Beste Tweakers, ik zou graag jullie advies willen horen over het aanleggen van een datakabel naar een afgezonderde kamer in mijn appartement.
Nu heb ik zelf de volgende opties bedacht, en hoor ik graag jullie advies:
De enige andere realistische oplossing lijkt om gewoon een gat te boren, en te hopen dat er niets geraakt wordt. Een nette afwerking hiervan zal nog wel aardig wat moeite kosten, maar als het moet dan moet het.
Alvast bedankt allemaal voor jullie input!
De situatie:
Ik woon in een appartement waar mijn meterkast zich in de gezamenlijke hal bevindt van het gebouw (en ook op een halve verdieping lager). De kamer waar ik graag een kabelverbinding wil hebben is hemelsbreed vrij dichtbij de meterkast (~5 meter), echter lopen er geen loze leidingen naartoe. Ik heb een simpele schets gemaakt om de situatie hopelijk wat te verduidelijken.Nu heb ik zelf de volgende opties bedacht, en hoor ik graag jullie advies:
Een gat door de muur van de meterkast naar de gang van het appartement boren
Deze optie zou vervolgens gecombineerd moeten worden met:- De vastgelijmde plint weghakken en vervangen voor een holle plint waar een cat6 achter kan lopen.
- Een bedrijf inhuren om horizontaal een gleuf te vrezen waar een loze leiding in gestopt kan worden.
Een glasvezel kabel gebruiken
Deze optie zou het toestaan om een van de bestaande elektrabuizen te gebruiken waar al een stroomdraad door loopt. Echter is glasvezel nogal fragiel en heb ik geen idee hoe scherp de bochten zijn die de elektrabuis maakt in de muur.Een POF kabel gebruiken
Toen ik voor het eerst hierover las was ik direct verkocht, want het is net als glasvezel mogelijk om door bestaande elektrabuizen te trekken, en kan veel scherpere bochten maken dan glasvezel. Het nadeel echter is dat er maar zeer weinig over te vinden is, wat me sceptisch maakt.Powerline gebruiken
Deze optie heb ik geprobeerd, echter blijft er dan helaas nog maar 60Mbit over van de 250Mbit die ik normaal haal, wat ik toch jammer zou vinden.Mijn vraag aan jullie:
Graag zou ik jullie input horen over wat jullie denken dat de beste keuze zou zijn. Persoonlijk klinkt de POF optie als een uitkomst, ware het niet dat er zo weinig over te vinden valt. (Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?)De enige andere realistische oplossing lijkt om gewoon een gat te boren, en te hopen dat er niets geraakt wordt. Een nette afwerking hiervan zal nog wel aardig wat moeite kosten, maar als het moet dan moet het.
Alvast bedankt allemaal voor jullie input!
/f/image/YWdGbLaELK9hJsCJCLIhLyID.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 0% gewijzigd door Feuille op 27-11-2021 17:23 . Reden: Formatting ]