verlies schadevrije jaren na aanrijding partner

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchChelsea
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-02-2024
Ik heb vanmiddag met de auto van mijn partner een schade veroorzaakt. Tegen paaltje aangereden. Zij heeft digitaal schade proberen te melden bij haar verzekeraar (auto is all-risk verzekerd) en kreeg na het invullen van allerlei gegevens de mededeling dat ze vijf schadevrije jaren verliest en dat de verzekeringspremie ruim 40 procent hoger wordt. Als dat klopt, dan is het financieel gunstiger de schade niet te claimen en de schade zelf te betalen.

Maar: klopt dit? Zij kon er immers niets aan doen dat er schade is ontstaan. (Maar ik ben een enorme leek op dit gebied.)
Zowel de verzekeraar van haar auto en als mijn aansprakelijkheidsverzekering is op zaterdag niet telefonisch bereikbaar. Daar gaan we maandag dus naar bellen Ik heb op internet gezocht, maar kon geen voorbeelden vinden van mensen die schadevrije jaren zijn kwijtgeraakt omdat hun partner schade heeft veroorzaakt. Zit er in deze situatie soms verschil tussen schade gemaakt door 'een partner' en 'elk willekeurig ander persoon'?

Beste antwoord (via DutchChelsea op 30-11-2021 00:37)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Ja, het klopt dat je schadevrije jaren verliest bij schade. Nee, het maakt niet uit wie er achter het stuur zat (tenzij de auto gestolen is dan :+). Jouw aansprakelijksverzekering dekt zeer waarschijnlijk geen schade veroorzaakt door motorvoertuigen.

En ja, bij kleinere schades is het 9 van de 10 keer inderdaad gunstiger om het gewoon zelf te betalen. Vaak is het zelfs nog goedkoper als je bij de schadehersteller meldt dat het geen verzekeringswerk is en er geen schade-expertise etc. nodig is.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:01
Nee, het maakt niet uit wie de auto bestuurt. Zie ook bijvoorbeeld hier:

https://weblog.independer...s-verzekerd-in-mijn-auto/

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Heel rot gezegd, en ook even de kleine letters van de polis nakijken, maar schade is schade. En dat is (helaas) op kentekenhouder.

Zelfs als de auto gewoon langs de weg staat, iemand trapt de spiegel eraf om half 4 's nachts. Dan kan je heeeeeel lang & moeilijk naar een garantie-fonds. Of je claimt de schade. En dan kan (nadruk) je dus schadevrije jaren verliezen.

Tip: informeer de verzekeraar zometeen of morgen. Laat ze het dossier even "on hold" zetten. Reken dan uit wat de premiestijging is (totaal, dus over de komende 5 jaar of in ieder geval tot jouw partner dezelfde no-claim heeft) en laat komende week de schade taxeren. En besluit dan pas zelf betalen of laten vergoeden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Ja, het klopt dat je schadevrije jaren verliest bij schade. Nee, het maakt niet uit wie er achter het stuur zat (tenzij de auto gestolen is dan :+). Jouw aansprakelijksverzekering dekt zeer waarschijnlijk geen schade veroorzaakt door motorvoertuigen.

En ja, bij kleinere schades is het 9 van de 10 keer inderdaad gunstiger om het gewoon zelf te betalen. Vaak is het zelfs nog goedkoper als je bij de schadehersteller meldt dat het geen verzekeringswerk is en er geen schade-expertise etc. nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Het is niet in alle gevallen gunstig, om schade via verz. te laten lopen.
Je zakt niet zomaar 5j, dan zijn er al meer schades geweest, waar je niet mee gezakt bent in BM-Trede.

Schade rijden in iemand anders zijn auto: ben ik verzekerd?

[ Voor 72% gewijzigd door Hackus op 27-11-2021 18:13 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
MAX3400 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 18:02:
Heel rot gezegd, en ook even de kleine letters van de polis nakijken, maar schade is schade. En dat is (helaas) op kentekenhouder.

Zelfs als de auto gewoon langs de weg staat, iemand trapt de spiegel eraf om half 4 's nachts. Dan kan je heeeeeel lang & moeilijk naar een garantie-fonds. Of je claimt de schade. En dan kan (nadruk) je dus schadevrije jaren verliezen.
Dit is niet overal zo, er zijn ook verzekeringen waar vandalisme gedekt is zonder verlies schadevrije jaren. Je moet dan wel aantonen dat vandalisme is en aangifte doen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

...ook even de kleine letters van de polis nakijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-09 18:07
En sommige verzekeraars geven tot een jaar de mogelijkheid de kosten terug te betalen, en dan de schade weg te poetsen.

