlijk al zei.
Kwestie van je meterstand vergelijken met de verbruiken uit domotix. Noteer de meter standen voor het naar bed gaan i domotix, en van de meter zelf, en dan nog eens smorgens bij het opstaan.

[ Voor 57% gewijzigd door The_Vice op 27-11-2021 21:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-05 12:42
Dat een waterkoker meer als de opgegeven 2200W is zou best kunnen, want dat vermogen is alleen bij precies 230V.
Als spanning wat hoger is gaat vermogen ook omhoog.

Maar wat nu eigenlijk vooral bangelijk is: hoe meet je?
Heb je eigen meter, of gebruik je P1 poort, of nog een pulsteller?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-05 10:07
Wij hebben dezelfde wasmachine, maar de pieken als de wasmachine draait liggen hier rond de 2500W (in homewizard P1 meter) base load is rond de 200W. Lijkt mij wel dat er echt iets ergens niet goed zit. Heb ook een meter van Liander overigens, verbruik is voor en na nieuwe meter nagenoeg gelijk.

Computer says no

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
MikeVanD schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 21:03:
[...]

De waterkoker is- toevallig- ook 2200W en gaat van 780W naar 3.300W; daar geeft ie ook al iets te veel aan.

De tv staat nu ook aan met wat verlichting, dus de basis is al wat hoger.
Dat lijkt wel te kloppen. Die 780W is waarschijnlijk ook niet helemaal stabiel namelijk.
Er zou dan dus iets in de wasmachine gebeuren waardoor de meter een dubbel verbruik meet.
Ik zou inderdaad als eerste alle groepen uitschakelen behalve de wasmachine en dan een wasje draaien. Tijdens de was het display van je slimme meter met haviksogen in de gaten houden op realtime vermogen. Stel deze springt van nog steeds naar 5200 Watt is de theorie wel bevestigd. Niet de eerste keer dat ik dit overigens heb gezien dus het is wel mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVanD
excuus voor de vertraging, maar mijn Domoticz-server vond het nodig om er mee te stoppen, maar die loopt weer.

Ik meet met een Eastron SDM220 via modbus het verbruik uit met een WemosD1 met ESP easy. Dat had voeten in aarde, maar ik meet het nu via Domoticz en er draait een eigen pythonscriptje die er CSV van maakt.

Het afschakelen van alles doe ik niet graag, maar zal er aan moeten geloven vrees ik. De indeling van de stoppenkast is een chaos. Op 1 stop kan maar zo de lamp van zolder zitten, de verlichting van de woonkamer en de stopcontacten van 2 slaapkamers. De installateur was niet zo nauwkeurig in 2008 toen de meterkast gereviseerd is. Ik heb 3x een start gemaakt om het in kaart te brengen, maar dat is een klus van dagen! alle stopcontacten en schakelaars in het hele huis doorlopen op spanning/geen spanning.

De wasmachine en droger zitten elk op een eigen stop, dus die zijn makkelijk te controleren. Mijn ouders hebben nog een voltkraft elektrameter en die zal ik er eens tussen zetten. en die dan vergelijken met de slimme meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:19

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Domoticz is nogal onnauwkeurig en middelt wat er in 5 minuten tijd gebeurt.
Ik heb InfluxDb en Grafana mee lopen en dan heb je veel meer meetpunten. hier zelfs elke 5 seconden.
Zie je die 5000W langdurig op het display van de meter (met de waterkoker) dan kan je dat filmen.
Laat Liander dan nog eens beweren dat het klopt ...
Was de oude meter een analoge en welk merk type slimme meter heb je?

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
Speedy-Andre schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 22:02:
Zie je die 5000W langdurig op het display van de meter (met de waterkoker) dan kan je dat filmen.
Hij heeft al aangegeven dat hij dan wel ~2500W ziet dus het is nu zaak om met de wasmachine te testen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-05 07:23
Tux3.14 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 20:47:

Succes.
Het piek vermogen is 2200watt. Mijn wasmachine doet een kwartier over om het water naar 60 graden te brengen ik zie dan een kwartier 2300watt in totaal is mijn verbruik dan. 575Wh voor het verwarmen.

Dan gaat de wasmachine draaien en zijn programma aflopen. Totaal verbruik van mijn wasmachine ligt ongeveer op 900Wh. Dat is natuurlijk afhankelijk van het programma wat je wilt draaien als wij op 30 graden wassen dan is het water ook sneller op temperatuur.