Sowieso schadehersteller aan het werk zetten zonder verzekeringswerk scheelt echt wel.

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
DutchChelsea schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 17:58:
Maar: klopt dit? Zij kon er immers niets aan doen dat er schade is ontstaan. (Maar ik ben een enorme leek op dit gebied.)
Zij kon er wel iets aan doen, namelijk jou er niet in laten rijden. Die keuze komt met een risico.
Hackus schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 18:06:
Het is niet in alle gevallen gunstig, om schade via verz. te laten lopen.
Je zakt niet zomaar 5j, dan zijn er al meer schades geweest, waar je niet mee gezakt bent in BM-Trede.
Elke schade kost je 5 jaar. Je eigen AVP verzekering dekt geen motorvoertuigen.
Zelf betalen kan inderdaad voordeliger zijn. Of er gewoon mee blijven rijden.

[ Voor 5% gewijzigd door RemcoDelft op 27-11-2021 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchChelsea
Iedereen alvast bedankt voor de antwoorden. Zoals gezegd: ik ben een leek op verzekeringsgebied en dacht dat haar autoverzekering mij aansprakelijk zou stellen voor de schade en dat ik daar dan via mijn aansprakelijkheidsverzekering voor gedekt ben. Te simpel gedacht dus.
Verschil in premie is, zo leerden we digitaal, circa 45 euro per maand, dus waarschijnlijk is de schade niet claimen goedkoper dan de schade wel claimen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:25
Klopt, er bestaat trouwens wel een optie, die komt wel eens in reclame voorbij. Een 1 dag verzekering voor als je de auto uitleent aan je buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Hackus schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 18:06:
Niet? Ik zak bij 1 schade ook 5 jaar hoor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hvO3CIJnsSu806S52t8vHT-u9LQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gBuaa347sagUHPrWI5VhaNvL.jpg?f=fotoalbum_large

Tenzij ik al <0 zou zitten dan. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:08
Het is zoals het is. Anders was het makkelijk en goedkoop schade verhalen die je zelf hebt gereden. Hier twee auto's vlak achter elkaar met een creatief kunstwerk.
5 jaar naar achteren per verzekering, maar geen probleem met no claim. Die bleef staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

DutchChelsea schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 18:11:
Verschil in premie is, zo leerden we digitaal, circa 45 euro per maand, dus waarschijnlijk is de schade niet claimen goedkoper dan de schade wel claimen
Doorrekenen met je verzekeraar! En offertes opvragen bij schadeherstellers!

Ik ken wel een paar onderdelen aan een auto dat als ik die zelf kapot rij, dat ik die liever claim en 5 jaar premie betaal, dan dat ik het zelf nieuw moet kopen en laten monteren. Vergeet ook niet dat een schadehersteller ook een (flinke) marge heeft op een aantal zaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:38

Blokker_1999

Full steam ahead

Ik kan geen uitspraken doen over NL, maar hier in BE zou het zelfs zo zijn dat als jij regelmatig gebruik maakt van haar wagen, jij in principe bij de op de polis hoort te staan als regelmatige bestuurder van het voertuig en dan is het aan de eigenaar om te bepalen of de andere bestuurders mee betalen.

Verzekeringspolisen staan uiteraard gewoon toe dat de wagen wel eens incidenteel door een ander bestuurd mag worden, maar dat blijft de keuze van de verzekeringsnemer en die moet dan zelf het risico afwegen. Dus ja, haar verzekering blijft van toepassing.

Al heb ik ook al wel eens gehoord dat in sommige situaties de claim bij de autoverzekering van de bestuurder kan terechtkomen, maar weet niet meer in welke gevallen dat zoiets kan, en dan moet die uiteraard wel een eigen verzekering hebben.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchChelsea
MAX3400 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 18:14:
[...]

Doorrekenen met je verzekeraar! En offertes opvragen bij schadeherstellers!

Ik ken wel een paar onderdelen aan een auto dat als ik die zelf kapot rij, dat ik die liever claim en 5 jaar premie betaal, dan dat ik het zelf nieuw moet kopen en laten monteren. Vergeet ook niet dat een schadehersteller ook een (flinke) marge heeft op een aantal zaken.
Gaat om de achterbumper. Ook op gebied van auto's ben ik een leek: geen idee wat nieuwe achterbumper zou gaan kosten. Gaat om Toyota Auris, eenvoudig model. Ga het komende week uitzoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:26
Xander schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 18:12:
[...]