Mooie test voor TS om voor 5 dagen lang om ong dezelfde tijd de meterstanden van het display van de meter te noteren. En de meterstanden in domtoicz zo krijg je een realistische beeld. Ligt het verbruik dan echt nog zo hoog dan zou je alle niet vitalen groepen uit moeten zetten en kijken wat dan het verbruik is.

Zie je dan nog steeds een hoog verbruik wat niet te verklaren is dan kan je liander bellen om de meter te controleren. Als zij constateren dat inderdaad de meter niet goed is. Dan kost het je ook geen 750 euro.

Wat betreft je meter kast.

In plafond hangen centraal dozen vandaaruit gaan ze naar je stopcontacten en schakelaars en lichtpunten.

Je woonkamer zou vaak alleen geschakeld. Slaapkamers zijn vaak aan elkaar gekoppeld en gang, toilet, overloop en zolder is vaak een eigen groep al dan niet met een schuurtje.

Als dit door elkaar zou lopen, kan maar dan zou je dat in de meterkast moeten zien. Misschien ook handig om eens opnieuw een groepen verklaring te maken en opnieuw te labelen. Met half uurtje heb je dat wel uitgezocht.

[ Voor 17% gewijzigd door To_Tall op 28-11-2021 00:20 ]

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVanD
Ik heb vanochtend een was (1:30u / 40gr) gedraaid met de stroommeter in het stopcontact
Overig stroomverbruik zat rond de 800W

Het display van de meter geeft aan:
max W:2041
Wh:593.5

Piek verbruik volgens Domoticz: 3.885W

2.041 + 800 = 2.841W mist er dus nog 1.000W in het piek verbruik. (Boiler staat wederom uit).
Volgens mij heb ik geen apparatuur in huis die plots een piek van 1 kW verbruikt.

Het verbruik van de wasmachine blijkt dus redelijk binnen het normale te vallen. Dat is goed om te weten!
Maar waar die 1.000 W verschil vandaan komt... geen idee!
Kan van een collega extra meetstekkers voor de voltkraft lenen, dus ik ga mij daar eerst maar eens op richten.

Voor wat betreft de kWh ontlopen de Eastron en de Iskra elkaar ook nog wel wat; de Iskra heeft zo'n 1.000 kWh meer op de teller staan over het afgelopen half jaar, dus ik zal eens door de CSV's gaan spitten waar en wanneer dat ontstaan is.

@To_Tall In een huis dat na de jaren 70/80 gebouwd is wel, maar in de jaren 50 hadden ze daar hele andere gedachten over |:( Voorbeeld: stopcontact bij de deur op slaapkamer2 is verlengd vanaf het stopcontact uit de keuken waar de afzuigkap zat, omdat dat korter was.

Het meten van een geijkte meter in een geijkte omgeving gaat volgens liander 99,9% van de keren goed, dus moet je betalen. Het gaat er juist om dat die meter in hun omgeving getest worden. Het is al een aantal keer aangetoond, dat een meter die in het lab geen afwijking vertoonde, in de praktijk wel een afwijking vertoonde.
Liander -maar welke andere leverancier ook- accepteerde in elk geval tot de zomer van 2020 geen ander bewijs dan hun eigen lab-test.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
  • Laatst online: 23:55
Ik weet waar jij een refereert mbt lab-testen en praktijktesten.
Echter dat onderzoek heeft ook aangetoond dat de meters die daar last van hadden eigenlijk niet nl werden toegepast.
Daarnaast bleek uiteindelijk dat de mensen die klaagde over hoger verbruik hadden daadwerkelijk een defecte/slechte analoge meter hadden.

Je hebt gewoon een enorm verbruik, 800W in rust dat is gewoon heel hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
MikeVanD schreef op zondag 28 november 2021 @ 13:52:

Voorbeeld: stopcontact bij de deur op slaapkamer2 is verlengd vanaf het stopcontact uit de keuken waar de afzuigkap zat, omdat dat korter was.
Dat noemen ze een gemodificeerd centraaldoossysteem, eigenlijk best een goede oplossing om een installatie uit te breiden.
Wikipedia: Centraaldoos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:33

de Peer

under peer review

MikeVanD schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 20:20:
Omdat wij sinds de nieuwe stroommeter een verdubbeling van het verbruik hebben,
Hier gaat het al mis. Waarom naar je wasmachine kijken? Dat is geen grootverbruiker maar een apparaat dat relatief weinig stroom verbruikt op jaarbasis.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:41
leonbong schreef op zondag 28 november 2021 @ 14:00:
Echter dat onderzoek heeft ook aangetoond dat de meters die daar last van hadden eigenlijk niet nl werden toegepast.
Daarnaast bleek uiteindelijk dat de mensen die klaagde over hoger verbruik hadden daadwerkelijk een defecte/slechte analoge meter hadden.

800 W constant verbruik is op jaarbasis ruim 6000 kWh. Dat haal ik hier in deze gasloze woning bij lange na niet.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-05 10:07

Eens over het hoge gebruik in rust.
Echter, als er aan het stopcontact een verbruik wordt gemeten dat 1000W lager ligt dan wat Domoticz uit de P1 (aanname want ts heeft nog niet verteld hoe domoticz meet) poort leest dan vind ik dat op zijn minst wel verdacht. Dezelfde wasmachine hier bij mij thuis laat echt niet zo’n hoge piek zien tijdens een 40gr programma.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Net ook de was gedaan op 40° met onze Indesit en Shelly Plug ertussen, pieken van 2,148 en en totale verbruik was 791Wh.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:15

Harrie

NederVlaming

Meekoh schreef op zondag 28 november 2021 @ 14:07:
[...]

Eens over het hoge gebruik in rust.
Echter, als er aan het stopcontact een verbruik wordt gemeten dat 1000W lager ligt dan wat Domoticz uit de P1 (aanname want ts heeft nog niet verteld hoe domoticz meet) poort leest dan vind ik dat op zijn minst wel verdacht. Dezelfde wasmachine hier bij mij thuis laat echt niet zo’n hoge piek zien tijdens een 40gr programma.
Mjah, het is mij ook niet duidelijk of hij dit verbruik nu ook van de meter doorkrijgt of afleest.
Ik meet met een Eastron SDM220 via modbus het verbruik uit met een WemosD1 met ESP easy. Dat had voeten in aarde, maar ik meet het nu via Domoticz en er draait een eigen pythonscriptje die er CSV van maakt.
Ik zou eerder denken dat er gewoon ergens in die verwerking en conversies ergens iets mis gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-05 02:23
Ik heb vanochtend een was (1:30u / 40gr) gedraaid met de stroommeter in het stopcontact
Overig stroomverbruik zat rond de 800W

Het display van de meter geeft aan:
max W:2041
Wh:593.5

Piek verbruik volgens Domoticz: 3.885W

2.041 + 800 = 2.841W mist er dus nog 1.000W in het piek verbruik. (Boiler staat wederom uit).
Volgens mij heb ik geen apparatuur in huis die plots een piek van 1 kW verbruikt.

Het verbruik van de wasmachine blijkt dus redelijk binnen het normale te vallen. Dat is goed om te weten!
Maar waar die 1.000 W verschil vandaan komt... geen idee!
Kan van een collega extra meetstekkers voor de voltkraft lenen, dus ik ga mij daar eerst maar eens op richten.

Voor wat betreft de kWh ontlopen de Eastron en de Iskra elkaar ook nog wel wat; de Iskra heeft zo'n 1.000 kWh meer op de teller staan over het afgelopen half jaar, dus ik zal eens door de CSV's gaan spitten waar en wanneer dat ontstaan is.

@To_Tall In een huis dat na de jaren 70/80 gebouwd is wel, maar in de jaren 50 hadden ze daar hele andere gedachten over |:( Voorbeeld: stopcontact bij de deur op slaapkamer2 is verlengd vanaf het stopcontact uit de keuken waar de afzuigkap zat, omdat dat korter was.

Het meten van een geijkte meter in een geijkte omgeving gaat volgens liander 99,9% van de keren goed, dus moet je betalen. Het gaat er juist om dat die meter in hun omgeving getest worden. Het is al een aantal keer aangetoond, dat een meter die in het lab geen afwijking vertoonde, in de praktijk wel een afwijking vertoonde.
Liander -maar welke andere leverancier ook- accepteerde in elk geval tot de zomer van 2020 geen ander bewijs dan hun eigen lab-test.
toon volledige bericht
An sich heb je nu een herhaalbaar experiment. Je kunt immers ook de was draaien met alleen de groep van de wasmachine ingeschakeld. Weet je na 1.5 uur of je Domoticz uberhaupt klopt.