Niet? Ik zak bij 1 schade ook 5 jaar hoor:
[Afbeelding]

Tenzij ik al <0 zou zitten dan. :P
Inderdaad, je zakt 5 schadevrije jaren. Tenzij je meer dan 15 schadevrije jaren hebt, dan zak je altijd terug naar 10 schadevrije jaren. Heb je er bijvoorbeeld 30, na 1 schade hou je er 10 over.
Dat geeft je tabel ook aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
DutchChelsea schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 18:39:
[...]

Gaat om de achterbumper. Ook op gebied van auto's ben ik een leek: geen idee wat nieuwe achterbumper zou gaan kosten. Gaat om Toyota Auris, eenvoudig model. Ga het komende week uitzoeken
Even zoeken op "autoschade offerte", een paar foto's en een beschrijving uploaden, en je krijgt vanzelf een paar offertes.

Niet te vergeten: heeft het paaltje zelf ook schade? Zo ja, dan mag je niet wegrijden zonder dat te melden, en dat zou wel eens meer kunnen kosten dan de bumper.

[ Voor 15% gewijzigd door RemcoDelft op 27-11-2021 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:02
DutchChelsea schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 18:39:
[...]

Is hij kapot, of zit er een deuk in?
Ik was voor een auris €450 kwijt voor de bumper en 1 paneel uitdeuken en opnieuw spuiten.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchChelsea
RemcoDelft schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 18:47:
[...]

Even zoeken op "autoschade offerte", een paar foto's en een beschrijving uploaden, en je krijgt vanzelf een paar offertes.

Niet te vergeten: heeft het paaltje zelf ook schade? Zo ja, dan mag je niet wegrijden zonder dat te melden, en dat zou wel eens meer kunnen kosten dan de bumper.
Nee, paaltje geen schade, was in verrabbezakte parkeergarage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchChelsea
RocketKoen schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 18:51:
[...]

Is hij kapot, of zit er een deuk in?
Ik was voor een auris €450 kwijt voor de bumper en 1 paneel uitdeuken en opnieuw spuiten.
verticale scheur. vrees - als leek - dat er een nieuwe op moet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Zo uit het Achterhoekse streektaaldictee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
DutchChelsea schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 19:00:
[...]

Of gewoon plakken: YouTube: Kunststofreparatie: Scheur in bumper repareren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchChelsea
RemcoDelft schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 19:01:
[...]

Zo uit het Achterhoekse streektaaldictee?
Algemeen Beschaafd Ernems volgens mij. Of Ernums, zo u wilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

MAX3400 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 18:02:
Slecht voorbeeld, vandalisme/inbraak is juist iets bij all risk waar je meestal geen schadevrije jaren verliest.

Maar idd bij door jezelf veroorzaakte schades ga je achteruit, wat ook weer te voorkomen is als je uiteindelijk zelf de schade weer bij verzekeraar betaald.

[ Voor 14% gewijzigd door YakuzA op 27-11-2021 19:30 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08-09 23:42
Zelfs scheuren kunnen ze herstellen met hars en doek. Vergeet ook de franchise niet mee te rekenen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:47
Meldt bij het opvragen van offertes wel dat het geen verzekeringswerk is, als je het zelf gaat betalen. Kan behoorlijk schelen

[ Voor 27% gewijzigd door 418O2 op 27-11-2021 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
DutchChelsea schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 19:00:
[...]

Nieuwe bumper en spuitwerk, zou ik op €450 tot €600 schatten ofzo. Misschien iets meer als er parkeersensoren in zitten en deze zijn beschadigd.

Het is niet hard gegaan? Als je ook achter de bumper schade hebt aan een chassisbalk ofzo, dan kan het wel een duur grapje worden.

Ik zou er maandag even mee langs een schadehersteller rijden dan weet je het snel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 13:25
Ik heb enkele jaren een vergelijkbaar geval gehad.

Auto was bekrast bij een winkelcentrum.
All-risc verzekerd

Geen dader bekend, dus het zou van mijn verzekering gaan. Ik zou ook enkele schadevrije jaren zakken, met bijbehoorende premieverhoging.

De reparatie was goedkoper uit eigen zak te betalen dan te claimen. Zuur, heel zuur, maar het is helaas niet anders.

Reken ook vooral uit wat je op langere termijn meer kwijt bent, je korting vanwege je schadevrije jaren krijg je nooit meer terug namelijk. Het is al snel de moeite waard om het niet te claimen als je het kunt missen.
Pagina: 1