Overigens kwam mijn excel uit een onderzoekje dat ik zelf heb gedaan en toen heb ik over de periode van een paar weken de grootste verbruikers om de beurt gemeten. Denk aan de TV met soundbar, de koelkast, de vriezer, de wasdroger (grootste boosdoener ondanks moderne variant), enz. Dat heb ik destijds met één meter gedaan ivm herhaalbaarheid. Dus je hoeft niet persé 20 meters aan te schaffen.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVanD
Dat onderzoek is mij niet bekend. Heb je daar een link van?
Bij allemaal? Das wel gek. Ik heb het door een energie-specialist van de gemeente laten nakijken en alles wat in gebruik is, is allemaal energie klasse A (de wasmachine B, omdat A++ B is geworden) en alles is inmiddels LED verlichting. Bovendien Zijn er in dat jaar zó veel maatregelen genomen die het verbruik zouden moeten drukken met minimaal 1.000 kWH. op jaarbasis.
Bovendien is Liander wel zo slim om de meter die verwijderd is, ter plekke te vernietingen. Ik belde dezelfde dag nog met ze en toen was ie al vernietigd.

Die 800 is de referentiewaarde

Dat ik niet op de 3.000 kWh zit als een gemiddeld vinex gezin, begrijp ik ook. Het gaat mij er om dat een meter wissel een verdubbeling oplevert
Wie zegt dat dit in rust is? Ik weet niet hoe het bij jullie is op een koude regenachtige zondag in november tijdens een pandemie rond 14:00u, maar hier staat een tv aan, wordt muziek gedraaid is verlichting ingeschakeld, PS4 staat aan, etc. naast mijn servers die 24/7 draaien best zuinig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVanD
de Peer schreef op zondag 28 november 2021 @ 14:05:
[...]Hier gaat het al mis. Waarom naar je wasmachine kijken? Dat is geen grootverbruiker maar een apparaat dat relatief weinig stroom verbruikt op jaarbasis.
Klopt, maar het is een nieuw apparaat dus geen afwijkingen door slijtage e.d.

Ik had bedacht dat ik hiermee kan gaan kijken wat er gemeten wordt en wat het verschil is. Als er verschil is, is dit de plek waar ik het het meest zuiver kan meten. Ook omdat de wasmachine op een eigen stop zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVanD
Meekoh schreef op zondag 28 november 2021 @ 14:07:
[...](aanname want ts heeft nog niet verteld hoe domoticz meet)
Het staat wellicht wat verstopt, maar ik meet het als volgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-05 07:23

Dat zou kunnen maar dat is dan geen fout van de elektricien. Indien niet bekend is op welke groep welke stopcontact/lichtpunt is geschakeld. Kan dat best gevaarlijke situaties ontstaan. Dan is zelf een nieuw groepen verklaring aanmaken echt een must.

Ik weet niet hoe je meet, en of je kWh meter op je wasmachine alleen elke 10 seconde signaal met huidig verbruik doorgeeft naar domoticz dan wil dat ook geen goed beeld geven. Dan heb je een kWh meter nodig houd die een begin stand en eindstand bijhoud. Domoticz kan dan het verschil tussen vorige stand en huidige stand berekenen al zit er n minuut of een uur tussen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVanD
Harrie schreef op zondag 28 november 2021 @ 14:21:
[...]Ik zou eerder denken dat er gewoon ergens in die verwerking en conversies ergens iets mis gaat.
Dat zou mooi zijn, maar ik zie niet waar ik iets kan wijzigen wat hier betrekking op heeft. De waarden uit Domoticz komen overeen met de waarden die op de meter afgebeeld worden.

Het idiote is, dat de iskra meter van Liander in een half jaar tijd ongeveer 1.000 kWh hoger aangeeft dan de Eastron over dezelfde periode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Wat lees je uit bij die eastron via modbus en hoe?

De standen of het actuele vermogen?
Het enige dag echt betrouwbaar is de standen uitlezen tussen of het tellen van de S0 puls.
Maar vanuit het vermogen het verbruik calculeren werkt niet goed omdat daarvoor dat signaal te onnauwkeurig is omdat tijdsinterval veel te groot is via modbus.

Als je echt nauwkeurig wil doen moet je eigenlijk de s0 pulsen tellen.

[ Voor 9% gewijzigd door leonbong op 28-11-2021 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVanD
leonbong schreef op zondag 28 november 2021 @ 17:18:
Wat lees je uit bij die eastron via modbus en hoe?

De standen of het actuele vermogen?
Het enige dag echt betrouwbaar is de standen uitlezen tussen of het tellen van de S0 puls.
Maar vanuit het vermogen het verbruik calculeren werkt niet goed omdat daarvoor dat signaal te onnauwkeurig is omdat tijdsinterval veel te groot is via modbus.

Als je echt nauwkeurig wil doen moet je eigenlijk de s0 pulsen tellen.
Ik heb geen idee hoe ik de S0 pulsen kan tellen op mijn Eastron

In Domoticz heb ik adhv een voorbeeld een dummy apparaat aangemaakt en hier de devices aangekoppelt die via de WemosD1 alles uitleest. Ik lees Volt, Ampere, Watt en cumulatieve kWh uit.

Met het pythonscript lees ik de volgende variabelen uit de WemosD1:
- Voltage
- Amperage
- Wattage
- kWh
dmv een json
code:
1
json.loads(requests.get("http://192.168.120.14/json?view=sensorupdate&tasknr=1").text)

Het script leest elke minut de waarden uit en slaat die op in een csv-bestand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ik neem aan dat je kWh gebruikt om verbruik te bepalen?

En niet iets met berekening vanuit volt en stroom?

[ Voor 36% gewijzigd door leonbong op 28-11-2021 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVanD
leonbong schreef op zondag 28 november 2021 @ 19:57:
Ik neem aan dat je kWh gebruikt om verbruik te bepalen?
Ik gebruik zelf de kWh als leidraad. De pieken in de W en A verbazen mij regelmatig, maar duren over het algemeen niet erg lang 2 - 5 minuten
En niet iets met berekening vanuit volt en stroom?
Ik niet, maar heb geen idee hoe Domoticz aan het verbruik komt. Het kan uitgelezen worden, maar ook berekekend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-05 17:26

_Arthur

blub

MikeVanD schreef op zondag 28 november 2021 @ 15:21:
Het gaat mij er om dat een meter wissel een verdubbeling oplevert
Of is het zo dat je oude meter gewoon 50% te weinig verbruik aangaf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-05 18:08

Barrycade

Through the...

Ben geen specialist, maar zit er iets niet goed in 1 fase / 3 fase? Lijkt er op alsof je Aperage en wattage 3x zo veel is als je zou verwachten.

Maar aan de andere kant geef je aan dat je water koker wel de te verwachten 2,2kW geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
MikeVanD schreef op maandag 29 november 2021 @ 10:51:
[...]

Ik gebruik zelf de kWh als leidraad. De pieken in de W en A verbazen mij regelmatig, maar duren over het algemeen niet erg lang 2 - 5 minuten

[...]

Ik niet, maar heb geen idee hoe Domoticz aan het verbruik komt. Het kan uitgelezen worden, maar ook berekekend
Kan je ook niet de P1 slimmemeter uitlezen dat eens in grafiek zetten om te zien of daar geen gekke dingen gebeuren. Dat is namelijk de meter obv waarvan je betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
MikeVanD schreef op maandag 29 november 2021 @ 10:51:
[...]Ik niet, maar heb geen idee hoe Domoticz aan het verbruik komt. Het kan uitgelezen worden, maar ook berekekend
Zit er geen display op die Eastron?
Je zou eens het verbruik in kWh via het display nu en over 24 uur kunnen bekijken en ook tegelijkertijd op de Iskra.
Het begint toch allemaal op een uitleesfout te lijken. Maar totdat je de wasdroger en/of wasmachineproef doet kunnen we nergens zeker van zijn.
Barrycade schreef op maandag 29 november 2021 @ 13:14:
Ben geen specialist, maar zit er iets niet goed in 1 fase / 3 fase? Lijkt er op alsof je Aperage en wattage 3x zo veel is als je zou verwachten.
Nee dat zit wel goed denk ik.

[ Voor 22% gewijzigd door Jim423 op 29-11-2021 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVanD
leonbong schreef op maandag 29 november 2021 @ 14:35:
[...]
Kan je ook niet de P1 slimmemeter uitlezen dat eens in grafiek zetten om te zien of daar geen gekke dingen gebeuren. Dat is namelijk de meter obv waarvan je betaalt.
Slimmer dan de Eastron heb ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeVanD
Jim423 schreef op maandag 29 november 2021 @ 15:07:
[...]
Zit er geen display op die Eastron?
Je zou eens het verbruik in kWh via het display nu en over 24 uur kunnen bekijken en ook tegelijkertijd op de Iskra.
Het begint toch allemaal op een uitleesfout te lijken. Maar totdat je de wasdroger en/of wasmachineproef doet kunnen we nergens zeker van zijn.
hmz... als je kijkt naar de berg, struikel je over een kiezelsteen (oud chinees gezegde)
Dat ga ik sowieso doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-05 10:09
Zet voor de grap de waterkoker eens op de aansluiting van de wasmachine en kijk of er dan wel de juiste hoeveelheid stroom geregistreerd wordt. Misschien is 1 van de 3 fases niet helemaal goed aangesloten.
Pagina: 1